

Mutta ei ole mahdoton tehtävä. Jollain hondan kiertokangilla (noin. 145mm pitkät, alalaakeri 45mm (tällä saa dieselin akselista 84 iskuisen sivuun hiomalla), leveys mitä lie) saattaisi saada jopa ilman lohkon jatkamista, järkevällä iskusuhteella ja 87mm männillä 2-litrasen kentin joka vielä kestää kierroksiakin.
Vertailin myös DOHC/RS2000 kampiakselia kenttiin, mutta tämä on n. 5mm pidempi reunimmaisista runkolaakereista mitattuna ja aivan liian pitkä iskuinen. Sylinteritkin on vähän epämääräsellä jaolla.
Tästä muistui mieleeni, kun joskus vertailin rs2000 kannen pulttivälejä johonkin Volvon kannen mittoihin, josta tuli myös n. 5mm pituusero. Volvon kansi oli siis lyhempi. Ja sylinterijako kulkee yleensä käsi kädessä kannen pulttijaon ja runkolaakerijaon kanssa.
Nyt kun vertailis kentin tiivistettä volvon tiivisteeseen, niin sais selvyyden onko mahdollista laittaa volvon kansi kenttiin... Siis 16v.

Kuvia aiheesta