Megaruiskis

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Kesäkuu 6. 23:58:45 2006

finsquirtin sivuilla on/oli myytävänä muuten eev-iv boksin liittimiä jos joku tarvii.
Tuli näin vaan mieleen..
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » To Kesäkuu 8. 19:13:30 2006

Tuli itsekkin tilattua tuo Partcon MS2.2 rakennussarja.. innolla odotetaan että pääsee kasailemaan, Olen tuossa lukenut tämän topicin sekä selaillut noita ohjeita läpi, muutama asia jäi vielä askarruttamaan. Miten toi sytytyksen ohjaus tapahtuu kun kyseessä on 2.0 ohc turbo, ja EFI laitteisto. Mitä muutoksia joutuu tuon sytkän suhteen tekemään ? Tällä hetkellä koneessa on kiinni motorcraftin käretönsytkä. Ja tarvinneeko megasquirtti toimiakseen hal-anturin??

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » To Kesäkuu 8. 19:16:53 2006

ford85 kirjoitti:Tuli itsekkin tilattua tuo Partcon MS2.2 rakennussarja.. innolla odotetaan että pääsee kasailemaan, Olen tuossa lukenut tämän topicin sekä selaillut noita ohjeita läpi, muutama asia jäi vielä askarruttamaan. Miten toi sytytyksen ohjaus tapahtuu kun kyseessä on 2.0 ohc turbo, ja EFI laitteisto. Mitä muutoksia joutuu tuon sytkän suhteen tekemään ? Tällä hetkellä koneessa on kiinni motorcraftin käretönsytkä. Ja tarvinneeko megasquirtti toimiakseen hal-anturin??
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html

Tossa on tarvittavat muutokset, eli 330ohmin vastus vaan levylle! Triggeröinti otetaan alkup virranjakajalta.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » To Kesäkuu 8. 20:35:48 2006

qreippi kirjoitti:
ford85 kirjoitti:Tuli itsekkin tilattua tuo Partcon MS2.2 rakennussarja.. innolla odotetaan että pääsee kasailemaan, Olen tuossa lukenut tämän topicin sekä selaillut noita ohjeita läpi, muutama asia jäi vielä askarruttamaan. Miten toi sytytyksen ohjaus tapahtuu kun kyseessä on 2.0 ohc turbo, ja EFI laitteisto. Mitä muutoksia joutuu tuon sytkän suhteen tekemään ? Tällä hetkellä koneessa on kiinni motorcraftin käretönsytkä. Ja tarvinneeko megasquirtti toimiakseen hal-anturin??
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html

Tossa on tarvittavat muutokset, eli 330ohmin vastus vaan levylle! Triggeröinti otetaan alkup virranjakajalta.
hmm, eiköhän nää jo selvinny. Mutta kysyn jos tarvis :D

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » To Kesäkuu 8. 21:12:03 2006

Tässä TFI- versiossa ei vissiin käytetä HAL-anturia, vaan pelkästään EDIS versioissa? Onko tuo EDIS versio parempi kuin TFI?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Kesäkuu 8. 23:09:27 2006

ford85 kirjoitti:Tässä TFI- versiossa ei vissiin käytetä HAL-anturia, vaan pelkästään EDIS versioissa? Onko tuo EDIS versio parempi kuin TFI?
EDIS sytkällä ei ole mitään tekemistä hal-anturin kanssa. EDIS tarvitsee pelkästään 36-1 hammaspyörän, edis4-ohjausmodulin ja vr-anturin. Sekä tietenkin pari komponenttien vaihtoa piirilevyltä. Tiedot edis sytkästä löytyy samoilta sivuilta kuin tfi-kytkentä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Su Kesäkuu 11. 21:15:54 2006

pitäisikö normaali ajoituslampun toimia ediksen kanssa? tänään tarkistelin orionista ennakoita triscon lampulla ,mihin saa ruuvattua ennakon 0-66,5 astetta. kun laittoi megatunella ennakon 0 astetta,lamppu näytti 0 astetta. mut kun laittoi 10 astetta lamppu näytti jo 15 astetta. ja kun laittoi 40 astetta, niin lampusta loppui säätövara(taulussa 66,5 ja merkit ei ihan kohdallaan) . kun otti megatunesta ediksen pois päältä, niin lamppu näytti sen 15 astetta 10 asteen sijaan. onko tommoinen lampun käyttäytyminen normaalia? ja millä saisi varmuuden megatunen ja todellisen ennakon suhteen?
ford escort´79 tic

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Kesäkuu 11. 22:18:46 2006

Ajoituslamppu nolla-ennakolle ja katso ajoitus sieltä kampiakselilta, muuten menee pieleen. Ei nuo vanhat ajoituslamput ymmärrä hukkakipinän päälle, vaan luulevat että mennään kaksinkertaisella kierrosnopeudella.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ma Kesäkuu 12. 13:36:52 2006

Jos sen lampun saa 2-tahtimoodiin, niin sitten pitäisi toimia.

p.

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ti Kesäkuu 13. 19:33:59 2006

No niin eli tälläinen ongelma tuli vastaan, kun megasquirtin liittää tietokoneeseen(Com1), ja käynnistää megatunen niin tulee tälläinen ilmoitus:

Controller code version does not match

Expected 0x14
Received 0x1e


Table corruption may occur, this is usually a very serious problem.

Terminate MegaTune now?



Todennäköisesti piirin ja megatunen versiot ei täsmää. Sarja on ostettu Partcolta (v2.2), ja piirissä pitäisi olla valmiina ohjelmiotu s19. Ja megatunen versio on 2.25. Yritettiin saada tuota toimimaan mutta tuloksesetta..Hyvät neuvot ois nyt tarpeen :roll:

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Kesäkuu 13. 20:10:40 2006

ford85 kirjoitti:No niin eli tälläinen ongelma tuli vastaan, kun megasquirtin liittää tietokoneeseen(Com1), ja käynnistää megatunen niin tulee tälläinen ilmoitus:

Controller code version does not match

Expected 0x14
Received 0x1e

Todennäköisesti piirin ja megatunen versiot ei täsmää. Sarja on ostettu Partcolta (v2.2), ja piirissä pitäisi olla valmiina ohjelmiotu s19. Ja megatunen versio on 2.25. Yritettiin saada tuota toimimaan mutta tuloksesetta..Hyvät neuvot ois nyt tarpeen :roll:
Ensimmäiseksi kannattaa rekisteröityä www.msefi.com sivustolle ja ladata easytherm (muistaakseni download osiossa kaikki ms ohjelmat) Huom! Vaatii siis rekisteröinnin tai et voi kopioida mitään sivuilta.

http://prdownloads.sourceforge.net/mega ... p?download
Tuolta sivulta lataat uusimman megasquirt'n'spark (jos sen haluat) version 029q2

http://not2fast.wryday.com/megasquirt/mt/2.25/
Tuolta lataat uusimman megatunen version

1. Purat tuon ladatun 029q2 version kiintolevylle
2. Asennat megatunen (uuden) koneelle
3. Teet easythermillä uudet .inc tiedostot (ohje pari postaus aiemmin tässä topicissa)
4. Ajat download.bat tiedoston tuon uuden version kansiosta (muista laittaa boot jumpperi kiinni jos asennat ensimmäistä kertaa uuden koodin boksiin, mikäli et ole asentanut ms'n'spark:ia siis aiemmin
5. 029q2 version kansiosta klikkailet copyini.bat tiedostoa (huom. toimii vain jos asennat megatunen sen oletuskansioon tai kopioit msnextra.ini tiedoston megatune/MtCfg kansioon)
6. Käynnistät megatunen kansiosta megatune configuratorin (siis löytyy käynnistävalikostakin) ja asetat oikean version käyttöön
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup.html
tuon sivun kolme configuratorin kuvaa kertoo kaiken, eli valitsen oikean version ini tiedoston valikoista ja aktivoit sen valikosta ylhäältä kuvien mukaan. Muista myös laittaa car1/settings valikosta oikean "koodivariantin" käyttöön MSNS_EXTRA
7. Tarkasta samoista valikoista vielä että oikea map-anturi on käytössä MPX4250 jos käytät partcon sarjan mukana tullutta map-anturia

- samalla kannattaa laittaa KPa valikkoon ruksi Gauges all in kPa jos et tykkää jenkkien yksiköistä
- celsius valikossa samahomma
- lambdasensor valikosta kans luonnollisesti oikeanlainen anturi käyttöön jos ylipäätään asennettu

Eli helppoa kuin heinänteko :wink:
Ei siinä itselläkin meni "tovi" että pääsi sisälle tuosta megasquirtin softa/firmware asennuksista, jos englantia osaa niin silloin kannattaa luonnollisesti katsoa kaikki readme ja upgrade tekstitiedostot joissa on kaikki vaiheet kohtuu selvästi laitettu. Voipi olla että näin äkkiseltään laitoin joitain kohtia väärin, eli joku muukin ms:n kanssa värkkäilevä vois äkkiseltään lukaista tuon mun ohjeen läpi ja kertoa jos satuin heittää jonkinkohdan ihan väärin.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ti Kesäkuu 13. 21:05:51 2006

fsohc kirjoitti:
ford85 kirjoitti:No niin eli tälläinen ongelma tuli vastaan, kun megasquirtin liittää tietokoneeseen(Com1), ja käynnistää megatunen niin tulee tälläinen ilmoitus:

Controller code version does not match

Expected 0x14
Received 0x1e

Todennäköisesti piirin ja megatunen versiot ei täsmää. Sarja on ostettu Partcolta (v2.2), ja piirissä pitäisi olla valmiina ohjelmiotu s19. Ja megatunen versio on 2.25. Yritettiin saada tuota toimimaan mutta tuloksesetta..Hyvät neuvot ois nyt tarpeen :roll:
Ensimmäiseksi kannattaa rekisteröityä www.msefi.com sivustolle ja ladata easytherm (muistaakseni download osiossa kaikki ms ohjelmat) Huom! Vaatii siis rekisteröinnin tai et voi kopioida mitään sivuilta.

http://prdownloads.sourceforge.net/mega ... p?download
Tuolta sivulta lataat uusimman megasquirt'n'spark (jos sen haluat) version 029q2

http://not2fast.wryday.com/megasquirt/mt/2.25/
Tuolta lataat uusimman megatunen version

1. Purat tuon ladatun 029q2 version kiintolevylle
2. Asennat megatunen (uuden) koneelle
3. Teet easythermillä uudet .inc tiedostot (ohje pari postaus aiemmin tässä topicissa)
4. Ajat download.bat tiedoston tuon uuden version kansiosta (muista laittaa boot jumpperi kiinni jos asennat ensimmäistä kertaa uuden koodin boksiin, mikäli et ole asentanut ms'n'spark:ia siis aiemmin
5. 029q2 version kansiosta klikkailet copyini.bat tiedostoa (huom. toimii vain jos asennat megatunen sen oletuskansioon tai kopioit msnextra.ini tiedoston megatune/MtCfg kansioon)
6. Käynnistät megatunen kansiosta megatune configuratorin (siis löytyy käynnistävalikostakin) ja asetat oikean version käyttöön
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup.html
tuon sivun kolme configuratorin kuvaa kertoo kaiken, eli valitsen oikean version ini tiedoston valikoista ja aktivoit sen valikosta ylhäältä kuvien mukaan. Muista myös laittaa car1/settings valikosta oikean "koodivariantin" käyttöön MSNS_EXTRA
7. Tarkasta samoista valikoista vielä että oikea map-anturi on käytössä MPX4250 jos käytät partcon sarjan mukana tullutta map-anturia

- samalla kannattaa laittaa KPa valikkoon ruksi Gauges all in kPa jos et tykkää jenkkien yksiköistä
- celsius valikossa samahomma
- lambdasensor valikosta kans luonnollisesti oikeanlainen anturi käyttöön jos ylipäätään asennettu

Eli helppoa kuin heinänteko :wink:
Ei siinä itselläkin meni "tovi" että pääsi sisälle tuosta megasquirtin softa/firmware asennuksista, jos englantia osaa niin silloin kannattaa luonnollisesti katsoa kaikki readme ja upgrade tekstitiedostot joissa on kaikki vaiheet kohtuu selvästi laitettu. Voipi olla että näin äkkiseltään laitoin joitain kohtia väärin, eli joku muukin ms:n kanssa värkkäilevä vois äkkiseltään lukaista tuon mun ohjeen läpi ja kertoa jos satuin heittää jonkinkohdan ihan väärin.
Piiriin on päivitetty uusi koodi (ms'n'spark) Ja tuo Megatunen 2.25 ohjelmisto oli jo valmiina. Näyttäis toimivan ihan hyvin tässä vaiheessa. Kiitos näistä tiedoista :D

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Viesti Kirjoittaja xsx » Ma Kesäkuu 26. 12:41:28 2006

Eli siis mulle tarjotiin MS v2.2 mikä tulee alumiinikotelossa ja ohjelmointi kaapeli.
Nyt kysymys kuuluukin että mitä tohon pitäis ostaa vielä että sais toimimaan vapari ohc:ssä. Ite en ole vielä toho MS tutustunu tarkemmin,mutta opetellaan opetellaan :)
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Kesäkuu 26. 13:25:45 2006

xsx kirjoitti:Eli siis mulle tarjotiin MS v2.2 mikä tulee alumiinikotelossa ja ohjelmointi kaapeli.
Nyt kysymys kuuluukin että mitä tohon pitäis ostaa vielä että sais toimimaan vapari ohc:ssä. Ite en ole vielä toho MS tutustunu tarkemmin,mutta opetellaan opetellaan :)
Kolvi, Hermoja, Läppäri, Hermoja, Kiinnostusta ja Hermoja


Lopputulos = ei merkittävää hyötyä :lol:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Kesäkuu 27. 5:08:12 2006

xsx kirjoitti:Eli siis mulle tarjotiin MS v2.2 mikä tulee alumiinikotelossa ja ohjelmointi kaapeli.
Nyt kysymys kuuluukin että mitä tohon pitäis ostaa vielä että sais toimimaan vapari ohc:ssä. Ite en ole vielä toho MS tutustunu tarkemmin,mutta opetellaan opetellaan :)
TFI-jakaja modauksen piirilevylle (1 vastus lisää?), eipä näin yht'äkkiä tule muuta mieleen. Lambda-anturi tietenkin ois hyvä, muttei sekään pakollinen
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

turbo-otus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbo-otus » To Kesäkuu 29. 10:44:04 2006

Terve

Osaiskohan kukaan neuvoa tyhmää kun....
Laitan msns-extra.ini tiedoston tuonne car1/mtcfg
kansioon niin megatunen configurator tiedostoa
avattaessa tulee ilmoitus että

Runtime error!


Program C:/Program Files/Megasqruit/Megatune2.25/mtcfg.exe

This application has requested the runtime to terminate it an unusual way.
Please contact the application`s support team for more information.



Ja tuo extra.ini on 29b

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Kesäkuu 29. 12:00:26 2006

turbo-otus kirjoitti:Terve

Osaiskohan kukaan neuvoa tyhmää kun....
Laitan msns-extra.ini tiedoston tuonne car1/mtcfg
kansioon niin megatunen configurator tiedostoa
avattaessa tulee ilmoitus että

Runtime error!


Program C:/Program Files/Megasqruit/Megatune2.25/mtcfg.exe

This application has requested the runtime to terminate it an unusual way.
Please contact the application`s support team for more information.



Ja tuo extra.ini on 29b
Teitkö juuri niinkuin pari postausta aiemmin, siis ohje minkä tein? Äkkiseltään vaikuttaa että kopioit tiedostot väärään paikkaan

pitäisi olla esim.
copy msns-extra.ini "c:\program files\megasquirt\megatune2.25\mtcfg" [ini tiedoston oikea paikka]
notepad "C:\program files\megasquirt\car1\mtcfg\settings.ini" [asetustiedosto mitä muokataan]

Tai sitten asennettu megatune ei ole yhteensopiva tuon boksissa olevan koodinkanssa
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Kesäkuu 29. 12:21:36 2006

Mistä sierrasta saa helpoiten asennettavan virranjakajan megaa ajatellen? Tietysti toimivuuden kärsimättä? Niin tietäisin sitten metsästää oikeata jakajaa koneeseen.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Kesäkuu 29. 12:27:46 2006

Sultzi kirjoitti:Mistä sierrasta saa helpoiten asennettavan virranjakajan megaa ajatellen? Tietysti toimivuuden kärsimättä? Niin tietäisin sitten metsästää oikeata jakajaa koneeseen.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html
Tuon sivun alussa oleva kytkentä kun löytyy jakajan kyljestä (muistaakseni motorcraftin jakaja?) niin käsittääkseni toimii sen yhden vastuksen lisäämällä piirilevylle. Käsittääkseni tuo normi efi jakajakin pitäsi kyllä toimia, siis tuo moduli on lokasuojassa kiinni.

qreippi varmaankin vahvistaa nuo?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » To Kesäkuu 29. 18:50:21 2006

Oisko kellään eec-iv liitimen johdotus kuvaa? autohan oli sierra 2.0 is, tarviis tietää miten johdot on kytketty vakio boksille, kun huomenna aloitetaan värkkäilemään MS:ää paikoilleen..

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Kesäkuu 29. 19:13:53 2006

fsohc kirjoitti:Nyt on aloitettu squirtin kytkentä autoon tai johtosarjanteko. Eli alkuper.ruiskuboksin johtosarjasta menee käyttöön navat 37,20,40,60,26,46,47,22,7,21.

Siis tarkoitus on kytkeä seuraavasti
-------------------------------------------------------------
EEC-IV ---> DB37

37 ---> 28 (+12V päävirta squirtille)

20,40,60 ---> 7,8,9,10,19 (maadoitukset)

26 ---> 26 (TPS +5V)

46 ---> 7,8,9,10,15 (TPS - & CLT -)

47 ---> 22 (TPS signal)

22 ---> 37 (Bensapumpun rele)

7 ---> 21 (CLT signal)

58 ---> 32 (suuttimet)

59 ---> 34 (suuttimet)

21 ---> 30 ("tyhjäkäynti venttiili")


edit: lisätty eec-iv boksin johtojen värit
37 musta
20,40,60 ruskea
26 ruskea/musta
46 ruskea
47 ruskea/vihreä
22 sininen/punainen
7 ruskea/vihreä
58,59 ruskea
21 ruskea/keltainen
--------------------------------------------------------------
Seuraavat vain omia muistiinpanoja
DB37
20 sininen/punainen (air temp sensor)
23 ruskea/musta (lambda signal)
24 ruskea/sininen (PIP)
30 ruskea/punainen (f.idle solenoid)
25 ruskea (SAW)
28 valkoinen/punainen (+12V päävirta)
6,7,8,10,19 musta (maadoitukset)
26 sininen/musta (TPS +5V)
22 sininen/vihreä (TPS signal)
37 keltainen/ruskea (bensapumpun rele)
21 ruskea/vihreä (CLT signal)
32 valkonen/musta (suuttimet bank 1)
34 ruskea/valkoinen (suuttimet bank 2)
--------------------------------------------------------------

Lambda, imuilmanlämpö ja edis4 kytketään erillisillä johdoilla.

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » To Kesäkuu 29. 19:22:28 2006

Sultzi kirjoitti:
fsohc kirjoitti:Nyt on aloitettu squirtin kytkentä autoon tai johtosarjanteko. Eli alkuper.ruiskuboksin johtosarjasta menee käyttöön navat 37,20,40,60,26,46,47,22,7,21.

Siis tarkoitus on kytkeä seuraavasti
-------------------------------------------------------------
EEC-IV ---> DB37

37 ---> 28 (+12V päävirta squirtille)

20,40,60 ---> 7,8,9,10,19 (maadoitukset)

26 ---> 26 (TPS +5V)

46 ---> 7,8,9,10,15 (TPS - & CLT -)

47 ---> 22 (TPS signal)

22 ---> 37 (Bensapumpun rele)

7 ---> 21 (CLT signal)

58 ---> 32 (suuttimet)

59 ---> 34 (suuttimet)

21 ---> 30 ("tyhjäkäynti venttiili")


edit: lisätty eec-iv boksin johtojen värit
37 musta
20,40,60 ruskea
26 ruskea/musta
46 ruskea
47 ruskea/vihreä
22 sininen/punainen
7 ruskea/vihreä
58,59 ruskea
21 ruskea/keltainen
--------------------------------------------------------------
Seuraavat vain omia muistiinpanoja
DB37
20 sininen/punainen (air temp sensor)
23 ruskea/musta (lambda signal)
24 ruskea/sininen (PIP)
30 ruskea/punainen (f.idle solenoid)
25 ruskea (SAW)
28 valkoinen/punainen (+12V päävirta)
6,7,8,10,19 musta (maadoitukset)
26 sininen/musta (TPS +5V)
22 sininen/vihreä (TPS signal)
37 keltainen/ruskea (bensapumpun rele)
21 ruskea/vihreä (CLT signal)
32 valkonen/musta (suuttimet bank 1)
34 ruskea/valkoinen (suuttimet bank 2)
--------------------------------------------------------------

Lambda, imuilmanlämpö ja edis4 kytketään erillisillä johdoilla.

Kiitokset, tästä on paljon apua :D

Kysytään nyt vielä tästä lamdasta. Tilasin VPV-motor racingista tälläisen 4 johtoisen lamdan --> BOSCH 0 258 006 245/246 planaari lambda-anturi. Ei ole mitään hajua johdoista kuinka ne tulisi laittaa, googlettanut olen innoissani, mutta tuloksetta . Jos jollakulla sattuisi tähänkin löytymään kaavio? :?

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » To Kesäkuu 29. 20:00:39 2006

Kysytään nyt vielä tästä lamdasta
Valkoiset on lämmityspiuhoja, toinen maihin ja toinen +12V silloin kun autossa virrat päällä, harmaa on signaalimaa eli maihin sekin samaan paikkaan kuin megan maa ja musta on itse signaali megalle siihen liittimeen joka löytyy megan kaaviosta.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Kesäkuu 29. 21:12:35 2006

Mites muuten onkohan OHC ruiskusierran vakiosuuttimet matala- vai korkeaohmiset? Ei jaksaisi sotkea sormia..

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Kesäkuu 29. 22:49:56 2006

On ne korkeaohmiset.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Heinäkuu 17. 12:55:06 2006

No niin, tuli viikpnloppuna värkkäiltyä tuo ms2 autoon kiinni..pari "pientä" ongelmaa on tullut vastaan, ei tule ollenkaan kipinää, ja tulpat ei saa bensaa. Kone oli 2l ohc, ja Efi systeemit kiinni. Sytytyksen ohjauksen tein ohjeen mukaan, mutta tarvitseeko virranjakajasta ottaa ohjausta boxille, tai tarvitseeko se jonkun erillisen piirin toimiakseen? Laitoin vaan MS:n piirilevylle sen 330 Ohmin vastuksen, ja otin ohjaus signaalin led 17 jalasta, mutta ei lähteny pelittää. Oisko tuohon sytytys / bensa ongelmaan hyviä neuvoja :D

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Heinäkuu 17. 13:42:46 2006

Sultzi kirjoitti:Mistä sierrasta saa helpoiten asennettavan virranjakajan megaa ajatellen? Tietysti toimivuuden kärsimättä? Niin tietäisin sitten metsästää oikeata jakajaa koneeseen.
Oharia jos meinaat, niin Efistä tai sähkökaasarillisesta. Niissä on Hall anturi jakajat. Tunnistaa ulkoisesti siitä, että alipainesäädin puuttuu.

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Heinäkuu 17. 14:22:16 2006

Tällänen jakaja mulla on, kuva siinnä heti ekalla sivulla. Ei kai tässä mitään alipainesäätöä ole, ei tuosta lähde kuin tuo johtonippu.


http://community.webshots.com/user/lehko

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Heinäkuu 17. 14:25:10 2006

ford85 kirjoitti:Tällänen jakaja mulla on, kuva siinnä heti ekalla sivulla. Ei kai tässä mitään alipainesäätöä ole, ei tuosta lähde kuin tuo johtonippu.


http://community.webshots.com/user/lehko
Just tommonen.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin pelkkä Hall anturi ei pysty ohjaamaan Megaa vaan tarvii erillisien sytkäboxin vahvistimeksi.
Jesse T antaa varmaan tieteellisen selvityksen.
Itellä on Edis joten jakajaa tarvii vain öljypumppu.

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Heinäkuu 17. 14:31:53 2006

tartteeko sieltä piirilevyltä ottaa noista Led18 ja Led 19 lähöistä mihinkään johtoja? Ja nuo johdot mitkä lähtee jakajan kyljestä, saa varmaan olla niinkuin ne ovat alunperin olleet, eli niitä ei tarvitse yhdistää mihinkään?

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Heinäkuu 17. 15:04:11 2006

Tämän mukaan olen kytkenyt, ja lisäksi laittanut imuilmanlämpö anturin ja lamdan eriskeen. Ei kyllä äkikseltään tule mieleen mikä voisi olla vikana :?




EEC-IV ---> DB37

37 ---> 28 (+12V päävirta squirtille)

20,40,60 ---> 7,8,9,10,19 (maadoitukset)

26 ---> 26 (TPS +5V)

46 ---> 7,8,9,10,15 (TPS - & CLT -)

47 ---> 22 (TPS signal)

22 ---> 37 (Bensapumpun rele)

7 ---> 21 (CLT signal)

58 ---> 32 (suuttimet)

59 ---> 34 (suuttimet)

21 ---> 30 ("tyhjäkäynti venttiili")



Ja sytkän olen johdottanut näin:


TFI MODULE WIRING

#6 PIP--> DB37 :n pin 24
#5 SPOUT--> DB37 :n pin 36
#4 START--> Startin herätteeseen
#3 PWR--> kytkettävä +12V
#2 COIL - --> Puolan miinukseen
#1 GND--> Maihin

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Heinäkuu 17. 16:28:29 2006

Mulla ton Ediksen kanssa on käytössä Megan pin 24 ja 25, kun ohjaus on otettu Led 17:sta ja pin 36 on toimeton.
Megatunessa on valittuna "LED 17 Spark output A"
Tiiä sitten päteekö sama tohon sun systeemiin....

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Heinäkuu 17. 16:34:18 2006

Jari H kirjoitti:Mulla ton Ediksen kanssa on käytössä Megan pin 24 ja 25, kun ohjaus on otettu Led 17:sta ja pin 36 on toimeton.
Megatunessa on valittuna "LED 17 Spark output A"
Tiiä sitten päteekö sama tohon sun systeemiin....
juu, no jos ei ala selviämään niin pitänee laittaa vanha sytkän ohjaus / vakio boxi kiinni ja kattoo tuleeko se bensa, ja antaako kipinää. Sit vaikka laittaa megan takasin.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Heinäkuu 17. 20:03:33 2006

Jari H kirjoitti:
ford85 kirjoitti:Tällänen jakaja mulla on, kuva siinnä heti ekalla sivulla. Ei kai tässä mitään alipainesäätöä ole, ei tuosta lähde kuin tuo johtonippu.


http://community.webshots.com/user/lehko
Just tommonen.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin pelkkä Hall anturi ei pysty ohjaamaan Megaa vaan tarvii erillisien sytkäboxin vahvistimeksi.
Jesse T antaa varmaan tieteellisen selvityksen.
Itellä on Edis joten jakajaa tarvii vain öljypumppu.
Hall anturi nimen omaan pystyy ohjaamaan megaa, induktiivinen ei, se tarvitsee muunnospiirin. Sytkäboxia taas käytetään puolan ohjaamiseen.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Heinäkuu 17. 20:58:58 2006

Fullspeed kirjoitti:
Jari H kirjoitti:
ford85 kirjoitti:Tällänen jakaja mulla on, kuva siinnä heti ekalla sivulla. Ei kai tässä mitään alipainesäätöä ole, ei tuosta lähde kuin tuo johtonippu.


http://community.webshots.com/user/lehko
Just tommonen.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin pelkkä Hall anturi ei pysty ohjaamaan Megaa vaan tarvii erillisien sytkäboxin vahvistimeksi.
Jesse T antaa varmaan tieteellisen selvityksen.
Itellä on Edis joten jakajaa tarvii vain öljypumppu.
Hall anturi nimen omaan pystyy ohjaamaan megaa, induktiivinen ei, se tarvitsee muunnospiirin. Sytkäboxia taas käytetään puolan ohjaamiseen.

Eli en tarvitse kuin erillisen sytkäboxin vahvistamaan signaalia? mistäs noita sytkäboxeja saa?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Heinäkuu 17. 21:20:37 2006

ford85 kirjoitti:juu, no jos ei ala selviämään niin pitänee laittaa vanha sytkän ohjaus / vakio boxi kiinni ja kattoo tuleeko se bensa, ja antaako kipinää. Sit vaikka laittaa megan takasin.
Sytkän "boxeja" löytyy tarvikeliikeistä.

Näin itsellä tehty myös.Sytkä alkuun hoidettu toimimaan (ainakin paikallaan ollessa,tänään haalealla koneella lähti käymään samalla lailla kuin olisi ollut cossunsytkän ohjaus käytössä :) ) ja nyt alkaa seuraavaksi ruiskun puolen pulaaminen,ensin noilla 370cc kanssa ja jatkossa siirrytään tuonne ?00cc suuttimiin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Heinäkuu 17. 21:53:18 2006

Aksu kirjoitti:
ford85 kirjoitti:juu, no jos ei ala selviämään niin pitänee laittaa vanha sytkän ohjaus / vakio boxi kiinni ja kattoo tuleeko se bensa, ja antaako kipinää. Sit vaikka laittaa megan takasin.
Sytkän "boxeja" löytyy tarvikeliikeistä.
Voisko joku tarkentaa millainen sen pitäisi olla? malli tai varaosanumero olisi paikallaan.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Heinäkuu 17. 22:48:25 2006

^Käyppäs selaileen finsquirtin sivuilta, siellä taisi olla paljonkin juttua noista moduleista
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Heinäkuu 18. 18:38:23 2006

Eli esimerkiksi Bosch 0 227 100 137 / 0 227 100 139 ja niiden korvikkeet. Tuolla sivulla on lista autoista mistä niitä mm. löytyy.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Su Heinäkuu 23. 12:16:40 2006

glue kirjoitti:Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa (cosa megasquirtnedis):

Ennenkun auton käynnistää, käynnistysjönnite on 0V. Kun auton käynnistää, se on 12V. Ja sitten se erikoisuus.. auton kun sammuttaa jää käynnistysjännitteeseen haamuna joku reilu 3V, joka kuitenkin pitää releen päällä ja auton käynnissä. Valot päällä sammuu, kun on kuormaa. Vähän epäkäytännöllinen :? Mistähän tuo jännite mahtaa tulla? (Autoon integroitu tietokone on ollut irrotettuna, samoin radio ja muut ylimääräiset hilavitkuttimet)

Sitten auto ei joskus lähde käyntiin millään. Kerran jätti paikallisen fordin pihalle, menin myöhemmin "korjaamaan" sitä, mutta lähtikin käyntiin ettei mitään. Tänään teki saman tallin pihalle, kolvailtiin jotain juotoksia uusiksi boxista, mutta ei ole varmuutta auttoiko se vai korjaantuiko vika taas itsestään. Vaikuttaisi että suuttimet ei saa ohjausta. Megatuneen tulee kierroslukutieto ja edis paukuttaa kipinää. Tulpat kuivat. Bensapumput käyvät. Tämä on tapahtunut molemmilla kerroilla lämpöisellä koneella muutaman minuutin seisonnan jälkeen.

Että sellaiset pähkinät
Itse itselleni vastaen ja muillekkin tiedoksi:

Eli ongelma oli kuitenkin asetuksissa. Käytössä on delphin 900cc suuttimet joten tyhjäkäynti ja käynnistys vaiheissa on aukiolot todella pienet. Lämpöisellä koneella, jos auringonpilkut olivat väärin ja starttaus kierrokset jäivät alle jonkun tietyn pisteen (200rpm?), jäi suuttimien aukioloaika niin pieneksi ettei ne auenneet ollenkaan. Tähän auttoi kun cranking rpm:n tiputti minimi arvoon (olisko ollut 100rpm).

Taas ajeltiin viikonverran ennekun taas jäätiin tankkauksen jälkeen kylmäasemalle sahailemaan. Taaskaan ei ilmeisesti suuttimet auenneet. Lisäämällä cranking settingsseistä Standart Priming Pulse Width:iä alkoi taas kone käynnistymään. Ja onkin sen jälkeen taas toiminut. Kylmänä vaan tuppaa saamaan liikaakin bensaa käynnistyksessä ja tuppaa käymään kahdella/kolmella sylinterillä hetken. Hankalaa venkslausta, kun on noin isot suuttimet..

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Elokuu 22. 23:50:39 2006

Olisi tuolla kylillä kaupan Megasquirtti joka on versiota 2.2, hintakin on sopiva jotta voisin tuota harkita vaikkei olekaan nyt ihan ajankohtainen. Siinä vaan on sellainen pointti että tuo ei ole ollut vielä koskaan kiinni, joten testatahan sitä pitäisi ennenkun alkaa kauppoja tekemään. Löytyisikös keltään tässä eteläsuomen aluella sitä stimulatoria jolla tuota voisi testailla? Ei tarvitse lähetellä mihinkään, tulen kyllä ihan paikan päälle testaamaan jos joku paikka vaan löytyisi.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Elokuu 23. 8:27:27 2006

Krisse kirjoitti:Olisi tuolla kylillä kaupan Megasquirtti joka on versiota 2.2, hintakin on sopiva jotta voisin tuota harkita vaikkei olekaan nyt ihan ajankohtainen. Siinä vaan on sellainen pointti että tuo ei ole ollut vielä koskaan kiinni, joten testatahan sitä pitäisi ennenkun alkaa kauppoja tekemään. Löytyisikös keltään tässä eteläsuomen aluella sitä stimulatoria jolla tuota voisi testailla? Ei tarvitse lähetellä mihinkään, tulen kyllä ihan paikan päälle testaamaan jos joku paikka vaan löytyisi.
Moi,

mulla on stimulaattori jolla saa testailla. Samalla voi vilkaista yhtä MS+Edis4 asennusta jos kiinnostaa. Stimulaattori asustaa Nurmijärvellä Rajamäen kylällä.

- Kimmo

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Elokuu 23. 12:28:35 2006

Onko kukaan löytänyt muuten mitään virheitä noista mun kytkentä merkinnöistä? Tuli vaan mieleen, että jos joku typo on sattunut tuonne niin ilmoittakaa ihmeessä, ettei kukaan muu hyödynnä vääriä kytköksiä.

Siis tuo mikä alkaa:

EEC-IV ---> DB37

37 ---> 28 (+12V päävirta squirtille)

jne.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Elokuu 23. 19:41:46 2006

Kimmo's kirjoitti:mulla on stimulaattori jolla saa testailla. Samalla voi vilkaista yhtä MS+Edis4 asennusta jos kiinnostaa.
No kyllä kiinnostaa! Ensi viikolla on tarkoitus vähän kierrelle mualimaa, mutta jos sen jälkeen olen vielä niin rahoissani että pystyn tuon ostamaan niin palataan asiaan. Voisit vaikka heittää puhelinnumeroa privaattiin.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Elokuu 23. 22:58:34 2006

Krisse kirjoitti:Voisit vaikka heittää puhelinnumeroa privaattiin.
heitetty :)

- Kimmo

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Pe Elokuu 25. 17:03:40 2006

Mulla on tullut muutamia kymysyksiä mieleen, kun on tullut tämä topicci nyt luettua alusta loppuun ja tarkoitus olisi cvh efi turbo rukata toimintaan ensi kesänä. Elikkäs mulla on valmiina täydellinen 1.6 cvh efin tekniikka mk5 escosta, joka siis tulee tuohon projekti mk3:een. Ilmeisesti tarpeisiini paras MS on tuo 2.2. Mitenkäs on tuon mk5 efin johtosarjan kanssa, että tarviiko siihen mitään lisää tehdä? Ilmeisesti MS:aan saa tuon efin boxin liittimen, joten pitäisi saada suoraan kiinni alkuperäiseen johtosarjaan? Entä toimivatko kaikki alkuperäiset anturit ja tarviiko mitään olennaista lisätä?

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Elokuu 25. 18:49:41 2006

Kehmu kirjoitti: Ilmeisesti tarpeisiini paras MS on tuo 2.2. Mitenkäs on tuon mk5 efin johtosarjan kanssa, että tarviiko siihen mitään lisää tehdä? Ilmeisesti MS:aan saa tuon efin boxin liittimen, joten pitäisi saada suoraan kiinni alkuperäiseen johtosarjaan?
Perus MS:n saa EFi:n johtosarjaan kätevästi vaikka tälläisellä.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Lokakuu 1. 23:59:59 2006

Purin tuossa tuollaisen 90 mallisen 1.1 Fiestan missä oli se sellainen EDIS4:ltä näyttävä ECS loota (No, ECSissä on alipaineletkun liitäntä) ja sen liitin on kovasti EDIS4 liittimen näköinen, siis tällainen. Liittimen muoto on täysin tuon kuvan näköinen ja pinnien määräkin on sama.

Kysymys kuuluukin nyt että onko tuo liitin oikeastikin käypänen EDIS4 lootaan? Voisi ruveta vaikka johtosarjan väsäilyä katselemaan jos tuohon saisi varmuuden, EDISiä ei ole vielä tullut hommattua.

Mitäs tuollaisessa ECS modulissa muuten on 'vikana' ettei se MS:n kaveriksi käy EDISin korvikkeeksi?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Lokakuu 2. 8:38:03 2006

ECS moduuli on itsenäinen. Siellä on kartta sisällä eikä se tarvitse ecu:lta mitään tietoa. Kierroslukutieto tulee kampianturilta ja paine omalta mapilta. Toki tuollaista voisi käyttää missä projektissa vaan, mutta kartta on sitten täysin kiinteä. Liitin on kyllä varmastikin sama.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Lokakuu 2. 12:53:40 2006

JesseT kirjoitti: Liitin on kyllä varmastikin sama.
Edis liitin on just senverran erillainen ettei käy suoraan.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Vastaa Viestiin