mk2:sen jarrujen ilmaus

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

mk2:sen jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » To Joulukuu 29. 22:28:21 2005

onko mitään järjestystä noiden jarrujen ilmaamiselle??

siis välikoppa ja jarrutehostin löytyy
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Joulukuu 29. 22:34:28 2005

Nesteet sisään, ilmataan, ajetaan. Jotkut sanoo että pääsylinteristä on hankalaa saada kaikkia ilmoja pois, ellei nosta perää niin että sylinteri on suorassa. Tiedä sitten..
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Pe Joulukuu 30. 17:59:34 2005

Mä olen aina ensin ilmannut etu jarrut ja sitten takaset enkä ole nostellut autoa ja hyvin on saanut ilmattua.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Jani
Viestit: 201
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 12:36:14 2001
Paikkakunta: halikko

Viesti Kirjoittaja Jani » Pe Joulukuu 30. 19:21:08 2005

Jarrusäiliöstä kau'impana olevasta kuuluisi alottaa ja siitä sitten seuraavaksi kau'in jne. Eikös välikopassa ole kuin yksi ilmaus ruuvi takana? ainakin ite muistelisin , että oli vittumainen saada ilmat takaa pois
Lancia Delta Integrale 8v
BMW E34 "M5"
MB S124 300TDT

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Joulukuu 30. 20:37:30 2005

Jos jollain on se takapään jarruputkisto alkuperäisellä tavalla niin hävetköön. Luulisi että jokainen on sen korjannut T-haaralla ja ilmaruuvit molempiin sylintereihin. ja mikä hauskinta se ilmaruuvi oli sylinterissä alunperin vielä alempana kuin putken lähtö eli hauskaa ilmailua vaan... Helpoiten tuosta persesysteemistä sai ilmat pois siten että otti männän ulos sylinteristä sopivasti hollille, odotti että sylinteri täyttyi ja tuuppasi männän paikoilleen
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » To Lokakuu 5. 20:19:56 2006

Ratsastetaan aiheella ja tällänen ongelma ois ettei ilmeisesti kaikki ilmat tule pois.. Edessä escortin levitetty satula ja siirretty hieman ulos/ylöspäin ja takana cossun satulat ~klo2:ssa ja sit on teräspunosletkut ja takana t-haaralla.. Ilmaamisen aikana näyttäis ettei ilmaa tule mut poljinta saa painaa 3-4 kertaa ennen kuin tulee tuntoa..

Ollaan ilmattu perinteisin keinoin ja sit bilteman "työkalulla" missä on takaisku venttiili tyylillä ilmausruuvi auki ja kaveri pumppaa.. tällä tyylillä saatiin ainakin neste kulkemaan (kuskin puolen etu ja taka vähä nikotteli aluksi) kun neste liikkui ilmauspöntön putkessa edes takas.. Pitäisköhän satula ottaa irti ja kääntää eri asentoon vai onko tälläinen konsti järkevää et poraa korkkiin pienen reiän ja antaa vähä paineilmaa sinne :roll: .. Viisaammat auttakee..

Niin juu ja ollaa nostettu perä ja keula ilmaan ilmaushetkellä..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » To Lokakuu 5. 20:33:25 2006

Eikös siinä korkissa ole alunperinkin reikä valmiina? Vanhakoppasessa ainakin on. Jos ei raaski korkkia reijittää niin voinee käyttää vaikka jotain kumimaton palasta jossa reikä. Tulee kyllä ilmat vinhaan pois jos on tullakseen.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Lokakuu 5. 20:50:08 2006

Kine kirjoitti:Tulee kyllä ilmat vinhaan pois jos on tullakseen.
Kunhan ei vaan sattuis mitään.... Jos on tiedossa mihin satulaan ilmaa jää, niin kipaseppas apteekista iso injektioruutta ja paina nestettä ilmausruuvista ylöspäin. Samalla ruutalla voit tietysti imeä ilmausruuvista tavaraa ulospäin, paineilmaa en laittaisi säiliöön ylipaineistuksen riskin takia...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » To Lokakuu 5. 21:06:57 2006

Arvasin et arska ainakin kommentoi jotain :D .. Hyvä...

En kattonu niin tarkkaan et onko korkissa reikää mut se selviää.. Ei oikein ole tietoa missä satulassa vois olla ilmaa?.. Vankka epäilys et kuskin taka?..Täytyy pyörittää kompuran paineventtiili ihan minimiin tai jollakin polkupyörän pumpulla äärimmäisen varovasti laittaa ilmaa sinne..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Lokakuu 5. 21:47:14 2006

Jos takana on kossun satulat klo 2 niin siellä on tod.näk. ilmaa koska ilmaruuvi on ylhäällä vasta kun satula on klo 12, niinhän se on kossussakin. Itse ilmasin aikoinaan satula irti ja ylös ja ilmaus ja takaisin kiinni. Näin bedalboxin kanssa ei ongelmia.

esse
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 15:06:17 2005
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esse » To Lokakuu 5. 22:09:11 2006

Pääsylinteristä kauimmainen ensin, eli takapää, sitten apparin etupää, ja viimeksi kuskin etupyörä ja toimii, ei välttämättä tartte edes apuria pumppaamaan, laittaa letkun ruuvilta pulloon jossa nestettä ja antaa valua itsekseen, ilma tulee pois, aasiaa voi nopeuttaa jos pumppaa varovasti poljinta ja kuuntelee koska ilman tulo loppuuu ja ruuvi kiinni.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Lokakuu 6. 21:16:59 2006

SHR ihan oikeassa olit. Otin satulat irti ja ilmattiin ne klo 12 asennossa ja nyt on jarrutuntumaa :D ..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Lokakuu 6. 22:13:19 2006

esse kirjoitti:Pääsylinteristä kauimmainen ensin, eli takapää, sitten apparin etupää, ja viimeksi kuskin etupyörä ja toimii, ei välttämättä tartte edes apuria pumppaamaan, laittaa letkun ruuvilta pulloon jossa nestettä ja antaa valua itsekseen, ilma tulee pois, aasiaa voi nopeuttaa jos pumppaa varovasti poljinta ja kuuntelee koska ilman tulo loppuuu ja ruuvi kiinni.
Sopivan mittainen kirkas letku niin että saa purkin ja letkun pään kuskin oven viereen niin voi pumppailla ja katsella ilmatilannetta samalla

Pitää vaan huolen että säiliössä riittää ainetta, tyhjenee tuolla tavalla melkoisen nopeasti :wink:

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Elokuu 3. 18:57:15 2007

Ongelmia taasen.. Viimeksi kun laitoin cossun takasatulat klo 12 asentoon niin saatiin homma toimii mut nyt on sellanen ongelma et poljinta saa pumpata pari kolme kertaa ennen kuin kovenee ja on ilmattu perä ylhäällä-alhaalla, keula ylhäällä-alhaalla ja on laitettu paineilmaa jne.. mut ei niin ei :shock: ..

Ainoa ero edelliseen kokoonpanoon on et jarrupaineensäätimessä on nyt kuula (aiemmin ei ollut ja putket tuli eri päin) ja putket on oikein ja uudet putket. Nestettä tulee joka ruuvista mutta ainoa ero on etu- ja takapäässä et kun paineen pumppaa niin takapäässä ei poljin painu juuri yhtään kun vertaa etupään ruuveihin.

Männät ei ole jumissa ja uusi toimivasta autosta otettu pääsylkkykin on..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Vastaa Viestiin