
5v laatikko (Type N / 9)
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
5v laatikko (Type N / 9)
kertokaas jotain tästä laatikosta, onko kestävä? tarkotuksena olis saada mk1 escoo 5v loota, tartteeko rs kardaanin 5v lootan kanssa? 

-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Tuolla tekniikan puolella on hyvä keskustelu tosta kestävyydestä http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=76108 tolla osotteella.
Tarvitsee myös lyhyemmän kardaanin, jonka voi myös modata brendan ohjeiden mukaan. Ne oli joskus täällä, mutta en tiedä vieläkö löytyy.
Tarvitsee myös lyhyemmän kardaanin, jonka voi myös modata brendan ohjeiden mukaan. Ne oli joskus täällä, mutta en tiedä vieläkö löytyy.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
hommaa suosiolla rs-kardaani.
sopivan mittaisen kardaanin sai kyllä tehtyä yhdistämällä sierran rättinivel etuosan ja vakio escortin takaosan. mutta ongelmaksi tulee kardaani kulma, koska rättinivelen täytyy olla suorassa. näin ollen, escortin koneen ja vaihteiston kallistuskulmasta johtuen kardaanin kannatinlaakeria joutuis pudottamaan helvetin paljon alemmaksi.
jos kyseisen kardaanin laittais, niin vaihteiston persettä pitäis nostaa ja koneen keulaa laskea niin paljon että kannatinlaakerin sais ruuvattua koriin...
sopivan mittaisen kardaanin sai kyllä tehtyä yhdistämällä sierran rättinivel etuosan ja vakio escortin takaosan. mutta ongelmaksi tulee kardaani kulma, koska rättinivelen täytyy olla suorassa. näin ollen, escortin koneen ja vaihteiston kallistuskulmasta johtuen kardaanin kannatinlaakeria joutuis pudottamaan helvetin paljon alemmaksi.

jos kyseisen kardaanin laittais, niin vaihteiston persettä pitäis nostaa ja koneen keulaa laskea niin paljon että kannatinlaakerin sais ruuvattua koriin...
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
- Paikkakunta: Ulvila
juu tarttee hommata.. tuntuu vaan välillä ettei porukka ees tiedä mitä myy (vai oonko ite tyhmä??) kun ykskin myi rs-kardaania tuolla... kyselin siitä ja sain selville, että se on 1-osainen ja on ollut kiinni vanhakoppa escortissa kentin ja pikkulootan kanssa ?!? kuulostaa vähän oudolta...
edit: eikö tota vakio escortin kardaania voisi vain suosiolla lyhentää?? pala pois välistä, hitsaa kiinni ja vie tasapainotettavaksi?? ketään tehnyt noin?
edit: eikö tota vakio escortin kardaania voisi vain suosiolla lyhentää?? pala pois välistä, hitsaa kiinni ja vie tasapainotettavaksi?? ketään tehnyt noin?
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
>juu tarttee hommata.. tuntuu vaan välillä ettei porukka ees tiedä mitä myy >(vai oonko ite tyhmä??) kun ykskin myi rs-kardaania tuolla... kyselin siitä >ja sain selville, että se on 1-osainen ja on ollut kiinni vanhakoppa
>escortissa kentin ja pikkulootan kanssa ?!? kuulostaa vähän oudolta...
Mikäs toi kummajainen muuten loppujen lopuksi on? Itsellä kans tollanen keppi kentsun ja pikkulodjun kans, ollunna kuulemma sportti 2-koppasessa. Voipkohan sen isomman liukupoorin vaihtaa pienen tilalle? Tarttee kyl samalla lyhentää sitä putkeakin.
Oliko muuten niin, että rs-kartaani on nimenomaan 1-osainen eller hur? Joskus muistan jossain jonkun kaupitelleen 2-osaista rs-putkea? Hmm..
>escortissa kentin ja pikkulootan kanssa ?!? kuulostaa vähän oudolta...
Mikäs toi kummajainen muuten loppujen lopuksi on? Itsellä kans tollanen keppi kentsun ja pikkulodjun kans, ollunna kuulemma sportti 2-koppasessa. Voipkohan sen isomman liukupoorin vaihtaa pienen tilalle? Tarttee kyl samalla lyhentää sitä putkeakin.
Oliko muuten niin, että rs-kartaani on nimenomaan 1-osainen eller hur? Joskus muistan jossain jonkun kaupitelleen 2-osaista rs-putkea? Hmm..
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
- Paikkakunta: Ulvila
käsittääkseni rs kardaani on nimenomaan 2-osainen, ja lyhyempi kuin normi kardaani koska on ollut alunperin rs2000 escortissa, jossahan oli iso laatikko... näin ollen sellaista ei voi tunkea escorttiin pienen lootan kanssa, koska on siihen liian lyhyt... ja on olemassa (ehkä, vissiin?) lyhyttä mallia oleva kardaani joka on yksiosainen, joku "superkisamalli"
ps. ja tämä ei ole sitten mitään "tietoa"
edit: jahas, brenda kerkes ensin

ps. ja tämä ei ole sitten mitään "tietoa"

edit: jahas, brenda kerkes ensin

escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
TAp saa paikata jos menee mk1 RS2:n kohdalla pieleen, mutta jotenkin näin: Mk1 1100 ja 1300sport 1-osaisella pitkällä pieni spoorisella, 1600GT Mexico/TC/RS1600 1-os. keskikok. spoorilla (=spoori Taunus/capri 1,6), RS 1-os. lyhyt isolla spoorilla. Loput 2-os./pitkällä/pienisp.
Mk2 RS2/RS1800/ 2-os. lyhyt isospoorinen, kaikki muut 2-os./pitkä/pikkuspoorinen
Mk2 RS2/RS1800/ 2-os. lyhyt isospoorinen, kaikki muut 2-os./pitkä/pikkuspoorinen
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Olikos noissa RS:N 2-osaisissa, alkuperäisenä kuulaniveltä keskikannattimen jälkeen perän puolella? Eli sellainen etuvetoisen vetarin nivel, joka salli perän joustoissa pituus muutoksen.
Joskus vuonna miekka ja kilpi. Kaveri tilasi Kivitilalta RS:n karpaasin. Ja sieltä tuli juuri tuollainen edellä mainuttu.
[mutu]Kivitilalta kerrottiin haettaessa, että nivel olisi ollut vastaava kuin kolopallossa.[/mutu]
Olisiko jotain uustuotannon kehitelmiä?
Joskus vuonna miekka ja kilpi. Kaveri tilasi Kivitilalta RS:n karpaasin. Ja sieltä tuli juuri tuollainen edellä mainuttu.
[mutu]Kivitilalta kerrottiin haettaessa, että nivel olisi ollut vastaava kuin kolopallossa.[/mutu]
Olisiko jotain uustuotannon kehitelmiä?
Jäsen 488
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Taunuksissa on kaikissa 2-osainen kardaani. (tarkoitan siis Taunus I-III)fomoco3 kirjoitti:Mulla on escortissa kardaani tehty jostakin järeämmästä 1-osaisesta(Taunus?)
Pätkästy vaan pala välistä.loota iso-4v
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Nyt kun on päästy Taunuksiin asti ni voisin osallistua keskusteluun. Tarkoituksena olis jossain vaiheessa laittaa tohon mun ikuisuusprojekti Taneen 5v-laatikko.
Eroaako OHC-sierran ja OHC-skorpparin (vm 88) 5v-laatikko jotenkin toisistaan? Onko molemmissa sama type N/9? loota. Tiedossa olis yks tommonen Scorpion loota, mut olen kuullut juttua et siinä olis jonkin sortin sähkökonen nopeusmittari liitäntäsysteemi... Onko tietoa kummonen kardaani Taneen tarvitaan ja mitä muuta pitää ottaa huomioon tämmöstä vaihdosta tehdessä.
Eroaako OHC-sierran ja OHC-skorpparin (vm 88) 5v-laatikko jotenkin toisistaan? Onko molemmissa sama type N/9? loota. Tiedossa olis yks tommonen Scorpion loota, mut olen kuullut juttua et siinä olis jonkin sortin sähkökonen nopeusmittari liitäntäsysteemi... Onko tietoa kummonen kardaani Taneen tarvitaan ja mitä muuta pitää ottaa huomioon tämmöstä vaihdosta tehdessä.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Taunuksen oma kardaani sopii suoraan, kuten myös laatikkokin paikoilleen (muista ison laatikon joukki). Hivenen siirtyy keppi taaemmas. Jotku on laittaneet automaatinpalkin, mutta taunuksen 4v:n oma pitäisi soveltua yhtä lailla.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
- Paikkakunta: Turku
Rälläkällä ja migillä sopii 4V palkki ei muuten. 5v laatikon kumityyny on noin 70mm taaempana kuin ison 4v askin. Automaattiaskin palkki näytti sopivalta, muokkasin kuitenkin omaa palkkia.jallu kirjoitti:Taunuksen oma kardaani sopii suoraan, kuten myös laatikkokin paikoilleen (muista ison laatikon joukki). Hivenen siirtyy keppi taaemmas. Jotku on laittaneet automaatinpalkin, mutta taunuksen 4v:n oma pitäisi soveltua yhtä lailla.
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Jotain tämmöstä hommaa aattelin et siinä joutuu tekemään .Otitkos se pyörittimen ihan sierran 4v-laatikosta vai mistä?mk1turboic kirjoitti:joo scorpparin laatikossa on tosiaan sähkönen se mittari tsydeemi,eli suosittelisin kyllä sierran lodjua,koska siihen saat suoraan tanen mittarivaijerin kiinni... itse yhdistelin yhden scorppion ja sierran laatikon että sain vaijerilla mittarin toimimaan,ja olihan siinä oma hommansa...
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003
sehän siin onkin kun ei se sierran pyöritin käy scorpion laatikon häntään.
eli vaihtoon menee se häntä,muistaakseni vaihteensiirtäjä ja kaiken kukkuraksi vielä pääakselilla oleva rinkula josta mittari ottaa käyttövoimansa (hammastus harvempi scorppiossa). ja luulisin että 4 vaihteisen osat ei käy. itse otin sierrasta kys. osat, eli tarvitset luultavasti jonkun rikkinäisen sierran 5v laatikon mistä nappaat osat,niinkun itse tein. asia erikseen jos mittarin ei tarvitse välttämättä toimia...

eli vaihtoon menee se häntä,muistaakseni vaihteensiirtäjä ja kaiken kukkuraksi vielä pääakselilla oleva rinkula josta mittari ottaa käyttövoimansa (hammastus harvempi scorppiossa). ja luulisin että 4 vaihteisen osat ei käy. itse otin sierrasta kys. osat, eli tarvitset luultavasti jonkun rikkinäisen sierran 5v laatikon mistä nappaat osat,niinkun itse tein. asia erikseen jos mittarin ei tarvitse välttämättä toimia...


jäsen #323
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
No höh, se olikin liian paljon toivottu et oisin saanut tosta jo olemassa olevasta sierran 4v-laatikosta sen pyörittimen. Täytyy kuitenkin kattoo mitä ne laatikot on syöny, jos vaikka saisi kyhättyä kuitenkin. Vai onko jollakulla varmaa tietoa ettei sitä pyöritintä saa otettua sierran 4v:stä scorpion 5v:hen?
Sit olis tietty semmonen vaihtoehto (epätoivonen) et virittää semmosen scorpion sähkösen nopeusmittarin tanen kojelaudan päälle.
Skorpparin loota on jo tulossa, täytyy kattoo et mitä sille sit loppujen lopuksi tekee. Kun on tullut semmonen paha tapa et jos jossain vaan mahdollisesti lukee FORD tai FoMoCo tai jotain sinnepäin ja kaiken lisäksi tavaran saa mukamas halvalla ni se löytyy aika äkkiä tallin perältä pölyä keräämästä
meni taas aika paljon aiheen vierestä, mutku...
Sit olis tietty semmonen vaihtoehto (epätoivonen) et virittää semmosen scorpion sähkösen nopeusmittarin tanen kojelaudan päälle.
Skorpparin loota on jo tulossa, täytyy kattoo et mitä sille sit loppujen lopuksi tekee. Kun on tullut semmonen paha tapa et jos jossain vaan mahdollisesti lukee FORD tai FoMoCo tai jotain sinnepäin ja kaiken lisäksi tavaran saa mukamas halvalla ni se löytyy aika äkkiä tallin perältä pölyä keräämästä

meni taas aika paljon aiheen vierestä, mutku...
-
- Ylläpitäjä
Oon mietiskelly tämmöstä hommaa:
kun vaihtaa sierra mk2 4v-askin pos jalaittaa 5v-askin tilalle niin siinä pitää vaihtaa vauhtipyörä ja kytkinpaketti, mutta miksi väitetään että pitää kardaani vaihtaa?
Sanotaan että 4v ja 5v eri pituisia ja eri pituiset kardaanit?
Itellä kävi niin että olin vaihtamassa askia ja olin juuri irroittamassa kardaania kun huomasin että kummassakin autossa oli samanlaiset/pituiset kardaanit ja hyvin sitten selvisin laatikon vaihdosta ilman kardaanin vaihto ? Kyse Mk1 ja Mk2 sierrasta vaihdetuista askeista vm. 83 ja vm. 88
Sitten siihen toiseen kysymykseen:
Eihän se vain tästä kardaanista johdu kun vaihteet ei mee kunnolla paikalleen?
kun vaihtaa sierra mk2 4v-askin pos jalaittaa 5v-askin tilalle niin siinä pitää vaihtaa vauhtipyörä ja kytkinpaketti, mutta miksi väitetään että pitää kardaani vaihtaa?
Sanotaan että 4v ja 5v eri pituisia ja eri pituiset kardaanit?
Itellä kävi niin että olin vaihtamassa askia ja olin juuri irroittamassa kardaania kun huomasin että kummassakin autossa oli samanlaiset/pituiset kardaanit ja hyvin sitten selvisin laatikon vaihdosta ilman kardaanin vaihto ? Kyse Mk1 ja Mk2 sierrasta vaihdetuista askeista vm. 83 ja vm. 88
Sitten siihen toiseen kysymykseen:
Eihän se vain tästä kardaanista johdu kun vaihteet ei mee kunnolla paikalleen?
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
1. Sierroissa kun on ollut erilaisia 4v laatikoita, isoa ja pientä, siksi joihinkin joutuu vaihtamaan kardaanin ja joihinkin ei.Grazzius kirjoitti:Oon mietiskelly tämmöstä hommaa:
kun vaihtaa sierra mk2 4v-askin pos jalaittaa 5v-askin tilalle niin siinä pitää vaihtaa vauhtipyörä ja kytkinpaketti, mutta miksi väitetään että pitää kardaani vaihtaa?
Sanotaan että 4v ja 5v eri pituisia ja eri pituiset kardaanit?
Itellä kävi niin että olin vaihtamassa askia ja olin juuri irroittamassa kardaania kun huomasin että kummassakin autossa oli samanlaiset/pituiset kardaanit ja hyvin sitten selvisin laatikon vaihdosta ilman kardaanin vaihto ? Kyse Mk1 ja Mk2 sierrasta vaihdetuista askeista vm. 83 ja vm. 88
Sitten siihen toiseen kysymykseen:
Eihän se vain tästä kardaanista johdu kun vaihteet ei mee kunnolla paikalleen?
2. Type9 5-vaihteisen ominaisuuksiin kuuluu nihkeästi päälle menevä kakkonen, muut yleensä menee ihan kohtuullisen rapsakasti.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti: