Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ma Maaliskuu 15. 9:38:12 2010

Mielenkiinnosta kyselen onko tuosta teknistä tietoa jossain saatavilla?
Autossahan on vakiona ilmeisesti viskotyyppinen lukko missä on oma öljynsä? Ja toimintaperiaate se että kun se öljy alkaa lämpeämään lukko alkaa tarraamaan kiinni ja siirtää voimaa toiselle pyörälle sutivalta. Miten nopeasti lukko reagoi kylmässä / pakkasessa? Omassa kun ei ole muuta tietoa lukon toiminnasta kun että mitä pakkasessa autoa siirrettiin lumella niin tuntui että vain toinen pyörä vetää. Taas kesällä minusta se vetää molemmilla kun paikaltaankin lähtee. Hajoaako lukko tehosta/ ajan kanssa ettei se enää pidä?
Vaihteistossa on castrolin halvin ei-synteettinen vaihteistoöljy.

Jos lukko on kaputt, saako pelkkää lukkoyksikköä hankittua uutena / kunnostettuna vaikkapa Britanniasta? Onko vaihto DIY menetelmin tehtävissä.

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja tezu » Ma Maaliskuu 15. 10:40:29 2010

Antti O kirjoitti:
Jos lukko on kaputt, saako pelkkää lukkoyksikköä hankittua uutena / kunnostettuna vaikkapa Britanniasta? Onko vaihto DIY menetelmin tehtävissä.
Saahan noita lukkoja hommaa sit tietenki suoraan vähän järeämpää. Kyllä noita kotona on moni purkanut ja kasannut onnistuneesti. Tämähän on vaan melkein niin, että itse lukko on sitä loppu lootaa arvokkaampi.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ma Maaliskuu 15. 10:56:25 2010

Oisko web sivua heittää mistä vois lukkojen hintoja katella? Se quaifehan se kiinnostaisi mutta taitaa olla turhan kallis sijotus tohon rakkineeseen.

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja tezu » Ma Maaliskuu 15. 12:39:04 2010

Antti O kirjoitti:Oisko web sivua heittää mistä vois lukkojen hintoja katella? Se quaifehan se kiinnostaisi mutta taitaa olla turhan kallis sijotus tohon rakkineeseen.
Googleella löytyy jotain muutamaa merkkiä quaife/tran x

Ai niiden piti ol viel halpojakin :o Normaali lsd lukkollinenlootahan maksaa nopeasti jo sen 200-300e. Hakee jostain romusta lootan ja ostaa halvimman quaifen, niin ei se mikään ylikallis ole
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Maaliskuu 15. 14:08:19 2010

Kyllä itsellä ainakin on nimenomaan talvella jeesannut tuo lukko todella paljon. Menee ihan eri tavoin esim. lumisia mäkiä ylös, kun ei jää yhdellä sutimaan. Ja kyllä se lukko jarruttaa todella paljon renkaiden pyörimisnopeuseroja ihna kylmänäkin. Tämähän on helppo kokeilla esim näin: Tunkkaa toinen eturengas ilmaan. Vaihde vapaalle. Ja katso miten nopeasti saat pyöritettyä rengasta yhden kierroksen käsin.
Pitäsi olla selkeästi tahmaisen tuntuinen, ja kierrokseen meneen ainakin yli 4sekuntia. Ilman lukkoahan riittää kun kerran antaa renkaalle vauhtia, niin siinä se pyörii monta kierrosta ja helposti monta kierrosta sekunnissa.

Tuo lukon avaaminen ei ole aivan suoraviivainen juttu S2:sessa. S1:sessä oli muistaakseni purettava lukko ainoastaan. Kyllä sinne uuden ,ja tarvittaessa jäykemmät, litkut silti saa sisään. Briteissä ainakin gearboxman tekee huoltoja/upgradeja suolaista 250£ korvausta vastaan. Noissa on se täyttöaukko muistaakseni sellainen ilmeä pyöreä reikä mihin on prässätty laakerikuula ja sitten naputeltu reiän reunat lyttyyn että pysyy. Voi olla ilkeää saada tuo avattua. Litkuja kyllä löytyy erijäykkyyksisiä siään jos vaan on joku selkeä täyttöreikä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

TEKKE
Viestit: 328
Liittynyt: To Lokakuu 26. 23:18:55 2006
Paikkakunta: Kajaani

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja TEKKE » Ma Maaliskuu 15. 19:10:59 2010

minulla on kilpurissa tuo s1:kkösen lukko ja kelista riippumatta on aika tahmea pyörittää renkaasta kun tunkkaa toisen puolen ilmaan
ja sutii molemmilla renkailla myös kylmällä laatikolla
ps:ostetaan rikkinäinen rst lukko varaosiks
Ford Escort xr3 R:F/SS
http://i182.photobucket.com/albums/x144 ... CT4930.jpg
Ford Escort 1.4 laser
ford transit 300l
ford fiesta vm:95 jm kalusto

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ma Maaliskuu 15. 19:59:44 2010

Voin kokeilla kun käyn tuolla missä rst nyt pyöritellä renkaita ja katsella miten se lukko käyttäytyy

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Maaliskuu 15. 22:14:17 2010

Offtopic: Voidaan vaihtaa S2 laakeroitu laatikko S1 laatikkoon ;).
Escort Mk4 "RS2300i"

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ti Maaliskuu 16. 20:24:51 2010

Entinen tuo lukko on.
Eli vaihtoehdot on nyt sitten ton lukon kanssa ilmeisesti ehtiä siihen uusi (quaife?) tai sitten korjata toi vanha viskolukko. Löytyykö asiasta jostain ohjeita/dokumentaatiota?
Laatikon räjäytyskuvia?

Riittääkö nämä tiivisteet ja laakerit

http://cgi.ebay.co.uk/ford-ESCORT-RS-TU ... 1c0e479281

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Maaliskuu 16. 20:58:49 2010

Antti O kirjoitti:Entinen tuo lukko on.
Eli vaihtoehdot on nyt sitten ton lukon kanssa ilmeisesti ehtiä siihen uusi (quaife?) tai sitten korjata toi vanha viskolukko. Löytyykö asiasta jostain ohjeita/dokumentaatiota?
Laatikon räjäytyskuvia?

Riittääkö nämä tiivisteet ja laakerit

http://cgi.ebay.co.uk/ford-ESCORT-RS-TU ... 1c0e479281
Offia: Eikö kannattais hommaa IB5 aski (kestää mun käsityksen mukaan enemmän vääntöä?) ja siihen joku lukko? Sulla kun on sitä tehonpaskaakin ;)
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ti Maaliskuu 16. 21:05:17 2010

Eikai tossa ole ainaskaa vielä ollu ongelmia keston kanssa ja jos ton vakiolaatikon saa suhteellisen pienellä kustannuksella kuntoon. Katsotaan nyt kun purkaa miltä tuo näyttää. Urbaani legenda että teho hajottaisi ton vakiolukon..? Mihin se viskolukko siitä hajoais.

Jani
Viestit: 201
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 12:36:14 2001
Paikkakunta: halikko

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja Jani » Ti Maaliskuu 16. 21:19:41 2010

vähän tietämätön näistä etuveto vehkeistä, mutta missä käytetään tota IB5 askia?

Kaverilla meni ainakin kaksi laatikkoa ku vitosella veti rajoittajaa vastaan ja muutenkin sai kyllä aika hyvin kenkää.
Viimeksi muokannut Jani, Ti Maaliskuu 16. 21:42:46 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lancia Delta Integrale 8v
BMW E34 "M5"
MB S124 300TDT

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Maaliskuu 16. 21:24:47 2010

Jani kirjoitti:vähän tietämätön näistä etuveto vehkeistä, mutta missä käytetään tota IB5 askia?

Kaverilla meni ainakin kaksi laatikkoa ku vitosella veti rajoittajaa vastaan
Tuoltahan löytyy infoa:
http://www.burtonpower.com/technical_1/ ... arbox.aspx

BC = B5
IB5 on vaan paranneltu versio. MTX:hän ois kaikista kestävin, mutta hinta ja sovittelu RST on vissiin aika kova este?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja tezu » Ti Maaliskuu 16. 22:36:54 2010

puliukk0 kirjoitti:
Jani kirjoitti: BC = B5
IB5 on vaan paranneltu versio. MTX:hän ois kaikista kestävin, mutta hinta ja sovittelu RST on vissiin aika kova este?
Ja kyllä muitakin saa soviteltua esim getraggia(st170) 8)

Pitää vaan miettiä et mitä silt lootalt tahtoo ja kyllähän se hajoaa jos on tehoa paljon ja lootaan ei o ees kurkittu!
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Maaliskuu 16. 22:45:18 2010

Uusi ehjä vakiolukko vaan jos budjetti on päällä. Aika hyvin noita kuitenkin löytyy. Tai sitten toi paska vanha gearboxmanille vaihdossa huollettuun.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Maaliskuu 16. 23:19:22 2010

Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia :-#. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.
Escort Mk4 "RS2300i"

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ke Maaliskuu 17. 7:17:38 2010

koskar kirjoitti:Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia :-#. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.
Jaa nuo eivät ole sopivia minkä linkin laitoin?

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ke Maaliskuu 17. 7:18:13 2010

JesseT kirjoitti:Uusi ehjä vakiolukko vaan jos budjetti on päällä. Aika hyvin noita kuitenkin löytyy. Tai sitten toi paska vanha gearboxmanille vaihdossa huollettuun.
Mitähän ovat yleensä pyytäneet vakiolukoista passionfordilla? Vai mistä olet niitä katsellut

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Maaliskuu 17. 9:27:35 2010

Antti O kirjoitti:
koskar kirjoitti:Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia :-#. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.
Jaa nuo eivät ole sopivia minkä linkin laitoin?
Eikö tuo Upgrated/Late viittaisi IB5 laakereihin? Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.
Escort Mk4 "RS2300i"

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Maaliskuu 17. 10:59:02 2010

koskar kirjoitti:
Antti O kirjoitti:
koskar kirjoitti:Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia :-#. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.
Jaa nuo eivät ole sopivia minkä linkin laitoin?
Eikö tuo Upgrated/Late viittaisi IB5 laakereihin? Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.
Ei viittaa tietääkseni. On myös olemassa välimalli. RST:n laatikko ei sitten ole mikään välimalli.

noin 100£ on hintataso ehjästä lukosta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Ke Maaliskuu 17. 11:31:55 2010

koskar kirjoitti:
Antti O kirjoitti:
koskar kirjoitti:Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia :-#. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.
Jaa nuo eivät ole sopivia minkä linkin laitoin?
Eikö tuo Upgrated/Late viittaisi IB5 laakereihin? Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.
Late malli tarkoittaa että on halkaisijaltaan isompi pääakselin rullalaakeri (55mm) mitä on
aikoinaan päiviteltykkin bc/b5 laatikoihin. Ib5 laatikossa sama ulkohalkaisija mutta pienemillä rullilla mikä tarkoittaa että niitä on enemmän ja saadaan tasasemmin jaettua kuorma.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Maaliskuu 17. 17:44:25 2010

xr2i16v kirjoitti:Late malli tarkoittaa että on halkaisijaltaan isompi pääakselin rullalaakeri (55mm) mitä on
aikoinaan päiviteltykkin bc/b5 laatikoihin. Ib5 laatikossa sama ulkohalkaisija mutta pienemillä rullilla mikä tarkoittaa että niitä on enemmän ja saadaan tasasemmin jaettua kuorma.
En nyt noita millejä muista, mutta ainakin BC early ja IB5 laakerin halkaisijan ero on vain muutama millin kymmenys. Rullien määrä on kyllä 9 vs. 14 muistaakseni. IB5 laakeri on myös erillisellä sisäkoolilla joka ei ilmeisesti ole sen kestävämpää tavaraa, mutta on isommalla sisähalkaisijalla ja ei vie akselia mukanaan kulahtaessaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Ke Maaliskuu 17. 21:05:33 2010

JesseT kirjoitti:
xr2i16v kirjoitti:Late malli tarkoittaa että on halkaisijaltaan isompi pääakselin rullalaakeri (55mm) mitä on
aikoinaan päiviteltykkin bc/b5 laatikoihin. Ib5 laatikossa sama ulkohalkaisija mutta pienemillä rullilla mikä tarkoittaa että niitä on enemmän ja saadaan tasasemmin jaettua kuorma.
En nyt noita millejä muista, mutta ainakin BC early ja IB5 laakerin halkaisijan ero on vain muutama millin kymmenys. Rullien määrä on kyllä 9 vs. 14 muistaakseni. IB5 laakeri on myös erillisellä sisäkoolilla joka ei ilmeisesti ole sen kestävämpää tavaraa, mutta on isommalla sisähalkaisijalla ja ei vie akselia mukanaan kulahtaessaan.
BC early 52,6mm 10 rullaa, Late 55mm 9 rullaa ja IB5 55mm 16 rullaa ja erillisellä sisäkoolilla, mutta myös IB5:ssa joissain on ollut 52,6mm 16 rullaa

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja j.kangas » To Toukokuu 26. 13:47:08 2011

Pitäis tohon bc/b5(mahdollisesti mk5 eskon) laatikkoon kanssa noi laakerit vaihtaa, ja jäi hieman epäselväksi, että käykö toi Upgrated/Late sarja tohon askiin? Meneekö koneistamalla? Mitä eroa noilla upgrated/late ja normaalilla sarjalla on, muutakuin toi isompi pääakselin rullalaakeri? Entä toi ib5 laakeri sarja, on sitä mahdollista laittaa tohon bc/b5 laatikkoon, mikä olis paras kestävyyden suhteen jos noissa nyt mitään eroa on? Jos joku vois hieman valaista asiaa niin olisin kiitollinen.
ESCORT MK3/4

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ke Kesäkuu 8. 17:48:44 2011

Paljonkohan noiden lukon kiinnitys pulttien momentti mahtaa olla, siis noiden millä se tulee lautaspyörään kiinni?
ESCORT MK3/4

TEKKE
Viestit: 328
Liittynyt: To Lokakuu 26. 23:18:55 2006
Paikkakunta: Kajaani

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja TEKKE » To Kesäkuu 9. 19:24:16 2011

iso vetopyörä tasaus pyörästöön 98-128 nm
Ford Escort xr3 R:F/SS
http://i182.photobucket.com/albums/x144 ... CT4930.jpg
Ford Escort 1.4 laser
ford transit 300l
ford fiesta vm:95 jm kalusto

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Pe Kesäkuu 10. 8:40:10 2011

TEKKE kirjoitti:iso vetopyörä tasaus pyörästöön 98-128 nm

Kiitokset tuosta.
ESCORT MK3/4

Vastaa Viestiin