.63 vs. .48 pakopesät
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
.63 vs. .48 pakopesät
Olisi tuollainen T3/4 urpo kaapissa ja pitäisi vaihdattaa hukkaportillinen pakopesä siihen, kun ei tuohon vakiosarjaan näytä olevan mitään muuta järkevää keinoa hukkaporttia saada. Nykyinen pakopesä tuossa turbossa on .63
Siis jos kokemuksia noista pakopesistä saisi. Tavoite on siis jossain +250 heposen tietämillä, varmaan lähimpänä tuota 250-260 johtuen vakioalakerran hajoamispelosta ja jotain täytynee tehdä bensansaannin suhteenkin, nykyisillä suuttimilla ei kauheasti enää enempää oteta mtä tällä vakioturbolla on. Varmaan menee bensanpaineiden nostoksi jos tuo efin säädin siihen kykenee.
Ja samaan pitää todeta se totuus että ennenkin nämä tehotavoitteet on mennyt uusiksi.
Nykyinen kokoonpano lähtee siinä 3000 jälkeen vetämään vakioturbolla ja 4000 tienoilla tulee selvempi potku, johtuen varmaan tuosta T2 nokasta, jota kyllä voisi hieman ajoittaa jos sen saisi alempaa lähtemään.
Eli uudella turbolla ei tuota ylemmäksi saisi ainakaan vetoalue tulla.
Lisää tietoja saa jos tarvitsee kun kysyy...
Siis jos kokemuksia noista pakopesistä saisi. Tavoite on siis jossain +250 heposen tietämillä, varmaan lähimpänä tuota 250-260 johtuen vakioalakerran hajoamispelosta ja jotain täytynee tehdä bensansaannin suhteenkin, nykyisillä suuttimilla ei kauheasti enää enempää oteta mtä tällä vakioturbolla on. Varmaan menee bensanpaineiden nostoksi jos tuo efin säädin siihen kykenee.
Ja samaan pitää todeta se totuus että ennenkin nämä tehotavoitteet on mennyt uusiksi.
Nykyinen kokoonpano lähtee siinä 3000 jälkeen vetämään vakioturbolla ja 4000 tienoilla tulee selvempi potku, johtuen varmaan tuosta T2 nokasta, jota kyllä voisi hieman ajoittaa jos sen saisi alempaa lähtemään.
Eli uudella turbolla ei tuota ylemmäksi saisi ainakaan vetoalue tulla.
Lisää tietoja saa jos tarvitsee kun kysyy...
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Ei ole ollut vakiopakosarjassa ulkoista hukkaporttia, vain tossa omavalmisteessa. Itse tuohon .63 vs .48 olen joskus sesitellyt noita omia dynokäyriä kahdella eri ahtimella joista toisessa oli .48 ja toisessa .63 (tosin noissa kompurapuolikin oli eri). Tuloksena oli että isomalla pesällä kone veti huomattavasti ylemmäs eikä se nyt mitenkään tolkuttoman huonosti herännyt. Tuo .63 pesä oli "volvo-mallinen" eli samanlainen kuin RST:n vakio ja maksoi Pro Turbossa 200e (ilmeisesti ns. omaa valua eli ei alkuperäinen Garrett-osa). Tuo sama pesä on muuten nykyisessäkin kokoonpanossa käytössä mutta ulkoisella portilla.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Tuosta muistankin juttua olleen ennenkin jo ja ne lukaisin. Tosin nyt tämän pakopesän valinnan ratkaisee lähinnä mulla sisäinen vai ulkoinen hukkis ongelma.Itse tuohon .63 vs .48 olen joskus sesitellyt noita omia dynokäyriä kahdella eri ahtimella joista toisessa oli .48 ja toisessa .63 (tosin noissa kompurapuolikin oli eri)
Tuon ehkä voisi saada jollain 90 astetta ylöspäin kääntyvällä pakosarjan jatkeella vähä eri paikkaan kiinni ja jatkeeseen ulkoinen portti, no pitää tuumata ja katsoa onko edes mahdollista sitä oikein sinne sovittaa.
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Kysytään nyt tähän jatkoksi kun olisi juuri tiedossa uusi .48 pesä.
Sopiiko nuo T03 pakopesät kaikki keskenään turboon kiinni?
Erilaisia putken lähtöjä on, mutta onko pulttijako turboon aina sama ja muutenkin voinko huolettaa ostaa tuollaisen malllia ford olevan pakopesän ja se menee paikoilleen?
Tuossa kun vaan soittelin yhteen turbohuoltoon höpisi mies siellä erilaisista akseleista ja niiden vaikutuksista pakopesän sopivuuteen vai käsitinkö jotain väärin, vai onko akselilla tai muulla väliä sopiiko pesä paikoilleen vai ei?
Sopiiko nuo T03 pakopesät kaikki keskenään turboon kiinni?
Erilaisia putken lähtöjä on, mutta onko pulttijako turboon aina sama ja muutenkin voinko huolettaa ostaa tuollaisen malllia ford olevan pakopesän ja se menee paikoilleen?
Tuossa kun vaan soittelin yhteen turbohuoltoon höpisi mies siellä erilaisista akseleista ja niiden vaikutuksista pakopesän sopivuuteen vai käsitinkö jotain väärin, vai onko akselilla tai muulla väliä sopiiko pesä paikoilleen vai ei?
-
- Viestit: 180
- Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Puhumattakaan käyttökelpoisten .63 pesien löytämisestä, ovat nimittäin useimmiten halki ja pahasti. .48:han ei ole "isojen poikien" mukaan yhtä herkkä halkeamaan.Arska kirjoitti:Sinuna etsisin .48 pesän kiinteällä portilla tuohon kokoonpanoon, käyttökuntoista on vaan aika vaikea löytää käytettynä. Uusi Garrett osa on aika kallis.
Itse kun purin rinnakkain osiksi volvosta peräisin olevan .63 pakopesällä olevan T03:sen ja 2wd cossusta otetun .48 pesällä olevan T03:sen, niin akseli+pakosiipi olivat täysin identtisiä. Eroa oli ainoastaan kompurapesässä ja kompurasiivessä, joka cossussa on pari milliä suurempi halkaisijaltaan. Pesien pulttijako ahtimen runkoon oli molemmissa sama._P_ kirjoitti:Kysytään nyt tähän jatkoksi kun olisi juuri tiedossa uusi .48 pesä.
Sopiiko nuo T03 pakopesät kaikki keskenään turboon kiinni?
Erilaisia putken lähtöjä on, mutta onko pulttijako turboon aina sama ja muutenkin voinko huolettaa ostaa tuollaisen malllia ford olevan pakopesän ja se menee paikoilleen?
Tuossa kun vaan soittelin yhteen turbohuoltoon höpisi mies siellä erilaisista akseleista ja niiden vaikutuksista pakopesän sopivuuteen vai käsitinkö jotain väärin, vai onko akselilla tai muulla väliä sopiiko pesä paikoilleen vai ei?
Näistä RST Escorteissa olleista T03:sta en osaa sanoa mitään, mutta veikkaisin ettei perustavaa laatua olevia eroavaisuuksia ole.
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp
)
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp
