Efin kannesta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tkorkiak
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Maaliskuu 6. 16:12:23 2006
Paikkakunta: Kokkola

Efin kannesta

Viesti Kirjoittaja Tkorkiak » La Maaliskuu 11. 13:41:54 2006

Olen escort rst 88` vuosimalliseen autoon vaihtamassa 92` vuosimallin kantta, kun tuo efin ruiskukin asennettu muutama vuosi sitten. Joten sellaista kysyisin että meneekö tuon vanhan kannen sisuskalut tuohon uudemman kanteen? eli nokka, seuraajat ym.

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » La Maaliskuu 11. 13:48:12 2006

Pitäisi käydä, tosin riippuu siitäkin minkä muotoinen on kannessa palotila.

Kannattaa kokeilla tota hakua niin sieltä löytyy aika paljon apua, ja ei tulisi avattua turhaan samaan asiaan kokevia topicceja.

Tosin hakusana ei välttämättä aina täsmää otsikoiden kanssa.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Maaliskuu 11. 14:08:38 2006

Ainakin nokka oli eri osanumerolla kuin kaasarivehkeen. EFIssä siis oma nokkansa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Tkorkiak
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Maaliskuu 6. 16:12:23 2006
Paikkakunta: Kokkola

Efin kannesta

Viesti Kirjoittaja Tkorkiak » La Maaliskuu 11. 14:31:15 2006

Pyöreillä palotiloilla tottakai tuo rs turbon kansi on nyt mikä paikoillaan. Ja efihän on myös pyöreillä, eihän tässä mistään kaasarivehkeestä ole nyt kyse missä perseenmuotoiset palotilat. Sen tiedän jo että että kaasarissa ja ruiskussa on eri nokat. Mutta meneekö vanhemman rs turbon nokka+seuraajat tuohon uudemman Efin kanteen?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Maaliskuu 11. 15:08:45 2006

Kaikissa 1.6:sissa menee aivan kaikki kannen rojut ristiin, oli sitten millä palotiloilla tai ruiskuilla ikinä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Tkorkiak
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Maaliskuu 6. 16:12:23 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kannesta

Viesti Kirjoittaja Tkorkiak » La Maaliskuu 11. 15:42:21 2006

Miksihän fordi myy mk4 ja mk5 cvh koneisiin escortteihin eri osanumerolla nostajat? ja hinnoissa on suuria eroja

Tkorkiak
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Maaliskuu 6. 16:12:23 2006
Paikkakunta: Kokkola

nokka

Viesti Kirjoittaja Tkorkiak » Su Maaliskuu 12. 21:33:30 2006

Heitetääs tähän vielä sellainen onko rs turbon (motorcraft) nokassa mitään eroa efin ruiskun nokkaan? nokan tässä kohtapuoliin joutuu kumminkin uusimaan ja tuo ruiskun nokka olisi aikalailla turbon nokkaa halvempi. Eli onko muita eroja kuin osanumero?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Maaliskuu 12. 21:45:47 2006

Fordin omien nokkien eroja en tiedä, mutta ainakin Kent Cams:lla on taulukon mukaan EFi:lle ja RST:lle omat nokkansa. Sama juttu tarvikenokkien kanssa. Tiedän yhden RS Turbon, jossa on EFi:n tarvikenokka. Kone toimii vieläpä kaiken lisäksi hyvin, vaikka nokan myyjä epäilikin sopivuutta. Tästä voi päätellä, että ilmeisesti erot ovat aika pieniä(, mutta kuitenkin siis olemassa, jos haetaan täydellisyyttä).

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Maaliskuu 12. 21:50:12 2006

Turbokoneisiin on yleensäkin omat viritysnokkansa. Jos meinaa että jotain hyötyä saavuttaa ostamalla alkuperäisen turbon nokan tarvikeakselin sijaan, niin samalla rahalla kannattaa ostaa sitten oikeasti kireämpi keppi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Maaliskuu 12. 22:20:52 2006

mfi ruiskun nokka on sama ku turbossa. en tiiä onko efi eri mutta epäilen kyllä ihan samaksi.

sine ootko jo testannu turbossa sitä cvh32:sta?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Maaliskuu 13. 7:02:57 2006

Efissä on ihan oma nokkansa joka on fordin orkkisnokista rajuin (ei tietoa rs1600i:stä). Tuota itse käytin Orionissa ja enemmän kuin tyytyväinen olin vetoalueeseen ja tehoon.

Mulla olisi ihan heikko muistikuva jostakin, että efissä olisi nokan perusympyrää muutettu ja tämä korjattu pois nostajien pituudella. Voi olla kyllä vääräkin muistikuva.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Maaliskuu 13. 23:16:18 2006

Stefa kirjoitti:sine ootko jo testannu turbossa sitä cvh32:sta?
En ole testannut sitä vielä mihinkään. Siinä samassa RST:n kannessa se on edelleen kiinni, jossa se oli sinulta tullessa. Tarkoitus oli/on laittaa se edelleen tuohon Escort 1.6i Ghia -91 koneeseen, kun siinä on EFi CVH jo muutenkin. Kaikkea hullua sitä ihminen saakin päähänsä kuten esimerkiksi alkaa "lievästi" virittämään vapaasti hengittävää moottoria... katsotaan nyt tämä luku loppuun asti, kun on kerta touhuun ryhdytty.

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ke Helmikuu 20. 15:01:46 2008

Minkäslaisia välyksiä suosittelisitte käytettäväksi venttiilinohjureissa imu/pakopuolella.
ESCORT MK3/4

Timo_R
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Timo_R » Ti Maaliskuu 4. 22:22:08 2008

Olen tuossa pikkuveljen Orioniin kantta hiukan väsäillyt, ja ainakin sellanen asia pisti silmään että EFI:n kannessa ei pakokanavat täsmää kovinkaan hyvin vakio-RS-turbon pakosarjaan.
Kannessa neliskulmaiset kanavat ja pakosarjassa pyöreät. Pahimmillaan 4mm pykälä pakosarjaan nähden. Tiedä sitten onko tällä juurikaan mitään merkitystä, mutta ainakin näön vuoksi koitin niitä hiukan kohdistella :lol:
Volvo 850 T-5R *työn alla*
Sierra 1.8td @ 2.0i Dohc -93 *myyty*
Volvo 242 2.3 16v TIC

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Maaliskuu 4. 22:32:48 2008

Timo_R kirjoitti:Olen tuossa pikkuveljen Orioniin kantta hiukan väsäillyt, ja ainakin sellanen asia pisti silmään että EFI:n kannessa ei pakokanavat täsmää kovinkaan hyvin vakio-RS-turbon pakosarjaan.
Kannessa neliskulmaiset kanavat ja pakosarjassa pyöreät. Pahimmillaan 4mm pykälä pakosarjaan nähden. Tiedä sitten onko tällä juurikaan mitään merkitystä, mutta ainakin näön vuoksi koitin niitä hiukan kohdistella :lol:
Eipä se paljoa haittaa kun se pykälä on niin päin että kannen reikä on pienempi. Noita tehdään joskus tahallaankin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Timo_R
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Timo_R » Ke Maaliskuu 5. 21:52:50 2008

JesseT kirjoitti:
Timo_R kirjoitti:Olen tuossa pikkuveljen Orioniin kantta hiukan väsäillyt, ja ainakin sellanen asia pisti silmään että EFI:n kannessa ei pakokanavat täsmää kovinkaan hyvin vakio-RS-turbon pakosarjaan.
Kannessa neliskulmaiset kanavat ja pakosarjassa pyöreät. Pahimmillaan 4mm pykälä pakosarjaan nähden. Tiedä sitten onko tällä juurikaan mitään merkitystä, mutta ainakin näön vuoksi koitin niitä hiukan kohdistella :lol:
Eipä se paljoa haittaa kun se pykälä on niin päin että kannen reikä on pienempi. Noita tehdään joskus tahallaankin.
Juu eihän se tietenkään noin päin oo läheskään niin paha ku toisin päin. Mutta näön vuoksi kun vähä viilailee nii omasta mielestä Esson-pöydässä kasvattaa ainakin 50hv tehoa :lol:
Taitaapa olla sama kansi jota säkin oot joskus pidellyt :roll:
Volvo 850 T-5R *työn alla*
Sierra 1.8td @ 2.0i Dohc -93 *myyty*
Volvo 242 2.3 16v TIC

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Maaliskuu 5. 23:00:20 2008

Sanotaan nyt vielä sen verran että ei ne pakokanavat ole sen erilaisempia RST:n kannessakaan. Ainoat CVH kannet missä on pyöreät pakokanavat on S1 ja RS1600i kannet.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Timo_R
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Timo_R » Ke Maaliskuu 5. 23:08:07 2008

JesseT kirjoitti:Sanotaan nyt vielä sen verran että ei ne pakokanavat ole sen erilaisempia RST:n kannessakaan. Ainoat CVH kannet missä on pyöreät pakokanavat on S1 ja RS1600i kannet.

Näin mä vähän epäilinkin. Käytännön merkitys varmaankin on hyvin pieni.
Ja sitä tarkotin että tää Orioni vissiinkin on sun vanha.....
Volvo 850 T-5R *työn alla*
Sierra 1.8td @ 2.0i Dohc -93 *myyty*
Volvo 242 2.3 16v TIC

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Maaliskuu 5. 23:45:57 2008

Juu, tuossa on itse asiassa kuva kyseisestä pakokanavasta:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT_kuvat/head2.jpg
ja miten tein saman asian Escortin koneeseen:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT_kuvat/head2.jpg
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT_kuvat/head6.jpg

Taitaa ainoa hyöty tässä nysväämisessä kuitenkin olla se, että paska ei tartu kanavaan kiinni. Joskus kun parin vuoden päästä rakentamisesta otin pakosarjan irti ja kurkistin pakokanavaan, niin sama kiilto siellä vielä oli.

Katselin kuvat myös läpi omasta S1 kannesta, ja kyllä siinä kanavat oli lähempänä tuota ensimmäistä efi kantta kuin toista. Eli aika D-malliset oli vielä nekin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Timo_R
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Timo_R » Pe Maaliskuu 7. 22:10:17 2008

Piti yksi venttiilikin vaihtaa, mutta tyhmänä tuli tilattua vain yksi kappale. Yllättävän isoja eroja eri valmistajien välillä venttiileissä. Vanhat oli AE:n valmistamat, uudesta ei tietoa. Uusi aivan erilainen palotilan puolelta, ja tarkemmin katsellessa myös muotoilultaan ihan eri.
Tulipahan tilattua sitten virheestä opittuna kaikki neljä uutta. Tiedä sitten että onko tämäkin aivan hiusten halkomista, mutta onpahan sitten kaunis rivi uusia samanlaisia venoja :)

Joku varmaan osaa sanoa että onko RS-turbossa jotkut erikoiset pakovenat vakiona (natrium-täytteiset tai jotain)?
Sopiiko sellaset Efi-kanteen, tai onko mitään järkeä ees harkita?
Volvo 850 T-5R *työn alla*
Sierra 1.8td @ 2.0i Dohc -93 *myyty*
Volvo 242 2.3 16v TIC

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Maaliskuu 7. 23:35:51 2008

Natrium täytteiset on 84-87 tai jotakin sellaista. Siis vain ekoissa S2 malleissa. Ei ole järkeä harkita mielestäni. Itse kun viimeksi pakovenoja CVH koneeseen varaosamyymälästä hain niin aika monta pitä hyllystä hakea, että sai neljä samanlaista.

Ihan mielenkiinnosta, mitä siinä yhdessä oli vikaa?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Timo_R
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Timo_R » La Maaliskuu 8. 18:23:24 2008

JesseT kirjoitti:Natrium täytteiset on 84-87 tai jotakin sellaista. Siis vain ekoissa S2 malleissa. Ei ole järkeä harkita mielestäni. Itse kun viimeksi pakovenoja CVH koneeseen varaosamyymälästä hain niin aika monta pitä hyllystä hakea, että sai neljä samanlaista.

Ihan mielenkiinnosta, mitä siinä yhdessä oli vikaa?
Sokkien urat kuluneet, ja sitten hakkautunut sen verran pärsään ettei tullut edes ohjurin läpitte pois. Täyty ensin viilata ryysteet pois.
Kyselin eräältä tutulta joka on joskus ajanut endurancea CVH-koneisella Fiestalla, ja hän sanoi että on ihan tyyppivika ainakin tarvikeventtiileissä. Tarkemmin tarkastellessa myös pakovenojen sokkaurissa alkaa olla orastavaa väljyyttä.
Volvo 850 T-5R *työn alla*
Sierra 1.8td @ 2.0i Dohc -93 *myyty*
Volvo 242 2.3 16v TIC

Vastaa Viestiin