Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä
Minkä pituisia kynäjousia olette käyttäneet isoissa tolpissa? Madallusta tulee n. 3" verrattuna alkuperäiseen, jäykkyys jotain 160-180lbs. Vissiin joka tapauksessa joutuu laittamaan apujouset, ettei yläasennossa jää pääjousi heilumaan irti.
Entäpäs kuinka pahasti nuo alumiiniset uniballilla olevat säädettävät yläpäät tuova läpi alustamelua? Varmaan voisi tehdä johonkin väliin kumilätkät ottamaan enimmät äänet pois?
Entäpäs kuinka pahasti nuo alumiiniset uniballilla olevat säädettävät yläpäät tuova läpi alustamelua? Varmaan voisi tehdä johonkin väliin kumilätkät ottamaan enimmät äänet pois?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä
Aika löysää jousta mielestäni meinaat. Itellä oli mk2 tiinassa 225lbs edessä ja olivat mielestäni sopivat katukäyttöön vielä.
Meinaatko siis tehdä niistä tolpista säädettävät? Silloinhan ei ole niin tarkkaa mitä pituutta käyttää, kun kierreholkin paikalla saa sen pituuden pelattua. Apujousi kannattaa laittaa, kun meinaa madaltaa reilummin. Rally racen sami neuvoo varmasti tuossa asiassa ja sen ohjeilla itselleni tein sillon tolpat tiinaan.
Meinaatko siis tehdä niistä tolpista säädettävät? Silloinhan ei ole niin tarkkaa mitä pituutta käyttää, kun kierreholkin paikalla saa sen pituuden pelattua. Apujousi kannattaa laittaa, kun meinaa madaltaa reilummin. Rally racen sami neuvoo varmasti tuossa asiassa ja sen ohjeilla itselleni tein sillon tolpat tiinaan.
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä
Kokemuksesta V6 Caprissa on 145-160lbs omaan makuun sopiva, kivirekeä en nyt hae. Esim. 2.8i vakiojousi on vain 122lbs, tosin vakaaja on sitten 24mm. Eli mieluummin hoidan kallistelut paksummalla vakaajalla, kuin jäykillä jousilla.
Kynäjousitolpat on jo hyllyssä. Mallia Rally Design/Burton.
Kynäjousitolpat on jo hyllyssä. Mallia Rally Design/Burton.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä
Yläpään kiinnityksessä kumilevy välissä -kikka ei yksinään toimi. Kumia pitää olla "joka välissä", eli tässä tapauksessa laakeroinnin ja korin välissä, korin ja pulttien aluslevyjen välissä sekä pulttien reiät pitäisi suurentaa ja holkittaa kumeilla.
Mutta ei melu kovin suurta ole jos pyöränlaakerit ja iskarit on kunnossa
Mutta ei melu kovin suurta ole jos pyöränlaakerit ja iskarit on kunnossa

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä
Valitettavasti tulee meteliä ja paljon. Muistan tämän niin elävästi omasta Capristani vuosien takaa ja tämä rengasmeteli oli yksi syy miksi heitin orkkis palikat paikoilleen jo ennen syksyä.jouni kirjoitti: Entäpäs kuinka pahasti nuo alumiiniset uniballilla olevat säädettävät yläpäät tuova läpi alustamelua? Varmaan voisi tehdä johonkin väliin kumilätkät ottamaan enimmät äänet pois?
Mustangissa ei ihme kyllä tullut meteliä noista palikoista. Siinä ei kyllä ollutkaan coiloveria vaan jousi oli omalla paikallaan iskarin takana kumi-insulaattorien välissä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä
mk1 eskossa on edessä 12" 210 lipsin perinteinen kynäjousi ei se rallyreisin kevyempi ja enemmän joustovaraa antava.
tolppana orkkis Gr.4 bilstein kelt. sora tolppa
tuolla olen pudottanut 5 cm vakio korkeudesta takana sama on hoidettu alu palikalla.
edellinen oli ns. iso RS jouset oli uudet (ei löysä vanha) 190 lipsiä ja silti paluuta siihen ei enää ole. tolppana oli uudet RS sin. bilsteinit nykyään varalla.
yläpäät on tyylikkät laakeroidut/säädettävät jotka luiro löysi alupalan keskeltä kestää rallikäytössäkin.
perus kauppa auto jota viedään sivuluisussa
suosittelen lämpimästi jäykistettyä oikea oppista kisa koria. voi muuten tulla yllätyksiä.
kaikki puslat tietty HD rallimaiset ja wc palkki.
tolppana orkkis Gr.4 bilstein kelt. sora tolppa
tuolla olen pudottanut 5 cm vakio korkeudesta takana sama on hoidettu alu palikalla.
edellinen oli ns. iso RS jouset oli uudet (ei löysä vanha) 190 lipsiä ja silti paluuta siihen ei enää ole. tolppana oli uudet RS sin. bilsteinit nykyään varalla.
yläpäät on tyylikkät laakeroidut/säädettävät jotka luiro löysi alupalan keskeltä kestää rallikäytössäkin.
perus kauppa auto jota viedään sivuluisussa

suosittelen lämpimästi jäykistettyä oikea oppista kisa koria. voi muuten tulla yllätyksiä.
kaikki puslat tietty HD rallimaiset ja wc palkki.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 155
- Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012
Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä
Miten yleistä on et jousi hankais putken kierteeseen ja millä ulkohalkaisialla noi "tehdas" tekele putket on? Omiin väänsin 54*1,5mm jengat, et kuinhan suurella todennäköisyydellä, yleisin, 57mm jousi syö nuo jengat, vai laittaakko suoraan joko 60 tai 65mm:set? Eli tommosella 210 jousella vanhakuoren keula painuu tunkilta puottaessa jotain 5cm luokkaa? Mitä hyötyä/haittaa laittaa pitkillä jousilla 10-14" ja jos laittaa lyhyillä pätkillä, ni voiko tolle apujouselle jättää "ajo kuormaa" vai onko sen painuttava auton painosta läjään, kun näkyy nuita apusiakin löytyvän 230lbsään asti?!? Olis mk1 Esorttiin tolpat rakenteilla volvon napoihin, pilsun ylösalasilla kepeillä ja kumisilla, ei säädettävillä, mullinsilmä yläpäillä ja vehje pitäis saada n8-10cm maavaralle...
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä
onhan sulla jousen alasäätöpalikka sellanen että siinä tulee kaulus tavallaan jousen sisälle.
säästää kierrettä ja sen alla vaikka normisäätörinkula lukituksena.
omista nuo puuttuivat kun aikoinaan ne ostin ja puhelun jälkeen luiro oli ne löytänyt alupalikan keskeltä. tallessa olivat mut piilossa.
säätöavain on ihan hyvä olla ei tartte pihdeillä.
jos haluat pudottaa massan painoa jousituksesta niin saatavana on alumiinistä tolppaa olikohan leda tai jotain ja motorsport versio kynäjousesta. kilauta rälli reisiin. jouset on hyllytavaraa ainakin ennen oli 10 vuotta sitten.
säästää kierrettä ja sen alla vaikka normisäätörinkula lukituksena.
omista nuo puuttuivat kun aikoinaan ne ostin ja puhelun jälkeen luiro oli ne löytänyt alupalikan keskeltä. tallessa olivat mut piilossa.
säätöavain on ihan hyvä olla ei tartte pihdeillä.
jos haluat pudottaa massan painoa jousituksesta niin saatavana on alumiinistä tolppaa olikohan leda tai jotain ja motorsport versio kynäjousesta. kilauta rälli reisiin. jouset on hyllytavaraa ainakin ennen oli 10 vuotta sitten.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com