Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Ma Huhtikuu 23. 20:51:12 2007

Tervehdys

Tuollaista tietoa olisin vailla, eli mikä mahtaa olla Escort Mk1 GT:n ison Atlaksen (baby-Atlas) perävälitys vakiona ?

terveisin
Jari Kaukonen

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Huhtikuu 23. 21:17:01 2007

Twin Cam kirjoitti:Tervehdys

Tuollaista tietoa olisin vailla, eli mikä mahtaa olla Escort Mk1 GT:n ison Atlaksen (baby-Atlas) perävälitys vakiona ?

terveisin
Aijaijai. Baby-atlas on pieni sakuperä, tarkoittanet narrow-atlasta :wink:
Omissa (3kpl), kaikki atlaksella, muistaakseni 3,70:1.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Huhtikuu 23. 21:20:54 2007

Ei oo ollu atlasta GT:ssä , ainakaan vakiona....

Luokkari sanoo, että 3.7 vakiona enkkuperään, vaihtohtona 4.44

Lukkokaan ei ole alkuperisessä paperissa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Huhtikuu 23. 22:08:38 2007

Näin on ennenkin rupateltu, mutta saksalaisvalmisteisissa -69:ssä -on alunperin atlas-. Liittyi jotenkin pikkusakuperän tuotannon aloitusongelmiin/ lakkoon tjs. joten tekivät taunuksen akseleista.
Omat olivat 2 kpl "rehtejä" -69:jä, 1 kpl -68 valmistettu. Ja parin (2-3) saku GT:n ostaminen jäi väliin liiallisen hp:n vuoksi aikoinaan, olivat Atlaksilla.
Myös 1,3 litraisen normimallin näin atlaksella. Alkup. kunto, kävi autoracingissa säännöllisesti huollossa.
En oikein usko erehtymiseen, 1-2 missausta/väärinkäsitystä/akselivaihtoa (ja mistä akselit olisivat tulleet?) mahdollisia, mutta korostetaan että "seuranta ja hankinnat/aikeet" tapahtuneet -81 -> -85 paikkeilla ja yksikään ei ollut muulla akselilla kuin atlaksella. Ja osasin ne kyllä jo silloin erottaa toisistaan :)

Välityspolitiikka taisi mennä näin: britti 3,77:1 ja atlas 3,70:1. Pitkähkö välitys seurausta GT:n 12" pyöräkoosta.
Myös isäni silloin ihmetteli luokituspapereista ettei ko. perää, joka autossamme oli kiinni, näkynyt niissä.

EDIT: pitkä sepostus, mutta aihe on mielenkiintoinen. En tingi tässä asiassa tuumaakaan :wink: , sen verran tuli tutkittua. Enää ei oikein voi, autot raiskattu ja muutenkin vähissä :cry:
Välitykset voinee joku vielä varmistaa. Ja tärkeä huomio, vain sakuissa -68 ja erityisesti -69 vuonna näkynyt noita. Yksi ostoyrityksen kohteista taisi olla -70 rek.
Viimeksi muokannut jjs, Ma Huhtikuu 23. 22:14:39 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Mex
CRSC jäsen 2015
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmikuu 4. 18:59:47 2004
Paikkakunta: Laitila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mex » Ma Huhtikuu 23. 22:11:56 2007

TAp kirjoitti:Ei oo ollu atlasta GT:ssä , ainakaan vakiona....
On ollut vakiona useammassakin -69 GT:ssä, välitys 3.89 :wink:

edit: jjs oli nopeampi
Escort Mexico 1600 GT -74
Escort RS 2000 X-Pack -77 museoprojekti
Kadett B Coupe Rallye 1900 -71

Rompetori

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Huhtikuu 23. 22:16:44 2007

Mex kirjoitti:
TAp kirjoitti:Ei oo ollu atlasta GT:ssä , ainakaan vakiona....
On ollut vakiona useammassakin -69 GT:ssä, välitys 3.89 :wink:

edit: jjs oli nopeampi
Täytynee varmistaa tuo välitysjuttu, paljon mahdollista että on sittenkin tuo 3,89:1
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Huhtikuu 23. 22:35:25 2007

jaahas. täälläkin oli keskustelua, tuli jo vastattua tuonne FAQ osioon :roll:

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Huhtikuu 23. 23:09:48 2007

Kaverilla on 68 1100 täysin orkkis, satku ajettu ja atlaksella... Ei taida niillä tehoilla saada rikki ikinä... Ei siis mikään GT tietenkään, mutta onpa niitä atlaksia ollut vissiin vähän kuinka sattuu.
Pedal tu tö metal!

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Huhtikuu 24. 8:30:43 2007

Onhan noista juttua ollut,
löytääkö joku mitään mainintaa esim varaosakirjoista,
etenkin tuon välityksen suhteen ???

mikä muuten on atlaksen vastaava välitys, Caprin kirjassa muistaakseni 3.75

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Huhtikuu 24. 9:05:00 2007

Brenda kirjoitti:jaahas. täälläkin oli keskustelua, tuli jo vastattua tuonne FAQ osioon :roll:
Joo, selkeää settiä, kiitos :)

Näin muistinkin, eli mulla oli noista kolmesta kaksi 3,70:1 välityksellä. Yhtä en tarkastanut.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Mex
CRSC jäsen 2015
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmikuu 4. 18:59:47 2004
Paikkakunta: Laitila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mex » Ti Huhtikuu 24. 16:59:30 2007

Jostain kumman syystä kaikki (5 kpl) mulle kulkeutuneista akseleista ovat olleet juuri tuolla 3.89 välityksellä vaikka olis 1100 tai 1300GT malleista peräisin. Mitään logiikkaa niiden asennuksessa ei siis liene ollut .:?
Escort Mexico 1600 GT -74
Escort RS 2000 X-Pack -77 museoprojekti
Kadett B Coupe Rallye 1900 -71

Rompetori

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Kiitoksia tiedoista jäsenille.

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Ti Huhtikuu 24. 17:50:13 2007

Kiitoksia, johan alkoi selviämään tämäkin taka-akseliasia eikä olekaan niin yksinkertainen ollenkaan. Ja jjs:lle juuri sitä isoa kapeaa Atlasta tarkoitin kuten oikein arvelitkin :). Tuntuisi vain että tuo Atlas on tosiaan sillä 3.7 välityksellä, olen ajanut 3.89 välityksillä ja on eroa. Tämäkin akseli on siis -69 mallin Escort GT:stä.
Jari Kaukonen

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re: Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Huhtikuu 24. 23:30:09 2007

jjs kirjoitti:
Twin Cam kirjoitti:Tervehdys

Tuollaista tietoa olisin vailla, eli mikä mahtaa olla Escort Mk1 GT:n ison Atlaksen (baby-Atlas) perävälitys vakiona ?

terveisin
Aijaijai. Baby-atlas on pieni sakuperä, tarkoittanet narrow-atlasta :wink:
Britit tarkoittavat "Baby-Atlas" termillä juuri nimenomaan Escortin levyistä "iso"-ATLAS akselia. Eli Narrow ja Baby on sama asia.

kun britit näkee "sakuperän" niin ne käyttää termejä:
"miniature atlas", "köln axle" tai "what the fuck is that"
...viimeksi mainittu ehkä yleisin...

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Huhtikuu 25. 8:21:25 2007

Näin on sielläkin tuulen suunta muuttunut... 80-luvun alussa sakuperä oli juurikin baby-atlas, olikohan maininta peräti fordin viritysoppaassakin Robsonin raamatun lisäksi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mikä on Escort GT:n perävälitys alunperin ?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Huhtikuu 25. 13:15:27 2007

Brenda kirjoitti:
jjs kirjoitti:
Twin Cam kirjoitti:Tervehdys

Tuollaista tietoa olisin vailla, eli mikä mahtaa olla Escort Mk1 GT:n ison Atlaksen (baby-Atlas) perävälitys vakiona ?

terveisin
Aijaijai. Baby-atlas on pieni sakuperä, tarkoittanet narrow-atlasta :wink:
Britit tarkoittavat "Baby-Atlas" termillä juuri nimenomaan Escortin levyistä "iso"-ATLAS akselia. Eli Narrow ja Baby on sama asia.

kun britit näkee "sakuperän" niin ne käyttää termejä:
"miniature atlas", "köln axle" tai "what the fuck is that"
...viimeksi mainittu ehkä yleisin...
Jaa, no miks Escorttiin sit on olemas isoo ja pientä Atlasta???
Siks ku iso on se THE atlas ja pikku atlas on perus sakuperä, jopa mäkin tiedän tän asian ja jos britit väittää muuta nii ne on ihan hakoteillä, ku Escorttiin ei oo muita oikeita iso atlas periä kuin 1 ja ainut.

Niin ja aiheeseen: Mun Escortin isos Atlakses on ainakin tuo 3.7 perävälitys ja perä on täysin alkuperäisessä kunnossa jarruja lukuunottamatta...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Huhtikuu 28. 9:49:45 2007

Mex kirjoitti:Jostain kumman syystä kaikki (5 kpl) mulle kulkeutuneista akseleista ovat olleet juuri tuolla 3.89 välityksellä vaikka olis 1100 tai 1300GT malleista peräisin. Mitään logiikkaa niiden asennuksessa ei siis liene ollut .:?
Omaan GT:seen löysin Baby Atlaksen (3.89) vanhakoppasen "tilhen" alta, missä se oli ollut tehtaalta asti. :lol:

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Toukokuu 19. 19:45:07 2007

TÄÄLLÄ on jonkinlainen taulukko... tiedä sitten tuon totuudenmukaisuudesta. :roll:

Vastaa Viestiin