
mk1 escorttiin sierra cosworthin 2wd tekniikka
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:50:51 2004
- Paikkakunta: turku
mk1 escorttiin sierra cosworthin 2wd tekniikka
elikkäpä olisi tarkoitus laittaa escort mk1 cossu sierran tekniikka kyselisin vaan että onko kenelläkään saman kaltaisesta projektista tietoa??ensinnäkin mitä kannattaa yleisesti ottaa huomioon?mitä katsastus inssi sanoo saako helposti rekisteriin YM.. YM.. 

-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Muutama vuosi sitten oli acs:ssä se vanhakoppainen cossun tekniikalla ainakin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Turussa,joku oli onnistunut ylipuhumaan katsastusinsinöörin kevyen vedon dynolapuillaohc kirjoitti:Nykysäännöillä lähes mahdotonta saada rekisteriin.. jos pystyt todistamaan inssille jotenkin että cosworthin koneesta irtoo vain 138hp niin ehkä..

Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Re: mk1 escorttiin sierra cosworthin 2wd tekniikka
Oisko mk1 rs2000:n rekisteri paino n.900kg ja tehot n.110hp.lars kirjoitti:elikkäpä olisi tarkoitus laittaa escort mk1 cossu sierran tekniikka kyselisin vaan että onko kenelläkään saman kaltaisesta projektista tietoa??ensinnäkin mitä kannattaa yleisesti ottaa huomioon?mitä katsastus inssi sanoo saako helposti rekisteriin YM.. YM..
Eli tehojen perusteella pääsis tonne n.132hp ja jarruja kasvattamalla
7kg/kw=128kw/175hv.Että kai se semmonen matalapaine sinetöity
cossu tänäkinpäivänä ois mahdollista.
Jos homma olis suomessa terveempää rakentelusääntöjen ja prosenttirallin suhteen niin joka foorttimieheltä löytys ykkös- tai
kakkoskopan esko turbotettuna tallista.Minulta ainakin

jompikumpi näistä suomessa rekisteröidyistä yksilöstä joskus myyntiin

Cosworth 4x4 -90
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Tekee OHC:n lohkoon. Katsarihan kattoo koneen tyypin lohkosta. is:n lohko = 115hv moottori. Siihen lisää 16v kannen ja turbon niin se on "omavalmiste" moottori eikä kossun moottori
130hv penkkilappu kouraan ja konttorille.
Yhdellä klubilaisella on ainakin mk1 kossu projekti menossa. Kertokoon lisää itse jos siltä tuntuu.

Yhdellä klubilaisella on ainakin mk1 kossu projekti menossa. Kertokoon lisää itse jos siltä tuntuu.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
En tiä,mut sairaita laitteita ovat. Tässä taannoin yhdessä hallissa käytyäni sen totesin. Nurkassa lepäs Mk1 Escort,vieressä dynolaput 580hv 2.0barin ahdoilla.Tosin ei ole se esco katukilvissä,mut sairas laite on.Rata-auto. Ei meinannu kehdata omaa cossua siihen talliin ajaa. Hallin edustalla menevä tie oli täynnä mustia viiruja ja donitseja
Kysyin,et josko vaihdettas motit äkkiä päittäin,kaveri totes et aika paljon saa pistää mansikoita pussiin et niihin hommiin ruvetaan. 


#446
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
No ei se nyt kyllä ihan noin helppoa ole. Ja mielestäni noi lupaasiat ym. kannattaa selvittää aika hyvin ennenkuin edes alkaa rakentamaan mitään, ettei sitten myöhemmin kun auto pitäs leimata ala vituttamaan kun inssi sanoo konttorilla että tähän ei leimaa tuletanari kirjoitti:se kuka sellasta alkaa oikeesti rakentaa saa sen kilpiin.. nää on taas just näitä spekulointejaeipä nää suomen rakentelu määräykset niin mahdottomia ole.. ainoastaan toi prosenttipelleily ottaa päähän

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Sitten vaihdetaan konttoria. Kyllä se jossain tärppää. Kalattomia lampia on olemassa, mutta ei kalattomia meriä...ohc kirjoitti: No ei se nyt kyllä ihan noin helppoa ole. Ja mielestäni noi lupaasiat ym. kannattaa selvittää aika hyvin ennenkuin edes alkaa rakentamaan mitään, ettei sitten myöhemmin kun auto pitäs leimata ala vituttamaan kun inssi sanoo konttorilla että tähän ei leimaa tule
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
- Paikkakunta: Vantaa
Siis kyllähän se niin on, että noiden konttoreiden välillä on aivan hirveesti eroja varsinkin noiden muutoskatsastusten osalta, kun tietotaito ei riitä ja tehdään päätöksiä mutu-tuntumalta. Yhtenäistä linjaa ei kertakaikkiaan ole olemassa, vaikka ake:n mukaan varsin selvät on olemassa eikä mutu-tiedolle pitäisi olla sijaa. No yhtä kaikki, konttorin vaihdossa voi siis joutua ojasta allikkoon tai ei, arpapeliä.
Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST
-
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
rupesin tossa just väsämään mk1 escorttia, johon tulossa cossun kansi+holset hx40:nen, muutoskatsastamalla ton leimaan saa..
tiedän yhden välikopan joka on tänä vuonna kyseisillä palikoilla leimattu.
tiedän yhden välikopan joka on tänä vuonna kyseisillä palikoilla leimattu.
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Olikos auto valkoinen? Jossain tuolla Länsi-SuomessaJRZ kirjoitti:En tiä,mut sairaita laitteita ovat. Tässä taannoin yhdessä hallissa käytyäni sen totesin. Nurkassa lepäs Mk1 Escort,vieressä dynolaput 580hv 2.0barin ahdoilla.Tosin ei ole se esco katukilvissä,mut sairas laite on.Rata-auto. Ei meinannu kehdata omaa cossua siihen talliin ajaa. Hallin edustalla menevä tie oli täynnä mustia viiruja ja donitsejaKysyin,et josko vaihdettas motit äkkiä päittäin,kaveri totes et aika paljon saa pistää mansikoita pussiin et niihin hommiin ruvetaan.

Liikkuu! Joskus pojilla oli ollu siirtokilvillä auto liikenteessä. Poliisit oli pysäyttäny ja ohjeistanu jotenkin tähän tyyliin: "Kaikki tietää, että tää auto on nopea. Sitä ei siis tarvise näyttää yleisessä liikenteessä."

BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Viimeksi kun olin turbo-ohc kaasari sierraa leimaamassa,niin kysyin katsastajalta,että miten olisi 16-tappinen kansi ja ruisku kylkeen.mettis kirjoitti:rupesin tossa just väsämään mk1 escorttia, johon tulossa cossun kansi+holset hx40:nen, muutoskatsastamalla ton leimaan saa..
tiedän yhden välikopan joka on tänä vuonna kyseisillä palikoilla leimattu.
Sanos että siitä vaan,merkataan ne sitten otteeseen.
Eli samalla tavalla se mk1 onnistuu,tosin ei se mikään laillinen peli ole,niinkuin ei cossutkaan missä on +20% lisätehoa.
Leimattavissa kuitenkin joka vuosi,ainakin samalla konttorilla

Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon
Tossa on ake:n sivuilta lainattu teksti tosta moottorin vaihtamisesta. Kakkoskohdassa sanotaan aika selvästi, että jos ei ole teholappuja niin 16 venanen cossun kansi antaa sillon cossun tehot autoon pelkällä kannen vaihdolla. Ja se voi olla kyllä aika vaikea saada luotettavasti läpi noilla teholapuillakin cossun kannella ja 2,0 alakerralla noin 130 hepan tehoilla.
Mutta tossa on yksi vaihtoehto laittaa toi kansi 1,6:n (ainakin papereitten mukaan) alakerran päälle, jolloin saadaan "hävitettyä" jo yli 40 heppaa paperilla.
Tässä tapauksessa tolla ei kuitenkaan taida olla merkitystä, koska ei taida löytyä niin suuritehoista vertailumoottoria, että saisi ton n. 160 hp laitettua. Tolla systeemillä se kuitenkin sopisi vielä tohon 7kg/kW sääntöön.
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon
Tossa on ake:n sivuilta lainattu teksti tosta moottorin vaihtamisesta. Kakkoskohdassa sanotaan aika selvästi, että jos ei ole teholappuja niin 16 venanen cossun kansi antaa sillon cossun tehot autoon pelkällä kannen vaihdolla. Ja se voi olla kyllä aika vaikea saada luotettavasti läpi noilla teholapuillakin cossun kannella ja 2,0 alakerralla noin 130 hepan tehoilla.
Mutta tossa on yksi vaihtoehto laittaa toi kansi 1,6:n (ainakin papereitten mukaan) alakerran päälle, jolloin saadaan "hävitettyä" jo yli 40 heppaa paperilla.
Tässä tapauksessa tolla ei kuitenkaan taida olla merkitystä, koska ei taida löytyä niin suuritehoista vertailumoottoria, että saisi ton n. 160 hp laitettua. Tolla systeemillä se kuitenkin sopisi vielä tohon 7kg/kW sääntöön.
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Kyllä, mutta kuten sanoinkin niin uskottavuus on sitten eri asia.Tharkad kirjoitti:"Ellei muuta osoiteta", eikös sillon osoiteta muuta jos on dynolappu kouras?
Ja tuolla aikasemmin sanottiin, että 2,0 turboon voi vaihtaa 16 venasen kannen ihan tosta vaan, mutta se ei taida kyllä olla ihan totta

Joskus aikasemminkin oli jossain topicissa juttua näistä vaihteluista.
Pistin ton ake:n lainauksen tohon vain sen takia, että ei tulisi kenellekkään liian ruusuista kuvaa näistä tekniikanvaihdoista/jälkiturbotuksista.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Toi on taas yksi totuus lisää näissä muutoskatsastuksissa, mutta pitää ottaa kuitenkin huomioon se, että ake voi tarkistaa auton vaikkakin se olisi jonkun "ammattitaitoisen" katsastusinssin hyväksymä.Hena kirjoitti:Mutta sitten kun miettii näiden katsastusinssien "ammattitaitoa" niin voi hyvinkin mennä läpi. Niinkun edellä sanottiin niin jossain saattaa mennä läpi ja jossain ei..
Jos oikeesti mietitään mikä ois paras vaihtoehto, kun rakennellaan näitä enemmän poikkeavia tekniikanvaihtoja niin itse sanoisin sen olevan toi erikoislupien anominen ake:lta, jolloin ei ole enää katsastusinssillä mitään sanomista leimalla, kun luvat on jo valmiiksi kunnossa. Toi hakeminen taitaa vain maksaa nykyään n. 300e ja se pitää maksaa oli päätös sitten kielteinen tai myönteinen. Ja ainakin mun ymmärryksen mukaan ake on nykypäivänä aika nihkeä myöntämään noita lupia niin se ei ole enää harrastamisen kannalta mukavaa puuhaa.
En halua sen enempää heikentää kenenkään motivaatiota rakennella näitä vehkeitä, mutta kuten aikasemminkin todettiin niin aina se on parempi, jos selvittää kunnolla noi lupa-/rekisteröintiasiat ennen kuin rakentaa jonkun poikkeavan kombinaation.
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Yleisestikkin taitaa olla aika harvinaista,että rakennettu peli olisi laillinen.
Vaikka lupa-asiat olisi kunnossa,niin joko löytyy prosenttien ohi vaihdettuja osia tai sitten ei täytetä enää +20% ja 7kg/kw sääntöjä.
Varsinkin turbo autot lipsahtaa tehoiltaa,jonnekkin aivan muille sataluvuille,kuin pykälät antaisi myöden.
Taitaa olla jokaisen omatunnon kysymys,kuinka "laittomalla" pelillä ajelee.
Loppujen lopuksi on aivan sama mikä kansi autossa on,jos autossa on muutakin pykälien vastaista.
Jos auto saadaan katsastettua,niin silloin se on riittävän laillinen.
Ake voi tietenkin olla kiinnostunut jälkeenpäin,poliisikin josain mielessä.
Nämä pykälät on vain tehty niin hankaliksi ,että joku pykälä ylittyy väkisinkin.
Vaikka lupa-asiat olisi kunnossa,niin joko löytyy prosenttien ohi vaihdettuja osia tai sitten ei täytetä enää +20% ja 7kg/kw sääntöjä.
Varsinkin turbo autot lipsahtaa tehoiltaa,jonnekkin aivan muille sataluvuille,kuin pykälät antaisi myöden.
Taitaa olla jokaisen omatunnon kysymys,kuinka "laittomalla" pelillä ajelee.
Loppujen lopuksi on aivan sama mikä kansi autossa on,jos autossa on muutakin pykälien vastaista.
Jos auto saadaan katsastettua,niin silloin se on riittävän laillinen.
Ake voi tietenkin olla kiinnostunut jälkeenpäin,poliisikin josain mielessä.
Nämä pykälät on vain tehty niin hankaliksi ,että joku pykälä ylittyy väkisinkin.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Kaikki on mahdollista kun on asiasta asialliset paperit ja pitää huolen ettei ainakaan kauheasti menisi osa-prosentit yli.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
auton katsastaminen ei tee autosta missään mielessä laillista. ja se on fakta. lähteenä on AKE:n tekninen neuvonta. auton laillisuuden päättää valvovat viranomaiset, eli käytännössä poliisit, lakien perusteella.Walderama kirjoitti: Jos auto saadaan katsastettua,niin silloin se on riittävän laillinen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
Onpas taasen pätevästi ilmaistu pykälä... jos esim. värkkää vaparicossua escoon ja vie leimalle ilman dynolappuja ja niin silloinkin käytetään vertailukohtana cossun mottia? Mutta eihän suinkaan ole enää "sama" motti kun siellä ei ole sitä fööniä kyljessä.MikkoT kirjoitti:6 §
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Sinänsä tuo 130hp teholappu ei ole aivan mahdoton uskoa... kohtalaisen luotettavien lähteiden mukaan (PF


Mitä laillisuuteen tulee, niin oikeastaan muuten siinä ei ole mitään, mutta jos ajaa kolarin ja vakuutusyhtiö huomaa auton laittomuuden se voi evätä korvaukset...
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
tai jos poliisi huomaa, niin tulee junareissu siperiaan ja kuritushuonetta.teme_l kirjoitti: Mitä laillisuuteen tulee, niin oikeastaan muuten siinä ei ole mitään, mutta jos ajaa kolarin ja vakuutusyhtiö huomaa auton laittomuuden se voi evätä korvaukset...

laiton on laiton, ja siitä on sanktioita luvassa, mikäli kiinni jää, vaikka ei kolaria olisikaan tapahtunut. ja sanktiot saattavat olla yllättävänkin isot.
maksat nyt vaikka autoveron uudestaan, niin voin kysyä sitten mitä mieltä olet auton laillisuudesta....

Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Jep,ehkä huonosti ilmaistu,tarkoitin että katsatus karsii räikeimmät viritelmät ja prosentti pelit.Hectori kirjoitti:auton katsastaminen ei tee autosta missään mielessä laillista. ja se on fakta. lähteenä on AKE:n tekninen neuvonta. auton laillisuuden päättää valvovat viranomaiset, eli käytännössä poliisit, lakien perusteella.Walderama kirjoitti: Jos auto saadaan katsastettua,niin silloin se on riittävän laillinen.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Ylläpitäjä
Harrastuksen kannalta nuo %-säännöt ovat pahin rakentelun este ja jäänne näiden mersujobbareiden leikkaa/liimaa-bisneksistä. Sitä yrittävät SHAL, FHRA ja SA-HK muuttaa. Ensimmäisenä lienee muuttumassa käytettynä maahantuotujen kanta-autotarkistusraja samaan kuin uutena Suomessa myytyjen.
Tuo teho/paino on sitten eri asia ja liittyy turvallisuuteen, jossa lobbaaminen on paljon vaikeampaa.
Tuo teho/paino on sitten eri asia ja liittyy turvallisuuteen, jossa lobbaaminen on paljon vaikeampaa.
-
- Ylläpitäjä
Luonnolisesti tarkoitin laittomuuksia, joita ei poliisit tai katsastusinssit huomaa... Aika harvalla lienee kuitenkaan pokkaa ajella esim. ilokaasutetulla pelillään kadulla, tosin tiedänpä erään tapauksen, jossa esco katsastetaan 1.3 kentilläisellä ja sen jälkeen tallissa vaihtuu cossun vakiotekniikka pellin alle... kyllähän meitä riittää.Hectori kirjoitti: laiton on laiton, ja siitä on sanktioita luvassa, mikäli kiinni jää, vaikka ei kolaria olisikaan tapahtunut. ja sanktiot saattavat olla yllättävänkin isot.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
- Paikkakunta: Vantaa
Olisi mielenkiintoista saada keskusteluun mukaan joku, joka on oikeasti anonut AKElta ajoneuvoteknistä poikkeuslupaa. Mitä on anottu ja mikä on ollut lopputulos ja perusteet sille. Heitä ei käsittääkseni hirveästi ole, ei ainakaan vastaan ole tullut, mikä sinänsä on käsittämätöntä, kun ottaa huomioon, kuinka paljon sitä likviditeettivarantoa kuluu muuten harrastukseen.
Jos saisi vaikka kerättyä jonkinlaista arkistoa noista lupa-anomuksista ja niiden lopputuloksista, olisi hieman helpompi hahmottaa millaisia lupia AKE on myöntänyt ja jättänyt myöntämättä ja millasia anomuksia yleensä kannattaa edes harkita.
Jos saisi vaikka kerättyä jonkinlaista arkistoa noista lupa-anomuksista ja niiden lopputuloksista, olisi hieman helpompi hahmottaa millaisia lupia AKE on myöntänyt ja jättänyt myöntämättä ja millasia anomuksia yleensä kannattaa edes harkita.
Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
ei taida AKE tänäpäivänä juurikaan myöntää poikkeuslupia. aikani kun AKEn teknisestä neuvonnasta tingattuani sain vastauksen, että käytännössä poikkeusluvat on oikeasti aivan poikkeuksellisiin tapauksiin tarkoitettuja. ja mitä auton rakentamiseen tulee, niin ne säädökset on ne minkä mukaan pelataan. ja jos siellä on esimerkiksi vetotavan muutos kielletty, niin sitä ei myöskään poikkeusluvalla hyväksytä, ilman aivan poikkeuksellista syytä.dudek kirjoitti:Olisi mielenkiintoista saada keskusteluun mukaan joku, joka on oikeasti anonut AKElta ajoneuvoteknistä poikkeuslupaa. Mitä on anottu ja mikä on ollut lopputulos ja perusteet sille. Heitä ei käsittääkseni hirveästi ole, ei ainakaan vastaan ole tullut, mikä sinänsä on käsittämätöntä, kun ottaa huomioon, kuinka paljon sitä likviditeettivarantoa kuluu muuten harrastukseen.
Jos saisi vaikka kerättyä jonkinlaista arkistoa noista lupa-anomuksista ja niiden lopputuloksista, olisi hieman helpompi hahmottaa millaisia lupia AKE on myöntänyt ja jättänyt myöntämättä ja millasia anomuksia yleensä kannattaa edes harkita.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Tehdään porukalla esitys jollekin kansanedustajalle että Suomi liittyy isoon-britanniaan,yhdeksi osaksi kuten Skotlanti ja Waleskin.Siellähän on vapaammat säännöt noissa rakenteluasioissa
,eikä tarttis foordharrastajan laskeskella punnan kurssia tilatessaan osia sieltä 


Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
- Paikkakunta: Vantaa
Niinpä, mutta kai sinne nyt joku on anomuksia laittanut, vaikka olisikin tullut bumerangina takaisin. Saataisiin ainakin jotain todisteita, siitä että ei kannata edes yrittää.Hectori kirjoitti:ei taida AKE tänäpäivänä juurikaan myöntää poikkeuslupia. aikani kun AKEn teknisestä neuvonnasta tingattuani sain vastauksen, että käytännössä poikkeusluvat on oikeasti aivan poikkeuksellisiin tapauksiin tarkoitettuja. ja mitä auton rakentamiseen tulee, niin ne säädökset on ne minkä mukaan pelataan. ja jos siellä on esimerkiksi vetotavan muutos kielletty, niin sitä ei myöskään poikkeusluvalla hyväksytä, ilman aivan poikkeuksellista syytä.
Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Kannattaa muistaa myös sellainen juttu: vaikka britteinsaarilla saa lähes "hetekan" rekisteröityä, niin siihen vakuutuksen saaminen ja sen hinta ovat jo sitten toinen juttu. Olen ymmärtänyt palstoja ja lehtiä lukemalla, että välillä ei edes tuplahinta tavalliseen autoon verrattuna vakuutuksesta riitä. Erikoisautot ovat lisäksi ymmärtääkseni omalla rekisterikirjaimella erotettuja tavallisista autoista.northwest kirjoitti:Tehdään porukalla esitys jollekin kansanedustajalle että Suomi liittyy isoon-britanniaan,yhdeksi osaksi kuten Skotlanti ja Waleskin.Siellähän on vapaammat säännöt noissa rakenteluasioissa,eikä tarttis foordharrastajan laskeskella punnan kurssia tilatessaan osia sieltä
No, saapahan ainakin rakentaa.
-
- Ylläpitäjä
Niin, eikö se niin ole että ennen sai lyädä ahtimen koneen kylkeen, jolloinka papereihin tuli merkintä iso A ?
Ja tämä tarkoittaa sitä, että autolla ei ole tehorajaa?
ja sitten tämä rakas suomen maa päätti laittaa kapuloita rattaisiin ja nyt sitten onkin tehorajat.
Mutta, onhan niitä koreja vielä jäljellä missä on ahtoluvat, eli näihin saa laittaa juuri vaikka tuon cossun tekniikan, ja virittää niin maan tappiin saakka? Niitä tulee aina välillä esiin, esim. vähän aikaa sitten oli nettiautossa mk2 ekkerin kori vanhanajan ahtoluvilla.
Ja tämä tarkoittaa sitä, että autolla ei ole tehorajaa?
ja sitten tämä rakas suomen maa päätti laittaa kapuloita rattaisiin ja nyt sitten onkin tehorajat.
Mutta, onhan niitä koreja vielä jäljellä missä on ahtoluvat, eli näihin saa laittaa juuri vaikka tuon cossun tekniikan, ja virittää niin maan tappiin saakka? Niitä tulee aina välillä esiin, esim. vähän aikaa sitten oli nettiautossa mk2 ekkerin kori vanhanajan ahtoluvilla.
-
- Ylläpitäjä
Esim. PC:n autoesittelyissä tai osto-oppaissa on annettu vakuutusmaksuarviot tyyliin 43v, toinen auto, ei kolareita, säilytetään tallissa, ajomailit rajoitettu, vakuutus £300 ja 23v, ainoa auto, ei vakuutushistoriaa (tarkoittanee, ettei vak.yht. tiedä, onko kolariherkkä vai ei), säilytetään kadulla: vakuutus £800.Sine kirjoitti:Kannattaa muistaa myös sellainen juttu: vaikka britteinsaarilla saa lähes "hetekan" rekisteröityä, niin siihen vakuutuksen saaminen ja sen hinta ovat jo sitten toinen juttu. Olen ymmärtänyt palstoja ja lehtiä lukemalla, että välillä ei edes tuplahinta tavalliseen autoon verrattuna vakuutuksesta riitä.northwest kirjoitti:Suomi liittyy isoon-britanniaan,yhdeksi osaksi kuten Skotlanti ja Waleskin.Siellähän on vapaammat säännöt noissa rakenteluasioissa,
Valitettavasti tuokin tulee Suomeen joskus, nykyisessä hinnoittelussa ei riski ja maksu ole ainakaan minusta oikeassa suhteessa.
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ilman muuta kannattaa yrittää. Tämänkin clubin jäseniä on muutamia jotka ovat sen jo tehneet ja kilvet saaneet.dudek kirjoitti:Niinpä, mutta kai sinne nyt joku on anomuksia laittanut, vaikka olisikin tullut bumerangina takaisin. Saataisiin ainakin jotain todisteita, siitä että ei kannata edes yrittää.Hectori kirjoitti:ei taida AKE tänäpäivänä juurikaan myöntää poikkeuslupia. aikani kun AKEn teknisestä neuvonnasta tingattuani sain vastauksen, että käytännössä poikkeusluvat on oikeasti aivan poikkeuksellisiin tapauksiin tarkoitettuja. ja mitä auton rakentamiseen tulee, niin ne säädökset on ne minkä mukaan pelataan. ja jos siellä on esimerkiksi vetotavan muutos kielletty, niin sitä ei myöskään poikkeusluvalla hyväksytä, ilman aivan poikkeuksellista syytä.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
- Paikkakunta: JKL
mutta kovin tuntuvat olevan asiasta hiljaa... tälläisissä asioissahan kannattaisi jakaa tietotaitoa, puhaltaa yhteen hiileen ja näin edistää yhteistä asiaaesko kirjoitti:Ilman muuta kannattaa yrittää. Tämänkin clubin jäseniä on muutamia jotka ovat sen jo tehneet ja kilvet saaneet.dudek kirjoitti:Niinpä, mutta kai sinne nyt joku on anomuksia laittanut, vaikka olisikin tullut bumerangina takaisin. Saataisiin ainakin jotain todisteita, siitä että ei kannata edes yrittää.Hectori kirjoitti:ei taida AKE tänäpäivänä juurikaan myöntää poikkeuslupia. aikani kun AKEn teknisestä neuvonnasta tingattuani sain vastauksen, että käytännössä poikkeusluvat on oikeasti aivan poikkeuksellisiin tapauksiin tarkoitettuja. ja mitä auton rakentamiseen tulee, niin ne säädökset on ne minkä mukaan pelataan. ja jos siellä on esimerkiksi vetotavan muutos kielletty, niin sitä ei myöskään poikkeusluvalla hyväksytä, ilman aivan poikkeuksellista syytä.

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Nii..in.... Kun juju taitaa olla siinä että osa näistä "luvilla tehdyistä" on tehty niitä sääntöjä noudattaen joilla sen saa läpi ilman lupiakin asiansa osaavassa (EI läpi sormien katsovassa) konttorissa.
Paljon pystyy tekemään kun ei syyllisty 1. ahneuteen tehojen, tilavuuksien jne suhteen 2. kysyy asioista -etukäteen- 3. ja ennenkaikkea ei kuseta viranomaista millään ylilyöntityperyyksillä (tai muutenkaan; joku järki "valkoisissa valheissakin" pitää olla). Oli anottu lupa tai ei.
Mutta ennenkaikkea tulee tietää itse säännöt ja määräykset ja erityisesti niiden tulkinnan.
Näiden opettelu on hidasta hommaa vaikka olisi kats.inssi itsekin, ja suhteen luominen asialliseen konttoriin/ kats.mieheen on vaikeaa. Mm. näistä syistä esim. en itse lähde ketään neuvomaan "miten rakennan mk3/4 takavetoescon kilpiin cossun koneella".
"Pahin mahdollinen" skenaario on kun konttorille ilmestyy CRSC -lippiksellä varustautunut junnu selvittämään että "paas äijä leima tähän mk2:een tolle cossun 456heppasex kiristetylle koneelle". "Yhel Timpal on semmone ni pakkohan sen on olla mahdollista. Leima tänne suikkaääliö!"
Pitää tuntea oma vastuunsa asiasta ja huomioida eri tekijät. Vai mitä tuumaa Cosesc?
Paljon pystyy tekemään kun ei syyllisty 1. ahneuteen tehojen, tilavuuksien jne suhteen 2. kysyy asioista -etukäteen- 3. ja ennenkaikkea ei kuseta viranomaista millään ylilyöntityperyyksillä (tai muutenkaan; joku järki "valkoisissa valheissakin" pitää olla). Oli anottu lupa tai ei.
Mutta ennenkaikkea tulee tietää itse säännöt ja määräykset ja erityisesti niiden tulkinnan.
Näiden opettelu on hidasta hommaa vaikka olisi kats.inssi itsekin, ja suhteen luominen asialliseen konttoriin/ kats.mieheen on vaikeaa. Mm. näistä syistä esim. en itse lähde ketään neuvomaan "miten rakennan mk3/4 takavetoescon kilpiin cossun koneella".
"Pahin mahdollinen" skenaario on kun konttorille ilmestyy CRSC -lippiksellä varustautunut junnu selvittämään että "paas äijä leima tähän mk2:een tolle cossun 456heppasex kiristetylle koneelle". "Yhel Timpal on semmone ni pakkohan sen on olla mahdollista. Leima tänne suikkaääliö!"
Pitää tuntea oma vastuunsa asiasta ja huomioida eri tekijät. Vai mitä tuumaa Cosesc?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
lappis on kuullut väärin.
516hv on oikein, mutta vain radalla käytettynä.
Tuo cosworth koneen asennus on monen mutkan takana mutta väitän että se onnistuu vieläkin. Asiasta on hyvä aloittaa keskustelu jonkun katsastusinssin kanssa etukäteen ja miettiä miten homma onnistuu vai onnistuuko ollenkaan. Järki pitää olla hommassa mukana ja yleensä rakentamisessa kannattaa muistaa että mitä siistimmin toteutettu muutos, sitä helpompi katsastaa....



Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"