Seppo kirjoitti:Äläkä unohda bensa p-satkun jakajaa ja sytkävahvistinta. On kärjetön ja jopa kaksitoimisella alipainekellolla. Saattaa olla kyllä sama E-maxissakin.
Alipainekellon kyllä ainakin itse kytkisin toimintaan varsinkin jos on vähänkin tarkoitus matka-ajoa ajella. Mitään haittaahan tuosta ei ole, polttoainetta vaan säästyy.
En ole verrannut matalapuristekoneen (p-sata) ja sierran ennakkokäyriä, mutta voisi kuvitella, että matalalle puristukselle on tehty hieman äkäisempi ennakkokäyrä.
Noista induktiivisista sierran jakajista olen kuullut hyvin paljon pahaa. Sarkkola muistaakseni jutteli, että oli joskus havainnut, että sieltä tuli kipinä kun kilautti ruuvimeisselillä virranjakajan kylkeen. Muutenkin on kuulunut tarinoita että toi sekoilee isoilla kierroksilla oikein urakalla. Ei mulla ittellä tollasta o missään virivehkeessä ollut, mutta toi hall-modaus minkä tein, tuli justiin noitten edellä mainittujen ongelmien takia ja korjaantui sillä. Jarrussa oli selvinnyt käyntiongelmien aiheuttajaksi, että yläkierroksilla kipinä saatto jäädä tulematta tai tuli omia aikojaan.
Parissa-kolmessa vakio sierrassa missä mulla tollanen on ollu, niin on ollu ihan ok.
Posmo kirjoitti:Tiedätkö onko Golfeissa ym. muissa volkkareissa nuo samat rojut jos on tuo jetronic? Kun umpikeulapassatteja ei ole yhtä usein purussa kuin esim. juuri golfeja. Esim. jos löydän kakkos-golfin, jossa on "normaalin" mallinen puola, niin onko samaa osaa? Ja jatkuuko 90-luvun puolelle, esim. kolmos golffeihin vielä nuo samat osat? (kolmos-golffeja ainakin puretaan reilusti)
Kyllä noita on golfeissakin, yms saman ikäluokan laitteissa. Ja normaalin mallinen puola yleensä paljastaa sen. Sanoin tuolla ylempänä ehkä vähän väärin noista vuosiluvuista, kun 90 ylöspäin tahtoo nimenomaan olla jo noita motronic-mallisia laitteita.
Mun mielestä kolmoskopassa on jo kaikissa jonkun sortin motronic, digifantti tms. moottorinohjaus, mikä hoitaa myös sytytysennakon. Vain jetronic-malleissa (ei välttämättä eroa puolaa lukuunottamatta päälisin puolin juuri mitenkään motronicilla olevista, ennenkuin tarkemmin katsoo) on ennakonsäädin virranjakajassa. Ja tietysti kaasarikoneissa missä on kärjetön sytkä. Harvinaisemmasta digijetistä en mene takuuseen, mutta arvaisin että niissä on myös ennakonsäädin vielä jakajassa. Noissa kiinteissä jakajissa tuppaa se pohjalevy oleen vähän erilainen mitä ennakonsäätimellä olevissa. Mahdollisesti pienempi akselin reikä triggeripyörässä jo tulikin tossa ylempänä mainittua. "Kovalla" akselilla olevat jakajat voi olla koottu niin (helpommin ja yksinkertaisemmin), että pohjalevyn kiinnitysruuvit on kierretty ylhäältä päin jakajan sisällä ja rungossa on kierteet niille. Ennakonsäätimellä olevan jakajan rungossa ei oikein mahdu olemaan mitään sisäpuolisia ulokkeita, mihin ne ruuvit saa kierrettyä. Sen takia niissä on vakiona ruuvit ruuvattu ulkoa päin pohjalevyyn, jossa on niille kierteet.
Jos kolmoskoppasia golffeja on tutkittavissa, niin kannattaa ne jakajat silti ratsata niistä ja katsoa kannen alle, olisko siellä ennakonsäädintä tai näyttääkö jakaja muuten hyödylliseltä.