mk1 escorttiin toimiva alusta?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Just joku kerto, että volvon akseleita on taivuteltu luokille, jotta on saatu negatiivista camberia. Vetoakselin spoorit sorvattu pallomaisiksi, jotta kääntyy. saataa toimiakin.
Olisin äkisti sitä mieltä, etttä camberista on enemmän hyötyä takana kuin aurauksesta. Astekin riittää, kun ei akseli itse paljon kallistele.
Ja sitten sulla onkin taas ongelma saada eteen pitoa.
Olisin äkisti sitä mieltä, etttä camberista on enemmän hyötyä takana kuin aurauksesta. Astekin riittää, kun ei akseli itse paljon kallistele.
Ja sitten sulla onkin taas ongelma saada eteen pitoa.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Mä olen kuullut että paljonkin on käytetty tuota aurausta. Camberiakin kokolailla useisti tuon aurauksen kanssa. Ja mun aikaisempi enkku akseli oli kiännetty ja vähä viännettykkin ja toimi kyllä todella hyvin. Mutta kun ei ole faktaa (vielä) että auttaako tuo kun nyt kääntyy kyllä suorallakin akselilla. Tiedä häntä ... virittämisen tuskaa....
-
- Ylläpitäjä
Herb Adamsin Chassis Engineering -kirjassa on ohjeet Fordin perän camberoinnille, tosin melkoisen tukevalle 9" perälle. Pillillä kuumaksi muistaakseni 5-6 tuuman pätkä punahehkuiseksi akseliputkesta ja sitten annetaan jäähtyä ja kääntyy puoli astetta per puoli kuumennetun paikan suuntaan. Voihan sen kuumennuspaikan laittaa ihan pikaisen akseliputken etupuolelle päin, niin samalla tulee pikkaisen aurausta. Älkää kysykö paljonko enkkuperää pitää kuumentaa, en tiedä.
Riippuen ripustuksista ja vaikka nollakulmilla jäykkäkin taka-akseli voi aiheuttaa mielenkiintoisia ohjausominaisuuksia mutkissa ja erillisripustettuihin periin sellaisia on jopa suunniteluvaiheessa koitettu luodakin. Milliken&Milliken on vasta alussa, niin en pysty nyt (jos koskaan) asiaa selittämään sen enempää.
Riippuen ripustuksista ja vaikka nollakulmilla jäykkäkin taka-akseli voi aiheuttaa mielenkiintoisia ohjausominaisuuksia mutkissa ja erillisripustettuihin periin sellaisia on jopa suunniteluvaiheessa koitettu luodakin. Milliken&Milliken on vasta alussa, niin en pysty nyt (jos koskaan) asiaa selittämään sen enempää.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Rallissa on käytetty taka-akselin säätämistä ja yleensä toteutetaan lämmittämällä siltä puolelta johon halutaan taipuvan tai jotkut on hitsannu palkoja jotka toimii myös tehokkaasti. Kun banjoon hitsataan linkin, banhardin, iskarikorvat se ei ole enään suora joten lämpöjen anto on aiheellista. Escossa on usein käytetty 2mm aurausta ja max aste -camber. Ero käyttäytymisessä näkyy ehkä radalla paremmin, mutta näin soralla. Paljonko sitten lämmitetään, sitä ei voi kukaan sanoa. On tehty niin että akseli irrallaan pyörillään lattialla ja yksinkertaisesti auraustikulla mittaamalla, ja ainakaan atlaksen banjo ei kestä kovia hyppyjä tai ovia myöden roikkumisia ojanpenkkaan, eli millilleen auraukset ei ainakaan rallissa kauaa pysy.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
joo siis kyllähän tollaset pikkuset akselit antaa peräksi varmasti, jos fordin 9" peräkin antaa. juurikin edellämainitun Chassis engineering kirjan mukaan mainitaan että tärkeintä on pitää se akseli aurauksella kun kiihdytetään, ja se on varmistettu tukiraudoilla, jotka estää aurauksen muuttumisen haritukseksi kiihdytettäessä. camper kulmaa ei tarvita hirveän paljoa.
ja siitä lämmityksestä. sitä ei KUKAAN pysty neuvomaan niin että sen laakista saisit kohdilleen, se on puhtaasti persetuntumasta kiinni. mä neuvoisin sulle että vetät pari pienempää, noin 3 tuumaa leveää kuumaa, ja samalla tarkkailet kuinka se rauta käyttäytyy. annat jäähtyä käden lämpöiseksi, ennenkuin annat uuden kuuman. kuuman muotohan on sellainen että kuuma annetaan vain putken toiselle reunalle, eli noin 180 asteen alueelle niin että lähdetään pistemäisestä kuumasta ja pikkuhiljaa lisätään levittämistä niin että puolessa välissä ollaan siinä maksimileveydessä(esimerkiksi 3 tuumaa) ja sitten ruvetaan pienentään liikettä niin että päätepisteessä on kuuma samanlainen pistemäinen kuuma kuin aloitettaessa. ja nyt tärkeä tieto. kuumenna niin kokoajan punaiseksi, ettei tarvitse palata äsken lämmitetylle elueelle, vaan liikutat kokoajan eteenpäin. ja se kuuma ensiksi laajenee, jonka jälkeen se kutistuu enemmän kuin se laajeni. ja ennen kuumaa mittaat perän tarkasti, ja sitten yksi kuuma kerrallaan edetään ja pyritään tekemään molempiin saman verran camperia ja aurausta. kuuma kannattaa myös merkitä esimerkiksi liidulla, jolloin kuuman muoto on helppo saada oikeaksi.
toivottavasti joku ymmärsi, jos ei, kysy tarkennusta.
ja siitä lämmityksestä. sitä ei KUKAAN pysty neuvomaan niin että sen laakista saisit kohdilleen, se on puhtaasti persetuntumasta kiinni. mä neuvoisin sulle että vetät pari pienempää, noin 3 tuumaa leveää kuumaa, ja samalla tarkkailet kuinka se rauta käyttäytyy. annat jäähtyä käden lämpöiseksi, ennenkuin annat uuden kuuman. kuuman muotohan on sellainen että kuuma annetaan vain putken toiselle reunalle, eli noin 180 asteen alueelle niin että lähdetään pistemäisestä kuumasta ja pikkuhiljaa lisätään levittämistä niin että puolessa välissä ollaan siinä maksimileveydessä(esimerkiksi 3 tuumaa) ja sitten ruvetaan pienentään liikettä niin että päätepisteessä on kuuma samanlainen pistemäinen kuuma kuin aloitettaessa. ja nyt tärkeä tieto. kuumenna niin kokoajan punaiseksi, ettei tarvitse palata äsken lämmitetylle elueelle, vaan liikutat kokoajan eteenpäin. ja se kuuma ensiksi laajenee, jonka jälkeen se kutistuu enemmän kuin se laajeni. ja ennen kuumaa mittaat perän tarkasti, ja sitten yksi kuuma kerrallaan edetään ja pyritään tekemään molempiin saman verran camperia ja aurausta. kuuma kannattaa myös merkitä esimerkiksi liidulla, jolloin kuuman muoto on helppo saada oikeaksi.
toivottavasti joku ymmärsi, jos ei, kysy tarkennusta.
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Rataladoissa on tehty camberin muutoksia raakasti vääntämällä akselia kiinnittämällä murikka lattiaan kiinni ja nostamalla tunkilla banjon päästä sopivaan kulmaan.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Foortin ison atlauksen ruoristuksesta jotain...
http://www.vhtracing.com/?x=projektit.htm
Siitä se päätötyö ja uudelleen oikeasta yläkulmasta päättötyö ja sieltä löytyy asiaa...
http://www.vhtracing.com/?x=projektit.htm
Siitä se päätötyö ja uudelleen oikeasta yläkulmasta päättötyö ja sieltä löytyy asiaa...
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Eli ilmeisesti tuolta http://www.vhtracing.com/pt5.htm alaspäin selaamalla 5.2.2?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
just seJallu kirjoitti:Eli ilmeisesti tuolta http://www.vhtracing.com/pt5.htm alaspäin selaamalla 5.2.2?
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
http://www.vhtracing.com/?x=miken_stara ... ojekti.htm
atlaksen moddausta
atlaksen moddausta
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Mitäs tuossa nyt oikein tehtiin ? Oliko heillä takoitus sijoittaa tuo akseli starlettiin? Fordin välläreitä ja murikoita mutta koko akselista en oo kuullu.Brenda kirjoitti:http://www.vhtracing.com/?x=miken_stara ... ojekti.htm
atlaksen moddausta
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
nostetaanpa aihe taas ylös!
minkälaisilla muutoksilla saa escortin etupäästä hyvän ajaa asfaltilla? mikä vakaaja,puslat yms? kannattaako muuttaa alatukivarsien kiinnitys reikiä palkista? etupäätä olis tarkoitus madaltaa pari tuumaa. säädettävät spaxit löytyis lyhyemmällä iskulla ja epäkesko laakeri yläpäät. kertokaapa omista kokemuksista ja muutoksista..

ford escort´79 tic
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Noin yleisesti, tukivarret ei saa tulla vaakasuoraan tai päät ylöspäin-asentoon, siitä tulee ongelmia.
Ja jos ajaa myös (uraisilla) pääteillä, ei liikaa camberia, 2 astetta lienee joku raja, etenkin leveillä renkailla.
Ja mulla tuntu olevan herkkä vanteen offsetin muutoksille,
6J vanne 12.5 offsetilla ei enää sietäny 5 mm spaceria.
Ja jos ajaa myös (uraisilla) pääteillä, ei liikaa camberia, 2 astetta lienee joku raja, etenkin leveillä renkailla.
Ja mulla tuntu olevan herkkä vanteen offsetin muutoksille,
6J vanne 12.5 offsetilla ei enää sietäny 5 mm spaceria.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Mulla auton kääntyminen parantui huomattavasti kun laitoimme etu reaktiotangot paikoilleen. Sittemmin lisäsimme vielä veitsi vakaajan ja kokolailla tyytyväinen olen keulan toimintaan. Kääntyy ja on vakaa vietävä, on tosi kiva ajaa. Toki mä en nyt muista ooliko noi etu reka tangot ihan liikennelailliset, luultavasti.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Markus,
Käytätko säädettäviä alatukivarsia? Onko uniballeilla? Entä alatukivarren kiinnityspiste etupalkkiin - onko se vakio vai nostettu? Paljonko etypyörien kulmat ovat (caster/camber)?
Ajattelin itsekin laittaa eturipustuksen uusiksi, säädettävillä alatukivarsilla ja reaktiotangoilla.
Käytätko säädettäviä alatukivarsia? Onko uniballeilla? Entä alatukivarren kiinnityspiste etupalkkiin - onko se vakio vai nostettu? Paljonko etypyörien kulmat ovat (caster/camber)?
Ajattelin itsekin laittaa eturipustuksen uusiksi, säädettävillä alatukivarsilla ja reaktiotangoilla.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
En mä muista mitkä asteet siellä on. Mutta ihan vakioita alatukivarsia käytän ja ihan vakiopaikoissakin ovat. Vain puslat on vaihdettu. Mä ajan sen verran pienellä camperilla eli pystyllä renkaalla, että en säädettäviä alatukivarsia ole nähnyt (vielä ainakaan) tarpeelliseksi.rustang kirjoitti:Markus,
Käytätko säädettäviä alatukivarsia? Onko uniballeilla? Entä alatukivarren kiinnityspiste etupalkkiin - onko se vakio vai nostettu? Paljonko etypyörien kulmat ovat (caster/camber)?
Ajattelin itsekin laittaa eturipustuksen uusiksi, säädettävillä alatukivarsilla ja reaktiotangoilla.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Itse huomasin radalla, että auto aliohjautuu liikaa. Se vakio kumipusla alatukivarressahan joustaa melkein 1 cm eli sen verran menettää karteessa camberia. Samalla alatukivarren kulmakin on huono kun etupäätä on hieman madallettu. Ehkä osasyy ongelmaan oli pehmeillä iskareillä - niiden tilalle on tulossa Konit 2006 kesäksi.Markus kirjoitti: ihan vakioita alatukivarsia käytän ja ihan vakiopaikoissakin ovat. Vain puslat on vaihdettu. Mä ajan sen verran pienellä camperilla eli pystyllä renkaalla, että en säädettäviä alatukivarsia ole nähnyt (vielä ainakaan) tarpeelliseksi.
Kuva Pärnun radalta - onko liian jäykkä kallistuksenvakaaja??? (Se on ihan vakio vakaaja).
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
En mä oikein osaa sanoa yhden kuvan perusteella mikä alustassa voisi olla paremmin. Voi olla takapään jousitus, sen korkeus, keulan korkeus, ajolinjat, lukko. Äkkiseltään mun mielestä näyttäisi että keula on liian pehmeä tai perä aivan liian korkea ja/tai jäykkä.rustang kirjoitti:Itse huomasin radalla, että auto aliohjautuu liikaa. Se vakio kumipusla alatukivarressahan joustaa melkein 1 cm eli sen verran menettää karteessa camberia. Samalla alatukivarren kulmakin on huono kun etupäätä on hieman madallettu. Ehkä osasyy ongelmaan oli pehmeillä iskareillä - niiden tilalle on tulossa Konit 2006 kesäksi.Markus kirjoitti: ihan vakioita alatukivarsia käytän ja ihan vakiopaikoissakin ovat. Vain puslat on vaihdettu. Mä ajan sen verran pienellä camperilla eli pystyllä renkaalla, että en säädettäviä alatukivarsia ole nähnyt (vielä ainakaan) tarpeelliseksi.
Kuva Pärnun radalta - onko liian jäykkä kallistuksenvakaaja??? (Se on ihan vakio vakaaja).
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Kyllä hieman siltä näyttää.TAp kirjoitti:Vähän näyttä, että ulompi etukumi nojaa ulospäin, mikä voi olla syy aliohjaamiseen eli puskemiseen.
Tossa löysin pari kuvaa lisää samasta kaartesta (hidas 2. vaihteen vasuri). Tässä TApin teoria vahvistuu eli ulompi pyöra on maahan nähden väärässä kulmassa. Kuitenkin staattinen camber on ollut noin 3 astetta. Osasyy on ehkä siinä. että auto kallistelee liikaa. Mutta itse arvelin etujousten olevan jo liiankin jäykkiä ja paksumpi etuvakaaja vaan pahentaisi aliohjautuvuusongelmaa? Juuri siitä syystä ihmettelin kun Markus aja vakiopalikoilla kovaa. Pitäiskö laittaa takavakaaja...Markus kirjoitti:En mä oikein osaa sanoa yhden kuvan perusteella
Noh, ainain on hankittu vähän leveemmät vanteet (parantaa itsetuntoa) ja koneeseen 10 prosenttia lisää kuutiotilavuutta (sutii paremmin ilman lukkoperää), saas nähdä mitä etujousitukselle keksin. Toivottavasti pääsee ens kesänä taas tulemaan myös Suomenlahden pohjoispuolelle ratatapahtumiin.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
En usko että takavakaajalla saavutetaan suurtakaan etua. Itselläni ei ole ja rataguru Tapillakaan ei sellaista taida olla.
Onko keulassa kynäjouset?
Jos sulla on kumipuslat vaihda ne kovempiin ja laita nuo etureaktiotangot niin uskon että keulan käytös muuttuu paremmaksi. Tapin kanssa olen kyllä samaa mieltä että negatiivinen camber auttaisi varmasti asiaa. On se sitten saadetty yläpäästä tai alatukivarresta. Itselläni yläpäästä.
Mun mielestä myös takapäähän kannattaa kiinnittää huomiota.
Voisin vertailuksi laittaa kuvia omasta kinneristä jos joku avittaisi kuvien nettiin saattamisessa...
Tuossa ois linkki erääseen kuvaan vuodelta -04 (ilman etuvakaajaa)
http://www.racingimages.fi/gallery.php?eid=517&page=1
Kuva on alimpana vasemmalla.
Onko keulassa kynäjouset?
Jos sulla on kumipuslat vaihda ne kovempiin ja laita nuo etureaktiotangot niin uskon että keulan käytös muuttuu paremmaksi. Tapin kanssa olen kyllä samaa mieltä että negatiivinen camber auttaisi varmasti asiaa. On se sitten saadetty yläpäästä tai alatukivarresta. Itselläni yläpäästä.
Mun mielestä myös takapäähän kannattaa kiinnittää huomiota.
Voisin vertailuksi laittaa kuvia omasta kinneristä jos joku avittaisi kuvien nettiin saattamisessa...
Tuossa ois linkki erääseen kuvaan vuodelta -04 (ilman etuvakaajaa)
http://www.racingimages.fi/gallery.php?eid=517&page=1
Kuva on alimpana vasemmalla.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Keulassa oli 2005 vielä vakio pikkutolppa jossa paksumi lyhyempi jousi ja säädettävä yläpää. Isot tolpat on jo valmiiksi puhdistettu ja odottaa jarruja ja iskareita.Markus kirjoitti: Onko keulassa kynäjouset?
Jos sulla on kumipuslat vaihda ne kovempiin ja laita nuo etureaktiotangot niin uskon että keulan käytös muuttuu paremmaksi. Tapin kanssa olen kyllä samaa mieltä että negatiivinen camber auttaisi varmasti asiaa. On se sitten saadetty yläpäästä tai alatukivarresta. Itselläni yläpäästä.
Mut ne reaktiotangot - niistä on oltu monta mieltä onko parempi suuntaa ne eteenpäin vai taaksepäin. Mitä ratagurut sanoo?
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
tee ne isot tolpat kynäjousille niin saat keulan korkeutta hakea oikeaksi.rustang kirjoitti:Keulassa oli 2005 vielä vakio pikkutolppa jossa paksumi lyhyempi jousi ja säädettävä yläpää. Isot tolpat on jo valmiiksi puhdistettu ja odottaa jarruja ja iskareita.Markus kirjoitti: Onko keulassa kynäjouset?
Jos sulla on kumipuslat vaihda ne kovempiin ja laita nuo etureaktiotangot niin uskon että keulan käytös muuttuu paremmaksi. Tapin kanssa olen kyllä samaa mieltä että negatiivinen camber auttaisi varmasti asiaa. On se sitten saadetty yläpäästä tai alatukivarresta. Itselläni yläpäästä.
Mut ne reaktiotangot - niistä on oltu monta mieltä onko parempi suuntaa ne eteenpäin vai taaksepäin. Mitä ratagurut sanoo?
Reaktiotangot eteen asennetaan siis korista alatukivarteen, eli jalkatilasta tukivarteen päin.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Teoriassahan voisi ne laitta alatukivarresta eteenpäinkin, olihan alunperin samanlainen systeemi MK1-sessä. Jos laitta taaksepäin jää eteen enemmän tilaa vakaajalle.Markus kirjoitti: Reaktiotangot eteen asennetaan siis korista alatukivarteen, eli jalkatilasta tukivarteen päin.
Englanniksi termit on compression strut/tension strut ja tuolla engelsmannien foorumissa kehutan, että ultimate tarmac setup olisi juuri tollainen ettenpäin suunnattu tukivarsi. Valitettavasti en ole itse nähnyt yhtäkään sellaisilla varustettua autoa. Siinähän tuo kiinnityspiste omaa merkitysta esim. jos laitta sen alemmas kun alatukivarren etupalkki-kiinnitys niin saa etujousitukseen anti dive ominaisuutta jne.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Yhden ralli-escortin olen nähnyt eteensuunnatuilla tukitangoilla.Tällöinhän ollaan lähellä "pelkkä vakaaja pois"-ratkaisua,eli pelaa muutoin orginellityyliin.
Mk1-tukitankomalli oli muuten taaksesuunnatuilla tangoilla,itsellä on ollut yksi kori jossa alkuperäiset reiät takatuille.
Mk1-tukitankomalli oli muuten taaksesuunnatuilla tangoilla,itsellä on ollut yksi kori jossa alkuperäiset reiät takatuille.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Mä laitan reaktiotangot eteenpäin (gr4 tankosarja enkuista), tangot on hyllyssä. Ne on samantapaiset kuin reaktiot taaksepäin mutta orkkisvakaaja korvakkeen tilalle ruuvataan erilainen teline johon tulee uniball. Telineessä on jätetty paikka vakaajallekin jos sitä haluaa käyttää/lisänä. Käyttäisin muuten pelkkää vakaajaa mutta tarkoituksena laittaa taakse kierrejousi sekä hakea muutenkin vetopitoa joten varaudun lisäämään pitoa keulaankin. Tämä siis ralliin soralle.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Ainahan on kaikki (autot) myytävänä, riippuu vaan hinnastaJallu kirjoitti:OT: Kuinkas rustang nyt on myymässä autoaan?

Tuli tässä üks uusi projekti idea ja ajattelin koettaa onnea. Ei ole mitään pakkoa myydä mutta jos joku maksaa hyvän hinnan niin mulla ois heti uusi projekti tiedossa ....
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
periaatteessa kai escortissa niin paljon kun saa laitettua.....
Eikös se ollu niin, että caster pyrittiin ennen autoissa pitämäään pienenä, jottei ohjaus olisi liian raskas pysäköidessä jne. Eli tosta kääntäen, ohjausvoimat kasvaa, kun casteria lisää, nopea ohjaus ja pieni ratti voivat olla leveillä kumeilla käsivoimia vaativa yhdistelmä.
Pelkän casterin säätö on vaikeaa noilla yksinkertaisilla pyöriteltävillä yläpäillä, vaikuttaa aina myös camberiin. Isoilla jousilla ottaa kiinni sisälokarin vahvikkeisiin, kynäjousilla on helpompaa.
Mitä edemmäs etupyörää voi siirtää, sen parempi painonjako
Eikös se ollu niin, että caster pyrittiin ennen autoissa pitämäään pienenä, jottei ohjaus olisi liian raskas pysäköidessä jne. Eli tosta kääntäen, ohjausvoimat kasvaa, kun casteria lisää, nopea ohjaus ja pieni ratti voivat olla leveillä kumeilla käsivoimia vaativa yhdistelmä.
Pelkän casterin säätö on vaikeaa noilla yksinkertaisilla pyöriteltävillä yläpäillä, vaikuttaa aina myös camberiin. Isoilla jousilla ottaa kiinni sisälokarin vahvikkeisiin, kynäjousilla on helpompaa.
Mitä edemmäs etupyörää voi siirtää, sen parempi painonjako
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Pari senttiä siellä pystyy sitä pyörää eteenpäin siirtämään, jos sorvaa kallistuksenvakaajaan päätä. Itse kallistuksenvakaajan saa myös sijoitettua sentin-kaksi ettenpäin.TAp kirjoitti:periaatteessa kai escortissa niin paljon kun saa laitettua.....
.......
Mitä edemmäs etupyörää voi siirtää, sen parempi painonjako
Tutkiskelin Internetistä, usein ajetaan 4-5 asteen casterilla ja jopa 10-12kin on käytössä, jos on ohjaustehostin

Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Pieni pilkunviilaus; mk1 -68 tukitangot lähtevät alunperin juurikin taaksepäin.rustang kirjoitti: Teoriassahan voisi ne laitta alatukivarresta eteenpäinkin, olihan alunperin samanlainen systeemi MK1-sessä. Jos laitta taaksepäin jää eteen enemmän tilaa vakaajalle.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Sanos, miksiköhän tosta systeemistä luovuttiin ?
Ratkaisu oli teknisesti heikko kun reaktiotanko ei ollu tukivarren läpi kuten myöhempi vakaaja, mutta sen olis voinu parantaa muutenkin.
Olisiko kyseessä ollut pelkkä kustannusten alennus, kun arvatenkin markkinamiehet kuitenkin halusi sen vakaajan ??
Ratkaisu oli teknisesti heikko kun reaktiotanko ei ollu tukivarren läpi kuten myöhempi vakaaja, mutta sen olis voinu parantaa muutenkin.
Olisiko kyseessä ollut pelkkä kustannusten alennus, kun arvatenkin markkinamiehet kuitenkin halusi sen vakaajan ??
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Todellakin! Olin katsonut sitä Brendan piirustusta väärinpäinjjs kirjoitti: Pieni pilkunviilaus; mk1 -68 tukitangot lähtevät alunperin juurikin taaksepäin.

Kun purin eilen etutolppia huomasin, että ne "pohjaanlyöntikumit" on ihan repäleinä - ei ollut kestänyt kun yhden talvirallin ja ühden ratapäivän (no tietysti kun ne oli jotain Lada Samaran tavaraa). Voiko sinne laittaa jotain kovempaa kumipuslaa tai missä autossa ne olis laadukkaampia-kestävämpiä? Mm. Carroll Smith "Tune to win"-kirjassaan hehkutta niiden käyttöä - saadaan "sopivasti ennen pohjaanlyöntiä jäykistyvä" jousitus

Edit: tuli ostettua kädessä mukavalta tuntuvat tarvikepuslat, jotka tuli iskarin varren pölysuojuksella - katsotaan kestääkö.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Tulee muuten nuo alkuperäiset tangonkiinnikkeet ikävästi konehuoneen puolelle.TAp kirjoitti:Sanos, miksiköhän tosta systeemistä luovuttiin ?
Ratkaisu oli teknisesti heikko kun reaktiotanko ei ollu tukivarren läpi kuten myöhempi vakaaja, mutta sen olis voinu parantaa muutenkin.
Olisiko kyseessä ollut pelkkä kustannusten alennus, kun arvatenkin markkinamiehet kuitenkin halusi sen vakaajan ??
(esim. peltisarjan tielle)

-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Eilen oli sitten ahvenistolla "tositestaus" ja mielestäni on nykyinen alusta aika hyvä kompromissi, kaarteissa neutraali ja takapyörät pysyi ylämäessäkin hyvin asfaltissa, ei sudittanut vaikka perä on lukoton. Välitys oli siina mielessa hieman hankala että ylämäessä tahtoi 2-vaihde olla liian pieni ja 3-nen taas liian iso, vedättelin sittenkin 3-sella enimäkseenne ne suolenkin jälkeiset ylämäet.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Millä laatikkolla ja perävälityksellä ajelet ? Piti tulla juttelemaan radalla mutta eipä sitä kerennyt järjestely kiireiltä.rustang kirjoitti:Eilen oli sitten ahvenistolla "tositestaus" ja mielestäni on nykyinen alusta aika hyvä kompromissi, kaarteissa neutraali ja takapyörät pysyi ylämäessäkin hyvin asfaltissa, ei sudittanut vaikka perä on lukoton. Välitys oli siina mielessa hieman hankala että ylämäessä tahtoi 2-vaihde olla liian pieni ja 3-nen taas liian iso, vedättelin sittenkin 3-sella enimäkseenne ne suolenkin jälkeiset ylämäet.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Taka-akseli on Ladan, jossa 4.3 välitys. Takaripustus on 1-lehtisillä jousilla, iskarit on sijoitettu lehtien ulkopuolelle pystyyn, akselin keskellä banjokopan päällä on eteen suunnattu lisätukivarsi, Ladan panhardista tehty panhard-tuki. Laatikko on vakio Type9, tuntemattomasta autosta.Ilkka_H kirjoitti:Millä laatikkolla ja perävälityksellä ajelet ? Piti tulla juttelemaan radalla mutta eipä sitä kerennyt järjestely kiireiltä.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Käsittääkseni tankojen haamukohtaus paikka on puolessa välissä auto. Näin ainakin entisissä KRC autoissa.adh kirjoitti:mihin kohtaan autoa olisi hyvä tulla nelilinkeissä ylä ja alalinkin ns. haamu kohtauspaikka? vai tuleeko parempi jos linkkien linja erkanee?
niin ja ihan asfalttiajoon tulossa vanhakoppa.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Tota, kyllä se pitää olla säädettävissä,
mutta nyrkkisääntö lienee että painopisteen kohdalla;
auton/jousituksen korkeus ja painopisteen korkeus sekä tukivarsien pituus vaikuttavat asiaan.
lukekaas vaikka tuolta jotain
http://www.afcoracing.com/tech_pages/4link.shtml
mutta nyrkkisääntö lienee että painopisteen kohdalla;
auton/jousituksen korkeus ja painopisteen korkeus sekä tukivarsien pituus vaikuttavat asiaan.
lukekaas vaikka tuolta jotain
http://www.afcoracing.com/tech_pages/4link.shtml
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
This information applies only to 4-link rear suspensions having links floated on the rear axle.
Mun ymmärtääkseni jos kiinityspisteet akseliin on jäykät niin linkit pitää olla "parallel", muuten akseli kieroutuu jos vasen pyörä nousee ja oikea laskee (esim. kaarteessa).
Mun ymmärtääkseni jos kiinityspisteet akseliin on jäykät niin linkit pitää olla "parallel", muuten akseli kieroutuu jos vasen pyörä nousee ja oikea laskee (esim. kaarteessa).
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
- Paikkakunta: Tallinna #888
- Viesti:
Tässä üks tänään otettu kuva Raplan kartingradalta paikallisen Audiklubin ratapäiviltä, vaikka ilmaa on etupyörän alla niin auto ei puske ja on kuitenkin ihan hyvä ajettava ilman lukkoperääkin.
http://tonny.msn.ee/acringrada2006/IMG_6888.html
http://tonny.msn.ee/acringrada2006/IMG_6888.html
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Juu, totta periaatteessa, suunnikasmakanismissa kuitenkin muutokset on pieniä jos vaakatangot on yhtäpitkät ja suuntaero ja liike eivät ole suuria.Mun ymmärtääkseni jos kiinityspisteet akseliin on jäykät niin linkit pitää olla "parallel", muuten akseli kieroutuu jos vasen pyörä nousee ja oikea laskee (esim. kaarteessa).
Ford rally preparation näyttää kyllä säätöreikiä ylemmälle tangolle,
mutta siinä opastetaan myös laittamaan kumipuslat tankojen kori-päähän.
Kiihdytyshommissahan tota pitoa koitetaan maksimoida, silloin ei ole tarvis mutkitella, toisaalta toimiihan tollanen systeemi sitten ikäänkuin kallistuksenvakaajana


-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Nostellaas taas vanhaa hyvää topicia.
Ajattelin jyrsiä säädettäviin yläpään lautasiin "liukuvat" kiinnityspisteet jolloin pääsin säätämään myös caster arvoa, pyörittämällä ylälautasta.
Nyt niillä pääsee säätämään vain portaattomasti Camperin. Lautaset eivät siis ole epäkeskot alunperin.
Kysymys onkin että kun tuolla mk2:lla lähinnnä radalla ajellaan että paljonko on tarvetta säätövaralle, mikä on hyvä lähtökohta mistä lähteä testaamaan.
Eli camperit varmaan noin 2 astetta (?) ja casterit suurinpiirtein 2-3 ?
Ajattelin jyrsiä säädettäviin yläpään lautasiin "liukuvat" kiinnityspisteet jolloin pääsin säätämään myös caster arvoa, pyörittämällä ylälautasta.
Nyt niillä pääsee säätämään vain portaattomasti Camperin. Lautaset eivät siis ole epäkeskot alunperin.
Kysymys onkin että kun tuolla mk2:lla lähinnnä radalla ajellaan että paljonko on tarvetta säätövaralle, mikä on hyvä lähtökohta mistä lähteä testaamaan.
Eli camperit varmaan noin 2 astetta (?) ja casterit suurinpiirtein 2-3 ?
#6
Escort -75
Escort -75