5vaihteinen aski välikoppaan....

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Elokuu 13. 14:32:08 2003

Tästä on ennenkin käyty keskustelua, mutta mitä joutuu oikeesti tekemään jos haluaa ison askin tilalle 5lovisen laatikon välikoppaan? joutuuko kardaanitunnelia isontaa. ???<br><br>tuli vaan tässä mieleen että tota soppaa kuluu hyvään malliin tolla 4vaihteisella ;) noh. eipä tolla nyt niin hirveesti ole väliä mitä toi vie. mut silti. :o :P
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re:5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Elokuu 13. 14:50:24 2003

Mulla operaatio oli suurinpiirtein seuraava: kardaanitunnelia piti lyödä lekalla, mulla oli askien kytkinkopissa hieman eroa ja lisäksi asennus tapahtui alakautta (nosturilla onneksi) moottori paikallaan, etukautta saattaisi mennä suoraan. Kytkimen "lusikkaa" piti taivutta hieman(piti aikoinaan taivuttaa isoa 4v askia asennettaessa, nyt hieman takaisinpäin). Ei muistaakseni ollut muuta ohjelmaa elikkäs kokolailla heittämällä onnistui.

Karmann
Ylläpitäjä

Re:5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja Karmann » To Elokuu 14. 23:38:00 2003

Vaihdekepin paikka muuttuu taaemmaksi, kannattaa leikata omasta tunnelista pala ja kääntää toisinpäin, helppo tehdä.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Elokuu 15. 1:23:39 2003

kantsii samalla tehdä se vaihdekepin ympäriltä leikattu pala ruuvi kiinnitteiseksi luukuksi , niin jatkossa helpompi vaihdella erilaisia laatikoita, kun ei tartte rälläköidä autossa kepin reikää, vaan voi tehdä erilaisen luukun......

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Re:5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja MASter » Pe Elokuu 15. 7:32:07 2003

Mut eihän sitä (edit: kepin)paikkaa enää tarvi muuttaa, jos autossa kerran on jo iso nelonen... :-\ Koska OHC:n iso lootahan on pidempi kuin esmes kentin nelonen.
Eikä sitä enää siitä kauemmans voi siirtääkkään, koska käkkäri tulee tielle...
Eikös se näin oo?! ::)
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

Joni_R
Viestit: 1171
Liittynyt: La Joulukuu 8. 12:01:34 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja Joni_R » Pe Elokuu 15. 13:19:42 2003

Juu näin on kun tanarilla on jo iso nelilovinen<br><br>Mulla taitaa olla sama homma tässä syksyllä varmaan edessä
Jäsen #118
IRC nick: Impezki
Automotive photography http://www.jonirolig.com

Subaru Impreza -07 WRX STi Petter Solberg edition III
Kawasaki Z1000 -08 street frighter

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Re:5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja MASter » Pe Elokuu 15. 13:49:17 2003

Sama täällä... Mullakin on se 5-lovinen odotellu tuolla varastossa jo jonkun kuukauden...<br>Senkös sais laitettua myös alakautta, ettei tarviis konetta sen takia nostaa? (Kai moottoria pitää ainakin käyttää pois kiinnikkeistä, että saa kardaaniuksen takas paikoilleen? Vai? ::))
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Re:5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja potsi » Pe Elokuu 15. 14:35:44 2003

[quote author=MASter link=board=8;threadid=13424;start=0#101928 date=1060944557]<br> (Kai moottoria pitää ainakin käyttää pois kiinnikkeistä, että saa kardaaniuksen takas paikoilleen? Vai? ::))<br>[/quote]<br><br>Karpaasi peränlaipasta irti, niin ei tarvi.
Jäsen 488

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Elokuu 15. 17:22:57 2003

vaihteiston asennus helpottuu kummasti kun lyö ensin rattiakselin nivelen irti hammastangosta ja vaihtaa etupalkin/runkopalkin kiinnityspultit 10 cm pituisiin ja laskee tunkilla palkki/moottoriyhdistelmän alemmaksi pulttien varaan(samalla seuraten miten letkut ,vaijerit ja piuhat antaa myöten). näin kun menetellään niin ei kytkinkoppa kanita vaihteistotuneliin ja asennus on helppoa.<br>kytkinlevykään ei kärsi väännätyksistä kun lootan pystyy työntään suoraan paikalleen.<br><br>ja palkki on helppo tunkata takaisin ylös kun pitkät pultit toimii ohjureina.....<br><br>tuo miksi kehotin tekemään vaihdekepille isomman luukun on oma mieltymys, mielestäni vaihteistot eivät rajoitu pelkästään ford tuotteisiin.... ;D ja onpa sitä käyttöautossa tullut käytettyä pikkulootaakin välillä kun iso paskana ja ei varalootaa....

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Re:5vaihteinen aski välikoppaan....

Viesti Kirjoittaja Yamppa » Pe Elokuu 15. 20:29:31 2003

Mitekäs muuten on, mikäs laatikko on tuo nelilovinen mikä on 17m taunuksessa? Miten ja mikä viisivaihteinen v6:sen perään kiinni? mieluiten kestävä :)
Taunus 17m -69 2.6EFI ms-edition
Taunus 2d sedan 2.0 -75
Nissan Silvia 1.8t -85
Polaris RMK700 -97

Vastaa Viestiin