Pyörät liian takana

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Pyörät liian takana

Viesti Kirjoittaja Remppa » Ti Elokuu 8. 21:59:57 2006

Autona Mk1 Esco. Otin auton pyörillään pitkän ajan jälkeen tallista ulos ja jotenkin näytti vähän hassulta. Etupyörät ovat minusta aika lailla lokasuojan kaaren takareunassa.

Kuva 1
Kuva 2

Nyt kun ohjaus on tapissa, niin rengas (15") ottaa kiinni lokasuojan sisällä jalkatilojen alakulmiin, riippuen kummalle puolen ratti on käännettynä. Moottoripalkki on ankkuroitu alkuperäiselle paikalleen, ei ole siirrettävissä. Tolppina on isot Bilsteinit, alatukivarsiksi tulee säädettävät HD-puslilla, kuvissa vakiot paikallaan. Vakaajana Sportin oma. Ajatuksissa ollut anti dive kitin tekeminen itse. Vakaajan siirto eteenpäin vetäisi alatukivarsia eteenpäin, jolloin pyörä siirtyisi myös eteenpäin. Kuinka paljon kehtaa "vääntää" alatukivarsia eteenpäin? Yläpäinä uudet laakeroidut, mielessä käynyt kuitenkin päivittää ne 0km ajettuina näihin. Oikein aseteltuina noilla voisi saada paremmin säädettyä pyörän kulmat kohdilleen.

Onko ajatuksia, miten saisi pyörät edes hitusen edemmäksi? Jos on, niin kertokaa ihmeessä.

Vielä yksi kuva mikä ei kerro mitään, mutta näyttää muuten vaan hyvältä... :D
Viimeksi muokannut Remppa, Ke Elokuu 23. 22:14:47 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Elokuu 9. 8:13:01 2006

Remppa; Onko tossa moottori paikallaan, ilmeisesti ei ? Korjaantunee osaksi kun auto palaa oikealle korkeudelle. Onko laakeroidussa yläpäässä kiinnitys samassa kohdassa kun alkuperäisissä.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » Ke Elokuu 9. 9:16:30 2006

Ei ole moottoria paikoillaan, laatikko kyllä, mutta se ei tilannetta juuri muuksi muuta. Laakeroitu yläpää menee aina samaan kohtaan samalla tavalla, sillä ei pitäisi vaikutusta olla asiaan. Edellisessä CF:ssä oli juttua linkittämästäni "uuden" tyyppisestä yläpäästä, vaikutti asialliselta ratkaisulta.

Keula putoaa jonkin verran, kun padan pudottaa keulille. Takapäästä tuli aika tömäkkä noilla Punkan takomilla 5-lehtisillä. Otettiin 1" pois korkeudesta vs. alkuperäinen, mutta jäykkyys lisääntyi tuolla 5:llä lehdellä sen verran, että näyttäisi se tuuman pudotus menneen siihen jäykkyyden lisääntymiseen. Ja kun niin aioin välttää mitään ylimääräisiä pudotuspaloja siellä välissä... Katsotaan, jos keksisi jotain muuta, millä perseen pudottaisi taivaista lähemmäs tannerta.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Elokuu 9. 10:22:33 2006

Vakaajan kiinnikkeitä siirtämällä saat pyörät kohdalleen, jos 15" katurenkaalla ottaa jalkatilaan kiinni on ne liian takana. Saatavana on pultattava tai hitsattavamalli alkuperäisen tilalle. Kilpureissa on viety noin tuuma eteenpäin, vakio isobillstein alalautanen saa olla lähellä sisäloksun vahvike palkkia. Toinen vaihtoehto on käyttää RS vakaajaa joka on valmiiksi lyhyempi. Kuminen RS laakeriyläpää on hyvä ajaa sitten kadulla tai kisassa. Toimii osumissa ja montuissa vaimentimena/pehmusteena, varsinkin jos kaikki muu on uniball kamaa.
Tukivarsi ei kärsi pyörien siirrosta, ei ole ongelmia ollut.

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » Ke Elokuu 9. 14:44:04 2006

Kuten sprint jo totesi, niin oma vaikutuksensa on tietenkin koneella ja miten paljon se keulaa pudottaa. Täytyy mallailla seuraavan kerran, kun kone on keulilla ja riittävästi painoa siellä muutoinkin. Itsellä on kynäjousitolpat, joten jousen alalautanen ei ole ongelma.

Onko RS:n vakaaja lyhyempi ihan fyysiseltä mitaltaan, vai onko siinä vain pidempi sorvattu alue sille alatukivarren puslalle? Anti dive kitin teko ei kuvien perusteella ole kauhean paha rasti, kohtuullisen yksinkertainen kapistus. Siinä yhteydessä sitä vakaajaa voisi maksimissaan sen tuuman verran siirtää eteenpäin.

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ke Elokuu 9. 16:01:07 2006

omassa esco projektissa oli sama ongelma, pyörät liian takana, tein uudet kiinnikkeet jolla vakaaja on kiinni runkopalkissa ja samalla tiputin vakaaja jonkin verran alemmas.
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » Ke Elokuu 9. 18:46:02 2006

Kuulostaa mettis aika lailla anti dive kitiltä, minkä teit... :D

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ke Elokuu 9. 19:34:16 2006

Voisin ostaa sulta noi nykyiset yläpäät jos uusia suunnittelet :roll: ??Pistä privaa jos innostut asiasta?? :wink:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Vastaa Viestiin