ohc välikopassa

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kine
Ylläpitäjä

ohc välikopassa

Viesti Kirjoittaja Kine » Ke Syyskuu 27. 11:32:03 2006

Tuttuakin tutumpi aihe, mutta virkistetääns muistia.

Kaverin välikoppaan sovitellaan 2-litrasta. Käytössä on wc-palkki ja t9-loota irrotettavalla valurauta?-kopalla. Siellä oli jo aiemmin ohari pienellä laatikolla , joten tunnelia ei ole muokattu.

Eilen mallailtiin paikalleen ja näyttäis mahtuvan suht hyvin jo, vänkärin puolella vähän lähellä. Ajateltiin, jotta pudottaisko etupalkkia jonkun 5-10 mm, jolloin myös kytkinkopalle jää paremmin ilmarakoa tunneliin. Ja tuleehan siinä painopistekin hitusen alemmas. Onko mitään haittaa?

Sitten huomattiin että jostain syystä kone vänkää pyrstöä apparin puolelle, vaihdekepakko on jo kolme senttiä sivussa. Suorassa kai sen olis hyvä olla?

Entäs minkälaiseen kulmaan tuo kone tartteis saada? Vaihteiston kiinnityskorvat on raksittu pois korista, laitetaanko t9:n vakiopalkki vaan kylmästi lattian läpi? Varmaan pitää vahvistaa sitä kohtaa jollain jos näin tekee.

Mitenkäs käytännössä tapahtuu se etupalkin kiinnitystavan muuttaminen? Eli siis niin että pultit menevät koko runkopalkin läpi. Tarviiko rälläköidä runkopalkki auki, ja pitikö sinne pujottaa joku putki pultin ohjuriksi?

Tässä näin alkuun ;)

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Syyskuu 27. 11:34:30 2006

kyllähän sinne runkopalkin väliin on hyvä laittaa joku vahviste holkki ettei se painu turhaan kasaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: ohc välikopassa

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Syyskuu 27. 18:52:44 2006

Kine kirjoitti:Entäs minkälaiseen kulmaan tuo kone tartteis saada? Vaihteiston kiinnityskorvat on raksittu pois korista, laitetaanko t9:n vakiopalkki vaan kylmästi lattian läpi? Varmaan pitää vahvistaa sitä kohtaa jollain jos näin tekee.
Mielellään sellaiseen kulmaan ja niin alas jotta kardaani on "suorassa" eli nivelet ei murra mihinkään suuntaan. Eli mahdollisimman alas se kone ja laatikon häntä ylös. Suorassakin sen paketin olisi hyvä olla

Itsellä on ihan vaan lattian läpi pultattu se sierran T9 laippa aika järeillä prikoilla. Ja sisäpuolelta kun tiputtaa pultit läpi niin ei jää mutterit korkealle lattiamaton väliin :wink:

Ja se poikittain kulkeva vahvikepalkki täytyy kolota kun laatikon häntäosa tulee about puoleenväliin sitä palkkia

Palkin pudotuksestahan ei ole muuta haittaa kuin että tukivarsien kiinnityskohdat putoaa alemmas ja tukivarsi muuttaa kulmaansa jolloin muuttuu myös camberit eturenkaista. Tosin ei paljoa ja jos on vielä säädettävät yläpäät niin tuon saa korjattua sillä.

Myös hammastanko tippuu joka on hyvä ottaa huomioon lähinnä sen suhteen että rattitanko mahtuu elämään. Ei senkään kulma paljoa muutu mutta vähän kuitenkin, myös raidetankojen kiinityspiste muuttuu siten että raidetangot tulevat suorempaan (ihan ok varsinkin jos on keulaa nostettu ylemmäs, lasketulla keulalla alkaa mennä melko suoraksi mutta ei tuokaan älyttömästi muutu)

Edit, niin ja jos auto on sellaisessa vaiheessa että kehtaa kardaanitunnelia leikellä niin suosittelen lämpimästi jotta isompi tunneli tilalle tai ainakin alkupäästä suurentaa jonnin verran, varsinkin yläreunasta reilummin

Säästää paaaaljon aikaa, hermoja, tupakkaa ja olutta jos tulee tarvis saada laatikko pois

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Ke Syyskuu 27. 20:11:40 2006

Joo, ainut vaan kun ei oo perää vielä niin vähän haittaa mallailua. Mut koitetaan sovitella mahd. suoraan. Ei vaan viittis enää yhtään suurentaa tota tunnelia. Eikä varsinkaan ruveta rälläköidä ehjää tunnelia pois.

Pitää varmaan laittaa semmosen 10mm puottavat palat palkin väliin. Säädettävät tolpan yläpäät on jo ja tulee varmaan alatukivarretkin samanlaiset. Toi rattiakselihomma tarviikin tarkistaa huolella.

Eikös se oo sen parempi mitä suoremmassa nuo raidetangot on? Ohjaus on ainakin terävä kun voima menee suoraan pyörän kääntämiseen.

Laitoin pari kuvaa: http://smg.photobucket.com/albums/v680/Mkin

Koneen korvat on ilmeisesti väärin päin, lyhvämpi on apparin puolella, mutta näyttäis istuvan muuten melko hyvin. Vähän se pyrkii kääntämään pyrstöä, pitää varmaan kokeilla viel toisin päin.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Syyskuu 27. 21:59:43 2006

Periaatteessahan ne raidetangot saisi olla aivan suorassa normaali ajotilanteessa. Silloin esim montussa tapahtuvassa keulan joustossa pyöränkulmien muutos on kaikista pienin. Jos raidetangot ovat älyttömästi alempana (renkaan puolelta) niin monttuun ajaessa haritus lisääntyy aika reilusti, koska hammastanko on akselilinjan etupuolella ja taas toisinpäin sama juttu

Vastaa Viestiin