Escort mk2 tärinä 2600-3000rpm

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zammy
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Kesäkuu 6. 17:27:54 2003
Paikkakunta: Turku

Escort mk2 tärinä 2600-3000rpm

Viesti Kirjoittaja Zammy » La Kesäkuu 13. 13:11:04 2015

Ongelmana on suhteellisen voimakas resonointi kyseisellä kierrosluvulla,että hampaat tippuu suusta.
Parhaiten täristää 5-vaihteella, mutta kun mennään yli 3000rpm meno on taas tasaista.
Palikat 2.0 OHC ja Type-9, yksiosainen lyhennetty rs-kardaani.
Mitä veikkaatte, vika kardaanissa vai laatikossa?

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Escort mk2 tärinä 2600-3000rpm

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Kesäkuu 13. 18:09:18 2015

milloin tärinä on alkanut? onko kardaanissa ehjät nivelet ja onko tasapainotettu lyhennyksen jälkeen?

Zammy
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Kesäkuu 6. 17:27:54 2003
Paikkakunta: Turku

Re: Escort mk2 tärinä 2600-3000rpm

Viesti Kirjoittaja Zammy » Su Kesäkuu 14. 0:58:06 2015

Sierra XR kirjoitti:milloin tärinä on alkanut? onko kardaanissa ehjät nivelet ja onko tasapainotettu lyhennyksen jälkeen?
Ei sen parempaa tietoa minulla, eikä edellisellä omistajalla. Mielessä kävi itselläkin juuri kardaanin tasapainotus ja nivelien tsekkaus. Eipä muuta kun auto pukille ja irrotus hommiin!

pikkuvika
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Tammikuu 19. 13:13:17 2007

Re: Escort mk2 tärinä 2600-3000rpm

Viesti Kirjoittaja pikkuvika » Ma Kesäkuu 15. 21:02:35 2015

Onko kardaaninivelet keskenään oikeassa kulmassa? Jos heittää vaikka yhden asteen, niin oireet ovat tärinää tietyillä kierroksilla.
Ford Capri 3.0 GT - 74
Ford Sierra Cosworth -86

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Escort mk2 tärinä 2600-3000rpm

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 29. 19:42:44 2015

Kardaanin tasapainossa oleminen tietysti ensimmäinen mikä tulee mieleen, mutta myös nivelten asento kardaanissa itsessään ja yks, mikä kannattaa katsoa on laatikon ja perän kulma, mikä pitää olla sama molemmissa. Voi katsoa vaikka digitaalisella kulmamitalla kampiakselin pyörästä ja perän laipasta, kun auto on esim. öljymontulla tai 4-pilarinosturilla niin, että paino on pyörillä ja akselit oikeissa korkeuksissa. Tunkin tai 2-pilarin kanssa on paha, kun on jäykkä akseli, perän kulma muuttuu melkein aina jouston aikana. Jos on akselipukeilla ja kaikki paino jousituksen varassa niin onnistunee.
Kannattaa alottaa siitä kulmien katsomisesta, jos mitään ei löydy niin kardaani mukaan ja tasapainotukseen.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin