Megaruiskis
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
täytyypä ruveta perehtymää asiaan tarkemmintumi kirjoitti:Nyt on vaikea keksiä vaihtoehtoa MegasquirtilleSierraxr4x4 kirjoitti:ite en ole vielä tähän megaruiskuun tutustunut, mutta voisiko se olla vaihtoehtona muille säädettäville ruiskuttajille efi v6tt koneeseen?, vai haudataanko ajatus samointein?
2,9tt on ollu ajossa muutaman viikon Squirtin kanssa ja pelaa hienosti. Squirtti ohjaa myös kutosen TFI sytkää ja tyhjäkäyntisäädintä. Rakensin piirilevyn EEC4 boksin sisään niin voin vaihtaa orkkisboksin vaikka kesken matkan jos tulee ongelmia eikä tarvinnut tehdä uutta johdotusta autoon.

sierra xr4x4
escort mk1
escort mk1
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Jos nyt vielä ihan yhteenvetona pari kysymystä:
Voinko käyttää mekaruutan kanssa hall- jakajasytytystä ilman mitään erikoistoimenpiteitä? Eli jos kolvaan kokoon tuon partcon 2.2 sarjan niin toimiiko em. ehdolla?
Mitä tarkoittaa extra-koodi tai tuo koodi yleensäkin?
Ilmeisesti tuonne partcon systeemiin on valmiiksi ohjelmoitu joku juttu, tarviiko minun osata kertoa sinne jotain hämärää, ennenkuin saan itselleni sopivan setin?
Toimiva anturisetti, koko hoito?
Haltechin kanssa oli helppoa kun haluamansa toiminnot sai ottaa valikoista, tässä jos ne tarvii itse suunnitella valmistusvaiheessa niin jää haaveeksi.
Voinko käyttää mekaruutan kanssa hall- jakajasytytystä ilman mitään erikoistoimenpiteitä? Eli jos kolvaan kokoon tuon partcon 2.2 sarjan niin toimiiko em. ehdolla?
Mitä tarkoittaa extra-koodi tai tuo koodi yleensäkin?
Ilmeisesti tuonne partcon systeemiin on valmiiksi ohjelmoitu joku juttu, tarviiko minun osata kertoa sinne jotain hämärää, ennenkuin saan itselleni sopivan setin?
Toimiva anturisetti, koko hoito?
Haltechin kanssa oli helppoa kun haluamansa toiminnot sai ottaa valikoista, tässä jos ne tarvii itse suunnitella valmistusvaiheessa niin jää haaveeksi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Voit käyttää ja toimii aivan suoraan ilman modifikaatioita. Muista vaan, että MS:ssä ei ole sisäänrakennettua sytytysvahvistinta joten esim. Boschin perus 7-pinnisen mokkulan joutuu laittamaan väliin.Arska kirjoitti:Jos nyt vielä ihan yhteenvetona pari kysymystä:
Voinko käyttää mekaruutan kanssa hall- jakajasytytystä ilman mitään erikoistoimenpiteitä? Eli jos kolvaan kokoon tuon partcon 2.2 sarjan niin toimiiko em. ehdolla?
MS on yleisessä kielenkäytössä tuo laite. Siihen purkkiin on olemassa läjä erilaisia ohjelmia=koodeja joissa kaikissa on eri ominaisuuksia ja puutteita. Monipuolisin ja monimutkaisin koodi kantaa tällä hetkellä "Megasquirt'n'spark extra" nimeä, tuttavallisemmin extra-koodi.Arska kirjoitti: Mitä tarkoittaa extra-koodi tai tuo koodi yleensäkin?
Siellä on B&G peruskoodi valmiina jos ei muuta spesifioi. Ihan sama mitä siellä on koska itse sinne joutuu sen koodin työntämään ennemmin tai myöhemmin uudestaan.Arska kirjoitti: Ilmeisesti tuonne partcon systeemiin on valmiiksi ohjelmoitu joku juttu, tarviiko minun osata kertoa sinne jotain hämärää, ennenkuin saan itselleni sopivan setin?
Muotoile sama suomeksi.Arska kirjoitti: Toimiva anturisetti, koko hoito?
Samalla lailla tässä saa niitä ominaisuuksia enbloitua/disabloitua sitten säätöohjelmalla. Jutkut edistyneemmät ominaisuudet voi tosin vaatia esim. ylimääräisen pääteasteen väsäämisen koska ulostulot on pääasiassa signaalityyppisiä joilla ei suoraan vielä mitään solenoideja/flektejä/releitä/pumppuja ajeta.Arska kirjoitti: Haltechin kanssa oli helppoa kun haluamansa toiminnot sai ottaa valikoista, tässä jos ne tarvii itse suunnitella valmistusvaiheessa niin jää haaveeksi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
Miten ootta toteuttanut 'normaalilambdalla' seosmittarille ja esim ms:lle johdotuksen ? Tyhmältä tuntus jos siihen tarvis 2lambdaa.. Pystyykö sitä jakamaan seos mittarille huoletta, kun tuntus että sitten se lambda arvo on virheellinen sitten jos sitä jaetaan moneen paikkaan? Entä mites tuollasella laajakaistalambdalla ?
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Tuosta MS'n'S-E:stä vielä sen verran, että sen voi kohtuu helposti kytkeä myös TFI:n kylkeen, ei vaadi paljonkaan muutoksia. Itse meinasin niin tehdä, mutta hommasin kuitenkin EDIS hilut.
Tuon TFI:n toteutuksesta löytyy täältä tietoa
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html
Tuon TFI:n toteutuksesta löytyy täältä tietoa
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma Syyskuu 12. 14:58:16 2005
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Täällä on sen verran tekstia megaruutasta joten josko väliin sopisi minunkin ongelma. kaasuläpän asennontunnistin näyttää oikein kaasu pohjassa ja polin ylhäällä mutta hetken odottelun jälkeen tietokone näyttää että kaasuläppä on auki ja aukeaa kokoajan. samainen rakkine toimii hienosti alle 5000rpm mutta sen yli rötää pahasti ennakoilla ja seoksilla ei vaikutusta asiaan jarrussa testailtu. josko jollain olisi tietoa mistä lähteä nuuhkimaan olisin hyvin hyvin kiitollinen...auto on 2.0 turbo ic cosun helyillä 8v kannella suuttimet 390.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Onkohan cossun asentotunnistimessa sellainen toiminto että siellä mikrokytkin katkaisee keskijohtimen irti tyhjäkäynnillä? Tai sitten anturista on liuku poikki sieltä alkupäästä. Jokatapauksessa tuo ittellään nouseminen kielii siitä että asentosignaali olisi "ilmassa".Miksu77 kirjoitti:Täällä on sen verran tekstia megaruutasta joten josko väliin sopisi minunkin ongelma. kaasuläpän asennontunnistin näyttää oikein kaasu pohjassa ja polin ylhäällä mutta hetken odottelun jälkeen tietokone näyttää että kaasuläppä on auki ja aukeaa kokoajan. samainen rakkine toimii hienosti alle 5000rpm mutta sen yli rötää pahasti ennakoilla ja seoksilla ei vaikutusta asiaan jarrussa testailtu. josko jollain olisi tietoa mistä lähteä nuuhkimaan olisin hyvin hyvin kiitollinen...auto on 2.0 turbo ic cosun helyillä 8v kannella suuttimet 390.
Jäsen #606
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Veden- ja imuilmanlämpöantureiksi käy lähes mitkä tahansa, Easytherm ohjelmalla saa muokattua sopivat arvot Megaan.qreippi kirjoitti:Voisko joku laittaa tarpeelliset anturit, koneena 2.0 OHC iS.
Itellä semmonen mielikuva et kaasun sais Mi16 pösöstä? ilmanlämmön cossusta?
mites loput?
kertokaa miten itse olette toteuttaneet.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
käytä hakua, asiasta on keskusteltu syventävästiqreippi kirjoitti:Niin eli periaattes pärjää vakiovesi-anturilla ja kaasuläpän tunnistimella?
mitäs ootte tosta motonetin-cossun ilma-anturista mieltä?


- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
tuo ooppelin anturi käy suoraan MS:ään ilman että tarttee modata mitään, ja näyttääkin vielä tarpeeks oikein ( olisko ollu 3 astetta liikaa tms ).
koodi taisi olla
i/GTE-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . . 37-3128 9.50
mutta kannattaa tarkistaa vielä että resistanssi on about 2,5kohmia huoneenlämmössä.
käy sekä imuilman lämmölle että veden lämmölle. Mutta, jos haluaa halvan ratkaisun, niin tilaa Partcosta ( samalla kun muutakin ) pari NTC vastusta, mallia NTC-vastus 0,2 W + 2,2k, joka maksaa 50centtiä. Toimii ilmanlämpöanturina erittäin hyvin, koska massa on pieni. Samanlainen elementti on Sierran anturin sisällä reikäpellin alla. Tän voi myös pistää orggis vedenanturin kuppiin, kun sen poraa tyhjäksi ja valaa epoksilla anturin paikalleen.
se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa
p.
koodi taisi olla
i/GTE-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . . 37-3128 9.50
mutta kannattaa tarkistaa vielä että resistanssi on about 2,5kohmia huoneenlämmössä.
käy sekä imuilman lämmölle että veden lämmölle. Mutta, jos haluaa halvan ratkaisun, niin tilaa Partcosta ( samalla kun muutakin ) pari NTC vastusta, mallia NTC-vastus 0,2 W + 2,2k, joka maksaa 50centtiä. Toimii ilmanlämpöanturina erittäin hyvin, koska massa on pieni. Samanlainen elementti on Sierran anturin sisällä reikäpellin alla. Tän voi myös pistää orggis vedenanturin kuppiin, kun sen poraa tyhjäksi ja valaa epoksilla anturin paikalleen.
se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Mites tuo TFI kytkentä nyt sitten oikein tuotaniin, mistä sille otetaan tuo 12V? Mihin se kannattaa maadoittaa, kai tuo 0 V puoli on maa? Ja jos joku vielä rautalangasta vääntäisi tuon from cpu ja jumper to pad kytkemisen, mihin? Miten tuo connection into circuit -kohta pitäisi käsittää niinkuin käytännössä?
Ja jos lyhennetään tämä, niin en ymmärrä koko kuvasta oikeastaan yhtään mitään.
Ja jos lyhennetään tämä, niin en ymmärrä koko kuvasta oikeastaan yhtään mitään.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
- Paikkakunta: Lahti
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Tässä ois yks turbo OHC:n sytkäkartta. Tämä on tehty penkissä ajettaessa. Made by Jäälin Autosäätö (Prokkola). http://www.ee.oulu.fi/~ppeussa/kartta.jpg
Toimii ainakin mun koneessa pirun hyvin. Säädön jälkeen alkoi vetään paljon tasasemmin ja oli paremmin voimaa ilman ahtojaki.
Sytkän säätäjänä on Megajolt JR, mutta tuo kartta käy tietenki ihan yhtä hyvin Megasquirtille.
Toimii ainakin mun koneessa pirun hyvin. Säädön jälkeen alkoi vetään paljon tasasemmin ja oli paremmin voimaa ilman ahtojaki.
Sytkän säätäjänä on Megajolt JR, mutta tuo kartta käy tietenki ihan yhtä hyvin Megasquirtille.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
- Paikkakunta: Lahti
Kiitoksia, tuosta saa jo vähän suuntaa millä lähteä kokeilemaan. Semmonen kyssäri vielä että onhan noi map lukemat samoja absoluuttisia kilopascaleita kuin megassakin? Eli alle 70kPa:n ei ole tossa kartassa mitään arvoja. Vetääkö se sen alapuolella noilla ylimmän rivin arvoilla?Taralabs kirjoitti:Tässä ois yks turbo OHC:n sytkäkartta. Tämä on tehty penkissä ajettaessa. Made by Jäälin Autosäätö (Prokkola). http://www.ee.oulu.fi/~ppeussa/kartta.jpg
Toimii ainakin mun koneessa pirun hyvin. Säädön jälkeen alkoi vetään paljon tasasemmin ja oli paremmin voimaa ilman ahtojaki.
Sytkän säätäjänä on Megajolt JR, mutta tuo kartta käy tietenki ihan yhtä hyvin Megasquirtille.
-
- Ylläpitäjä
Mikähän mun sierrassa aiheuttaa sytkän heittelyn. 5-20ast. Ongelma tuli konepäivityksien yhteydessä.
Lampulla kun katsoo niin vähän väliä heittää yhden kipinän aikaisemmalle.
Megatunessa on vakioennakko päällä esim15ast.
Kokoonpano Megasguirt spark`n extra trigger angle ohjeiden mukainen suositeltu 10ast, iduktiivisella jäykällä jakajalla, Kasikoneen 7-HEI sytkämoduli/singaalimuuntimella, IS-sierran puola. Näillä kolskeilla on ajettu kesällä. Mikä mättää?
EDIT: Häiriöt poistettu. Pelkkä hei-moduli ohjaa sytkää, niin lakkas heittelemästä. Otettiin Squirtti tutkimuspöydälle.
Lampulla kun katsoo niin vähän väliä heittää yhden kipinän aikaisemmalle.
Megatunessa on vakioennakko päällä esim15ast.
Kokoonpano Megasguirt spark`n extra trigger angle ohjeiden mukainen suositeltu 10ast, iduktiivisella jäykällä jakajalla, Kasikoneen 7-HEI sytkämoduli/singaalimuuntimella, IS-sierran puola. Näillä kolskeilla on ajettu kesällä. Mikä mättää?
EDIT: Häiriöt poistettu. Pelkkä hei-moduli ohjaa sytkää, niin lakkas heittelemästä. Otettiin Squirtti tutkimuspöydälle.
Viimeksi muokannut kynsi, Ma Lokakuu 31. 20:24:24 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
- Paikkakunta: Lahti
Minä en ainakaan, en kyllä löydä nytkään. Mistäs se löytyy, megatune on mt225b656.JesseT kirjoitti:Moniko on huomannut, etä uusiin Megatune-versioihin on ilmestynyt 'autotune'?
edit. eipäs olekkaan vaan 627. Eli asentelenpa ensin ton uusimman(!).
edit2. nyt on toi 656 joka on vissiin uusin enkä silti löydä...

Viimeksi muokannut MikZ, Ma Lokakuu 31. 18:54:57 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Pitää sieltä .ini:stä vissiin aktivoida ja sitten se tulee sinne tuning-VE vai mikä se oli ikkunaan. Toimii target-AFR rajoitusten mukaan ja siis muuttaa karttaa jatkuvasti, mutta muutokset tulee voimaan vain aina kun painaa B 'Burn to memory'.MikZ kirjoitti:Minä en ainakaan, en kyllä löydä nytkään. Mistäs se löytyy, megatune on mt225b656.JesseT kirjoitti:Moniko on huomannut, etä uusiin Megatune-versioihin on ilmestynyt 'autotune'?
edit. eipäs olekkaan vaan 627. Eli asentelenpa ensin ton uusimman(!).
edit2. nyt on toi 656 joka on vissiin uusin enkä silti löydä...
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Joo ei mulkaan.. kevääks ajoon? toivottavastiAnttiR kirjoitti:Ei mulla ainakaan ole mitään kiirettä asian kanssa.qreippi kirjoitti:minä! mutta tilaan varmaankin vasta tuossa vuoden vaihteen jälkeen.AnttiR kirjoitti:Ei kukaan oo tilaamassa tuolta ameriikasta megasquirt tavaraa voisin ottaa jotain siinä mukana.

Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
Tosta ilmeisesti selviää?
Joku vois (JesseT?) vaikka kirjottaa molemmille jakajille tarvittavat osat ja konstit.. niin laitetaan se ylös johonkin ihan.
Tosta ilmeisesti selviää?
Joku vois (JesseT?) vaikka kirjottaa molemmille jakajille tarvittavat osat ja konstit.. niin laitetaan se ylös johonkin ihan.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Hyvä idea! Mites noi CVH ekkerin jakajat menee? RST:ssä on hallillinen, mutta kuinka muissa? Boschin iso sinikantinen ja Lucasen pieni mustakantinen ainakin löytyy ylimääräsenä, että jos niistä voi jotain rakentaa.qreippi kirjoitti:Joku vois (JesseT?) vaikka kirjottaa molemmille jakajille tarvittavat osat ja konstit.. niin laitetaan se ylös johonkin ihan.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kaikki muut paitsi KE-jetin (RST ja saastemallin 1.6i) jakajat ovat induktiivisellä anturiilla. KE:ssä suoraan sopiva hall-anturi. Induktiivisen jakajan signaali täytyy muuntaa hall-tyyppiseksi tavalla toi toisella. V3.0 piirilevyssä on valmiina piiri tätä varten.
Siis ikinä en ole noihin jakajiin koskenut, joten joku muu voisi olla parempi henkilö. Tosin tuossahan ne ohjeet on.qreippi kirjoitti:Joku vois (JesseT?) vaikka kirjottaa molemmille jakajille tarvittavat osat ja konstit.. niin laitetaan se ylös johonkin ihan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
- Paikkakunta: Lahti
Joo nyt löysin kyseisen ominaisuuden ja kävin ihan kokeilemassakin. Ideana varsin hyvä ja yksinkertainen ja olisi mahtava kun toimisi. Mutta ei se mun mielestä vielä toimi ihan niinkuin pitää. Jostain syystä 95% ajasta siinä lukee että "Autotune: Tuning point outside window", vaikka ollaan jossain kartan keskivaiheilla, ja säädettävääkin olisi. Silloin tällöin se kyllä kartan arvoja muutteli, saisi vaan tehdä sitä koko ajan.JesseT kirjoitti:Pitää sieltä .ini:stä vissiin aktivoida ja sitten se tulee sinne tuning-VE vai mikä se oli ikkunaan. Toimii target-AFR rajoitusten mukaan ja siis muuttaa karttaa jatkuvasti, mutta muutokset tulee voimaan vain aina kun painaa B 'Burn to memory'.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
- Paikkakunta: Lahti
Aijaa no enhän mä niin syvällisesti sitä tutkinut. Pitää tutkia sitä iniä tarkemmin, sieltähän ne kai sitten säädetään. Kiitoksia vinkistä, luulin että se säätelis koko alueelta kunhan vaan on päällä.JesseT kirjoitti:Siis, siinä asetetaan erikseen se alue mitä säädetään ja sitten se kuinka lähellä itse kartan säätöpistettä pitää olla ennen kuin sitä lähdetään muuttamaan. Ilmeisesti nämä asetukset on sulla pielessä.