escort mk1 kiekkamittarin kytkentä ja nopeusmittarin vaijeri
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Kesäkuu 5. 20:00:18 2005
- Paikkakunta: Rasvamonttu
escort mk1 kiekkamittarin kytkentä ja nopeusmittarin vaijeri
Eli koetin etsiä foorumia läpi, mutta en löytäny tarvitsemaani apua:
Minkälaista signaalia mk1 escortin kiekkamittariin pitää antaa, jotta se toimii? Ilmeisesti alunperin: virtalukolta +, joka menee mittarin takana olevan silmukan läpi, josta johto jatkuu puolan plussalle? Eli plus 12v pulsseja? Istutin puolat tulppien päälle ja rupesin miettimään että minkälaista signaalia pitää moottorinohjaukselta ottaa jotta kiekkamittari toimisi.. Pelaiskohan tuo jos vetäisi +12Volttiin ylösvedetyn maaohjatun piuhan silmukkaan?
Toinen kyssäri: Mikä mittaristovaijeri menee t5 laatikon ja mk1 escortin nopeusmittarin väliin?
Minkälaista signaalia mk1 escortin kiekkamittariin pitää antaa, jotta se toimii? Ilmeisesti alunperin: virtalukolta +, joka menee mittarin takana olevan silmukan läpi, josta johto jatkuu puolan plussalle? Eli plus 12v pulsseja? Istutin puolat tulppien päälle ja rupesin miettimään että minkälaista signaalia pitää moottorinohjaukselta ottaa jotta kiekkamittari toimisi.. Pelaiskohan tuo jos vetäisi +12Volttiin ylösvedetyn maaohjatun piuhan silmukkaan?
Toinen kyssäri: Mikä mittaristovaijeri menee t5 laatikon ja mk1 escortin nopeusmittarin väliin?
Viimeksi muokannut Too slow, Ke Marraskuu 14. 20:13:19 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Escort Mk1 kierroslukumittarin kytkennöistä.
Tervehdys
Olisit selannut classic foorumia vähän alemmas sieltä löytyy nämä kytkentäohjeet
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=122935
Olisit selannut classic foorumia vähän alemmas sieltä löytyy nämä kytkentäohjeet

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=122935
Jari Kaukonen
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Kesäkuu 5. 20:00:18 2005
- Paikkakunta: Rasvamonttu
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Megaruutan kanssa taistelin tuon mk2 escon kiekkamittarin kanssa ja löyti siihen sitten ratkaisu
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... VTacho.GIF
Tämä on siis megasquirtin kanssa mutta pitäisi toimia jos saat silla moottorinohjauksella ohjattua tuota transistoria
Megasta tulee muistaakseni ulos +5v pulssia kierrosluvun tahtiin joka siis ohjaa tuota transistoria
Periaatteessa tuon kuvan kun miettii niin että tuo transistori on yhtä kuin jakajan kärjet ja tuo käämi (relay coil) on yhtä kuin puola
Tuon käämin saa kun purkaa normaali 12v releestä kaiken liikkuvan sisältä pois ja jättää käämin paikalleen, käämin toiseen päähän siis +12v ja toiseen päähän transistorille menevä
Transistorin pitää olla tuota 2N5551 mallia jotta toimii, eli kunhan saat moottorinohjauksellasi ohjattua tuota transistoria kierroksien mukaan niin kaiken järjen mukaan pitäisi toimia
Niin ja itse jouduin vielä laittamaan kondensaattorin (peräisin vanhasta kärjellisestä jakajasta) kiekkamittarille menevän johdon ja maan välille. Ilman konkkaa mega ainakin sai hirveätä häiriötä kierrostietoon ja kierrokset pomppi sen mukaan 500-16 000 välillä
konkka poisti ongelmat
edit:
Luin tarkemmin ja plussaahan sinne mittarille piti saada, no jos nopeasti ajattelee niin siirtää tuossa kuvassa tuon transistorin käämin toiselle puolelle jolloin napaisuus vaihtuu, eikö
edit2: siis vielä tarkemmin ajatellen kun siirtää vaan tuon mittarille lähtevän johdon +12v ja käämin väliin niin silloinhan tilanteen pitäisi vastata alkuperäistä puola+kärjet systeemiä
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... VTacho.GIF
Tämä on siis megasquirtin kanssa mutta pitäisi toimia jos saat silla moottorinohjauksella ohjattua tuota transistoria
Megasta tulee muistaakseni ulos +5v pulssia kierrosluvun tahtiin joka siis ohjaa tuota transistoria
Periaatteessa tuon kuvan kun miettii niin että tuo transistori on yhtä kuin jakajan kärjet ja tuo käämi (relay coil) on yhtä kuin puola
Tuon käämin saa kun purkaa normaali 12v releestä kaiken liikkuvan sisältä pois ja jättää käämin paikalleen, käämin toiseen päähän siis +12v ja toiseen päähän transistorille menevä
Transistorin pitää olla tuota 2N5551 mallia jotta toimii, eli kunhan saat moottorinohjauksellasi ohjattua tuota transistoria kierroksien mukaan niin kaiken järjen mukaan pitäisi toimia
Niin ja itse jouduin vielä laittamaan kondensaattorin (peräisin vanhasta kärjellisestä jakajasta) kiekkamittarille menevän johdon ja maan välille. Ilman konkkaa mega ainakin sai hirveätä häiriötä kierrostietoon ja kierrokset pomppi sen mukaan 500-16 000 välillä

edit:
Luin tarkemmin ja plussaahan sinne mittarille piti saada, no jos nopeasti ajattelee niin siirtää tuossa kuvassa tuon transistorin käämin toiselle puolelle jolloin napaisuus vaihtuu, eikö

edit2: siis vielä tarkemmin ajatellen kun siirtää vaan tuon mittarille lähtevän johdon +12v ja käämin väliin niin silloinhan tilanteen pitäisi vastata alkuperäistä puola+kärjet systeemiä
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
mittaus perustuu VIRRAN tunnistukseen, ei jännitevaihteluun.
mittari haistelee puolan kuormitustasoa, ja juuri sen vuoksi ei saa esim. kytkeä häiritseviä lisävarusteita puolan + napaan.
mittarin takana olevan silmukan ja puolan + navan välissä ei saa olla muita kuormia, vaan se johto menee ainoastaan puolalle. Escortissa puolalle menevä johto sisältää myös "esivastusjohdon". Startin aikana tulee starttimoottorin solenoidilta täydet virrat suoraan puolalle.
mittari haistelee puolan kuormitustasoa, ja juuri sen vuoksi ei saa esim. kytkeä häiritseviä lisävarusteita puolan + napaan.
mittarin takana olevan silmukan ja puolan + navan välissä ei saa olla muita kuormia, vaan se johto menee ainoastaan puolalle. Escortissa puolalle menevä johto sisältää myös "esivastusjohdon". Startin aikana tulee starttimoottorin solenoidilta täydet virrat suoraan puolalle.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Aivan, niimpä niin
Taas ajatellen uusiksi tuon edellä mainitsemani pitäisi toimia silloin kun käämin vastus on täsmälleen sama kuin puolan ensiökäämin vastus
Muistelisin että jostain puolasta mittasin niin tuo autoreleen käämin ohmiarvo oli hyvin lähellä puolan vastusta
Tosin huomioon täytyy ottaa vastuksen mittaamisessa tuo etuvastus eli pienemmällä jännitteellä laskea
Taas ajatellen uusiksi tuon edellä mainitsemani pitäisi toimia silloin kun käämin vastus on täsmälleen sama kuin puolan ensiökäämin vastus
Muistelisin että jostain puolasta mittasin niin tuo autoreleen käämin ohmiarvo oli hyvin lähellä puolan vastusta
Tosin huomioon täytyy ottaa vastuksen mittaamisessa tuo etuvastus eli pienemmällä jännitteellä laskea
-
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002
hep,
taitaa tässä keskustelusäikeessä vaan mennä vähän asiat ja asiat sekaisin alkuperäisen kysymyksen kannalta , jos sotketaan tuo ms mukaan.
perinteinen (yleinen jonnekin 70-luvun alkuun asti?) kierroslukumittari toimi niin, että puolan läpi menevä virta kulki akulta/virtalukolta tullessaan mittarin kautta ja siitä pääteltiin kierrosluku.
sitten yleistyi jännitettä haisteleva mittaus, jolloin mittari kytketiin seurailemaan katkojankärkien toimintaa eli käytännössä maapulsseja.
jotenkin noin
-timppa
kyllä.Brenda kirjoitti:mittaus perustuu VIRRAN tunnistukseen, ei jännitevaihteluun.
...
taitaa tässä keskustelusäikeessä vaan mennä vähän asiat ja asiat sekaisin alkuperäisen kysymyksen kannalta , jos sotketaan tuo ms mukaan.
perinteinen (yleinen jonnekin 70-luvun alkuun asti?) kierroslukumittari toimi niin, että puolan läpi menevä virta kulki akulta/virtalukolta tullessaan mittarin kautta ja siitä pääteltiin kierrosluku.
sitten yleistyi jännitettä haisteleva mittaus, jolloin mittari kytketiin seurailemaan katkojankärkien toimintaa eli käytännössä maapulsseja.
jotenkin noin
-timppa
#176
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
tuossa scooppikuvassa näkyy jostain autosta mitattu puolan ensiövirta ja miinusnavasta mitattu ensiöjännite
http://www.picotech.com/auto/waveforms/ ... nt_big.png
tuolla on paljon erilaisia scooppikäppyröitä http://www.picotech.com/auto/waveforms.html
http://www.picotech.com/auto/waveforms/ ... nt_big.png
tuolla on paljon erilaisia scooppikäppyröitä http://www.picotech.com/auto/waveforms.html
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Kesäkuu 5. 20:00:18 2005
- Paikkakunta: Rasvamonttu