dumpin paikka?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

dumpin paikka?

Viesti Kirjoittaja cossuton » Su Lokakuu 1. 10:09:12 2006

Mnjooh, tuli tommonen tumppi ostettua (halvalla), kun kaverilta jäi ylimääräkseks.. pari päivää ehti käyttää..

Mutta mutta, mihis tuo on kannattavaa pistää? Monet tai peräti useimmat on laittanu siihen kumiputkeen mikä tulee välijäähyltä, ainakin kuvien perusteella.. mutta mitäs jos laittais kiinteesti siihen metalliseen imuputkeen mikä on venakopan päällä? Oon jossain nähny jonkun sellaisen toteuttaneen, mutta onko siitä mitään käytännön hyötyä verrattuna tuohon kumiputkeen? Kaapista meinaan löytyy yksi tuollainen metalli-imuputki ylimääräsenä..

Jos jollakulla on kuvia toteutuksesta niin otan ilolla vastaan.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: dumpin paikka?

Viesti Kirjoittaja TVR » Su Lokakuu 1. 10:27:44 2006

cossuton kirjoitti:Mnjooh, tuli tommonen tumppi ostettua (halvalla), kun kaverilta jäi ylimääräkseks.. pari päivää ehti käyttää..

Mutta mutta, mihis tuo on kannattavaa pistää? Monet tai peräti useimmat on laittanu siihen kumiputkeen mikä tulee välijäähyltä, ainakin kuvien perusteella.. mutta mitäs jos laittais kiinteesti siihen metalliseen imuputkeen mikä on venakopan päällä? Oon jossain nähny jonkun sellaisen toteuttaneen, mutta onko siitä mitään käytännön hyötyä verrattuna tuohon kumiputkeen? Kaapista meinaan löytyy yksi tuollainen metalli-imuputki ylimääräsenä..

Jos jollakulla on kuvia toteutuksesta niin otan ilolla vastaan.
Dumppi ennen cooleria turbon ja coolerin väliputkeen.
Ei tartte coolerin jäähdyttää sitä ilmaa joka puhalletaan ulos :idea:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Lokakuu 1. 12:08:19 2006

Jos olet laittamassa sitä RST:hen (kuten allekirjoituksestasi päättelen), unohda koko juttu. KE-jetti ei toimi kalvo- tai 1-mäntädumpilla. 2-mäntäisen voi saada toimimaan jotenkin säätösession jälkeen, tai asentaa sähköinen ohjaus. Mikä ei ole helppo eikä halpaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: dumpin paikka?

Viesti Kirjoittaja Perkele » Su Lokakuu 1. 12:49:58 2006

TVR kirjoitti:
cossuton kirjoitti:Mnjooh, tuli tommonen tumppi ostettua (halvalla), kun kaverilta jäi ylimääräkseks.. pari päivää ehti käyttää..

Mutta mutta, mihis tuo on kannattavaa pistää? Monet tai peräti useimmat on laittanu siihen kumiputkeen mikä tulee välijäähyltä, ainakin kuvien perusteella.. mutta mitäs jos laittais kiinteesti siihen metalliseen imuputkeen mikä on venakopan päällä? Oon jossain nähny jonkun sellaisen toteuttaneen, mutta onko siitä mitään käytännön hyötyä verrattuna tuohon kumiputkeen? Kaapista meinaan löytyy yksi tuollainen metalli-imuputki ylimääräsenä..

Jos jollakulla on kuvia toteutuksesta niin otan ilolla vastaan.
Dumppi ennen cooleria turbon ja coolerin väliputkeen.
Ei tartte coolerin jäähdyttää sitä ilmaa joka puhalletaan ulos :idea:
Tähän korjauksena mitä lähempänä kaasuläppää dumppi on sen parempi, koska näin ilman kulkusuunta pysyy läpälle asti oikeana vaihto tilanteessa. Mikäli dumppi on lähellä turboa käy ilma kääntymässä läpällä ja tulee takaisin dumpille IC:ssä väärään suuntaan.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Lokakuu 1. 13:12:21 2006

Onko kyseessä millainen dumppi?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: dumpin paikka?

Viesti Kirjoittaja TVR » Su Lokakuu 1. 13:15:07 2006

Perkele kirjoitti:
TVR kirjoitti:
cossuton kirjoitti:Mnjooh, tuli tommonen tumppi ostettua (halvalla), kun kaverilta jäi ylimääräkseks.. pari päivää ehti käyttää..

Mutta mutta, mihis tuo on kannattavaa pistää? Monet tai peräti useimmat on laittanu siihen kumiputkeen mikä tulee välijäähyltä, ainakin kuvien perusteella.. mutta mitäs jos laittais kiinteesti siihen metalliseen imuputkeen mikä on venakopan päällä? Oon jossain nähny jonkun sellaisen toteuttaneen, mutta onko siitä mitään käytännön hyötyä verrattuna tuohon kumiputkeen? Kaapista meinaan löytyy yksi tuollainen metalli-imuputki ylimääräsenä..

Jos jollakulla on kuvia toteutuksesta niin otan ilolla vastaan.
Dumppi ennen cooleria turbon ja coolerin väliputkeen.
Ei tartte coolerin jäähdyttää sitä ilmaa joka puhalletaan ulos :idea:
Tähän korjauksena mitä lähempänä kaasuläppää dumppi on sen parempi, koska näin ilman kulkusuunta pysyy läpälle asti oikeana vaihto tilanteessa. Mikäli dumppi on lähellä turboa käy ilma kääntymässä läpällä ja tulee takaisin dumpille IC:ssä väärään suuntaan.
No mulla on kyllä kummallakin lailla ja kumpikin tapa tuntuu toimivan :roll:

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Lokakuu 1. 16:33:42 2006

jjs kirjoitti:Jos olet laittamassa sitä RST:hen (kuten allekirjoituksestasi päättelen), unohda koko juttu. KE-jetti ei toimi kalvo- tai 1-mäntädumpilla. 2-mäntäisen voi saada toimimaan jotenkin säätösession jälkeen, tai asentaa sähköinen ohjaus. Mikä ei ole helppo eikä halpaa.
Baileys kaksmantä dumpilla toimi mulla ainakin ilman mitään ongelmia, ilman mitään erillisiä säätöjä. Kaksoismäntä dumpithan on tarkoitettu juuri sellaisiin keksintöihin, joissa ilmamäärämittari/se ihme murikka mikä lie olikaan ke-jetissä. Tarkemmin en ole tuollaisen dumpin toimintaan perehtynyt, mutta hyvä/kunnossa oleva toimii tuollaisessakin jäjestelmässä.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Su Lokakuu 1. 17:21:49 2006

Stefa kirjoitti:Onko kyseessä millainen dumppi?
Tällänen.

Onko tuo nyt sitten -mikä dumppi malliltaan?
Jos ei käy tuohon KE-jettiin, niin täytyy myydä poies, onneks en paljoa maksanu :lol:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Su Lokakuu 1. 17:34:21 2006

cossuton kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Onko kyseessä millainen dumppi?
Tällänen.

Onko tuo nyt sitten -mikä dumppi malliltaan?
Jos ei käy tuohon KE-jettiin, niin täytyy myydä poies, onneks en paljoa maksanu :lol:
kannattaa ainakin kokeilla, helpohkoahan se on pois ottaa jos ei toimi. Henkimaailman juttuhan nuo ke-jetit on, mutta itellä ainakin toimi kaks mäntänen kun piti tarpeeksi kireällä. Joillakin nähnyt yks mäntäisiäkin?
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja mauke » Su Lokakuu 1. 19:12:37 2006

Mulla toimii kans bailey kaksmäntädumppi iha ok.
Eikä varmasti ole mitään käytännön eroa sillä laitatko sen dumpin siihen alumiiniputkeen tai sitten siihen kumiletkuun.
RS2000 -96
Fiesta -11

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Su Lokakuu 1. 20:26:34 2006

jjs kirjoitti:Jos olet laittamassa sitä RST:hen (kuten allekirjoituksestasi päättelen), unohda koko juttu. KE-jetti ei toimi kalvo- tai 1-mäntädumpilla. 2-mäntäisen voi saada toimimaan jotenkin säätösession jälkeen, tai asentaa sähköinen ohjaus. Mikä ei ole helppo eikä halpaa.
Eikös KE-jetti holovaa bensaa koneeseen jos dunpinlaittaa..

E: elikkä kun kaasun nostaa pois niin dumppiaukeaa-> ja turbo imee määränjakajan levyä alas = ruiskuttaa bensaa

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Su Lokakuu 1. 21:04:11 2006

Silloin kun nostaa ahdoilta kaasulta niin rikastuu hetkellisesti, jos taas vuotaa normiajossa niin laihenee.

Itsellä on tuo baileyn 2-mäntäviritelmä ja liian löysä jousi se vakio. Matka-ajossa vuoti kun imusarjassa alipainetta mutta turbo pukkasi jo vähän ylipainetta, herkästi kun männät liikkui. Ei ollut hyvä, vetoa puuttui.
Tyhjäkäynnillä kyllä toimi niinkuin pitää. Sillä jäykemmällä jousella voisi olla parempi. Sinänsä perseestä kun tehdas mainostaa että juuri heidän dumppinsa on nimenomaan suunniteltu ilmamäärämittarillisiin autoihin mm RS turboon ja silti se ei toimi niinkuin pitää.

Yksimäntäinen säädettävä kiinni, halvempi ja kun tarpeeksi tiukkaa niin ei vuoda silloin kuin ei pitäisi, on oma mielipide asiaan.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Lokakuu 1. 22:12:45 2006

Ikävä kyllä tuo ei taida toimia.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Lokakuu 2. 8:30:40 2006

Voihan sitä aina laittaa kierrättävän niin poistuu kaikki ongelmat. Itsellä on dumpinpaikka tehty siihen alumiinisen ahtoputken ulkomutkaan. Siellä on ainakin hyvin tilaa. Käytön kannalta ihan yksi ja hailee missä se on.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Ma Lokakuu 2. 16:10:29 2006

itellä oli tommonen kiristettävä yksmäntä dumppi ja hienosti pelas.

kyseisen kapistuksen saa mpm-performance.com

reilulla kilon paineella aivastus rupee olemaan jo älytön :D
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » Ke Lokakuu 4. 19:16:50 2006

Samoin minulla oli 1-mäntäinen Pate Racingin dumppi ja hyvin toimi! Oli ehkä vaan hieman kova ääninen.

Janska
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Janska » Ke Lokakuu 4. 19:29:16 2006

Mulla on kans joku 1 mäntänen ja siihen tehty säätö. Tuntus toimivan.

juusotil
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Tammikuu 20. 17:48:32 2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juusotil » Ma Lokakuu 9. 20:55:31 2006

Itselläni ei toiminut yksimäntäisellä dumpilla, joten oli laitettava bypass venttiili rinnan.

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ti Lokakuu 10. 9:17:55 2006

Mullakaan ei pelannut 1 mäntäisellä, mutta nyt 2 mäntäisellä on pelannut hienosti.
ESCORT MK3/4

jarnok
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Tammikuu 15. 10:04:26 2007
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja jarnok » Ti Maaliskuu 20. 19:46:44 2007

vähän ot ja tyhmä ks mutta miksi joissakin turbopakosarjoissa on liitäntä dumpille?Niin vaan mietin kun kyseessä oli toi dumpin sijoituspaikka

tupu
Viestit: 769
Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja tupu » Ti Maaliskuu 20. 20:32:15 2007

jarnok kirjoitti:vähän ot ja tyhmä ks mutta miksi joissakin turbopakosarjoissa on liitäntä dumpille?Niin vaan mietin kun kyseessä oli toi dumpin sijoituspaikka
Niissä on liitäntä Hukkaportille, ei dumpille. kaks eri asiaa.. Lue Tämä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 20. 22:07:55 2007

juusotil kirjoitti:Itselläni ei toiminut yksimäntäisellä dumpilla, joten oli laitettava bypass venttiili rinnan.
Myöhässä heräsin tähän, mutta vaivaa; mikäs ero "dumpilla" ja by-passilla olikaan :) Ja miten se tähän "ongelmaan" liittyy?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ti Maaliskuu 20. 22:12:02 2007

jjs kirjoitti:
Myöhässä heräsin tähän, mutta vaivaa; mikäs ero "dumpilla" ja by-passilla olikaan :) Ja miten se tähän "ongelmaan" liittyy?
tupu kirjoitti: Lue Tämä.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 20. 22:34:35 2007

Noh, näihin on vaikea saada sarkasmia...
Ero on ainoastaan siinä että by-pass nimensä mukaisesti kierrättää ilman takaisin moottoriin, yleensä ilmanputsarin ja ahtimen välille. Mutta toimintaan sillä ei ole sinällään vaikutusta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin