RST:n ruiskun riittävyys?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
RST:n ruiskun riittävyys?
Terve,
Tarkoituksena olisi tuossa keväällä saada RST:sta mieluiten yli 200 lukemia koneelta. Viritysvaihtoehtoja on monia, ja niistä kysymyksiä tulee varmasti myöhemmin.
Nyt jo näin ennen kevättä olisi kiva tietää mihin vakioruiskun rahkeet ovat porukalla riittäneet? Ainakin muutamalla, mitä olen netistä lukenut on tuotto loppunut siinä 190-200 välillä. Onko kellään positiivisempia lukemia?
Millaisia lisärikastusjärjestelmiä noihin olisi edullisesti saatavana/tehtävänä?
Tarkoituksena olisi tuossa keväällä saada RST:sta mieluiten yli 200 lukemia koneelta. Viritysvaihtoehtoja on monia, ja niistä kysymyksiä tulee varmasti myöhemmin.
Nyt jo näin ennen kevättä olisi kiva tietää mihin vakioruiskun rahkeet ovat porukalla riittäneet? Ainakin muutamalla, mitä olen netistä lukenut on tuotto loppunut siinä 190-200 välillä. Onko kellään positiivisempia lukemia?
Millaisia lisärikastusjärjestelmiä noihin olisi edullisesti saatavana/tehtävänä?
-
- Ylläpitäjä
Minulla riitti vakioruisku aivan nippanappa 192hp penkissä ja ei kyllä riitä enää pidemmälle, tai en ainakaan uskaltaisi enää päästää laihemmalle. Tälle teholle minulla seokset pysyi vielä riittävän rikkaana, mutta on autokohtaista riippuen ruiskulaitteiston kunnosta. Enempää en usko juurikaan saatavan ilman lisärikastusta ainakaan pitkä aikaisesti ilman konerikkoa . Tälläkin tehomäärällä minulla oli uudet suuttimet, uusi tehokas pumppu, paine-erosäätimen säätöä ja (hox!) toimiva ruisku. Tällä teholla kone on kuitenkin kestänyt 2 vuotta. Mutta kannattaa testata ja säätää penkissä! Ja jos joku on saanut enemmän tehoa vakioruiskulla niin ihan hienoa vaan. Ja seosmittari on se ensimmäinen kannattava hankinta!
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
eikös samiharju penkittäny hyvät luvut escostaan
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
timppaanen, kyllähän sitä hetkellistä.. 
muistaakseni 186hp oli jossain välissä ihan oikeesti, lukekoot päiväkirjasta jota kiinnostaa.

muistaakseni 186hp oli jossain välissä ihan oikeesti, lukekoot päiväkirjasta jota kiinnostaa.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
eikö se ollu hetkellisesti 240hv jos en pahasti väärin muistasamiharju kirjoitti:njoo, 1,5bar ahdolla riitti ainakin pensa eli rikkaalla kävi vieläkin. tosin se 1,5bar oli vain kokeilu penkissä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jotekin arvattava seuraava kysymys.Koneen reppasin täysin eli uudet vakio männät,laakerit,yms.Kansi tuli kairattua itse,kannessa myös rosteri venat ja piper 285t2 nokka.Ahdin oli kossun kompura puoli ja saapin pako pesä.Ja välilauhdutin tietysti isompi.Ruisku vakio kunnossa oleva._P_ kirjoitti:Nyt kiinnostaa, kerro lisää. Mitä muutoksia? Siis täysin vakio ruiskulla?Mun rst 220hv/310nm ahtoja tasan kilo.Ei käynyt laihalla vielä,noilla ahdoilla

-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Stefan autoa kokeiltiin joskus puolivahingossa 1.7 bar ahdoilla ja yllättävää kyllä kaikki toimi hienosti. Suurinpiirtein vakiota oli silloin kaikki vielä.
Kyllähän tuossa KE-jetissä suuttimet riittää vaikka mihin, joten kyllä sieltä soppaakin saa riittämään. Usein vaan jos soppaa viritetään riittäävän 200hv asti, niin kyllä silloin sitä tulee aika tavalla liikaa köröttelytehoilla. Näin siis yleensä. Virallisesti bensa loppuu KE:stä yleensä siinä kohdin, kun ilmamäärämittarin lautanen osuu kotelon pohjaan. Tämän jälkeen ei auta mikään ohjauspaineiden kanssa kikkailu enää. Toki koko järjestelmäpainetta voi nostaa, mutta sitten on varmasti koko muu alue päin persusta, vaikka miten yrittäisi kompensoida. Lisäsuuttimet on sitten yksinkertainen tapa saada aluetta jatkettua hieman lisää, mutta mikään tarkka säätökeino se ei ole.
Kyllähän tuossa KE-jetissä suuttimet riittää vaikka mihin, joten kyllä sieltä soppaakin saa riittämään. Usein vaan jos soppaa viritetään riittäävän 200hv asti, niin kyllä silloin sitä tulee aika tavalla liikaa köröttelytehoilla. Näin siis yleensä. Virallisesti bensa loppuu KE:stä yleensä siinä kohdin, kun ilmamäärämittarin lautanen osuu kotelon pohjaan. Tämän jälkeen ei auta mikään ohjauspaineiden kanssa kikkailu enää. Toki koko järjestelmäpainetta voi nostaa, mutta sitten on varmasti koko muu alue päin persusta, vaikka miten yrittäisi kompensoida. Lisäsuuttimet on sitten yksinkertainen tapa saada aluetta jatkettua hieman lisää, mutta mikään tarkka säätökeino se ei ole.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Eli siis toisilla ruisku riittää, toisilla ei....
Ilmeisemmin kovikaan suuria säätöjä tässä ei olisi ja seokset ehkä hyvällä tuurilla voisivat olla jotenkin kohdallaan?
Käytännössä mitä on tehtävissä vakioruiskulle ilman lisäsuuttimia jos alkaa vetää laihalle?Kyllähän tuossa KE-jetissä suuttimet riittää vaikka mihin, joten kyllä sieltä soppaakin saa riittämään
Jos nyt hylätään tälläiset kaupalliset ohjaimet ym ja suunnitellaan harakiria koneelle, niin onnistuisiko esim laittaa lisäsuutin (samanlainen mekaaninen) vaikka ennen kaasuläppää ja haaroittaa sille bensaletku jostain, vaikka b-paineensäätimeltä ja laittaa bensantuloa säätämään venttiili joka avais letkun painekytkimeltä tulevan signaalin perusteella?Lisäsuuttimet on sitten yksinkertainen tapa saada aluetta jatkettua hieman lisää, mutta mikään tarkka säätökeino se ei ole.
Ilmeisemmin kovikaan suuria säätöjä tässä ei olisi ja seokset ehkä hyvällä tuurilla voisivat olla jotenkin kohdallaan?
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Näinhän sitä usein tehdään, tosin silti sähköisillä suuttimilla kun niitä on niin paljon helpompi avata ja sulkea. Tuloksena on se, että jossakin vaiheessa kun seokset alkaa laihentua, niin suutintin aukeaa ja seokset ponkaisee todella rikkaalle, jonka jälkeen ne taas laihentuu... Ongelma onkin sitten että avatako se paineen mukaan vai kierrosluvun mukaan vai kummankin vai... joka tapauksessa ilman kunnollista ohjainta se avautuu joskus aina juuri silloin kun sitä ei tarvittaisi. Jos tämänkin purkkapatentin haluaisi tehdä todella fiksusti, niin sen avaisi ilmäärän ylittäessä jonkin rajan. Käytännössä siis lukisi signaalia ilmamäärämittarin potentiometriltä tai virittäisi sinne pömpeliin kokonaan uuden kytkimen.
Kaiken tämän jäkeen totean taas jälleen, että sivistynein viritys lisäsuuttimen ohjaamiseen on Megasquirt. Saa lisärikastus kartan säädettyä juuri niin kuin haluaa ja samalla saa 30 muutakin kätevää lisätoimintoa. Siis vaikka KE-jettiä ei poistaisikaan.
Kaiken tämän jäkeen totean taas jälleen, että sivistynein viritys lisäsuuttimen ohjaamiseen on Megasquirt. Saa lisärikastus kartan säädettyä juuri niin kuin haluaa ja samalla saa 30 muutakin kätevää lisätoimintoa. Siis vaikka KE-jettiä ei poistaisikaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Tässä kaikenmaailman asioita miettiessä on tuokin tullut mieleen (smt6:n ja muiden ohjainten kanssa), kun toi koko ruiskun korvaaminen efillä vaatisi kuitenkin huomattavasti enemmän rahallista ym panostusta.Kaiken tämän jäkeen totean taas jälleen, että sivistynein viritys lisäsuuttimen ohjaamiseen on Megasquirt. Saa lisärikastus kartan säädettyä juuri niin kuin haluaa ja samalla saa 30 muutakin kätevää lisätoimintoa. Siis vaikka KE-jettiä ei poistaisikaan.
Jos jotain lisäsuutinohjainta oikein sinne aikoo asennella olisi sen hyvä myös ottaa sytkä haltuunsa, se kun on mitä on varsinkin kun yli/alipainesäätö ei toimi. Senhän kyllä MS&S ja smt6 ainakin ilmeisesti hoitaisivat.
Kuinkas sitten tuon alkup sytkäboksin kanssa, se kun ainakin haynesin oppaan mukaan toimii ruiskuboksin kanssa yhdessä antaen sille dataa koneen kierrosnopeudesta, toisin sanoen pitäisikö tuo boksi sitten jättää jotenkin paikoilleen?
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei tarvitse jättää. Se kierroslukutieto tulee kuitenkin loppupeleissä puolalta. En nyt ihan tarkkaan muista, että mihin sitä käytettiin, mutta aika varmasti ei mihinkään muuhun, kuin polttoainepumpun hätäkatkaisuun ja polttoaineensyötön katkaisuun moottorijarrutuksessa. Sytytys- (ESC-II) ja ruiskujärjestelmät (KE-jet) ovat kuitenkin kaksi erillistä järjestemää.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Mä luin ffp sivuilta että määränjakajia on erikokosia joista isoimmissa riittäs tuotot jonkin verran yli 200hp...Ite oon miettiny 900 turbo saabin(8 venasen) määränjakajaa ja ehkä myös suuttimia omaani. Niissä on kuitenkin 2 litranen pannu ja tietääkseni niistä sais aikas hyvin potkua ulos? Mitäs sanositte tuollasista suunnitelmista? 

-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Se on sit K-jetronic ja sen mukana menee aika pitkälti koko ruisku vaihtoon.Janska kirjoitti:Mä luin ffp sivuilta että määränjakajia on erikokosia joista isoimmissa riittäs tuotot jonkin verran yli 200hp...Ite oon miettiny 900 turbo saabin(8 venasen) määränjakajaa ja ehkä myös suuttimia omaani. Niissä on kuitenkin 2 litranen pannu ja tietääkseni niistä sais aikas hyvin potkua ulos? Mitäs sanositte tuollasista suunnitelmista?
Escort mk3 + 2x Focus mk1