:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)
Posti toi tänään hartaasti odotetun paketin eli uuden pakastinlaitteen auton keulalle.
Kaveri sitten heitti sitä tutkiessamme ja ihmetellessämme, että se pitäisi pestä? Tarvitseeko sitä todellakin jotenkin pestä tai putsata vai laittaa kiinni vain?
Mitä muut olette tehneet tai tutkineet siitä ennen autoon kiinnilaittamista?
Kaveri sitten heitti sitä tutkiessamme ja ihmetellessämme, että se pitäisi pestä? Tarvitseeko sitä todellakin jotenkin pestä tai putsata vai laittaa kiinni vain?
Mitä muut olette tehneet tai tutkineet siitä ennen autoon kiinnilaittamista?
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re:Uusi cooleri
Kannattaa tarkistaa ettei coolerin sisään ole jäänyt mitään . ei pesu vaikuta mitenkään kuin tuuninkiin , ellei päällä ole 2cm kuraa .<br><br>Ja ehdottomasti se pitää kiillottaa ;D
ex Jäsen #10
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Joopa joo
<br><br>Minä jo hieman mietin, että taitaa olla vuosisadan tyhmin kysymys. Kysyin siis varmuuden vuoksi.<br><br>Tarkoitti varmaan, että pitäisi laskea vettä läpi.<br><br>Huomenna siis asennushommiin.<br>

-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re:Uusi cooleri
Ei ole tyhmä kysymys .
Se vain kannattaa tarkistaa ettei sisään ole unohtunut mitään . Onko se tilattu jostain ammattiliikkeestä ? Jos joku naapurin kari on kasannut niin tarkista saumat ettei vuoda .
Tuolla coolerin pinnan puhtaudella on tavallaan väliä , täysin puhtaana on tietenkin paras jäähdytys mutta erot ovat niin pieniä vähäiseen likaan verrattuna , että niitä ei mitenkään huomaa .
Se vain kannattaa tarkistaa ettei sisään ole unohtunut mitään . Onko se tilattu jostain ammattiliikkeestä ? Jos joku naapurin kari on kasannut niin tarkista saumat ettei vuoda .
Tuolla coolerin pinnan puhtaudella on tavallaan väliä , täysin puhtaana on tietenkin paras jäähdytys mutta erot ovat niin pieniä vähäiseen likaan verrattuna , että niitä ei mitenkään huomaa .
ex Jäsen #10
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
AMWorks:n tekemä. Vaikutti todella asialliselta meiningiltä ja sähköposteihin vastataan nopeasti.<br>Huomenna / joskus luvassa asennusraporttia. Saa nähdä minkälaiseksi askarteluksi asennus menee, hyvältä tosin näyttää tällä hetkellä.<br>
-
- Ylläpitäjä
Re:Uusi cooleri
Puhalla paineilmalla tai huuhtele vedellä se sisältä puhtaaksi ja eiku asentamaan.
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
Re:Uusi cooleri
Sine, <br>Ostitko S2:n tarkoitetun isomman coolerin missä tulee flektit jne mukana? missä hintaluokassa kyseinen paketti pyörii? 

VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Kyllä, se on sama setti josta löytyy firman sivulta kuvat ja kaikki. Alkuperäinen RST:n flekti on 300 mm, uusi 230 mm. Mahtuu juuri ja juuri. Cooleri oli muistaakseni 380 e, uusi flekti 60 e. Postikuluineen tuli perille noin 450 eurolla. Mukana oli asennuskilkkeet coolerille, flektin kiinnikkeet (tulee kiinni cooleriin). Syylärin alakiinnike piti itse askarrella. Loppuen lopuksi laitoin vanhan coolerin yhden alakiinnikkeen paksun kumin syylärin alle tueksi yhden mutterin päälle naitettuna (kun se siihen niin hyvin näytti käyvän) ja nippusiteellä syylärin entisen flektin reiästä kiinni palkkiin. Laikkaa piti antaa kuskin puolen valopeltiin. Tänään klo 15 aloitin ja klo 23 oli valmista. Puskurin irrottamisen kanssa meni monta tuntia sen kuskin puolella olevan kivan pesusäiliön takana olevan mutterin kanssa.<br><br>Päivemmällä lisää (kuvia jne), nyt nukkumatin luokse...<br>
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
- Paikkakunta: lpr
Re:Uusi cooleri
Oliko sulla vakiocooleri aiemmin? Muuttuiko auton käytös selvästi? Laita ihmeessä kuvia.
RS2000 -96
Fiesta -11
Fiesta -11
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Oli vakio aikaisemmin. Ahtolämmöt tippuivat selvästi ja nyt vetää iloisesti vaikka olisi 30 astetta ulkona lämmintä. Anttilan 20e mittarilla mitattuna vanhalla coolerilla loppui asteikko kesken (mittausalue -50 - +70) kolmannen 0-100+ vedon jälkeen, nyt olen saanut parhaimmillaan 51 astetta vaikka miten yrittäisi rääkätä. Keskiviikkona mennään penkkiin ja mittaillaan lisää.<br><br>Pitää tässä ensin rokata Ilosaaret alta pois, että pääsee digikuvien ottoon ;D<br>
-
- Viestit: 2093
- Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
- Paikkakunta: varsinainen-suomi
Re:Uusi cooleri
joko me saisimme niitä kuvia pällisteltäväksi? 

Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
Re:Uusi cooleri
Ja mitäs se penkki ilmoitti? 

VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Unohdin jo koko jutun, yritän muistaa ottaa kuvia tällä viikolla.<br><br>Penkkiin tarjouduin silloin taannoin. Siinä sitten 5 minuuttia pihalla ihmeteltiin, kun oli aamu 09 jo lämmintä sellaiset +25 ja tunnin päästä varmaan jo +30 => odotellaan viileämpi aikoja. Keittää kuitenkin, vaikka kaikki mahdolliset puhaltimet laitettaisiin päälle (ja niitä oli siellä kyllä). Lisäksi pitäisi tehdä vielä pakoputken alkuun lamdalle paikka. Toivottavasti elokuussa päästäisiin jo kokeilemaan.<br>
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Nyt kun alkaa olla jo vähän viileämpää, niin pari iltaa sitten tuli kokeiltua vetoja. Jaksoi vielä vähän sutaista kuivalla asfaltilla nelosellakin metodilla 2000 rpm ja kaasu pohjaan => 3500 prm kohdalla alkaa vetää aivan per**leesti selkää penkkiin. Kolmonen suti iloisesti läpi välin 3000-5500 rpm. On ilmeisesti väännön huippu n. 3500 rpm kohdalla.<br><br>Toinen vaihtoehto: kytkin luistaa. Ilmeisesti liikaa tehoa, vaikka ei olekaan edes vakiokytkin. Melkein kaksi vuottahan se jämäkämpi Sachs (meniköhän nimi oikein?) massalevykytkin kestikin luistamatta (jos siis tässä vika). Testailin sitten vielä kytkintä auton paikallaan ollessa. Moottori pyrki sammumaan nelonen sisällä ja käsijarrulla avustaen.<br><br>Ahtopaineet on minulla 1.0 ja melkein koko keula täynnä cooleria. Ilman lämpötila oli testihetkellä välijäähyn ulostuloputkesta mitattuna 17-20 astetta. Rengaspaineet 2.0 bar kaikissa ja koko on RST:n vakio 195/50.<br><br>Sitten tulee se kainaloita kostuttanut kohta: useamman vedon jälkeen (noin 10 min) alkoi rötäämään jännästi. Kun lyöt kaasun pohjaan n. 2500 prm kohdalla (3. tai 4. vaihde), menee hetki ja turbo alkaa ahtamaan, sitten rötää/kakistelee hetken ja sitten vasta alkaa vetää kunnolla. Paikaltaan lähtiessä ja koko ajan kaasu pohjassa kaikki toimii ok. Moottorivesi oli mittarin mukaan koko ajan normaalissa rajoissa.<br><br>Ajelin havainnon jälkeen noin 10 min rauhallisesti maantietä 80-100 km/h ja kokeilin uudestaan: taas toimi ok. Pitää tutkia kynttilät huomenna, jos ne alkaisivat olla vaihtokunnossa. Muita ideoita? Täyskaasu rikastus siis ilmeisesti toimii, mutta joku muu kusee välillä täyskaasun ja puolikaasun välillä tai joku anturi on (taas) viallinen? Dumpin jousi liian löysällä? Tyhjäkäynti kuitenkin on ok.<br><br>Käyn vielä samalla huomenna kaikki johdot ja kytkennät läpi, ettei mitään olen päässyt irtoamaan. Moottorissa oli öljyä, mutta ei ihan MAX -merkinnän tasolla vaan puolessa välissä noin MIN ja MAX merkintöjä. Auto toimii muuten täysin ok eli lähtee käyntiin ja pelaa jne. hyvin, mutta jäi vähän kaivelemaan.<br>
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Syy löytyi: jostain syystä yksi tulppa oli käsittämättömän paskainen (lähimpänä jakohihnaa) ja kärkiväli kaikkea muuta kuin oikea, arviolta yli 1 mm. Säädin kärkivälin 0,7 milliin. Kaikki muut tulpat olivat normaalin näköisiä ja kärkiväli ok. Ensihoitona putsasin likaisen, mutta kaupassa pitänee vierailla uushankintojen merkeissä ensi viikolla. Taas vetää hyvin joka vaihteella, tehtävä suoritettu.
Edit: tekstiä säädetty
Edit: tekstiä säädetty
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
Re:Uusi cooleri
Sine,<br>Mitä tulppia käytät?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Nippon Densot on ollut nyt jonkin aikaa. Tarkistan tyypin.<br><br>Edelleenkin olen hieman ihmeissäni, kun syy selvisi. Moottori nimittäin toimi kaikin puolin täysin ok. Sitten kun mentiin yli 0.5 bar ahdoille, niin alkoi moo-moo ja röpöttely.<br><br>Nim. CVH - kilo paskaa sisällä ennen kuin kuolee?<br>
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Nyt kuvat vihdoin netissä.<br><br>http://kotisivu.mtv3.fi/sine88/pics/car ... <br>Tulpat ovat Nippon Denso K24PR-ZU. Seuraavat tulevat olemaan lämpöarvoltaan kylmemmät.<br>
-
- Ylläpitäjä
Re:Uusi cooleri
Aikanaan,kun omistin vastaavan menopelin,niin coolerin vaihto vaikutti huomattavasti kytkimen luistamiseen(AP-Racing),ja dynossa tehon lisäys n.20-30hp ja vääntöä jonkiin verran lisää. Lämmöt pysyivät paremmin vedoissa alhaalla. Tuommoisessa coolerissa ,missä lähdöt ovat samassa päässä,kannattaa varmistaa ,että elementille on vielä erillinen "ohjausliuska" sisällä,jotta jäähdytysteho on elementin kauttaalta,eikä vain alhaalta ylös suppealla alueella.
[quote author=mauke link=board=2;threadid=12485;start=0#95378 date=1058085831]
Oliko sulla vakiocooleri aiemmin? Muuttuiko auton käytös selvästi? Laita ihmeessä kuvia.
[/quote]
[quote author=mauke link=board=2;threadid=12485;start=0#95378 date=1058085831]
Oliko sulla vakiocooleri aiemmin? Muuttuiko auton käytös selvästi? Laita ihmeessä kuvia.
[/quote]
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Kiitos vinkistä Marko_T.<br><br>Tarkkaan ottaen (vaikka hieman rautalankaa käyttäen), mitä "ohjausliuska" tarkoittaa?<br>
-
- Ylläpitäjä
Re:Uusi cooleri
Am-worksin coolerissa sitä ei todennäköisesti ole,taas Pro Turbon tekeleessä sellainen on. Päädystä kun katsoo sisään,pitäisi näkyä ilman ylimääräinen ohjauspala,jos sellainen on. Olen itse omistanut kummankin pajan coolerin,ja kumpikin toimii erinomaisesti .Kytkin "sulaa" varmasti vaihtokuntoon.
[quote author=Sine link=board=2;threadid=12485;start=0#103850 date=1061674233]
Kiitos vinkistä Marko_T.
Tarkkaan ottaen (vaikka hieman rautalankaa käyttäen), mitä "ohjausliuska" tarkoittaa?
[/quote]
[quote author=Sine link=board=2;threadid=12485;start=0#103850 date=1061674233]
Kiitos vinkistä Marko_T.
Tarkkaan ottaen (vaikka hieman rautalankaa käyttäen), mitä "ohjausliuska" tarkoittaa?
[/quote]
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Eikös se olekin vähän noin:<br>Turbokoneessa ei ole tarpeeksi lähtöjä=laitetaan lastu ja nostetaan ahtoja sekä bensanpaineita<br><br>Sen jälkeen alkaa imuilma olemaan turhan kuumaa vedätellessä=isompi cooleri<br><br>Nyt alkaa olemaan tehojakin=kytkin alkaa pettämään<br><br>Vaihdetaan pitävä sintteri/vastaava kytkin=vaihteisto alkaa pehmenemään<br><br>Vaihteisto on kunnostettu, tiukka kytkin ja paaaljon tehoja=alkaa perä tai lukko ilmoitella ettei enää jaksa<br><br>Vaihteisto kunnostettu, tiukka kytkin, perä ja lukko kunnostettu= alkaa kori näyttää väsymisen merkkejä<br><br>Noo..kohta sitten konekin on kunnostettavissa ja sitten alkaa sama kierros uudestaan ;D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re:Uusi cooleri
Komia on cooleri taitaa joutua hommaamaan tollasen ku rupean tota omaa lahnaa virittelemään talvella.
Edit:
Niin ja onkos tuo dumppi tossa Pate racingin tekele... ite kun oon tollasta ostamassa niin kyselinpähän vaan
Edit:
Niin ja onkos tuo dumppi tossa Pate racingin tekele... ite kun oon tollasta ostamassa niin kyselinpähän vaan
-
- Viestit: 2093
- Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
- Paikkakunta: varsinainen-suomi
Re:Uusi cooleri
onhan tuo kuuleri aika jössikkä verrattuna alkuperäiseen 

Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
ukormi<br><br>eli tulevaisuudessakin kaikki ylimääräinen raha menee autoon heh<br><br><br>Tomba<br><br>http://www.proturbo.fi/tarvikkeet/tarvike.htm<br><br>ja sieltä by-pass venttiilit "Billet alumiinista valmistettu ByPass-venttiili". <br><br>En tiedä onko dumpissa poistoa edelleen liian vähän tai sitten en osaa säätää sitä oikein, mutta edelleen tuntuu välillä turbo hieman kikattavan. Säätää olen yrittänyt ihan löysäksi, välille ja aika kireäksi. Löysällä tahtoo sammua hanan annon jälkeen vapaalle heittäessä, kierrokset tippuvat hetkeksi nollaan tai alle 1000 rpm eli silloin on jousi jo liian löysällä. Toisaalta taas kireällä ei tuhahtele kunnolla ja kika-kika. Onko dumpissa mitään huollettavia osia?<br><br>Olisiko joku kierrättävä malli parempi vai saako niitä edes rst:hen?<br>
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re:Uusi cooleri
Toi dumppi on aikalailla saman näkönen kun toi mallia pate (kuvaa en löytänyt netistä), <br>mut ainut silmään pistävä ero on nuo poisto aukot pate mallissa leveämmät. <br>Työ kaverilla on toi pate malli saintz celicassa ja on hyvin toiminu ainaki 1bar ahdoilla (ei oo kikattanu). <br>Auttaisikohan jos koneistaisi "jossakin" noi reiät isommiksi siis jos tuo dumppisi on sama kuin tämä?<br><br>http://www.hpphoto.com/servlet/LinkPhot ... ze=<br><br>(huomaa hienot "koneistus" kuvat) ;D
-
- Ylläpitäjä
Re:Uusi cooleri
Kikatus johtuu siitä että dumpin poisto ei riitä.
Pateracing säädettävä, tulo 42mm ja poistot riittävät.
HUOM: Dumppi mahdollisimman lähelle läppää.
Pateracing säädettävä, tulo 42mm ja poistot riittävät.
HUOM: Dumppi mahdollisimman lähelle läppää.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
Pitää tutkia dumppia tarkemmin viikolla. Jossakin olen nähnyt (Fast Ford?), että dumppi samassa paikassa kuin rst:n lämpöanturi eli ahtoputkessa koneen päällä tai sitten toisella puolella samaa putkea. On haettu ilmeisesti juuri samaa mitä ckolli mainitsi. Hmm... mistähän saisi tai olisiko hankala tehdä? Paineistettava se ilmeisesti olisi jollakin tavalla muutoksen jälkeen.<br><br>Huonosti on Paten dumpeista kuvia netissä eikä taida olla edes www-sivujakaan?<br>
-
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Re:Uusi cooleri
[quote author=Sine link=board=2;threadid=12485;start=0#101824 date=1060893778]
Ahtopaineet on minulla 1.0 ja melkein koko keula täynnä cooleria.
[/quote]
Missä sulla ottaa kierrosluku rajotin? Ootko vaihtanu lastua? ..Onko sulla ilmenny sellasta, kun kiekat nousee johonki 6000rpm kohdalle, niin lyö kaikki pelit poikki, kiekat tippuu nolliin eikä mitään tapahdu vähään aikaan!
Ja tuskin on mikään kierrosluku rajoitin mikä ton tekee..
Ahtopaineet on minulla 1.0 ja melkein koko keula täynnä cooleria.
[/quote]
Missä sulla ottaa kierrosluku rajotin? Ootko vaihtanu lastua? ..Onko sulla ilmenny sellasta, kun kiekat nousee johonki 6000rpm kohdalle, niin lyö kaikki pelit poikki, kiekat tippuu nolliin eikä mitään tapahdu vähään aikaan!
Ja tuskin on mikään kierrosluku rajoitin mikä ton tekee..
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
<br><br>Selitätkös tyhmälle, että miksi just tuohon?<br><br>Eikö ole järkevämpää laittaa dumppi lähelle turboa, ei tarttis turbon työntää ilmaa enää coolerin läpi, kun dumppi avautuu. Näin maalaisjärjellä ajateltuna.<br><br>HUOM: Dumppi mahdollisimman lähelle läppää.<br>
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
ckolli<br><br>Kiitos kuvista! <br><br><br>magelius<br><br>Teki kuvailemaasi, kun oli HAL-anturi hajoamassa virranjakajan pohjasta. Lisäksi paukutteli putkessa hyvin ja heitti leiskoja ulos pakoputken päästä.<br><br>Kierrostenrajoitin on vissiin jossakin 6300-6500 rmp vaiheilla (en ole niin tarkkaan kokeillut/katsonut), mutta yleensä vaihdan n. 6000 rpm kohdalla. Boksia en ole aukonut (if ain’t broke, don’t fix it...). Vakioboksi (kuulemma) antaa nostaa ahtoja 0.7-0.8 bar paikkeille, jos ei ole mitään tehty.<br>
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Uusi cooleri
Magelius <br>Ettei vaan menisi ahtopainerajoitin päälle? <br><br>Sine <br>Mikä ahdin sulla on tuossa? Ja niitä kierrättäviä dumppeja on melkein joka alan liikkeessä, saattaa olla saat dumppia hiukan säätelemällä tuon vanhankin toimimaan tuossa.<br><br>Ja tosiaankin, se dumppi lähelle kaasuläppää.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Viestit: 488
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 23:58:18 2001
Re:Uusi cooleri
[quote author=lauri link=board=2;threadid=12485;start=25#104318 date=1061875780]<br>Magelius <br>Ettei vaan menisi ahtopainerajoitin päälle? <br>[/quote]<br><br>Tai polttoaineensyötön katkaisu?<br><br>-Tupe
Escort RS Turbo S2. Thor Fjord!
-
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Re:Uusi cooleri
Vakiona ei voi kuulemma nostaa paineita yli 0.8bar, ellei virittele mitään sulkuja väliin. En tiedä että onko jotain siwa-puheita, mutta näin olen ainakin itse ymmärtänyt..<br><br>Elikkä autoon on myös vaihdettu piperin lastu (rally racesta) piper T2 nokka, uudet venttiilit ym. Lastun pitäisi antaa nostaa paineita +1,4bar! Ja kierroslukurajotin nousee n.7000rpm kohdalle. <br>Ahtimena on Garretin 3/4. Tulpat ja tulpanjohdot on kaikki uusia ja toimii. Virranjakajan kansi on uusi.<br>Seokset ovat hyvät (ehkä vähän rikkaallakin) mittarin mukaan. <br>Auto paukkuu välillä ja pamahtaa melkein aina kun sammuttaa??<br>Se vois hyvinkin olla se hal-anturi virranjakajassa? <br>Mistä sellanen kannattais ostaa? ja onks vit**mainen<br>vaihtaa?<br><br>edit: hieman menee offtopic, ei kai haittaa! 

-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:Uusi cooleri
Hall:n vaihdosta on ennenkin ollut juttua ja ohjeita, kun se voi olla vähän hankala vaihtaa. Toisekseen, kierrosrajoitin on bensaboksissa, eikä sitä siten voi lastulla ohittaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Uusi cooleri
Ja piper ei tee lastuja
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Ylläpitäjä
Re:Uusi cooleri
<br>Voisi veikata, että kun paineiskun ahtoputkistossa saa aikaan läppä, paineen kasvu alkaa virtaavan ilman liikemäärän ansiosta läpän edestä. Dumppi reagoi siis nopeammin. Eikä tartte alipaineohjaustakaan hakea kaukaa, jos sellainen on ;Dsierra4x4tbo kirjoitti:<br><br><br>Selitätkös tyhmälle, että miksi just tuohon?<br><br>Eikö ole järkevämpää laittaa dumppi lähelle turboa, ei tarttis turbon työntää ilmaa enää coolerin läpi, kun dumppi avautuu. Näin maalaisjärjellä ajateltuna.<br><br><br>HUOM: Dumppi mahdollisimman lähelle läppää.<br>
-
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Re:Uusi cooleri
[quote author=lauri link=board=2;threadid=12485;start=25#104386 date=1061892101]<br>Ja piper ei tee lastuja<br>[/quote]<br><br>Kuinkas se sitten voi olla mahdollista ???<br>Myivät Piperin lastun Rally racessa..<br>Oiskohan sitten tarkottanut, että kyseinen lastu on suunniteltu piperin T2 nokalle? mutta merkki ei ole Piper<br>Piperin lastusta siellä ainakin koko ajan puhuttiin..<br>Ja myös oli puhe, että kierroslukurajoitin nousee n.500rpm.. sitä kun ei ole päässyt kokeilemaan, kun 6000rpm kohalla loppuu meno ja poks!
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Uusi cooleri
Siinä reilun 6000rpm kohdalla tulee kierrosrajoitin katkaseen pelin, moiset lastut EI nosta kierrosrajoittimen rajaa. Ahtopainerajaa kylläkin, yleensä taitaa koko ahtopainerajoitin poistua.<br><br>Luulisin että ne ovat tarkoittaneet että se toimii sen nokan kanssa yhteen hyvin.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:Uusi cooleri
Rajoitinhan on tuossa 6100 ja joitakin kymppejä päälle, joten siihen taitaa tökätä. Sitä pystyy kyllä nostamaan, mutta ei lastulla, ja varsinkin omalla vastuulla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 488
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 23:58:18 2001
Re:Uusi cooleri
Eikös sieltä bensaboksista vaihdeta jotain vastuksia tms?<br><br>-Tupe
Escort RS Turbo S2. Thor Fjord!
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Uusi cooleri
Juu, kaksi punaista isohkoa kantikasta vastusta. En muista arvoja sun muita enää...
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
Re:Uusi cooleri
Jättää ruiskuboksin sulakkeen (vahingossa!? ;D) pois niin ei oo boksi pelissä jolloin eí oo rajoitinta, hyvin se ainakin 7000rpm jengaa... hetikun tajus laittaa sulakkeen sinne kuuluisaan "penkinlämmittimen" paikkaan niin loppuu meno jossain alle 6500rpm.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
lauri<br><br>Turbo on Professional Motorin tekemä puhallin. <br><br>Kierrättävällä dumpilla tarkoitin lähinnä, että onko siitä oikeasti jotain hyötyä verrattuna tavalliseen? Käsittääkseni se työntää ulostulevaa ilmaa takaisin kompressoripuolelle eli periaatteessa se olisi hyvä juttu. Miten mahtaa asia olla käytännössä näissä vanhemmissa vehkeissa (vrt. esim. Focus RS)?<br><br>magelius<br><br>Kierroksenrajoittimesta: ohjekirjassa (tai huoltokirjassa) kerrotaan muistaakseni, että sytkää aletaan katkoa 6300 rpm kohdalla ja bensansyöttö katkeaa 6500 rpm. Pari kertaa on vahingossa tullut kokeiltua rajoittimen toimivuus.<br><br>HAL-anturi korjattiin vaihtamalla koko virranjakaja, koska myös se oli vaihtokunnossa.<br>
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Uusi cooleri
No niin, nyt on sitten yritetty säätää samalla päätä raapien ja alkaa olla ideat loppu. Kävin kokeeksi Fordilta RS Turbon/Cossukan vakio tulpat, kun ei muuta tähän hätään löytynyt. Kärkivälin hakkasin suoraan 0,7 mm:iin ja sama prötääminen jatkuu näilläkin, tosin ei niin pitkään. <br><br>Tapahtuu seuraavaa: otat pari kertaa lähtöjä esim. liikennevaloista. Yleensä kaksi kertaa menee yleensä vielä ok, mutta viimeistään kolmannella kerralla tiputtaa ahtopaineet jossakin vaiheessa kesken kiihdytyksen pois. Ahtopainemittarista seuraten: kun vähänkään menee yli 1.0 bar, niin tippuu ahtopaineet pois (=> -0.5 bar). Vähän aikaa ajelua ja hieman rykimistä. Sitten saa antaa vaikka loppupäivän hanaa ja ei mitään ongelmaa, vaikka ahtopaine kävisikin väliaikaisesti yli 1,0 bar. Tuntuu, että moottorin lämpiämisellä on jotain merkitystä asiassa.<br><br>Mikä siis kusee tässä välissä?<br><br>Bensansuodatin on vaihdettu kesällä 2002. Kävin kaikki liittimet läpi, mitä löysin ja puhdistin ne.<br><br>Amal/solenoidiventtiiliä huijataan lisäsuuttimella, jotta (ilmeisesti) purkki luulisi ahtopaineen olevan alle 0,5 bar. Näin olen antanut itselleni ymmärtää, kun tutkin putkiviritelmiä. T-kappaleella otetaan ahtokellolta tulevasta putkesta risteävä putki, jonka päässä on em. suutin. Tämä huijausviritys on tehty joskus Harisella ja siitä ollaan turbovirityskirjojen mukaan montaa mieltä. Boksia en ole aikonut ja en usko siellä olevan mitään ihmeellistä (vai missä "viri"lastun pitäisi olla?).<br><br>En löytänyt tähän hätään parempaa kuvaa suuttimesta.<br><br>Lisäksi solenoidiventtiilin kyljessä oleva liitin oli todella paskainen (putsaus ja CRC:tä perään). <br><br>Suurin epäilys kohdistuu tuohon solenoidiventtiviritykseen. Yksi vaihtoehto olisi heittää se taka-vasemmalle, mutta sitten menetetään turvaominaisuuksia vikatilanteessa. Fordin omaa RS Turbo korjaamokäsikirjaakin on monen porukassa tulkattu ilman ratkaisua.<br><br>Mainittakoon vielä tässä kertauksena, että ongelma alkoi viikko pari isomman välijäähdyttimen vaihtamisen jälkeen ei siis heti eli mikä loppui tai päätti lopettaa toiminnan? Auto toimii täysin ok siihen asti, kunnes aletaan kunnolla polkea.<br><br>Voiko ahtoilma olla liian kylmää? Ei kai. Vääränlaiset tulpat?<br><br>Niin ja kytkin muuten luistaa välillä nyt sitten ihan oikeasti, liikaa vissiin vääntöä. Muutama on veikkaillut paineasetelman väsymistä. Kokeilin antaa polkimen nousta rivakammin ylös ja sitten ei luistakaan ??? ???<br><br>Ideoita?<br><br>