Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos

Viesti Kirjoittaja guru » To Lokakuu 4. 22:35:36 2012

Moro !

Piti vaihtaa Välikoppa Escorttiin alatukivarret,kun puslat oli ihan finaalissa.

Kaikki meni siihen asti hyvin,kunnes piti irrottaa atv.tolpasta.
Eihän se lähtenyt irti millään konstilla,tähän hommaan tarkoitettu irroitustyökalukin korkkasi,kun ei atv lähtenyt irti liitoksesta.Atv irtosi kyllä palkista ja kallistuksenvakaimesta,mutta tolpan liitos oli kuin yhtä puuta.

Eli kun ei käytössä mitään prässejä yms irroitusta helpottavia työkaluja,niin atv piti irrottaa tolpasta rälläkällä,jonka jälkeen piti porata atv:n jämät pois tolpan reiästä.Toistaiseksi en ole porannut tolpassa olevaa reikää lopulliseen kokooonsa,kun en tiedä pitäskö tähän jättää jonkinmoinen välys atv:n kiinnityspulttisysteemille vai onko tämä liitos välyksetön ?

Ilmeisesti tämä liitos suht tiukka,koska osat eivät irtoa parhaassakaan tapauksessa ilman voimankäyttöä.Tietty palikat sais helpommin paikoilleen jos liitoksessa olisi pieni välys.Mutta saako tätä liitosta silloin tarpeeksi tiukaksi pelkästään pultin kiristyksellä.Eli poraanko tolppaan samankokoisen reiän kuin minkäkokoinen on atv:n pulttikiinnitys vai voiko siihen jättää sellaisen välyksen että palikat saa paikoilleen ilman prässiä tms.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos

Viesti Kirjoittaja adh » To Lokakuu 4. 23:54:09 2012

tolpassa on kartioreikä. ilman kartiota vaikea avata ja kiinnittää pallonivelen varsi..
ford escort´79 tic

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Lokakuu 5. 9:25:12 2012

Eli sun tarvii kaivaa se kartiorekä sieltä esiin, toivottavasti ei poraus olre koskenut kartioon :?

jos nyt on läpireikä, niin kavennat rautasahanterän niin että sillä saa tapinjämät sahatttua reiän kautta halki, sitten vaan vähän naputtelua :D

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Lokakuu 5. 10:00:14 2012

Niin, jälkiviisaus on parasta mutta tuntuu aina välillä olevan joillain vaikeuksia kartio liitosten kanssa :cha :D

Nuo kartioliitokset (alapallot, raidetangon päät yms vastaavat) aukeavat kun kartion kylkeen lyödään pajavasaralla yms riittävän napakasti
Pikkuautoissa (henkilöautot ja pienet pakut) osat on sen verran hentoisia että vastapuolelle täytyy laittaa iso (iso) leka vastaan ettei hajoa paikat ja saa iskuun voimaa ettei jousta tukivarsi yms karkuun

Tuo riittävän napakasti tarkoittaa yleensä noin 1kg pajavasaraa puolen metrin varrella ja sillä saa lyödä ihan niin kovaa kun jaksaa, olan takaa siis vauhtia, isommissa pallonivelissä (raskas kalusto yms) lyödään sillä isolla lekalla (5kg ja metrin varsi) olan takaa, kohteeseen osuminen on myös avainasemassa :wink:

Eli siis kylkeen napakka ja voimakas isku ja irtoaa, kartiotapin päähän lyömällä ei aukea vaikka kuinka hakkaisi, jos oikeen on tiukassa niin helpottaa jos rautakangella yms raudalla saa väännätettyä liitosta aukipäin samalla kun lyö, joskus sellainen väliin lyötävä haarukkakin auttaa apuna

No se on sitä jälkiviisautta se

Tosiaan reikä on kartio ja itse tuossa tilanteessa ottaisin koko tolpan pöydälle jos ei ole jo ja yrittäisin kaivaa alapallonivelen tapin jämät pois tolpan reijästä, tuo TAp:in ehdottama "halkaisu" voisi olla yksi tai oikeen varovasti vingulla ja ohuella terällä "hioo" tapin jämän puhki

Tolppahan ei enää paljoa ole kiinni kun alapallonivel on jo irti, otat jarrusatulan tolpasta irti 2 pultilla ja sidot sen roikkumaan jonnekkin ettei jarruputki taivu, lyöt raidetangon pään tuossa yllä esitetyllä tavalla irti ja konehuoneen puolelta tolpan yläpään 3 pultilla irti ja tolppa on irti

Tuossa raidepäästä kuva, samanlainen kartio on siinä alapallonivelessäkin,
http://www.konekorjaamo.fi/images/webkuvat/USES408R.jpg

Uuden alatukivarrenhan joudut ostamaan mutta niin kai oli jo tarkoituskin

Esko77
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Lokakuu 20. 14:00:10 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos

Viesti Kirjoittaja Esko77 » Pe Lokakuu 5. 11:28:53 2012

Meni kerran hermot kanssa kun ei meinannut irrota, niin tein tälläin. Sopivan mittanen putki paksulla seinämällä alatukivarren päälle. Putken yläpää tukeavasti yläpäätä vasten. Tunkkaa tolppaa ylöspäin sen verran että rupee kiristyyn, ei paljoa ettei rupee paikat myötään. Lekalla isku tolpan kartioon, niin irtos aika mukavasti. Riippuu vähän yläpäästä kuinka hyvin sinne saa putken soviteltua tollanen säädettävä on aika tasanen niin helppo laittaa. Tosin ei enää tässä tilanteessa auta...

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos

Viesti Kirjoittaja guru » Pe Lokakuu 5. 15:51:30 2012

Kiitos neuvoista.

Tolppa on ollut irti tuota hommaa tehdessä ja uusi tukivarsi odottaa paikalleen laittamista.

Täytyypä koittaa em ohjeita

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Lokakuu 5. 17:46:39 2012

Josse kukaan muu ole jo keksinyt, niin lyhyestä M8 pultista, mutterista ja holkista saa helpolla sellasen virityksen jonka voi laittaa kartiotapin yläpää ja tolpan alapään väliin, ja luoda se tarvittava kiristys ennen suojakumia vain hipaisevaa pajavasaran iskua :D

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos

Viesti Kirjoittaja guru » La Lokakuu 6. 19:00:48 2012

Tukivarret vaihdettu .

Vingulla onnistu irrottamaan kartio hylsy porausreikää varovasti vinguttamalla.

Ehkä seuraavalla kerralla vaihto vähemmän vaikeesti.

Vastaa Viestiin