Escort RST s2 aurauskulmat

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Escort RST s2 aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ti Toukokuu 8. 15:05:53 2007

Minkälaisiin arvoihin olette yleensä säätäneet escort rst s2 aurauskulmat?
Taitaa auto olla 20mm matalampi kuin originaali ja vakio kokoisilla pyörillä.
ESCORT MK3/4

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Toukokuu 8. 16:37:59 2007

eiköhän ne kannata säätää ihan vakio arvoihin.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ti Toukokuu 8. 21:10:44 2007

Hesus kirjoitti:eiköhän ne kannata säätää ihan vakio arvoihin.
Samaa mieltä. Kävin rst:n kanssa nelipyöräsuuntauksessa viime keväänä, ihan vakio arvoihin säätivät.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Toukokuu 8. 23:13:52 2007

Tyypillisesti escorttia madallettaessa camberit lisääntyy, caster vähenee, ja auraus lisääntyy kummassakin päässä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ke Toukokuu 9. 9:45:02 2007

Joo vakioarvoissa ne nyt on, mutta toi keula on välillä aika levoton ja tuntuis pomppivan omituisesti. Mistähän kannattaisi etsiä syytä moiseen? Kaikki osat pyörän tuennassa ovat uusia ja vanteet on tasapainossa ja kumit ovat myös uudet.
ESCORT MK3/4

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Viesti Kirjoittaja jappes » To Toukokuu 10. 9:22:34 2007

j.kangas kirjoitti:Joo vakioarvoissa ne nyt on, mutta toi keula on välillä aika levoton ja tuntuis pomppivan omituisesti. Mistähän kannattaisi etsiä syytä moiseen? Kaikki osat pyörän tuennassa ovat uusia ja vanteet on tasapainossa ja kumit ovat myös uudet.

Mielestäni kannattaa säätää etuvetoinen auto haritukselle aavistuksen, koska vääntää pyörää suoraan, kun kiihdyttää. Riippuen tietenkin kummalla puolella raidetanko sijaitsee.Myös pyörän muut kulmat vaikuttavat.

Escortissa toimi parhaiten haritus,ainakin mulla joskus kun koitin eri kulmia.
Jos siitä hyvän haluaa niin pitää koko akselisto muttaa ;)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Toukokuu 10. 12:19:11 2007

jappes kirjoitti:Jos siitä hyvän haluaa niin pitää koko akselisto muttaa ;)
Kerro lisää?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » To Kesäkuu 21. 9:54:30 2007

Mites noi takapyörän kulmat? Siellä pitkittäis tukivarressako pitäis olla jonkinlaiset rikat, edellinen omistaja lienee poistanut koska en semmoisia löytänyt. Kuinkahan paksut niiden rikkojen kuuluis olla?
ESCORT MK3/4

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » To Kesäkuu 21. 11:02:43 2007

niin kyllä sinne prikat kuuluu. jos sen verran innostusta? on niin käytä ne tukivarret irti aja mirkelissä ne toppari patit pois! jatka kierrettä ja mutteri sinne etupuolellekkin niin on ainakin säätö varaa. ja keulaan mitä itse ekkereitä värkkäilly niin 1 milli haritusta.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Kesäkuu 21. 11:58:55 2007

jappes kirjoitti:Mielestäni kannattaa säätää etuvetoinen auto haritukselle aavistuksen, koska vääntää pyörää suoraan, kun kiihdyttää. Riippuen tietenkin kummalla puolella raidetanko sijaitsee.Myös pyörän muut kulmat vaikuttavat.

Escortissa toimi parhaiten haritus,ainakin mulla joskus kun koitin eri kulmia.
Jos siitä hyvän haluaa niin pitää koko akselisto muttaa ;)
Ei hammastangon sijainnilla niinkään väliä ole, vaan harituksella yleensä kuitataan etuvedon pyrkimystä -vedossa- vetää auraukselle. Lähinnä laakeri-, tukivarsistovälyksistä ja -vääntymisestä kyse.

1-2mm on ollut hyvä. Takapää ehdottomasti kuntoon myös.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » To Kesäkuu 21. 13:10:55 2007

Onkos joku mittaillut/kokeillut paljonko olis sopiva auraus noille takapyörille? Itselläni on tällä hetkellä 7mm aurausta(prikat puuttuvat) ja se ei kyllä kovemmassa vauhdissa ole mikään mukava ajaa.
ESCORT MK3/4

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Kesäkuu 21. 13:36:04 2007

Jos pelaat prikoilla, tähtää 0,5-1mm hujakoille. Pidä kuitenkin huoli ettei mene haritukselle; mieluummin -vähän- liikaa aurausta kuin yhtään haritusta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Kesäkuu 21. 18:03:25 2007

Passionfordin puolella oli juttua, että eräät ratapäivillä RST:llä käyvät käyttävät jopa mietoa haritusta takana.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Kesäkuu 22. 0:29:46 2007

JesseT kirjoitti:Passionfordin puolella oli juttua, että eräät ratapäivillä RST:llä käyvät käyttävät jopa mietoa haritusta takana.
Mihin/miten se vaikuttaa?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Kesäkuu 23. 19:19:59 2007

JesseT kirjoitti:Passionfordin puolella oli juttua, että eräät ratapäivillä RST:llä käyvät käyttävät jopa mietoa haritusta takana.
Ei voi suositella katukäyttöön. Saa sillä yliohjautuvuutta, mutta suuntavakavuus kärsii. Ongelmalliseksi tilanne tulee kun pito on erilainen v/o pyörien alla, eli esim. toinen liukkaalla. Kokeilin S1:n kanssa noita ja pieni haritus (alle 1mm) oli tappava talvella.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Kesäkuu 24. 14:53:46 2007

jjs kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Passionfordin puolella oli juttua, että eräät ratapäivillä RST:llä käyvät käyttävät jopa mietoa haritusta takana.
Ei voi suositella katukäyttöön. Saa sillä yliohjautuvuutta, mutta suuntavakavuus kärsii. Ongelmalliseksi tilanne tulee kun pito on erilainen v/o pyörien alla, eli esim. toinen liukkaalla. Kokeilin S1:n kanssa noita ja pieni haritus (alle 1mm) oli tappava talvella.
Ihan saman tappavan efektin olen myös huomannut liiallisen aurauksen kanssa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 25. 23:05:18 2007

JesseT kirjoitti:
jjs kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Passionfordin puolella oli juttua, että eräät ratapäivillä RST:llä käyvät käyttävät jopa mietoa haritusta takana.
Ei voi suositella katukäyttöön. Saa sillä yliohjautuvuutta, mutta suuntavakavuus kärsii. Ongelmalliseksi tilanne tulee kun pito on erilainen v/o pyörien alla, eli esim. toinen liukkaalla. Kokeilin S1:n kanssa noita ja pieni haritus (alle 1mm) oli tappava talvella.
Ihan saman tappavan efektin olen myös huomannut liiallisen aurauksen kanssa.
Kyllä. On tarkka vehje takapään kulmistaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: Escort RST s2 aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja turboeero » Pe Heinäkuu 27. 16:27:58 2012

Pakko nostaa tätä ketjua hiukan:

Ratakäytössä tuntuvat käyttävän etuvetosissa usein haritusta takana, eräässäkin endurance-orioonissa kai alko auto taipuun mutkaan vasta kun pitkittäistukitankoihin teki kierteellä säädön ja väänsi takapyörät harituksen puolelle.

Oma mk4 on nyt taka-akseliston kasaamisen työvaiheessa, ja mietin säätäväni parilla prikalla kulmia kohti haritusta. Jännä nähdä minkälainen tulee, autoa on myös madallettu jonkun verran. Ostin tähän nyt rsturbon tukivarret ja tukitangot, ja tangoissa oli jo valmiiksi 2kpl ylimääräisiä prikkoja kummallakin puolella ennen tukivarren läpi tulevaa puslaa. Puslat on kaikki uretaanista.

Onko muilla näin 5 vuotta edellisen pyöränkulmakeskustelun jälkeen uusia ajatuksia aiheesta?

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Escort RST s2 aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Syyskuu 9. 16:02:11 2012

Uppia keskustelulle!

Terv. "pitkällä kierteellä olevat pitkittäiset takatukivarret hankkinut"
Escort Mk4 "RS2300i"

TEKKE
Viestit: 328
Liittynyt: To Lokakuu 26. 23:18:55 2006
Paikkakunta: Kajaani

Re: Escort RST s2 aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja TEKKE » To Syyskuu 27. 12:15:36 2012

minulla on teon alla ne pitkittäis tuki tangot unibol nivelillä ja paikaltaan säädettävänä
Ford Escort xr3 R:F/SS
http://i182.photobucket.com/albums/x144 ... CT4930.jpg
Ford Escort 1.4 laser
ford transit 300l
ford fiesta vm:95 jm kalusto

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Escort RST s2 aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Maaliskuu 15. 12:53:12 2017

koskar 09 Syys 2012 16:02 kirjoitti:Uppia keskustelulle!

Terv. "pitkällä kierteellä olevat pitkittäiset takatukivarret hankkinut"
Tähän keskusteluun ei ilmeisesti ole tullut kellään mitään lisättävää? Olisi ajankohtaista pian etsiä nuo mainitut tukivarret varstosta ja laittaa paikalleen kun ovat saaneet useamman vuoden "oleentua" :green:.



Nyt saa kertoa sopivaa presettiä rata ja muuhun räppäys ajoon, mahdollisesti ajomukavuuden kustannuksella jos se sitä vaatii.
Onko N/A -ryhmän säädöt sopiva lähtökohta?
Etu: camber -1-1½°, Caster +2½° ja ½° haritusta
Taka: camber -1½-2°, Caster ???? ja ½° aurausta

Säädöt alatukivarsissa, RS16i reaktiotangot ja takapäähän nuo pitkittäiset tukivarret.
Escort Mk4 "RS2300i"

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: Escort RST s2 aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ke Syyskuu 27. 11:39:00 2017

kampeeria kunnolla ja pyörä kenolleen ni on hyvä.

omassa nyt edessä pyöränkulmat jotain (pyörää tuotu eteenpäin pyöräholvissa sillai vähä) ja takana 2 extraprikkaa pitkittäistukivarsien etupuolella (eli varmaan jo harituksella tai lähes). Mitattu ei millään, etuaurauksen nyt sentäs katoin kalastussiimalla kuntoon. Radalla aika vikuri ajaa jos ei oo veto päällä kurvissa --> ahveniston pääsuoralle tuli kylki edellä. Kääntyy selvästi paremmin ku ennen.

Edessä kotitekoset reaktiotangot ja ei vakaajaa, takana rs turbon vakiovakaaja, puslat uretaania ja alustana GAZ coiloverit perus katujousilla. Renkaat huonot.

Vastaa Viestiin