RS Turbon ahtimesta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 7. 11:49:00 2003

Autona RS Turbo Esco -87 ja ahtimena vakio to3. Selvittäkääs mikä tyyppikilven merkinnöistä tarkoittaa mikäkin:<br><br>V868F6K682AA<br>466944-1<br>QK0373A<br>TB0355<br><br>Eli homman nimi: Turbo on totaalisen paskana (pakopesä, akseli, siivet, keskiosa), ainut käypä osa on tyyppikilpi :D Nyt pitäisi löytää sopiva ahdin ja noiden merkintöjen ymmärtäminen voisi edesauttaa asiaa. <br><br>Turbohuollosta ehdotettiin seuraavaa konstruktiota: Käytetty tarkistettu pakopesä original kokoisena, uusi väliosa ja akseli, 2wd cossun kompurapuoli (4mm suurempi). Miltä kuulostaa?<br><br>Ostopalstalla ostoilmoitus turbosta...

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Marraskuu 7. 11:57:04 2003

Laittaisin ehdottomasti isomman pakopesän. Alkuperäisen A/R .36 tilalle vaikka A/R .48.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Marraskuu 7. 12:03:12 2003

Olen kanssa ymmärtänyt, että tuo .36 olisi maailmanennätys pienuudessa ja aiheuttaa valtaisat vastapaineet yläkierroksilla. Vääntöä tulee kyllä alhaalta, mutta sitten meno vähän hyytyy. Lämpöä kyllä syntyy... .48 pako ja 60trim imu on suosittu yhdistelmä. Samaa olen kuullut monelta suunnalta. 2wd cossun vakio pitäisi myös ihan pelittää. Mikäköhän imupuoli siinä on?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 7. 12:20:00 2003

.42 siinä lukee ja turboseppä sanoi siiven olevan 40,5mm.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Marraskuu 7. 14:10:32 2003

2wd/4wd cossuista saa hyvän ahtimen. <br>Jos ei halua alkukäyrää askarrella niin sitten esim Saabista pakopesä. Pako kuitenkin se jo mainittu .48 ja imupuolen kooksi vaikkapa 2wd cossun 44.5 mm tai astetta isompi 4wd:n 46.5mm.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Marraskuu 7. 14:45:05 2003

4wd ahdin kuulemma lisää lägiä huomattavasti 2wd ahtimeen verrattuna. Kuulin Esson baarissa ::)
Escort mk3 + 2x Focus mk1

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Marraskuu 7. 19:11:08 2003

Mut isompi on parempi :)
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Marraskuu 7. 20:20:25 2003

Kertokaapa gurut onko joku huollattanut rs turbon turboa? Mitä maksaa esim laakerointi? Olis tommonen vakkariahdin,mut laakerit huonoos jamas...millasetkohan laakerit siellä on?
#446

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Marraskuu 7. 20:31:46 2003

Perusrempat on 300e molemmin puolin, huoltosarja t03:seen maksoi markka-aikana 400mk, sisälsi kaikki, siihen vielä työt päälle. Tavalliset 270 asteiset laakerit on sisällä.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja mauke » Pe Marraskuu 7. 20:47:05 2003

jep viime keväänä perushuolto 300e.
RS2000 -96
Fiesta -11

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Tomba » Pe Marraskuu 7. 23:28:44 2003

Jeps ittelläkin edessä toi turbon remppa....
tarkotus oli lähettää tulpo professional motorssille ja samalla kun tekevät perus rempan niin tekisivät siitä "hybriditulpon"... elikkä minkäslaisia konstruktioita kyseisellä pajalla on rs turbon vakio puhaltimista tehty (okei kysymällä sieltä saa tietoo) mut kertokaahan kokemuksia / hintoja? :)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Marraskuu 8. 8:16:48 2003

perusremppa maksaa sen 300EUR, hybridiä ei ihan "samalla" ainakaan hinnan puolesta :D<br><br>uusi .36 pakopesä maksaa yli 400EUR ja sen hinta tässä eniten kummastuttaa(?)

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Tomba » La Marraskuu 8. 10:47:41 2003

[quote author=lauri link=board=2;threadid=16456;start=0#123624 date=1068207032]<br>2wd/4wd cossuista saa hyvän ahtimen. <br>Jos ei halua alkukäyrää askarrella niin sitten esim Saabista pakopesä. Pako kuitenkin se jo mainittu .48 ja imupuolen kooksi vaikkapa 2wd cossun 44.5 mm tai astetta isompi 4wd:n 46.5mm.<br>[/quote]<br><br>Eli käykö cossun ahdin suoraan rst:n pakosarjaan, mutta "downpipen" joutuu askartelemaan?<br>

rstbeast
Viestit: 244
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 17:55:41 2003
Paikkakunta: espoo

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja rstbeast » La Marraskuu 8. 11:43:29 2003

2wd cosan imupuoli ja volvo turbon pakopuoli :) käy suoraan kiinni.
Octavia RS245 -18
Ex-Sierra Cosworth -89
Escort Rs turbo -87
Lada 1200L "nappisilmä"
Lada 1500S

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

ReNULL Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Marraskuu 8. 15:41:14 2003

[quote author=samiharju link=board=2;threadid=16456;start=0#123784 date=1068272208]<br>uusi .36 pakopesä maksaa yli 400EUR ja sen hinta tässä eniten kummastuttaa(?)<br>[/quote]<br>Katsoin netistä, ja jenkeissä listahinta on 208$. Sama hinta oli sitten .36 tai .48
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

ReNULL Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Hoovee » La Marraskuu 8. 15:50:38 2003

itellä lukee että A/R ois .42, ei ole siis vakio vai?
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

ReNULL Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja magelius » La Marraskuu 8. 16:17:59 2003

[quote author=Tomba link=board=2;threadid=16456;start=0#123793 date=1068281261]<br><br>Eli käykö cossun ahdin suoraan rstNULL pakosarjaan, mutta "downpipen" joutuu askartelemaan?<br><br>[/quote]<br><br>Kyllä käy!

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Cosander » La Marraskuu 8. 16:39:54 2003

Itellä kans lukee Tos turbos A/R 42 minkä teetin rsturboon. Onko toi alkuperäsen turbon pakopuolen mutka osa ahdistava? pitäskö hommata suora appa ja tehdä ite siihen mutka isommasta putkesta?

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Ilpo » La Marraskuu 8. 19:28:26 2003

Jos se A/R .42 lukee siinä kompurakotelossa ("imupuoli") niin se on sen kompuran A/R joka on vakiossakin .42. Pakopesässä ei välttämättä edes lue tuota A/R suhdetta missään, etenkin jos pakopesä on joskus vaihdettu. Alkuperäisessä kyllä yleensä lukee se .36 jossain. Se mutkaosa ei varmasti ole ensimmäinen osa joka alkaa ahdistamaan, itselläni on .63 pakopesä eikä sekään tunnu liian isolta. Tosin tilavuutta on 1800cc mutta kuitenkin se alkoi toimimaan ihan eri tahtiin tuolla .63 pesällä. Tosin nyt tuo 4WD:n kompura alkaa käydä pieneksi...
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja SHR » La Marraskuu 8. 22:09:46 2003

No nyt ollaan alueella, mä suosittelisin myös RST:n viriahtimeksi .63 pesää, saman maksaa kun pienemmätkin. Kossussa toi lievästi portattuna tuottavalla 47 siivellä käy pieneksi jos haluaa kunnolla voimaa, mutta RST:en luulisi sopivan portatun kannen kanssa kuin se sinne.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Su Marraskuu 9. 11:55:46 2003

Sen verran lisäystä tuohon meikäläisen edelliseen kommenttiin että vertailukohtana oli jo kertaalleen "tehty" ahdin jossa oli .48 pakopesä.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Marraskuu 9. 14:40:37 2003

niin siis mullahan toi kone on kaikin puolin tehtaan kuosissa eli kanttakaan ei oo irti käytetty (vielä). Mitään HiPo tavoitteita ei oikeestaan oo, jos se sen 1,2bar puhaltaa mukisematta ja suht turvallisesti niin riittää.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 11. 8:28:55 2003

ostin sen 2wd cossun kompuralla olevan ahtimen. illalla paikalle... pakopesä edelleen .36.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Marraskuu 11. 10:30:09 2003

[quote author=samiharju link=board=2;threadid=16456;start=0#124524 date=1068532135]<br>ostin sen 2wd cossun kompuralla olevan ahtimen. illalla paikalle... pakopesä edelleen .36.<br>[/quote]<br><br>No sitten on sillä 1,2 barilla vastapaineet varmaan lähempänä 3 baria... Tosin tuolla ahtopaineella vakiokannen virtauskyky on on ollut tapissa jo hyvän matkaa.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Marraskuu 11. 10:34:12 2003

Odotan innolla ensikommentteja ::)
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vieras
Ylläpitäjä

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Marraskuu 11. 11:17:56 2003

Samoin :)

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Marraskuu 11. 11:23:53 2003

huoh...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Tomba » Ti Marraskuu 11. 13:02:08 2003

Mitäs mieltä ootte tollasesta ahtimesta.<br>Siis esimerkki rakennetusta ahtimesta<br><br>http://www.proturbo.fi/huollot/huollot. ... <br>Isompi kompura ja suurennettu pakoaukko<br><br>

Marko_T.
Ylläpitäjä

Re:RS Turbon ahtimesta

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Ti Marraskuu 11. 13:57:52 2003

Tuo ahdin esimerkki tehtiin aikanaan mun RST:hen. Uusi pakopesä,kun vanha oli halki ym. Vetoa tuli noilla muutoksilla lisää, alkoi ahtaa alempaa, ja veti ihan vimmatusti rajottimelle asti. Ihan ok perusahtimeksi. Kyllä sen ainakin perstuntumalla huomasi verrattuna vakio T3:seen. Penkissä en käyttänyt muutoksen jälkeen.<br><br><br>[quote author=Tomba link=board=2;threadid=16456;start=25#124575 date=1068548528]<br>Mitäs mieltä ootte tollasesta ahtimesta.<br>Siis esimerkki rakennetusta ahtimesta<br><br>http://www.proturbo.fi/huollot/huollot. ... <br>Isompi kompura ja suurennettu pakoaukko<br><br><br>[/quote]

Vastaa Viestiin