Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Mestari » Su Joulukuu 24. 17:30:51 2006

Onko klubilaiset rakennelleet taunuksiinsa otsikossa mainittuja juttuja? Eli siis coil-overia alustaan, tehostettu ohjaus sierrasta tai vastaavaa?

Kertokaa tarinaa, kuvia jos on niin hyvä olisi, inspiraatiota haeskelen tuon oman tanen tekemiseen.

Kohdeautohan olisi sitten allekirjoituksessa majaileva.
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Su Joulukuu 24. 18:46:46 2006

itseänikin kiinnostas toi tanen alusta juzka et millasta palikkaa siihen saa...nii ja tietysti laillisia juttuja et millanen jousi/tolppa valikoima löytyy taneen

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Joulukuu 24. 21:52:15 2006

Granadan tehostettu ohjaus sopii muuten, mutta raidetankoja pitää lyhentää (laitonta). Tai jos lyhentää ja tekee uudet kierteet, niin onkohan se laitonta? Mutta jos lyhentää ja hitsaa niin silloin ainakin laitonta.

Jousia ja iskareita saa spaxeja. Iskareita saa ihan säädettäviäkin.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Ma Joulukuu 25. 0:24:13 2006

mulla on tanessa bilsteinin iskarit.. taka-iskarit oli muistaakseni ladan mittojen mukaan, ja etu-iskarit oli en muista minkä mittojen mukaan. suoraan taunukseen ei enää löytynyt.
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Joulukuu 25. 9:02:34 2006

onko granu/taunus hammastangoilla eroa vai onko eri vain raidetangoissaniinkuin sierra/scorpio? hitsata niitä ei saa se on selvä.

jousitusta ja iskunvaimennusta saa melko vapaasti muutella noin vanhassa autossa; käytettyjen komponenttien pitää olla tehdasvalmisteisia mutta kiinnityskohdat saa tehjdä itse. Kiinnityspisteiden hitsausten tulee olla yhtä lujia kun alkuperäisetkin.

mä haluisin kans tehostimen tuohon seiskakolmoseen.. alkuperäisiäkin on ollut mutta on harvinainen kuin kanan hammas..

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ma Joulukuu 25. 9:38:30 2006

samiharju kirjoitti:onko granu/taunus hammastangoilla eroa vai onko eri vain raidetangoissaniinkuin sierra/scorpio? hitsata niitä ei saa se on selvä.

jousitusta ja iskunvaimennusta saa melko vapaasti muutella noin vanhassa autossa; käytettyjen komponenttien pitää olla tehdasvalmisteisia mutta kiinnityskohdat saa tehjdä itse. Kiinnityspisteiden hitsausten tulee olla yhtä lujia kun alkuperäisetkin.

mä haluisin kans tehostimen tuohon seiskakolmoseen.. alkuperäisiäkin on ollut mutta on harvinainen kuin kanan hammas..
soviteltiin joskus sierran tankoa, ja ei ollut kaukana sekään.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ma Joulukuu 25. 11:33:05 2006

taneli kirjoitti:mulla on tanessa bilsteinin iskarit.. taka-iskarit oli muistaakseni ladan mittojen mukaan, ja etu-iskarit oli en muista minkä mittojen mukaan. suoraan taunukseen ei enää löytynyt.
Bilsteinit on itselläkin ympäriinsä, mutta alkavat antautua pahasti kun ilmeisesti joskus 90-luvun vaihteessa ne on alle ruuvattu. Jouset on spaxin xx -verran madaltavat, mutta jää omasta mielestä hieman liian korkeaksi niillä :wink:

EDIT: Ja tuo allekirjoituksen kuva valehtelee korkeuden suhteen, ei ole tasaisella maalla otettu :D
samiharju kirjoitti:onko granu/taunus hammastangoilla eroa vai onko eri vain raidetangoissaniinkuin sierra/scorpio? hitsata niitä ei saa se on selvä.

jousitusta ja iskunvaimennusta saa melko vapaasti muutella noin vanhassa autossa; käytettyjen komponenttien pitää olla tehdasvalmisteisia mutta kiinnityskohdat saa tehjdä itse. Kiinnityspisteiden hitsausten tulee olla yhtä lujia kun alkuperäisetkin.

mä haluisin kans tehostimen tuohon seiskakolmoseen.. alkuperäisiäkin on ollut mutta on harvinainen kuin kanan hammas..
Mitenkäs sami tosiaan tuo jos lyhentää ja tekee uudet kierteet raidetankoon?
Ja jos nyt oikein tuota tulkitsin niin esim. näin: Yleismallin coil-overit sopivalla pituudella ja joustolla, tanarin alkup. iskarinkiinnikkeitä vahvistaen paikalleen.

Kuulostais ainakin hyvältä 8)
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Joulukuu 25. 12:13:17 2006

Granadan tanko on parikytä senttiä pidempi kuin Tanen, eli raidetangoista tulee tosi pätkät mikä ei ole kovin toivottavaa. Samaten kiinnitys etupalkkiin ei ole sinnepäinkään, kuskin puolen kanssa varsinkin saa askarrella.
Eikä ohjausakselikaan heittämällä sovi, sitä varsinkaan ei saa hitsata..
Vois kuvitella, että Sierran tanko on helpompi ratkaisu.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Joulukuu 25. 14:06:39 2006

Tuosta raidetankojen lyhentämisestä tuli mieleen niin esim escorttiin on saatavana pitkää raidetankoa jonka voi sitten lyhentää omiin tarpeisiin sopivaksi, muistaakseni niissä on kierrettä aika pirusti eli sopivasta kohtaa vaan poikki ja kuula päähän

Tosin sitähän ei kukaan tiedä teetkö siihen tanen/granun tankoon kierrettä lisää yms

Hitsailla ei tosiaan juu saa

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Ma Joulukuu 25. 23:40:28 2006

minkäs takia muuten tarvitsette sitä ohjaustehostinta? eikös näistä harraste autoista ole mukavuus kaukana muutenkin.. itsellä on alustassa muutenkin nylokki-puslia ja uniballia.. on mukavuus kaukana. ainoa missä ohjaus tehostinta kaipaisin, on taskuparkki, mitä teen harvoin. ja on 225- levyiset etu-renkaat.. ei se rata-ajoa ajatellen ainakaan minua helpota tuo tehostin. etu-jouset sen sijaan tarvitsisin uudet, että saisin tanen keulimaan. :P
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Joulukuu 26. 9:40:29 2006

taneli kirjoitti:minkäs takia muuten tarvitsette sitä ohjaustehostinta? eikös näistä harraste autoista ole mukavuus kaukana muutenkin.. itsellä on alustassa muutenkin nylokki-puslia ja uniballia.. on mukavuus kaukana. ainoa missä ohjaus tehostinta kaipaisin, on taskuparkki, mitä teen harvoin. ja on 225- levyiset etu-renkaat.. ei se rata-ajoa ajatellen ainakaan minua helpota tuo tehostin. etu-jouset sen sijaan tarvitsisin uudet, että saisin tanen keulimaan. :P
ehkä se on just sitä harrastamista saada se tehostin siihen? :-)

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ti Joulukuu 26. 12:04:28 2006

samiharju kirjoitti:
taneli kirjoitti:minkäs takia muuten tarvitsette sitä ohjaustehostinta? eikös näistä harraste autoista ole mukavuus kaukana muutenkin.. itsellä on alustassa muutenkin nylokki-puslia ja uniballia.. on mukavuus kaukana. ainoa missä ohjaus tehostinta kaipaisin, on taskuparkki, mitä teen harvoin. ja on 225- levyiset etu-renkaat.. ei se rata-ajoa ajatellen ainakaan minua helpota tuo tehostin. etu-jouset sen sijaan tarvitsisin uudet, että saisin tanen keulimaan. :P
ehkä se on just sitä harrastamista saada se tehostin siihen? :-)
Niin, toisaalta kyllähän se aika harrastamista on ilman tehostinta käänteleminenkin mutta itsellä ainakin syy on lähinnä se että koska taunuksissa tehostinta ei näe juurikaan koskaan. Silloinhan se on sinne saatava :P
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Joulukuu 26. 14:20:06 2006

Ihme mörköjä toisille noi tehostimet. Se on mukavuus varuste, samoin kuin kevyt kytkinpoljin, hyvät äänieristeet, stereot, tehokas lämppäri, mielyttävä verhoilu, ajotietokone ja toimiva alusta jolla auto etenee ilman kauheeta keskittymistä kovassakin vauhdissa. Kaikki nää tekee autosta mielyttävän kokemuksen ajaa. Itse en ainakaan edes ostaisi autoa ilman tehostinta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Joulukuu 26. 15:17:25 2006

MouTine kirjoitti:Ihme mörköjä toisille noi tehostimet. Se on mukavuus varuste, samoin kuin kevyt kytkinpoljin
eikös se ole mukavuutta kun ei ole ollenkaan sitä kytkinpoljinta! 8)

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ti Joulukuu 26. 17:15:14 2006

MouTine kirjoitti:Ihme mörköjä toisille noi tehostimet. Se on mukavuus varuste, samoin kuin kevyt kytkinpoljin, hyvät äänieristeet, stereot, tehokas lämppäri, mielyttävä verhoilu, ajotietokone ja toimiva alusta jolla auto etenee ilman kauheeta keskittymistä kovassakin vauhdissa. Kaikki nää tekee autosta mielyttävän kokemuksen ajaa. Itse en ainakaan edes ostaisi autoa ilman tehostinta.
mun autossa ei noista ole mitään :roll:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Joulukuu 26. 17:35:24 2006

tanari kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Ihme mörköjä toisille noi tehostimet. Se on mukavuus varuste, samoin kuin kevyt kytkinpoljin, hyvät äänieristeet, stereot, tehokas lämppäri, mielyttävä verhoilu, ajotietokone ja toimiva alusta jolla auto etenee ilman kauheeta keskittymistä kovassakin vauhdissa. Kaikki nää tekee autosta mielyttävän kokemuksen ajaa. Itse en ainakaan edes ostaisi autoa ilman tehostinta.
mun autossa ei noista ole mitään :roll:
tehostimen ja alustan ymmärrän mutta muut ampuu yli..
ts. tomiva alusta on ihan selkee asia..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

TaunusTomi
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 17:35:49 2004
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi » Ti Joulukuu 26. 19:37:22 2006

Tohon alustan paranteluun palatakseni,coil-overit olis kyllä kova sana taunukseen,jos sen saisi järkevästi/helposti toteutettua.Tällä hetkellä mulla on vihreessä paholaisessa etukelkka alum.holkeilla kiinni rungossa ja loppupuslat on uretaania.Iskareina on spax:n säädettävät ja jouset mersusta.Ajo-ominaisuudet on kyllä ihan erimaailmasta kuin norm.taunuksilla..Vakaajan olen ajatellut teettää vielä ennen kesää paksummasta tavarasta..mutta jotain se vielä vaatisi...onkos "Timppa24v6" kuulolla?Sinähän oot tainnu tehdä edelläkäyvää tutkimustyötä tälläkin saralla :roll:
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta

Taunus 78 Cosworth BOA

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ti Joulukuu 26. 19:51:21 2006

TaunusTomi kirjoitti:Tohon alustan paranteluun palatakseni,coil-overit olis kyllä kova sana taunukseen,jos sen saisi järkevästi/helposti toteutettua.Tällä hetkellä mulla on vihreessä paholaisessa etukelkka alum.holkeilla kiinni rungossa ja loppupuslat on uretaania.Iskareina on spax:n säädettävät ja jouset mersusta.Ajo-ominaisuudet on kyllä ihan erimaailmasta kuin norm.taunuksilla..Vakaajan olen ajatellut teettää vielä ennen kesää paksummasta tavarasta..mutta jotain se vielä vaatisi...onkos "Timppa24v6" kuulolla?Sinähän oot tainnu tehdä edelläkäyvää tutkimustyötä tälläkin saralla :roll:
yhden kelkan olen rälläköinyt niin että ne pohjaanlyöntikumien tornit lähti menee ja hitsasin vahvike raudat sellaset L:n malliset siihen tukivarsien kiinnityspisteiden väliin, soviteltiin coilovereita, mutta jäi kesken kun auto piti saada nopsaa ajoon.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 26. 23:32:15 2006

Voihan sinne soveltaa jonkun tehostetun tangon kunhan pitää pari seikkaa mielessä:
-jos se ei ole tuhnukseen tarkoitettu, pitää se olla vähintään samanpainoisesta autosta (muistaakseni myös etuakselimassaltaan)
-akselia ei hitsailla
-itse hammastanko samanmittainen kuin alkuperäinen (eli nivelpisteet pysyvät samoina-> ei bump-steering -ongelmia). Raidetangot voi aina lyhentää (hyssst...), vain ulkopäästä kierrettä pätkäisemällä. Ja jos Sierran tangosta on aihioksi, siihen löytyy valmiina kahta eri pituutta raidetankoihin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » To Joulukuu 28. 21:05:26 2006

jos jollain tarvetta granadan tehostetulle hammastankolle, semmoinen löytyisi ylimääräisenä..
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 8. 1:07:40 2007

TaunusTomi kirjoitti:Tohon alustan paranteluun palatakseni,coil-overit olis kyllä kova sana taunukseen,jos sen saisi järkevästi/helposti toteutettua.Tällä hetkellä mulla on vihreessä paholaisessa etukelkka alum.holkeilla kiinni rungossa ja loppupuslat on uretaania.Iskareina on spax:n säädettävät ja jouset mersusta.Ajo-ominaisuudet on kyllä ihan erimaailmasta kuin norm.taunuksilla..Vakaajan olen ajatellut teettää vielä ennen kesää paksummasta tavarasta..mutta jotain se vielä vaatisi...onkos "Timppa24v6" kuulolla?Sinähän oot tainnu tehdä edelläkäyvää tutkimustyötä tälläkin saralla :roll:
123 koppasen mersun jouset? Niitä pitää lyhentää kaiketi, mikäs se on se mitta mihin kannattaa ensiksi katkasta, että voi alkaa sovittelemaan? Entäs takajouset?
Jäsen #606

TaunusTomi
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 17:35:49 2004
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi » Ma Tammikuu 8. 18:31:29 2007

Juu 123 mersun,itelläni ne on jotkut vahvistetut farmarimallin vieterit..Tarkkaa mittaa ei ole,mutta kierroksen lyhkäsemmäksi vedin mersun jousen mitä taunuksen..Taakse en oo sen ihmeemmin jousia vielä vaihtanutkaan,taunuksen vahvistetut siellä paikallaan.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta

Taunus 78 Cosworth BOA

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Tammikuu 8. 20:14:12 2007

240 vulvan asuntovaunumallin takajouset on ollu jonkun tanen etupäässä.. sikajäykät kyllä.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Helmikuu 21. 18:09:07 2009

Onko kukaan sovitellut coilovereita tanarin etukelkkaan? Eikös periaattessa mahdu ihan vakio iskarin paikalle, jättää vaan orkkis jousen pois ja tekee alapäähän sopivan kiinnityksen ja voila, se on siinä? Entä takapää, vaatiiko jos tekee coiloverit, että tolppa tulee akselin päälle, eikä esim taakse kuten vakiona on tanarissa? Tosin tanarissahan ne on vakiona aika isossa kulmassa, jos muuttaa akselin kiinnitystä niin että tulevat suoraan?? Ei nuo gazin yleismalliset kynätolpat maksa kun jotain 90£/kpl + jousi, olis ainakin suht hyvä ja erikoinen alusta sitten.

Edit: Esim tollanen missä aukinaisena pituus 13" ja kiinni 9", mittasin niin tuollainen olis just hyvä etukelkkaan (suunnilleen samoihin kohtiin kiinnitykset). Alakiinnityshän tosin pitää siirtää tukivarren alapuolelta sen "sisään" kun sen iskarin virka muuttuu. Mutta miltä tämmönen kuulostaa, onnistuisko? Tietysti jousien arvot varmaan täytyy vaan hakea mututuntumalla ensin? Escorteissako oli jotain 280lbs luokkaa? Tuohon varmaan pitäis olla jotain 300lbs luokkaa kun tulee se colognen malmikasa keulille?

Edit2: Tämä tolppa kyseessä, tarkoittaako tuo chrome length kierteen pituutta? Ilmeisesti?

Edit3: Tällä sais ilmeisesti laskettua jousen sopivan jäykkyyden ja pituuden, kun vaan eka selvittää noi tiedot mitä tuossa on.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?

Viesti Kirjoittaja heka » Su Helmikuu 22. 19:28:15 2009

Mielenkiintoinen aihe mihin pitäis itsekin tutustua vielä paremmin.

Takapäähän olen jo rakentanut kynätolpille pystykotelot ja tolpiksi laitoin nissan 200sx takatolpiksi tarkoitetut D2. D2 etuna esim. gazeihin on tolpan kokonaispituuden säätö.
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008862.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008817.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008850.jpg

Takapäässä korkeutta voi nyt muuttaa aina muutaman sentin maavarasta n.15cm asti.
Asia minkä huomasin takapäässä että kun auton laskee tarpeeksi matalle niin alatukivarsien kulma alkaa mennä ilkeästi niin että akselin puolen pää on ylempänä kuin korin pää. Aion tehdä akselin alatukivarren korvat uusiksi ja lisätä niihin useampia kiinnitys reikiä jotta tukivarsien geometriat sais hierottua edes hieman paremmiksi. Ylätukivarsien kulmat on ainakin silmämääräisesti melko kohdallaan reilun madalluksen kanssa.

Etupään kulmiin en ole vielä kovin paljoa ehtinyt perehtyä mutta näyttäis ainakin äkkiseltään että, etupäässä alkaa tukivarret mennä jo hieman ylöstäin kun autoa tiputtaa tarpeeksi. Etupäähän olen myös kaavaillut coileja ja gazit sinne vois saada rakennettua melko pienin muutoksin. Tarkoituksena olis jossain vaiheessa tutkia tarkemmin jos eteen olis mahdollista saada kokonaispituuden säädöllä olevia tarpeeksi lyhyitä tolppia.

onkos kukaan tutkinut onko tanarien etupalkeilla minkäänlaista eroa suhteessa mk1 vs mk3? Kun itselläni oli mk3 niin huomasin että apurunko oli ylempänä suhteessa koriin kun mk1. ajattelin että johtuuko ero korin kiinnityspisteistä vai apurungon erosta en tullut ikinä mitanneeksi tätä.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?

Viesti Kirjoittaja heka » Su Helmikuu 22. 19:30:05 2009

heka kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe mihin pitäis itsekin tutustua vielä paremmin.

Takapäähän olen jo rakentanut kynätolpille pystykotelot ja tolpiksi laitoin nissan 200sx takatolpiksi tarkoitetut D2. D2 etuna esim. gazeihin on tolpan kokonaispituuden säätö.
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008862.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008817.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y87/ta ... 008850.jpg

Takapäässä korkeutta voi nyt muuttaa aina muutaman sentin maavarasta n.15cm asti.
Asia minkä huomasin takapäässä että kun auton laskee tarpeeksi matalle niin alatukivarsien kulma alkaa mennä ilkeästi niin että akselin puolen pää on ylempänä kuin korin pää. Aion tehdä akselin alatukivarren korvat uusiksi ja lisätä niihin useampia kiinnitys reikiä jotta tukivarsien geometriat sais hierottua edes hieman paremmiksi. Ylätukivarsien kulmat on ainakin silmämääräisesti melko kohdallaan reilun madalluksen kanssa.

Etupään kulmiin en ole vielä kovin paljoa ehtinyt perehtyä mutta näyttäis ainakin äkkiseltään että, etupäässä alkaa tukivarret mennä jo hieman ylöstäin kun autoa tiputtaa tarpeeksi. Etupäähän olen myös kaavaillut coileja ja gazit sinne vois saada rakennettua melko pienin muutoksin. Tarkoituksena olis jossain vaiheessa tutkia tarkemmin jos eteen olis mahdollista saada kokonaispituuden säädöllä olevia tarpeeksi lyhyitä tolppia.

onkos kukaan tutkinut onko tanarien etupalkeilla minkäänlaista eroa suhteessa mk1 vs mk3? Kun itselläni oli mk3 niin huomasin että apurunko oli ylempänä suhteessa koriin kun mk1. ajattelin että johtuuko ero korin kiinnityspisteistä vai apurungon erosta en tullut ikinä mitanneeksi tätä.
Niin ja maavara kun auto on tarpeeksi alhaalla on n.8-10 cm runkopalkkien alla 8)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 22. 19:49:54 2009

Etukelkoissa on nuo erot noiden mallien välillä.

Mutta eipä vaikealta näyttäis olla tehdä tommosia koteloita taakse, mutta en vielä lähde siihen hommaan varmaan, kova polte olis saada auto kuitenkin ajoon syksyllä ennen lumia mielellään.

Tuo etupää lähinnä kiinnostais siksi kun nuo ostetut 1" madaltavat on pidemmät ja löysemmät kuin vakiot. Ja kun tonne sais aika helposti tosiaan muokattua eteen coiloverit. Alatukivarren päälle (johon vakio jousi tulee) tekis kiinnikkeet alapäälle ja yläpäälle kanssa helppo tehdä. AVO:n iskareita katsellut myös, 100£/kpl.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Su Helmikuu 22. 21:35:33 2009

Sultzi kirjoitti:Etukelkoissa on nuo erot noiden mallien välillä.

Mutta eipä vaikealta näyttäis olla tehdä tommosia koteloita taakse, mutta en vielä lähde siihen hommaan varmaan, kova polte olis saada auto kuitenkin ajoon syksyllä ennen lumia mielellään.

Tuo etupää lähinnä kiinnostais siksi kun nuo ostetut 1" madaltavat on pidemmät ja löysemmät kuin vakiot. Ja kun tonne sais aika helposti tosiaan muokattua eteen coiloverit. Alatukivarren päälle (johon vakio jousi tulee) tekis kiinnikkeet alapäälle ja yläpäälle kanssa helppo tehdä. AVO:n iskareita katsellut myös, 100£/kpl.

kuinka matalaks pitäis corttiina saada, kun tuota maavaraa mitä oon lähteny hakeen niin alkaa tulla jo töitä kardaanitunnelin nostin varmuuden vuoks koska alko näyttään että voi ottaa kiinni. samoin tukivarsien geometriat alkaapi mennä vituralleen että vaatis nekin jo töitä että saa ajettavan
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?

Viesti Kirjoittaja heka » Su Helmikuu 22. 21:42:05 2009

timppaanen kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Etukelkoissa on nuo erot noiden mallien välillä.

Mutta eipä vaikealta näyttäis olla tehdä tommosia koteloita taakse, mutta en vielä lähde siihen hommaan varmaan, kova polte olis saada auto kuitenkin ajoon syksyllä ennen lumia mielellään.

Tuo etupää lähinnä kiinnostais siksi kun nuo ostetut 1" madaltavat on pidemmät ja löysemmät kuin vakiot. Ja kun tonne sais aika helposti tosiaan muokattua eteen coiloverit. Alatukivarren päälle (johon vakio jousi tulee) tekis kiinnikkeet alapäälle ja yläpäälle kanssa helppo tehdä. AVO:n iskareita katsellut myös, 100£/kpl.

kuinka matalaks pitäis corttiina saada, kun tuota maavaraa mitä oon lähteny hakeen niin alkaa tulla jo töitä kardaanitunnelin nostin varmuuden vuoks koska alko näyttään että voi ottaa kiinni. samoin tukivarsien geometriat alkaapi mennä vituralleen että vaatis nekin jo töitä että saa ajettavan

oho kirjotin näköjään broidin tunnareilla ku ne oli auki koneella :)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunukseen säädettävä alusta + kenties tehostettu ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 22. 22:25:01 2009

Vielä kun ei osaa sanoo yhtään, sitten vasta kun saa auton rullaavaks ja vanteet alle näkee miten alas olis hyvä saada..

Vastaa Viestiin