RS turbon määränjakajan kestävyys??

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Su Kesäkuu 14. 23:29:33 2009

Mystinen vika vai pirun huono tuuri.

Pari viikoa sitten ajelin kaverin kanssa ja rs hyytyi. Viaksi paljastui että ei saa bensaa. Määränjakajan läpi ei tullut bensaa. Uusi suodatin joten tuskin mitään roskia oli tukkimassa sitä.

Noo, ostin "uuden" jakajan kaikkine kilkkeineen(ei ennen filtteriä olevaa paineensäädintä se vielä entinen) ja ajelin ilman ongelmia parikymmentä kilsaa ja sama juttu. :evil:

Eli bensa ei tule jakajan läpi suuttimille asti.

Voikohan jokin rikkoa tuon jakajan vain onko vai helvetin huono tuuri.
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 16. 13:53:54 2009

Luulisin että määräjakajissa ei ole mitään vikaa, koska se on saksalaista PANZERWAGEN-tekniikkaa, joka toimii vaikka päälle kusis. :lol:
Mahtaaks siinä olla joku sähkönen sammutusventtiili mikä katkasee bensansyötön? Ainakin siinä on syötönkatkasu moottorijarrutuksella, toimiiko se sitten sillä sähköisellä ohjauspaineensäätimellä... Nyt kun en tähän hätään muista kummonen systeemi se oli, joskus olen tutkinut syvällisestikkin tollasta. Ja onko varmasti bensanpaine riittävä?
Jäsen #606

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Ti Kesäkuu 16. 14:05:56 2009

Ei ainakaaan ensimmäisellä kerralla vaikuttanut sähköisen säätimen vaihto. Ja vika korjautui vaihtamalla jakaja, siis ainakin vähäksi aikaa.
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 16. 14:09:00 2009

tuleeks bensaa kun määräjakajan lautasta painelee?
Jäsen #606

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Ti Kesäkuu 16. 14:27:13 2009

Pitää illalla kokeilla, mutta edellinen oli ainakin ihan eloton. Liittimen välistä pitäs ruiskuta kuitenkin ihan kunnolla bensaa, kun vähän höllää suuttimen banjopulttia.
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 16. 14:52:24 2009

Tulihan sitä polttoainetta pumpulta?
Jäsen #606

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Ti Kesäkuu 16. 14:59:23 2009

Juu perus jutut on pois suljettu.
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Ti Kesäkuu 16. 20:29:13 2009

Testailin tuossa:
Määränjakajan lautasen painelu ei auta(virrat päällä). Ainoa keino että bensan saa kulkemaan jakajan läpi on jumia läppä alas ja kääntää virrat päälle. Sillon ruikki vähän(jakajan päältä), mutta ei käynnisty vaikka toistaa toimenpiteen pariin otteeseen. Kun virrat kääntää päälle lautasen ollessa alhaalla kuuluu jakajan suunnasta "nahkahousupierua" kuullostava ääni? olipa suutinputket kiinni tai ei.
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Ti Kesäkuu 16. 20:51:28 2009

Missähäs se sihti/suodin/siivilä on tuossa jakajassa. Jos sinne on sittenkin päässyt jotain paskaa.
Ainakin s1 escon korjaamokäsikirjassa puhutaan riittämättömän paineen mahdolliseksi aiheuttajaksi:

"Siivilä polttoainemäärän jakajan tulopuolen kaksoisliittimessä tukossa"


Eli missä?
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 16. 21:34:52 2009

Paljonko bensanpaine?
Jäsen #606

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Ti Kesäkuu 16. 22:01:04 2009

Paha sanoa kun ei ole mittaria. Onhan tuo vähän ihmeellistä että kesti ajaa tuolla jakajalla 20-30km ilman ongelmia ja nyt taas..
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Su Kesäkuu 28. 15:03:34 2009

Nyt asentelin autogaugen halppis mittarin jakajan paineen mittauspisteeseen. Kun kääntää virrat päälle, niin pumppu nostaa paineet n.5,2bar ja kun pumppu pysähtyy paineet putoavat lähes välittömästi 2bar ja palaavat 3baariin johon jäävät myös startatessa. Jos pumpun kytkee pumppaamaan koko ajan, niin paineet pysyvät 5baarissa ja startatessa putoavat hiukan.

Nähtävästi siis joku paineentasaaja päästää paineet takaisin tankkiin?!
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Kesäkuu 28. 15:15:55 2009

ouzei kirjoitti:Nyt asentelin autogaugen halppis mittarin jakajan paineen mittauspisteeseen. Kun kääntää virrat päälle, niin pumppu nostaa paineet n.5,2bar ja kun pumppu pysähtyy paineet putoavat lähes välittömästi 2bar ja palaavat 3baariin johon jäävät myös startatessa. Jos pumpun kytkee pumppaamaan koko ajan, niin paineet pysyvät 5baarissa ja startatessa putoavat hiukan.

Nähtävästi siis joku paineentasaaja päästää paineet takaisin tankkiin?!
Näistähän "menee" noita järjestelmäpaineensäätimiä. Luulisin että vikana ois se.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Su Kesäkuu 28. 16:37:21 2009

Eli keneltä löytyisi ylimääräinen?
Ja samalla voisi vaihtaa paineentasaajan ennen filtteriä. Jousi pitää kummaa ääntä.

Olisiko sitten mahdollista että tuo bensanpaineen tasaaja (ennen filtteriä) päästäisi liian kovan paineen jakajalle ja rikkoisi järjestelmäpaineensäätimen (siis jo toistamiseen)?


Osia voi tarjota privalla tai 050-3430024
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja ouzei » Ma Heinäkuu 13. 18:19:39 2009

Nähtävästi tuossa KE:ssä on sama bensanpaineentasaaja kuin K:ssakin? Ainakin s1:n korjauskäsikirjan mukaan on samanlainen, mutta onko sama.
-06 Focus ST
-92 Ducato 4x4

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Heinäkuu 14. 17:00:45 2009

On sama paineakku, eikä se mitenkään voi aiheuttaa liian suurta painetta. Paineensäädin on sitten erikseen myöhemmin ja se on aivan erilainen kuin K-jetissä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » Ke Joulukuu 2. 15:44:41 2009

Kysymys ei koske paljolti edellisiä kommentteja, mutta onkohan vaikutusta mihinkään jos nostaa bensan painetta ennen määränjakajaa? Onko vakiosuuttimissa varaa korkeampaan syöttöön?
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Joulukuu 2. 17:17:07 2009

RSTkaastinen kirjoitti:Kysymys ei koske paljolti edellisiä kommentteja, mutta onkohan vaikutusta mihinkään jos nostaa bensan painetta ennen määränjakajaa? Onko vakiosuuttimissa varaa korkeampaan syöttöön?
Mitä sä ajat takaa kyseisellä virityksellä?

Tyhjäkäynti co ruuvista tyhjäkäynti - ahdoille asti säätö.
Ahdoilla oleva seos säädetään elektronisen paineensäätimestä ruuvin takaata, on sitten pirun herkkä. 1/4 kierros on jo paljon!

Vakiosuuttimilla pääsee kyllä siihen 200hp ainakin?. Taitaa ongelmana olla isoimmilla tehoilla vaan seosten saaminen laihemmalla alakierroksilla?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » To Joulukuu 3. 16:37:02 2009

Tarkotus oli saada koneelle enemmän bensaa, koska ahtojakin piikkinä 0,9 baria. Ihan vaan ettei ainakaan laihalla käy. Missä tuo elektroninen paineensäädin sijaitsee ja se ruuvi?
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » To Joulukuu 3. 20:10:13 2009

RSTkaastinen kirjoitti:Tarkotus oli saada koneelle enemmän bensaa, koska ahtojakin piikkinä 0,9 baria. Ihan vaan ettei ainakaan laihalla käy. Missä tuo elektroninen paineensäädin sijaitsee ja se ruuvi?
Määräjakajan kyljessä on se muovinen musta tai harmaa mötikkä mihin tulee 2 johtoa (1 liitin siis). Liitin irti ja ne kaks ruuvia siitä paineensäätimestä. Siellä on sitten 5-6bar painetta jotenka rättiä edes väliin ettei tule silmille!

Sen jälkeen avaat sen ruuvin toiseltapuolelta paineensäädintä kun oot saanu kätees sen. Sen alla on tosi pieni kuusiokolo, sitä käännät noin 1/6 aluks.
Tietenkin laajakaista lambda on ehdoton... Muutenkin tosi hyödyllinen turbo autossa. :wink:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

keroinen32
Viestit: 5
Liittynyt: Su Heinäkuu 25. 16:20:39 2010

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja keroinen32 » Su Syyskuu 12. 21:38:49 2010

Mikähän mahtaisi olla hyvä seossuhde täyskaasulle,osakaasulle ja tyhjäkäynnille? kun autossa on pikkuisen isompi välijäähdytin ja ahdot ovat 0,8/0,5bar.

Säätö apuna löytyy innovaten lc-1 laajakaista lambda ja ennen sen hankintaa luulin auton käyvän laihalla kun se puutuu kiihdytyksessä pahasti n. 3500-5000rpm välin, vai voiko tämä olla ominaisuus kun on vakio turbo jne...? mutta kun sain seosmittarin kiinni niin huomasin afr lukeman olevan täyskaasulla 10-10,5 eli aivan liian rikkaalla, sääsin seosta vähän laihemmalla tuosta kuusiokoloruuvista, jonka jälkeen täyskaasulla oli 11-11,5, jolloin tuo hyytyminen hieman pieneni, mutta ei loppunut, samalla tyhjäkäyntiseos nousi n.15,8 joten mahtaako olla liian laihalla?
escort rs s2 -90

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: RS turbon määränjakajan kestävyys??

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Syyskuu 12. 22:52:29 2010

keroinen32 kirjoitti:Mikähän mahtaisi olla hyvä seossuhde täyskaasulle,osakaasulle ja tyhjäkäynnille? kun autossa on pikkuisen isompi välijäähdytin ja ahdot ovat 0,8/0,5bar.

Säätö apuna löytyy innovaten lc-1 laajakaista lambda ja ennen sen hankintaa luulin auton käyvän laihalla kun se puutuu kiihdytyksessä pahasti n. 3500-5000rpm välin, vai voiko tämä olla ominaisuus kun on vakio turbo jne...? mutta kun sain seosmittarin kiinni niin huomasin afr lukeman olevan täyskaasulla 10-10,5 eli aivan liian rikkaalla, sääsin seosta vähän laihemmalla tuosta kuusiokoloruuvista, jonka jälkeen täyskaasulla oli 11-11,5, jolloin tuo hyytyminen hieman pieneni, mutta ei loppunut, samalla tyhjäkäyntiseos nousi n.15,8 joten mahtaako olla liian laihalla?
Kuhan pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä. Omassa oli 14-18afr, ei oo niin justiinsa. Ajossa oon ymmärtäny että aika liki 14.7, tai miten itte tykkää. Ettei nyi kuitenkaan. Ahdoilla (rst tapauksessa täyskaasulla osaa vaan rikastaa) on hyvä pitää siellä alle 13. Ite pidin siinä 11-12.5.

Sieltä muovisesta mokkulasta säädetään koko seos (eli siis ahdon alainen) ja kuusiokolosta tyhjäkäyntiseos.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Vastaa Viestiin