XR4i 2.8 käyntihäiriö

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ke Heinäkuu 13. 22:43:28 2011

JyriN kirjoitti:Saitko Jape koskaan tuota laihalle menemistä kuntoon?

Mulla on nyt suuttimien vaihdon jälkeen sama ominaisuus ja mietin, että kumman katon ekaksi: bensan paineet (ei ole vehkeitä) vai imusarjan tiivisteen (tuosta suuttimien ja plenumin irroittelusta onkin jo kokemusta)? :lol:
Ei oo paljon kiinnostanu.. :lol:
jos vielä huomenna pääsee töihin ja takasin nii alkaa lomat. 8)
Täytyy heti ensi töiksi ottaa jäähdytysnesteet pois, ja laskee bensat öljypohjankautta pois. :D
Palaan varmasti asiaan kun rupeen tekemään jotain.
btw. eikö ton lyhyemmän suuttimen kans ole tehonlisäys + - 0 kun suutin jää kauemmaksi palotilasta?
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » To Heinäkuu 14. 18:38:06 2011

Tehonlisäyksestä tiedä - uskossa on hyvä elää. :lol:

Mutta, jos se etäisyys sylinteristä olisi kriittinen, niin silloin kaikissa läppärunkosysteemeissä olisi merkittävä tehoa rajoittava tekijä se suuttimien sijainti. Jostain luin (olisko ollut ihan tällä foorumilla), että noilla pitkillä suuttimilla se venttiilin läheisyys auttaisi seoksen hajottamisessa sylinteriin? En tiedä, minä olen siinä uskossa, että vähemmän esteitä ilmavirran tiellä ei ainakaan haittaa. :D

Kertoileppas sitten, että mistä vuotaa gasoa öljyn sekaan. Muutenkin tän koneen ropaus kiinnostaa - ainakin toistaiseksi.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » To Heinäkuu 14. 21:15:50 2011

Mitä sulla on ohjauspaineet?
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » To Heinäkuu 14. 21:34:50 2011

En päässyt mittaamaan ohjauspaineita, kun ei ole siihen väliin sopivia liittimiä.

Systeemipaineen mittasin Autogaugen mittarilla letkusta ennen polttoaineen suodatinta. Paine oli tasainen 6bar, kiihdytyksissä se laski 5,8:aan ja nousi jälleen 6:teen kun palasi tasanopeuteen. Oikein reikä päässä kiihdyttämällä sai paineen hetkelliseti johonkin 4,6-4,7:ään.

Muistaakseni ohjearvo on noin 5,6-5,8, joten otin siitä systeemipaineen säätimen jousen alla aina olleet 2 prikkaa pois. Systeemipaine laski 5,6:een ja kiihdytyksissä 5,4:ään. Mitään muutosta toiminnassa en huomannut.

Ainoa ero tuossa muutoksessa tuli systeemin lepopaineeseen (käynnin jälkeen kone sammutettuna), joka oli ensin 4bar tasan ja paineen alentamisen jälkeen 3bar ja laski muutamassa kymmenessä sekunnissa 2bar ja jäi sinne.

Tuntuu siltä, että polttoainepuolella vikaa ei ole, ellei sitten 500:sen ässämesen suuttimista lopu tuotto. :lol:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Heinäkuu 14. 21:57:40 2011

No jokuhan siinä on kun kierroksilla laihalle menee...
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » To Heinäkuu 14. 22:39:11 2011

Niin on, kun vaan tietäis mikä. :?

Voiko tuo bensapumppu oireilla niin, että paineet on hyvät mutta tuotto ei? Mun mielestä ei voi, kun heikko pumppu näkyisi systeemipaineen laskuna kiihdyttäessä / isommilla kierroksilla - eikö? Laskin tuota järjestelmäpainetta, kun jostain muistan lukeneeni, että pumpun tuotto heikkenee paineen noustessa ja erityisesti tietyn rajan jälkeen tuotto laskee oikein jyrkästi. Ja eikö se tehdasasetuskin ole alle 6bar?

Laihalle meno voisi olla myös imuvuoto. Esim samaan tapaan kuin Japella, eli imusarjan tiivisteestä. En minä oikein muuta keksi, ellei sitten mittaa polttoainepumpun tuottoa, mutta sitä varten en muista mitään ohjearvoja.

Täytyy availla konetta vähän ja katsoa, että missä kunnossa se on.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Heinäkuu 14. 22:47:04 2011

kyllä toi munkin rempattu 2.8i meni laihemmalle yläkierroksilla penkissä,ei hälyyttävästi mutta meni kuitenkin.

uudet suuttimet ym. eikä ainakaan vaikuta olevan mitään vikaa.

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » La Heinäkuu 16. 15:01:26 2011

No niin niistä mun vanhoista suuttimista mitä joskus oli kiinni nii käytin pesussa, ihan mielenkiinnosta.
-1 pytty
lorotti bensaa läpi liruttamalla 0-4,5bar aukesi täysin auki 4,6bar

-2 pytty
0-3,8 bar teki semmosta ''morsetusta'' 3,9 bar täysin auki

-3 pytty
0-3,8 bar teki semmosta ''morsetusta'' 3,9 bar täysin auki

-4 pytty
lorotti bensaa läpi liruttamalla 0-1,4bar 1,4-3,9bar ''morsetti'' ja aukesi täysin auki 4,2bar

-5 pytty
lorotti bensaa läpi liruttamalla 3,9bar ''morsetti'' 4,0bar aukesi täysin auki 4,1bar Tuotto 5bar/min 48cc

-6 pytty
4,1 bar teki semmosta ''morsetusta'' 5,8 bar täysin auki Tuotto 5bar/min 44cc

1-4 suuttimien tuottoja ei mitattu ennen pesua

PESUN JÄLKEEN!

-1 pytty
Tuotto 5bar/min. 64cc

-2 pytty
Tuotto 5bar/min. 67cc

-3 pytty
Tuotto 5bar/min. 85cc

-4 pytty
Tuotto 5bar/min. 45cc

-5 pytty
Tuotto 5bar/min. 240cc

-6 pytty
Tuotto 5bar/min. 82cc

Eli ei se pesu auttoi aika paljon mut ei niistä uusia tullut sen takia uusin kaikki suuttimet sen jälkeen mutta olinpahan yhtä kokemusta rikkaanpana. :D
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » La Heinäkuu 16. 17:40:27 2011

Yritin mitata sitä ohjauspainetta tänään päivällä. Siinä wurrille tulevassa banjossa on pultin päällä vielä toinen m6 ruuvi - ilmeisesti juuri tarkoitettu paineiden mittausta varten. Ei kuitenkaan ole alkuperäinen osa, kun on niin tsi meiningillä viilattu lyhyeksi.

Kytkin tuohon tulevaan letkuun sitten sen autogaugen mittarin, mutta eihän tuo minun tekemä liitos ollut pitävä. Kun paineet nousi lämpenemisen myötä, niin tuo alkoi tihkua bensaa enemmän, joten jätin ajokokeet tekemättä. Kuitenkin kylmänä ohjauspaine on noin 1,0-1,2 bar ja hetken lämmittelyn jälkeen 2 bar (ilman sen wurrin sähkölämmitystä). Kun paineet nousi 3bar joudui keskeyttämään kokeen, ettei auton mukana pala myös talli. :shock: Paineen säätö näyttäis kuitenkin olevan kunnossa.

Tuossa ohjauspäineensäätimessä (wur vai mikä lie se on) on täyskaasurikastus alipaineella. Tai oikeastaan tyhjäkäynti ja osakaasu laihennus alipaineella ja rikastus, kun alipaine vähenee täyskaasulla.

Mun debuggeriin jäi kaksi mahdollista vikaa polttoainepuolella:

1) polttoaineen reitti säätimessä on tukossa ja siksi ohjauspaineet korkealla ja sitä myötä seos laihalla
2) alipainetta on täyskaasulla liikaa ja ohjauspaineensäädin ei rikasta seosta

Ensimmäisen korjaamiseksi avasin ja putsasin mokoman säätimen. Ei mitään hälyttävää sisällä, kaikki näytti olevan kunnossa. Puhaltelin kuitenkin bensalinjan puhtaaksi. Se paineensäätimen kalvokin taisi jäädä ehjäksi. :wink:

Jälkimmäistä varten kytkin sen alipaineletkin irti ja tulppasin sen. Tyhjäkäynti hävisi (tietty, kun käy rikkaalla), mutta kierroksilla ja täyskaasulla ei tapahtunut mitään. Tietty vaikutuksen näkisi kunnolla vasta rullilla, mutta kyllä ne kadonneet hevoset on varmasti jossain muualla, kuin tuossa letkussa. :lol:

Annan nyt koneen jäähtyä puran imusarjan pois. Todennäköisesti ensi viikolla myös kannet.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » La Heinäkuu 16. 20:46:46 2011

JyriN kirjoitti:Yritin mitata sitä ohjauspainetta tänään päivällä. Siinä wurrille tulevassa banjossa on pultin päällä vielä toinen m6 ruuvi - ilmeisesti juuri tarkoitettu paineiden mittausta varten. Ei kuitenkaan ole alkuperäinen osa, kun on niin tsi meiningillä viilattu lyhyeksi.

Kytkin tuohon tulevaan letkuun sitten sen autogaugen mittarin, mutta eihän tuo minun tekemä liitos ollut pitävä. Kun paineet nousi lämpenemisen myötä, niin tuo alkoi tihkua bensaa enemmän, joten jätin ajokokeet tekemättä. Kuitenkin kylmänä ohjauspaine on noin 1,0-1,2 bar ja hetken lämmittelyn jälkeen 2 bar (ilman sen wurrin sähkölämmitystä). Kun paineet nousi 3bar joudui keskeyttämään kokeen, ettei auton mukana pala myös talli. :shock: Paineen säätö näyttäis kuitenkin olevan kunnossa.

Tuossa ohjauspäineensäätimessä (wur vai mikä lie se on) on täyskaasurikastus alipaineella. Tai oikeastaan tyhjäkäynti ja osakaasu laihennus alipaineella ja rikastus, kun alipaine vähenee täyskaasulla.

Mun debuggeriin jäi kaksi mahdollista vikaa polttoainepuolella:

1) polttoaineen reitti säätimessä on tukossa ja siksi ohjauspaineet korkealla ja sitä myötä seos laihalla
2) alipainetta on täyskaasulla liikaa ja ohjauspaineensäädin ei rikasta seosta

Ensimmäisen korjaamiseksi avasin ja putsasin mokoman säätimen. Ei mitään hälyttävää sisällä, kaikki näytti olevan kunnossa. Puhaltelin kuitenkin bensalinjan puhtaaksi. Se paineensäätimen kalvokin taisi jäädä ehjäksi. :wink:

Jälkimmäistä varten kytkin sen alipaineletkin irti ja tulppasin sen. Tyhjäkäynti hävisi (tietty, kun käy rikkaalla), mutta kierroksilla ja täyskaasulla ei tapahtunut mitään. Tietty vaikutuksen näkisi kunnolla vasta rullilla, mutta kyllä ne kadonneet hevoset on varmasti jossain muualla, kuin tuossa letkussa. :lol:

Annan nyt koneen jäähtyä puran imusarjan pois. Todennäköisesti ensi viikolla myös kannet.
Miten voi olla mahdollista että kaasupohjassa olis alipainetta?
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » La Heinäkuu 16. 23:34:38 2011

Jape105 kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista että kaasupohjassa olis alipainetta?
Jaa, tää menee vähän arvailuksi ja pahasti osaamisalueeni ulkopuolelle. Minä olen ymmärtänyt että ali- tai ylipaine on välttämätön ilman liikuttamiseksi sylinteriin? Kun toi kone on vapari, niin mikään ei työnnä ilmaa sylinteriin ulkopuolelta joten tällöin imukanavistossa täytyy vallita alipaine. :)

Tuolla Taunusklubin arkistossa oli tuon ohjauspaineensäätimen toimintaperiaate, missä puhuttiin siitä alipaineen vähenemisestä kaasuläppä avoinna.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ma Heinäkuu 25. 15:03:29 2011

Tänään otin sit työn alle :D
Vähän alotusta:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151846.jpg
Yleiskuvaa venttiilikoneistosta:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151847.jpg
Imusarja irrotettuna:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151873.jpg
Sit onkin tiivistepintakuvia: :lol:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151848.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151849.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151850.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151861.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151862.jpg
Imusarjaa
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151863.jpg
Venttiilikopat:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3151864.jpg

Vähän siltä näyttää että syy selvisi varmuudella miksi oli koko ajan Bensat ja öljyt sekasin.
Ja on tosta vesikanavasta menny vettäkin imukanavaan..
Oli vesikanavissakin valkosta kovaa röhnää sen takia kun vaihdoin 2008 marraskuussa termarin ja vihreet nesteet vaihtu punaisiksi, mut nyt puhdistuu samalla.
Venttiilikopat oli vedetty moottorisilikoonin kanssa kasaan, ja ne oli nyt sormikireydellä, ihme että välillä nousi sininen savu pellin alta ku tuli töistä kotiin kun öljyt valu pakosarjoille. :lol:
Olisko ihan ääliö idea hakea imusarjaan 12.9 kovuset pultit nii sais imusarjan vetää 30Nm kireyteen?

Huomenna säätää sitten venttiilit..
Oliko ne välykset:
-Imu: 0,35mm
-Pako: 0,40mm
Kylmään moottoriin.

Tänään jatkuu venttiilikoppien ja imusarjan maalauksella.
Sekä kaikennäköstä muuta. :D
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Heinäkuu 26. 22:44:06 2011

En hakenu imusarjaan 12.9 kovusia pultteja, kasasin niillä orginaaleilla 10.9
Eilen kairailin imusarjaa jonkun verran, minkä katsoin hyödylliseks vakio moottorissa.
Kuvasatoa vielä eiliseltä:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3153249.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3153250.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3153251.jpg
Cortinan puola tuli samalla maalattua
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3153252.jpg
Sierran venakopat ja sitten salama teki tepposet, puola ja kopat ovat oikeasti harmaat eikä siniset
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3153253.jpg
Tommoseks jäi eilen
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3153261.jpg

Tänään sitten jatku osien kasaamisella.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3154977.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3154978.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3154979.jpg
Nyt toimii huomattavasti paremmin. :D
täytyy vaan sytytystä vielä säätää, ehkä
vielä ina tekee semmosta että kaasupohjassa kiihtyy huonommin kun puolella kaasulla.
Mutta enää ei tee sitä WOOOOOOO kun lyö kaasun pohjaan.
Pakoputki on vielä vanha mikä vuotaa, pöntöissä kolisee tavarat sisällä jne. että nekin vielä vaikuttaa asiaan.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Heinäkuu 31. 11:30:35 2011

Jape105 kirjoitti:
Huomenna säätää sitten venttiilit..
Oliko ne välykset:
-Imu: 0,35mm
-Pako: 0,40mm
Kylmään moottoriin.

Tänään jatkuu venttiilikoppien ja imusarjan maalauksella.
Sekä kaikennäköstä muuta. :D
Noilla samoilla arvoilla olen säätänyt venat. Katsoitko purkaessasi, että onko keinuvivuissa kulumaa? Mulla oli muutamassa vivussa pientä kulumaa, mikä aiheuttaa välyksiä mitatessa sen 0,05 eroa helposti. Kuluma näytti olevan toispuoleinen, joten vähän tulkkia liikuttamalla saanee kyllä välykset kohdalleen.

Pirrasitko imusarjan kanavat siihen tiivisteen kokoon vai otitko vaan pahimmat valupurseet pois?
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Heinäkuu 31. 12:09:47 2011

JyriN kirjoitti:
Jape105 kirjoitti:
Huomenna säätää sitten venttiilit..
Oliko ne välykset:
-Imu: 0,35mm
-Pako: 0,40mm
Kylmään moottoriin.

Tänään jatkuu venttiilikoppien ja imusarjan maalauksella.
Sekä kaikennäköstä muuta. :D
Noilla samoilla arvoilla olen säätänyt venat. Katsoitko purkaessasi, että onko keinuvivuissa kulumaa? Mulla oli muutamassa vivussa pientä kulumaa, mikä aiheuttaa välyksiä mitatessa sen 0,05 eroa helposti. Kuluma näytti olevan toispuoleinen, joten vähän tulkkia liikuttamalla saanee kyllä välykset kohdalleen.

Pirrasitko imusarjan kanavat siihen tiivisteen kokoon vai otitko vaan pahimmat valupurseet pois?
En kauheasti kaurannut kanavia pikkasen loivensin sieltä sisältä, ja valupurseita pois.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Elokuu 26. 21:11:27 2011

Ei mene laihalle enää edes kierroksille.
Todella tasasesti pysyy tyhjäkäynniltä-4000rpm Lampta arvo 1.09 eli pikkasen täytyy säätää rikkaammalle.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Elokuu 26. 22:10:49 2011

Jape105 kirjoitti:Ei mene laihalle enää edes kierroksille.
Todella tasasesti pysyy tyhjäkäynniltä-4000rpm Lampta arvo 1.09 eli pikkasen täytyy säätää rikkaammalle.
Olis kiva jos kertoisit miten tähän päästiin. :wink:
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Elokuu 26. 23:07:00 2011

puuhapete kirjoitti:
Jape105 kirjoitti:Ei mene laihalle enää edes kierroksille.
Todella tasasesti pysyy tyhjäkäynniltä-4000rpm Lampta arvo 1.09 eli pikkasen täytyy säätää rikkaammalle.
Olis kiva jos kertoisit miten tähän päästiin. :wink:
Tuolla ylempänä se lukee. :D
En oikeastaan muuta radikaalia tehnyt kuin imusarjan tiivisteen ja laitoin mini abat kaikkiin alipaineletkuihin. :shock:
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ma Lokakuu 3. 23:20:40 2011

Nyt iski äkkinäiseen ihmetys.

Kävi nimittäin niin, että tuo 2.8 päästi pahaenteiset savut öljyntäyttökorkista muutamaa tuntia ennen FoMoCoa elokuussa. :shock: Selväähän se mitä kävi, alakerta otti kipeetä - sen verran ketutti, että auto jäi pitkäksi aikaa silleen, kun tuli ihan se väyrysen kuuluisa kysymys mieleen. :twisted:

Nyt kun on vähän rauhoittunut, niin alkoi taas kiinnostaa, että mikä siellä oikein paukahti. Otin öljypohjan pois nähdäkseni vähän tilannetta, mutta suoraan sanoen en oikein nyt keksi vikaa.

Koneessa on etummainen runkolaakeri toispuoleisesti kulunut, leikkaamassa kiinni - sanoisin. 4. pytyn kiertokangen laakeri on myös kaput - oikein huolella, mutta taaempana olevat ovat kunnossa.

Selvää on, että öljyä on ollut liian vähän, mutta miksi?

Koneessa oli normaali määrä öljyä, kun lorottelin sen pois ennen öp:n avaamista. Öljyssä tai öljypohjassa ei ollut isoja roskia, ehkä vähän silppua mutta veikkaan niiden tulleen laakereista.

Öljypumppu näyttäisi toimivan, mitä puörittelin sitä käsin. Pumppu on yllätyksekseni Mellingin M87HV high volume pumppu.

Voiko laakerivaurio iskeä yllättäen ja pyytämättä kuin sille entiselle pääministerille? Tekemäni peltisarja meni pikkuisen liian läheltä öljynsuodatinta. Olisiko kuumuus voinut rikkoa suodattimen, ja sitä kautta siirtää roskaa laakereille ja aiheuttaa näin vaurion?
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Lokakuu 9. 22:06:43 2011

Ei kyllä jaksa uskoa että tollanen rikkois suodattimen, jos jää ees sentti tms tilaa.

Voisko olla vaan joku kanava karstasta tukkeentunut ja tässä lopputulos?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ma Lokakuu 10. 20:50:41 2011

VooDoo kirjoitti:Ei kyllä jaksa uskoa että tollanen rikkois suodattimen, jos jää ees sentti tms tilaa.

Voisko olla vaan joku kanava karstasta tukkeentunut ja tässä lopputulos?
En osaa sanoa. Mitään varsinaista vikaa tuossa ei näyttänyt olevan - voihan se olla, että laakerit olivat menossa jo valmiiksi ja pikkuisen parantuneet puristukset olivat viimeinen niitti.

1. ja 4. kiertokangen laakerit ihan kaput, etummainen kampuran laakeri menossa. Kun saan kampuran käteen, niin pitää puhdistaa kanavat ja katsoa, että mitä sieltä tulee ulos.

Onko mitään keinoa puhdistaa lohkossa olevia öljykanavia siten, että kannet on paikoillaan? Periaatteessa öljy tulee sinne kansiin sen keskimmäisen pultin läpi, joten kanavan voisi kai pultin irroittamalla huuhdella jollain? Millä?
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ma Lokakuu 10. 21:03:22 2011

JyriN kirjoitti: Mitään varsinaista vikaa tuossa ei näyttänyt olevan - voihan se olla, että laakerit olivat menossa jo valmiiksi ja pikkuisen parantuneet puristukset olivat viimeinen niitti.

1. ja 4. kiertokangen laakerit ihan kaput, etummainen kampuran laakeri menossa. Kun saan kampuran käteen, niin pitää puhdistaa kanavat ja katsoa, että mitä sieltä tulee ulos.

Onko mitään keinoa puhdistaa lohkossa olevia öljykanavia siten, että kannet on paikoillaan? Periaatteessa öljy tulee sinne kansiin sen keskimmäisen pultin läpi, joten kanavan voisi kai pultin irroittamalla huuhdella jollain? Millä?

luultavasti kulumaa on ollut jo aiemminkin,joskus vaan se remontinväli tulee täyteen.

nosta koko kone ylös ja laita kerralla uusiksi niin ei tarvii ihmetellä.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Elokuu 14. 21:54:28 2012

Nyt olisi kysymys taas tästä kölnin-ihmeestä viisaammille: kone käy hyvin tyhjää (mitä nyt ihan vähän humppaa +/- 50rpm max) ja kiertää nätisti.

Ongelma on kevyellä kaasulla häiritsevä nykiminen - onko tätä vaivaa ollut muilla ja miten tuli kuntoon.

Koneessa on nyt uudet virranjakajan kansi, tulpanjohdot ja tulpat. Suht vähän ajetut öljyt (kun se edellinen Ahvenisto päättyi kaiteeseen :green: ) ja vasta vaihdetut laakerit. Kannetkin on todettu kunnollisiksi viime syksynä.

Laitoin putkeen laajakaista lambdan ja ihmettelin seoksen tyhjäkäynnillä 14,7 (seilaa pienen humppauksen mukana 14-15,5) ja säädin ajoituksen 12 ast (tämäkin tuntuu heiluvan vähän).

Kiihdyttäessä "lämä lattiassa" seos laskee 13 ja sitten jonnekin 12,5 tienoille ja pysyy siinä - kone vetää niin hienosti kuin tämä nyt on koskaan tehnyt, mutta cruisella seos siirtyy tuonne 15-17 väliin jolloin nykiminen alkaa.

Mitäs kannattaisi tehdä? Säätö on haettu kohti optimia leimamiehen pelossa, kun pomppasi noista päästöistä. Haenko leiman tälleen ja konttorin pihalla käännän seosta sitten rikkaammalle kunnes nykiminen loppuu? :wink:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Elokuu 15. 21:26:15 2012

Onkos ohjauspaineen säätimen letkut kiinni ja ehjät? Lautasen korko ja keskitys ok koteloon?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Elokuu 15. 23:51:51 2012

puuhapete kirjoitti:Onkos ohjauspaineen säätimen letkut kiinni ja ehjät? Lautasen korko ja keskitys ok koteloon?
Ohjauspaineen mittari ei nyt ole kiinni - se oli semmoinen väliaikainen viritys. Pitää kuitenkin mitata, vaikka nuo olikin kunnossa aikaisemmin. Lautanen liikkuu ok ja on oikealla paikalla.

Minun mielestä tuo vetää laihalle ja nykii siksi - täytyy vielä tarkistaa sytkän ajoitus ja vaikka räplätä sillä vähän 6-15 asteen välillä. Samoin tarkistan venttiilien välykset.

Pitäisikö tuon koneen toimia 14.7 seossuhteella pintakaasulla vai laihemmalla/rikkaammalla?
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Elokuu 16. 7:45:02 2012

Se on niin kone kohtainen mutta oma v6 toimii parhaiten 13 alkavilla numeroilla kun ajellaan normaalisti. 14.5 on turha yrittää laittaa.Herkästi nylpyttää eikä silläi jaksa ajella.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Elokuu 19. 11:11:28 2012

Ei se sitten säätämällä mennyt leimasta läpi. Kävin mittauttamassa päästöt konttorilla, missä edelleen HC:t yli 2000 :x CO:t sain säätöruuvista rajoihin, mutta jäännöshappi ja HC:t tosiaan yli vaikka mitä teki.

Aloin sitten perjantaina duunin jälkeen purkamaan yläkertaa, kun paikallisella korjaamolla epäilivät tämmöisen vian johtuvan ilma- tai nestevuodosta sylinteriin. Kaikki imusarjan tiivisteet olivat ehjiä, eikä niissä näkynyt merkkejä vuodoista.

Kuskin puoleinen kannentiivistekin oli virheetön, mutta se toinen ei.

Apukuskin puoleinen tiiviste ei tosiaan näyttänyt ihan terveeltä ja syykin selvisi katsomalla peiliin: lohkon pinnassa oli vanhan tiivisteen jämiä, jotka ovat varmasti vaikuttaneet siihen, ettei ole tiivistynyt kunnolla. Uskoisin, että kolmeen sylinteriin on päässyt jäähdytysnestettä ja siitä on seurannut epätäydellinen palaminen ja korkeat HC:t. Ainakin löytyi joku vika minkä voi korjata - se on aina parempi kuin ei vikaa lainkaan. :lol:

Onneksi mulla oli ylimääräinen sarja (tilasin viime syksynä alakerran sarjan kaveriksi) yläpään tiivisteet mutta en niitä vaihtanut laiskuuttani. 24h perjantai illlan aloituksesta ja oli uudet tiivarit paikoillaan ja kone taas nipussa. Pakosarjat puuttuu vielä - ne laitan paikoilleen iltasella ja katsotaan sitten käyntiä uudelleen. 8)
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Elokuu 19. 11:14:47 2012

Korjaa putkivuodot jos jäännöshappikin oli yli.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Elokuu 19. 12:15:30 2012

jos toisen puolen sylintereihin on päässyt jäähdytinnestettä niin siellä ei pitäisi olla karstaakaan,jäännöshappi tulee tosiaan pakoputkiston vuodoista ja ne HC:t,eihän venttiilit kantaneet eli välykset eivät olleet liian pienet/olemattomat?

ne välyksethän pienenevät/poistuvat jos venttiilit alkavat painua kansiin.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Elokuu 19. 12:38:42 2012

Varsinkin kun vanha K-jetronic kyseessä niin jäännöshappi voi tulla myös kun joku pytty
työskentelee ilman bensaa.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Elokuu 19. 13:27:58 2012

Joo, happea on siis voinu tulla kolmesta paikasta:

1) imuilman seassa palamatta jäänyt
2) poltetusta vedestä irronnut
3) pakoputkien pienistä vuodoista

Vuotoja noissa pakosarjoissa tosiaan on - pieniä hitsaussauman reikiä sekä molemmilla puolilla kannen laipan välistä se siamilainen reikä. Kansien tiivistyspinnat on vähän hapettuneet vuosien saatossa ja tuossa tiivistys ei vakiotiivisteellä ole enää paras mahdollinen. Tuota ei pääse edes viilaamaan kunnolla tasaiseksi, kun kiinnitystapit ovat ruostuneet pysyvästi kiinni. Kuparitahnaa ajattelin laittaa tiivisteen kaveriksi näin ensihätään.

Venttiilinvälysten säätö kuuluu mun vakiotoimenpiteisiin - ei kantaneet tällä kertaa. :) Muutenkin kannet tuntuvat tiiviiltä ja ja muutenkin ehjiltä. Ei näkyviä halkeamia ulkopuolella tai palotilassa.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja RD » Su Elokuu 19. 17:03:33 2012

Toivottavasti käynti siistiytyy, ens lauantaihin ei oo enää viikkoakaan! Mä haluan puolestani XR4i:n kyytiin :D
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Elokuu 22. 14:41:56 2012

Jos tuntuu että pakosarjan tiivisteet ei pidä, niin voi kokeilla tarvikepuljuissa myytävää pakoputken korjaustahnaa "tiivisteliimana" siellä välissä. Eli tiivisteiden kummallekin puolelle korjaustahnaa ja kiinni, kovettuu lämmetessään.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » La Elokuu 25. 9:16:26 2012

Korjaamokin meinasi heittää pyyhkeen kehään: "ei me näille vanhoille mitään voida, eikä kukaan näitä osaa" - oli vastaus, kun vein auton pajalle säädettäväksi.

Tarkistin sitten, että niiden mesen suuttimien tuotto on identtinen (tai niin lähelle mitä käsipelillä mittaamalla saa) alkuperäisten suuttimien kanssa. Korjaamolla oli puhetta mahdollisen korkean HC:n aiheuttajasta.

Itse asiassa erot huonosti toimivan ja kunnossa olevan alkuperäisen suuttimen välillä on paljon suuurempi kuin noiden mesen suuttimien ja alkuperäisten kesken.

Suuttimien testin jälkeen eilen aamulla pajalla tarkistivat vielä sytkän ja huomasivat, että päästöt laskevat kun sytytystä säätää myöhäiselle - niin myöhäiselle, ettei se ole enää merkissä. Ihan sama, nyt on leima paperissa ja 3kk voimassa oleva päästölappu - tällä mennään vielä ensi kesäkin :lol:

Ihan varmasti jakomerkki oli kohdallaan rattailla kun vaihdoin alakerran laakerit viime syksynä - voiko olla, että hihnapyörän merkit on jostain syystä väärin?
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 26. 11:36:02 2012

Olikos näissäkin sellanen "dampperipyörä" kampuran päässä, niinkuin jenkki koneissakin tapaa olla?
Itellä oli jenkissä aikanaan nuo asteikot liikahtanu sivuun kun hihnapyörän kehä oli jossain elämän varrella päässy jotenki pyörähtämään, jolloin homma meni korvakuulolla säätämiseen.
Ja tuotakaan hommaa poijat eivät jenkki pajalla saaneet säätöihin, kunnes vanha herra "pappa Skinnars" tuli vähän ruuvailemaan korvakuulolla, jonka jälkeen auto pelas paremmin kuin koskaan aiemmin ko. kokoonpanolla.

Se ajotuksen 0-merkki kannattais piirtää tussilla tai kopauttaa jollain merkki oikeaan kohtaan, niin että ruuvaat ajotuksen nollaan muilla tavoin kuin siitä kampuran hihnapyörän asteikosta... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Elokuu 26. 20:04:02 2012

Ei ole dampperia näissä vanhoissa kölniläisissä, jotenkin on semmoinen muistikuva, että 24 venasissa taitaa olla...

Tuossa hihnapyörässä on muistaakseni kolmet merkit, onkohan näissä kaikissa, vai liekö joku haalittu osa jostain? Hihnapyörässä on siis "viivat" ja lonkon reunassa asteikko. No, ainakin tuo laitos kesti edes takas Ahvenistolle ja 20 kierrosta siellä. :lol:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Elokuu 26. 21:09:55 2012

JyriN kirjoitti:Ei ole dampperia näissä vanhoissa kölniläisissä, jotenkin on semmoinen muistikuva, että 24 venasissa taitaa olla...
BOA:ssa ainakin on joo.

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » To Joulukuu 6. 12:16:30 2012

Onko jollain jotain käryä miks ohjauspaineet nousee 6kilon tietämille heti kylmänä startatessa?
auto vaan hörähtää ja sammuu, sammumisen jälkeen hetkenpäästä ohjauspaineensäädin naksahtelee ja tiputtaa paineet 3bar, kunnes pyöräytät konetta ja ne on taas siellä 6barissa?.
Alipaineletkun irrottaessa paineet laskee 0,5bar, auto käy ja autolla voi ajaa, letku kiinni laitto auton käydessä paineet nousee 6bar ja se sammuu.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Pe Joulukuu 7. 22:01:49 2012

Jape105 kirjoitti:Onko jollain jotain käryä miks ohjauspaineet nousee 6kilon tietämille heti kylmänä startatessa?
auto vaan hörähtää ja sammuu, sammumisen jälkeen hetkenpäästä ohjauspaineensäädin naksahtelee ja tiputtaa paineet 3bar, kunnes pyöräytät konetta ja ne on taas siellä 6barissa?.
Alipaineletkun irrottaessa paineet laskee 0,5bar, auto käy ja autolla voi ajaa, letku kiinni laitto auton käydessä paineet nousee 6bar ja se sammuu.
Naksahtelusta ei hajua - voisiko olla paineiden tasautumisen aiheuttamaa napsumista siinä ohuessa metallikalvossa?

Minun ymmärtääkseni sinulla on toinen kahdesta asiasta pielessä:

1) Liikaa alipainetta (miten sitä voisi olla liikaa?)
2) Ohjauspaineensäädin tai sen paluuletku tukossa

Molemmat em. tilat nostavat ohjauspainetta ja saavat seoksen laihalle.

Vikakuvauksen perusteella tarkistaisin ohjauspaineensäätimen pienten suodatimien kunnon. Jotkut ohjeet mainitsevat, että tämän jälkeen pitäisi tarkistaa mahdolliset tukokset matkalla säätimeltä tankkiin. Aina joka välistä letku irti ja kokeilee paineita. Jos startatessa muutuu, tukos on kauempana säätimestä paluuletkussa.

Minä avasin oman säätimen ja putsailin kaikki nuo paikat muistaakseni toissa kesänä. Ei ole vaikeeta, mutta säätimen mukana aukeaa koneen vesitila ja osa vedestä voi valahtaa kengille. Samoin kiinnilaitto on sen veden takia sähläämistä - kannattaa kuivata se säätimen ympäristö hyvin ennen asennusta.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Joulukuu 9. 18:51:41 2012

Tänään oli ''kiinnostusta'' osin pakkokin kun täytyy mennä huomenna töihin.
Auto kävi ilman säätimen letkuja niin paikallistin sen oireen säätimeen, ke aamuna auto teki sen töihin lähtiessä, hetken mietin että mikä nyt, kunnes katoin mittarista paineet (nafti. 6bar.), otin sit alipaineletkun irti ja lähin töihin. :)
Vaihdoin toisen säätimen tänään, vanhassa paskaa täys se paluupuoli. Voikohan tota pestä ultraäänipesurilla? siellä on nyt granadan säädin (eri numerot kyljessä) lämpösellä koneella 0,5 bar suurempi paine kun sierran oman säätimen kanssa.
On mulla ennenkin ollu toi toinen säädin käytössä kun tutkin sillon vikaa mikä sit paljastu tähän klubiin liittymisen myötä suuttimiin. :lol:
Mihin vesikanavaan sulla se säädin oikein menee? :shock:
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ma Joulukuu 10. 23:19:21 2012

Jape105 kirjoitti: Vaihdoin toisen säätimen tänään, vanhassa paskaa täys se paluupuoli. Voikohan tota pestä ultraäänipesurilla? siellä on nyt granadan säädin (eri numerot kyljessä) lämpösellä koneella 0,5 bar suurempi paine kun sierran oman säätimen kanssa.
Hyvä että vika löytyi. Sen säätimen voi purkaa helpolla niistä nurkissa olevista ruuveista. Pohjan ja kannen välissä on tappi ja kaksi sisäkkäistä kierrejousta. Se bi-metallijousi on näiden alla ja irtoaa yhdellä mutterilla. Varsinainen paineen säädin on ja sitten se metallikalvo niiden kierrejousien alla neljällä koneruuvilla kiinni.

Tämän jälkeen bensakanavat pitäisi voida puhdistaa ihan vaikka jarrukliinerillä tai vastaavalla. Ne suodatinverkot on sitten tarpeelliset siellä - näin olen lukenut. :lol:
Jape105 kirjoitti:Mihin vesikanavaan sulla se säädin oikein menee? :shock:
Mun moka, muistin väärin: se vesikanava aukeaa, kun purkaa vähän enempi imusarjaa irroittaessa. Säädin on ihan vaan niillä 2 pultilla kiinni siinä levyssä.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Pe Toukokuu 24. 22:33:29 2013

Jatketaas kölniläisestä taas - täähän on yksi painava käyntihäiriö koko kasa. :lol:

Eli: kun vauhti ei enää alustaa ruuvaamalla juurikaan parane, niin sitten tarvittaisiin lisää tehoa. Kansia vaihtaessa niitä plaanattiin 1mm, samoin imukanavia siistittiin ohjurin ja selvien pykälien / valupurseiden kohdalta. Pakoaukko avarrettiin ja venttiilin ohjureita siistittiin kuten imupuolellakin.

Mutta mutta. Ei vaan irtoo - tai ainakin siltä se tuntuu.

Olen miettinyt, että säilyttäisi kesäautossa k-jet ruiskun (ihan pikkuisen pilkistää pussihousu), joten onko tähän jotain järkevää tehtävissä.

Kesympää katunokkaa olen ajatellut. Koneen kyljessä on moottorikoodi PR B, eli tuon lähteen mukaan Granadan k-jet ruisku 2.8 vuosilta 77-81. Tämähän olisi silloin se pienempinokkainen versio. Kysymys kuuluu, että voiko tuohon moottorikoodiin luottaa, vai pitääkö nokka otta irti ja mitata ennen uuden hankkimista?

Epäilys mulla on aina ollut, että kone ei ole alkuperäinen ja siltä se näyttää. :( Pistänkö koko k-jetin paloiksi ja alan ruuvaamaan tilalle BOB konetta?
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Toukokuu 24. 23:34:05 2013

moottorinnumerohan on sama kun runkonumeron loppuosa näissä joten siitähän se näet onko se ton kopan orkkiskone.

tokihan se voi olla muunkin ikäisestä Sierrasta tai tommosesta Granadasta.

onko tää ajettu penkissä ja jos on niin paljonko on paukkua eli onko tehot tallella?

tää on tätä,sulla on ollut paljon käyntivikaa ja moni muukin näitä on haukkunut ja mää oon ajanut mun tekniikanvaihto-2.8i:llä ehkä n.150tkm kilsaa nuoruuden innolla takavuosina ja yleensä reilulla tai tosi reilulla kaasulla eikä oo koskaan ollut mitään käyntivikaa :wink:

XR: mittarissa on nyt yli 400tkm mistä mää oon ajanut ehkä 70tkm ja kone ei tod näk oo koskaan ollut auki kun ei ole pakosarjantiivisteitä ollenkaan ja kone toimii kun kello eli ei nää kai ihan pelkkiä käyntivikoja kuitenkaan ole? :green:

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Toukokuu 26. 0:12:28 2013

Sierra XR kirjoitti:moottorinnumerohan on sama kun runkonumeron loppuosa näissä joten siitähän se näet onko se ton kopan orkkiskone.
Tarkistin päivällä, ei ole samat: runkonumero loppuu D126664 ja koneen numero F38123.
Sierra XR kirjoitti:onko tää ajettu penkissä ja jos on niin paljonko on paukkua eli onko tehot tallella?
Ei viime aikoina. Penkitin toissa kesänä kahteen kertaan. Ensin ihan vakiona 121hp, sitten uusilla suuttimilla 130hp. Penkki oli sama (missä käytiin Riihimäellä klubinkin kanssa ja Japen XR:ssä oli 160hp) mutta ilmeisesti toiminta on sittemmin päättynyt ja kansien vaihdon vaikutukset on penkittämättä.

Kävin tänään vetäisemässä yhdet performance testit racechronolla. 0-100 aikaan 8,8s ja varttimaili 16,4s (136km/h). Nettilaskureiden mukaan varttimailista laskettu teho on jotain 130hp molemmin puolin vähän laskentatavasta riippuen. Teho on kai pyörätehoa tällä lailla laskettuna?
Sierra XR kirjoitti:tää on tätä,sulla on ollut paljon käyntivikaa ja moni muukin näitä on haukkunut ja mää oon ajanut mun tekniikanvaihto-2.8i:llä ehkä n.150tkm kilsaa nuoruuden innolla takavuosina ja yleensä reilulla tai tosi reilulla kaasulla eikä oo koskaan ollut mitään käyntivikaa :wink:
Kaikkea pientä: suuttimet, sytytys ja omat säädöt suurimpina ongelmien aiheuttajina. Nyt kaihertaa (tehon puutteen lisäksi) kalkattavat nostajat, vuotava putki ja koneen öljyn roiskiminen etupäästä. Nostajat, tikut ja akselin saa aika edullisesti uutta Burtonilta ja tuon putken saa korjattua migillä. Uudet tiivisteet jakopäähän tulisi laitettua nokan vaihdon yhteydessä - jos siis tuon moottorikoodin perusteella uskaltaa ostaa pienilaakerisen nokan RallyRacesta. :)
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Lokakuu 5. 14:24:21 2014

Jaaha sierra saatu taas käyntikuntoon ja renkaille.
Huomasin vaan että paineakun siitä pienestä ruuvista vuotaa bensaa pikkuhiljaa.
http://www.mjmautohaus.com/catalog/imag ... 170027.jpg tuossa vasemmanpuoleosessa kuvassa näkyvä talttapää ruuvi.
Mikä se ruuvi on ja voiko/uskaltaako siihen koskea?
Onko tolle osalle suoraa bosch numeroa? vai onko noitakin osia erilaisia yksilöstä riippuen?

Löysin tommoset koodit:
Finis: 1613210
Osanro: 83BB 9K044 AA
Bosch: 0 438 170 036
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Lokakuu 5. 19:46:56 2014

Jape105 kirjoitti:Jaaha sierra saatu taas käyntikuntoon ja renkaille.
Huomasin vaan että paineakun siitä pienestä ruuvista vuotaa bensaa pikkuhiljaa.
http://www.mjmautohaus.com/catalog/imag ... 170027.jpg tuossa vasemmanpuoleosessa kuvassa näkyvä talttapää ruuvi.
Mikä se ruuvi on ja voiko/uskaltaako siihen koskea?
Onko tolle osalle suoraa bosch numeroa? vai onko noitakin osia erilaisia yksilöstä riippuen?

Löysin tommoset koodit:
Finis: 1613210
Osanro: 83BB 9K044 AA
Bosch: 0 438 170 036
Se vuoto tarkoittaa mun ymmärtääkseni sitä, että se paineakun kalvo/tiiviste on pettänyt ja osa on uusittava. Bensa siis pääsee sen liikkuvan kalvon molemmille puolille.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Lokakuu 5. 20:54:05 2014

Onko joku perehtynyt mitä eroa on saabin/volvon/mersun/bmwn/porschen/fordin accumulaattoreilla?
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Lokakuu 7. 21:02:18 2014

Jape105 kirjoitti:Onko joku perehtynyt mitä eroa on saabin/volvon/mersun/bmwn/porschen/fordin accumulaattoreilla?
Niitä on pikkuisen eri kokoisia, se huohotus takapäässä voi olla tai olla olematta tai olla oikein putki missä on tulppa päässä. Bensaliittimetkin voivat olla erikokoisia?

Uskoisin, että hätätapauksessa mikä vaan käy, kun k-jet toimii periaatteessa ilmankin. Merkitystä tuolla voi olla jonkun hienosäädön kannalta, eli paineakku on optimoitu suuttimien avauspaineelle (pikkuisen alle ettei vuoda) ja tehty kestämään bensapumpun paine.

Hommaa joku purkuvaraosa Saabista (halpa?) ja kokeile - kiinnostaa minuakin, että miten käy. 8)
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ti Marraskuu 11. 21:23:33 2014

Vaikuttaa lähinnä käynnistyvyyteen kuumana. Tehtävä on pitää paine järjestelmässä kun moottori sammuu. Paineensäädin menee kiinni ja ohjauspaine kasvaa järjestelmäpaineen suuruiseksi mikä pakottaa läpän kiinni asentoon ja katkaisee bensan tulon ettei suuttimet kerkiä tiputella.
En usko että on juurikaan väliä mikä sielä on, kunhan kestää paineen.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re: XR4i 2.8 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Joulukuu 31. 12:11:32 2014

Yleensä noissa K-jeteissä on tuska kulkemattomuuteen tai kulkemiseen löytynyt siitä ohjauspaineen säätimestä. Pitkään keräsin hyllyyn ehjiä säätimiä, mutta yllättäen ne kaikki on jo menneet. Ehjänä penkitetyt 2.8i:t on vakiona antaneet aina ulos vähintään ne vakiotehot, jos ei sysää niin yleensä vika on siinä että ne käy syystä tai toisesta laihalla.

Kunnollinen seosmittari on varsinkin K-Jet miehen paras kaveri.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Vastaa Viestiin