Nelilinkki Capriin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Nelilinkki Capriin
Eihän minulla ole sellaista, mutta yks kaveri vaan käski kysyä...<br><br>Eli Escorteissa on nelilinkkejä maa täynnä ja säädettäviäkin varmaan on. Voisiko joku viisaampi valaista tai pistää (neli-?)linkkivinkkiä, miten sellainen kannattaisi soveltaa Capriin. Miten auton paino, pituus, painopiste ym. vaikuttavat linkkeihin? Ovatko tangot pidemmät tai säätöreiät eri korkeuksilla kuin Eskossa? <br>
-
- Viestit: 2917
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:13:19 2001
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re:Nelilinkki Capriin
Mulla on sama lehmä ojassa, mutta mikäli ei parempaa tietoa tule niin meinaan ottaa mitat Escortin "Rally preparationista". Niillä tuskin kovin pahasti menee metsään, jos laittaa vielä muutaman ylimääräisen säätöreiän.
Pari Capria ja Transit...
https://www.facebook.com/CapriRS2600/
https://www.facebook.com/CapriRS2600/
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Re:Nelilinkki Capriin
Hyvä peruslähtökohta säädölle on saada molemmat tangot vaakasuoraan,kannattaa tehdä parit reijät lisää näihin tehdastekoisiin verrattuna niin säätömahdollisuuksia on enemmän,varmaan eskon linkin mitat on sopivat.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re:Nelilinkki Capriin
geometriaan voi tutustua esim. 4 Link Calculator ohjelmalla.<br><br>lataa demoversio: http://www.performancetrends.com/programs/4Lnk-w95.exe ja tallenna se johonkin<br><br>asenna ohjelma, ja käynnistä se.<br>ohjelma kysyy rekisteröinti nimeä<br>kirjoita isoilla kirjaimilla TEAM LAXiTY (paitsi i-kirjain pienellä)<br>saat rekisteröinti koodiksi 59936<br><br>sitten voit muuttaa demon täysversioksi syöttämällä Working Coden<br>Koodi on 47675<br><br>nämä ohjeet löytyi netistä ::)
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
Re:Nelilinkki Capriin
kaveri on duunannu escortin nelilinkki koteloista capriin sopivat piti kuulemma vähän leikellä että sai hienosti ne istumaan ja oikeelle korkeudelle. linkkitangot on kait omaa valmistetta? paha sanoo, tää kaveri kun tekee mitä vaan metallista ;D<br><br>voin kysellä tarkemmin tässä kun käyn sielä seuraavaks, vois vaikka kuvia napsia..
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re:Nelilinkki Capriin
Kuva Caprin takatuennasta<br><br>Jos tuosta alkaisin katuautoon rakentaan, niin poistaisin lehtijouset ja käyttäisin alkup.lehtijousen etukiinnitystä alemman linkkitangon etukiinnityksenä. sitten rakentaisin alatangon takakiinnityksen akseliin ja alkaisin tutkiin vakio ylätankojen kulmaa ja ehkä jättäisin omat tangot, mutta vaihtaisin jäykät puslat ja unibalit.<br><br>iskarit muuttaisin coilovereiksi ja alakiinnitykset samalle puolelle akselia tai sen päälle.<br><br>tämä kaikki turhaa spekulointia...minulla ei ole capria enkä kuvasta osaa päätellä korkeus suhteita yms...<br>kunhan jauhan lämpimikseni, mutta sais ainakin pidettyä takapenkin istuttavassa kunnossa
ja korimuutokset olisi vähäisiä=lievä raiskaus<br>

-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re:Nelilinkki Capriin
noin silmämääräisesti tarkasteltuna
vakio reaktiotankojen silmukkakeskiöiden väli on 251,7mm ja lehtijousen etusilmukan keskeltä akselin keskilinjaan on mittaa 469,2mm<br>saatoin vähän luntata kirjasta :-X

-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
- Viesti:
Re:Nelilinkki Capriin
Toi Brendan kuva on sitten ykkös caprista myöhemmissä<br>ei ole noita reaktiotankoja vaan kallistuksen vakaaja.<br>Muuttaa siis vähän suunnitelmia jos on mk2/3 Capri<br><br>Toi nelilinkki homma kiinnostaisi minuakin ihan perkeleesti että millasilla kulmilla/pituuksilla ne pitäis olla että sais maksimi vetopidon.<br>Riippuu tietysti auton mitoista ,mutta jos jollain olis hyviä<br>peruskäsityksiä mistä aloittaa niin olisin kiinnostunut.<br><br><br><br>
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Re:Nelilinkki Capriin
Oikeat linkkitankojen säädöt löytyy kai parhaiten vaan kokeilemalla!
Tekee vaan korikoteloihin ja akselin kiinnityksiin tarpeeks reikiä, että voi sitten vaan kellottamalla kokeilla mikä oli paras. Näin se jouduttiin itsekin escortin kanssa joskus tekemään. Escorttiin kuulemma paras linkkitangon pituus n.650mm + uniballit. Kannattaa tehdä takoihin pituus säätö!

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Re:Nelilinkki Capriin
[quote author=Brenda link=board=8;threadid=14255;start=0#107794 date=1063222690]<br>Kuva Caprin takatuennasta<br><br>Jos tuosta alkaisin katuautoon rakentaan, niin poistaisin lehtijouset ja käyttäisin alkup.lehtijousen etukiinnitystä alemman linkkitangon etukiinnityksenä. sitten rakentaisin alatangon takakiinnityksen akseliin ja alkaisin tutkiin vakio ylätankojen kulmaa ja ehkä jättäisin omat tangot, mutta vaihtaisin jäykät puslat ja unibalit.<br><br>iskarit muuttaisin coilovereiksi ja alakiinnitykset samalle puolelle akselia tai sen päälle.<br><br>tämä kaikki turhaa spekulointia...minulla ei ole capria enkä kuvasta osaa päätellä korkeus suhteita yms...<br>kunhan jauhan lämpimikseni, mutta sais ainakin pidettyä takapenkin istuttavassa kunnossa
ja korimuutokset olisi vähäisiä=lievä raiskaus<br><br>[/quote]<br><br><br>Ei huono ei huono.... tämän tyylisen olen nähnyt Escortissa.<br><br>[quote author=paperman link=board=8;threadid=14255;start=0#107995 date=1063297603]<br>Oikeat linkkitankojen säädöt löytyy kai parhaiten vaan kokeilemalla!
Tekee vaan korikoteloihin ja akselin kiinnityksiin tarpeeks reikiä, että voi sitten vaan kellottamalla kokeilla mikä oli paras. Näin se jouduttiin itsekin escortin kanssa joskus tekemään. Escorttiin kuulemma paras linkkitangon pituus n.650mm + uniballit. Kannattaa tehdä takoihin pituus säätö!<br>[/quote]<br><br>Tossa olisi sitä oikeata pioneeri henkeä. Mutta toisaalta todella upottava suo.<br><br>Niitä reikiä täytyisi olla myös akseli linjan etu ja takapuolella, sama korissa. Tangoissa pituus säätöä noin 100mm. Siinä rupee oleen vaihtoehtoja, jos jokaisella linkinpäällä on vaikka 9kpl reikiä. Ja niistä ruvetaan ajaan eri variaatioita. Kokeillaan eripituisia tankoja niin....<br><br>Mutta sehän tietää vaan paljon ajoa
<br><br>[quote author=RS2600 link=board=8;threadid=14255;start=0#107967 date=1063289936]<br><br>Toi nelilinkki homma kiinnostaisi minuakin ihan perkeleesti että millasilla kulmilla/pituuksilla ne pitäis olla että sais maksimi vetopidon.<br>Riippuu tietysti auton mitoista ,mutta jos jollain olis hyviä<br>peruskäsityksiä mistä aloittaa niin olisin kiinnostunut.<br><br>[/quote]<br><br>Jos pelkkää vetopitoa hakee niin eikös kolmio linkki ole oikotie onneen? Mutta jos vähänkään mutkaa meinaa ajaa niin voi hylätä samantien.<br><br>Tässä vanhassa keskustelussa toi Karmanin vinkki linkki kartasta vois johtaa tyydyttävään tulokseen. Siihen vois tehdä sitten muutaman lisäreijän jota testailla. Ja olis hitecin näköisiä
<br><br>Prkl taas ajattelin ääneen. 





Jäsen 488
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Re:Nelilinkki Capriin
Voi kun osaisin liittää kuvia oman escorttini linkeistä! :'( Taka-akseliin riittää kyllä kiinnikkeisiin kolme reikää sekä ylä että alapuolelle. En oo valmiina myytävissäkään enempää nähnyt! Itselläni on muistaakseni neljä kiinnitys kohtaa korikoteloissa ja alapuolella kaksi. Tankojen pituussäätö sen takia, koska kun lehti jouset otetaan pois akseli yleensä siirtyy hieman, joten sillä voi passata akselin taas suoraksi! Ettei tule ajokoira. ;D Ja jos lehtijouset poistaa, Panhard tanko tai Watt-linkki pakollinen! En ole ammattimies näissä asioissa, mutta erittäin innokas harrastaja, joten varmaan parannettavaa löytyy. Oma ekkeri irtosi viivalta jääradalla takamootoristen tahtiin, joten kokeilut ja säätäminen kannattaa! 

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Re:Nelilinkki Capriin
[quote author=paperman link=board=8;threadid=14255;start=0#108128 date=1063357504]
En ole ammattimies näissä asioissa, mutta erittäin innokas harrastaja, joten varmaan parannettavaa löytyy. Oma ekkeri irtosi viivalta jääradalla takamootoristen tahtiin, joten kokeilut ja säätäminen kannattaa!
[/quote]
Jep jep, eli jos viivalta lähtiessä olet muidenmukana pysynyt. Mutkissa ja jarrutuksissa käyttäytyy mieleisesti, niin hieno juttu.
Minusta ei ammattilaista saa mihinkään hommaan.;D Se taas aiheuttaa sen, että kun kilpureita on katsellut. Ja niiden esim. linkki ratkaisuja. Ei voi muutakun todeta että "ton täytyy olla hyvä"
No pointti oli, että olen nähnyt kilpureita. Jossa on eri pituiset tangot (vaikka tilaa olisi samanlaisiin), akselin kiinnityksiä jossa ylätankon on suoraan päin akselia. Ja myös sellaisia missä ylätanko menee akselin takapuolelle. Ala tangot ei ole koskaan ollut selkeästi akselin takana, mutta reilusti edessä kyllä. Autot joita olen katsellut on ollut ralli, krossi ja kiihdytys autoja. Näissä lajeissa on tietenkin vähän eri painotukset mitä linkeiltä haetaan.
En ole ammattimies näissä asioissa, mutta erittäin innokas harrastaja, joten varmaan parannettavaa löytyy. Oma ekkeri irtosi viivalta jääradalla takamootoristen tahtiin, joten kokeilut ja säätäminen kannattaa!

[/quote]
Jep jep, eli jos viivalta lähtiessä olet muidenmukana pysynyt. Mutkissa ja jarrutuksissa käyttäytyy mieleisesti, niin hieno juttu.

Minusta ei ammattilaista saa mihinkään hommaan.;D Se taas aiheuttaa sen, että kun kilpureita on katsellut. Ja niiden esim. linkki ratkaisuja. Ei voi muutakun todeta että "ton täytyy olla hyvä"

No pointti oli, että olen nähnyt kilpureita. Jossa on eri pituiset tangot (vaikka tilaa olisi samanlaisiin), akselin kiinnityksiä jossa ylätankon on suoraan päin akselia. Ja myös sellaisia missä ylätanko menee akselin takapuolelle. Ala tangot ei ole koskaan ollut selkeästi akselin takana, mutta reilusti edessä kyllä. Autot joita olen katsellut on ollut ralli, krossi ja kiihdytys autoja. Näissä lajeissa on tietenkin vähän eri painotukset mitä linkeiltä haetaan.
Jäsen 488
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Re:Nelilinkki Capriin
Itselläni on alatanko suurinpiirtein vaakatasossa ja ylätanko etupää alempana kun takapää. Akseliin kiinnitykset pystylinjassa eli eivät tule kumpikaan yli tai jää eteen. Omalla kohdalla toiminut todella hyvin sekä kulkusuuntaan, että maisemia sivuikkunasta seuraten! ;D Ja olen itsekkin nänyt vaikka minkä näköistä linkkiratkaisua. Ja varmaan huomenna Kouvolan SM crossissa tulee taas kyykittyä autojen alle( on nääs itsellänikin tapana).
Eikai näihin yksiselitteistä ratkaisua ole edes olemassa, eli kokeilun ja erehdyksen kautta onneen. 


Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Re:Nelilinkki Capriin
[quote author=paperman link=board=8;threadid=14255;start=0#108144 date=1063360811]<br> Eikai näihin yksiselitteistä ratkaisua ole edes olemassa, eli kokeilun ja erehdyksen kautta onneen.
<br>[/quote]<br><br>Juuri näin. 


Jäsen 488
-
- Ylläpitäjä
Re:Nelilinkki Capriin
Kiitoksia kommenteista ja antaa tulla lisää vain. <br><br>Kuten vanha sanonta kuuluu: "I am still confused, but on a higher level."<br><br>Muuten jos haluatte nähdä huonon takaripustuksen, niin katsokaapa 79-93 Mussen systeemejä.