Kuinkas noi mitat? Kokeilin hakuakin mutta aika paljon löytyi turhaakin tietoa

Valvoja: CRSC Hallitus
Toi arvo oli annettu ulkoilman ollessa about 20-22 astetta ,siitä on vaikea saada tippumaan 21 astetta ilman jotain jäähdytin kompressoria. Pakkasella meneekin koneeseen reilusti miinuksen puolella olevaa ilmaa.Hectori kirjoitti:se tekee 21 potentiaalista kaakkia lisää koneeseen, jos laitat tehokkaamman coolerin.(siis jos saat tippumaan ahtoilman 0 celsiukseen.) sitten isolla hönkällä ajettaessa paljon enemmän.KtK kirjoitti:coolerista 28 ulos.
mutta mahdollista se on, ja siksi sanoinkin jos saat sen laskemaan nollaan.KtK kirjoitti: Toi arvo oli annettu ulkoilman ollessa about 20-22 astetta ,siitä on vaikea saada tippumaan 21 astetta ilman jotain jäähdytin kompressoria. Pakkasella meneekin koneeseen reilusti miinuksen puolella olevaa ilmaa.
Mihin tuo tieto perustuu? Useammassakin paikassa on mainittu nyrkkisääntö, jossa 10 asteen pudotus lisää tehoa n. 1%. Tällöin Kesäkuuman (+25) ja talvipakkasen (-25) ero olisi noin 5% eli normaaliperheauton tehoissa (josta mulla ikävä kyllä enimmäkseen kokemusta...) olisi noin 6 heppaa ja pappatunturissa 0,11 heppaa ja perstuntumalla en ole ainakaan sen kummempia eroja havainnu kummassakaan. Tosin pappiksella ajamisesta on jo vähän aikaa...Noin karkeesti sanottuna 1 asteen lämpötilan pudotus tekee 0,75hv lisää. Miinus puolelle mennessä ei vaikutusta enää ole.
Hieman OT, mutta kuitenkin: Nyt on tainnut unohtua ahtamisen perusteet. Koko homman pointtihan on se, että mikä on sylintereihin ahdetun ilman tiheys. Tehoon vaikuttaa sylinterissä poltettavan ilman massa. Koska sylinterien tilavuus säilyy vakiona, voidaan massaa kasvattaa vain ilman tiheyttä kasvattamalla. Kun ilman lämpötila laskee, tiheys kasvaa.Kimmo's kirjoitti: Mihin tuo tieto perustuu? Useammassakin paikassa on mainittu nyrkkisääntö, jossa 10 asteen pudotus lisää tehoa n. 1%. Tällöin Kesäkuuman (+25) ja talvipakkasen (-25) ero olisi noin 5% eli normaaliperheauton tehoissa (josta mulla ikävä kyllä enimmäkseen kokemusta...) olisi noin 6 heppaa ja pappatunturissa 0,11 heppaa ja perstuntumalla en ole ainakaan sen kummempia eroja havainnu kummassakaan. Tosin pappiksella ajamisesta on jo vähän aikaa...
Tuolla 0,75 heppaa per aste (plussan puolella) tarkoittas (+25 -> 0 astetta) lisää tehoa 18,75 heppaa, huolimatta koneen koosta tai ominaistehoista. Jotenkin tuntuu, ettei ainakaan mun perhevagoni innostu ihan tolla tavalla kelien viilentyessä. Periaatteessahan tuolla kaavalla mopon moottoristakin irtois jo syksyllä ihan hyvät tehot
Toinen outo piirre tuossa on, että mitä taikaa tuossa miinukselle menossa on? Samaa ilmaahan sinne menee on se sitten plussalla tai miinuksella? Ainakaan kaasujen lämpölaajenemiskertoimissa ei ole mitään eroja plussalla tai miinuksella...
Haihdutuksen tuoma lämmönlasku ilmeisesti hakusessa tuossa etanolissa... Myös putkiston hapettumat + muu paska pysyy poissa...SLEI kirjoitti:Ei coolerin ulkoiseen vesiruiskuun tarvita alkoholia ellei sitten ole samalla tarkoitus pestä cooleria ja konehuonetta.
Sallitaan toki. Minä en kyllä mitään mittoja edes kysynytKimmo's kirjoitti:Off-Topiciksi menee, mutta liippaa läheltä kuitenkin alkuperäistä kysymystä ja Jallu ilmeisesti sai jo nuo mitat joita alunperin kysyi, joten sallittaneen...
Jos asiaa lähestyy ihannekaasun yhtälön kautta niin päädytään seuraavanlaiseen tulkintaan (esimerkkilaskelma):Kimmo's kirjoitti:
Alkuperiäisessä viestissä vain ihmettelin Ckollin kovia kertoimia tuosta hyödystä: 0,75 hp per 1 aste lämpöjä. Toisekseen ihmetytti mitä taikaa tuolla pakkasen puolelle menemisellä on.
Olisi kiva tietää mistä tuo tieto on peräisin, niinkuin alkuperäisessä postauksessani kyselin...
-k
Just noin. Tosin tuossa yhtälössä paine ja tilavuus supistuu pois, koska ne ovat molemmassa tapauksessa samat. Tai voihan niitäkin käyttää, jos vaikka tietää paljonko jäähy pudottaa paineita, niin voi senkin ottaa huomioon.Jos imuilman lämpötilaa pudotetaan 50 asteesta 49 asteeseen, aiheuttaa se ilman moolimassaan 0,31% kasvun (2 litranen kone ja 1 barin ahtopaine).
Tässä yhteydessä kannattaa aina ottaa huomioon se tosiseikka, että jos ilman lämpötilaa joutuu pudottamaan coolerin kokoa (ts. tilavuutta) kasvattamalla, pudottaa se myös osaltaan tehoa. Tämä siksi, että painejärjestelmän tilavuuden kasvattaminen pudottaa painetta, joka taas aiheuttaa ilman moolimassan pienentymistä (näkee suoraan ihannekaasun yhtälöstä).Kimmo's kirjoitti:
Just noin. Tosin tuossa yhtälössä paine ja tilavuus supistuu pois, koska ne ovat molemmassa tapauksessa samat. Tai voihan niitäkin käyttää, jos vaikka tietää paljonko jäähy pudottaa paineita, niin voi senkin ottaa huomioon.
Tein seuraavan laskelman:
Lämpötila 293 Kelviniä
Paine 200 Kpa
Kaasuvakio 8,3145
Tilavuus 2 dm3
Moolimassa: 14095,85664
Lämpötila 253 Kelvin
Paine 200 Kpa
Kaasuvakio 8,3145
Tilavuus 2 dm3
Moolimassa: 12171,50761
suhteellinen ero: 15,81 %
Eli +20 ja -20 ero olisi tuo 15,81%. Aika paljon enemmän kuin vanha nyrkkisääntö 1% per 10 astetta.
Samalla kaavalla +20 astetta ja 0 astetta ero olisi 7,33%. Tuolloin tuo 0,75 hp per 1 aste saataisiin tuolla välillä aikaan noin 200 heppasella autolla. Ja tollasella 500 heppasella ero olis syyskylmillä n. 36 heppaa verrattuna +20 asteiseen kesäpäivään.
-k
Ckolli tuntee vesiruiskutuksen salat, mutta niille joilla asian tiimoilta on epäselvyyksiä niin heittäisin tälläiset pointit:ckolli kirjoitti: Slei
Joku jo vastasikin. Eli haidutus.
Oma tarkoitukseni ei missään nimessä ollut kyseenalaistaa tuota käytännössäkin siis näköjään todettua nyrkkisääntöä. Yritin vain osaltani etsiä / tutkia ko. havainnon teoreettista puolta (tosin siinä toistaiseksi onnistumatta).ckolli kirjoitti:Pusa ja Kimmo`s
Sen verran arvovaltaisten ja tunnettujen herrojen pitkäaikaisten mittauksien tuloksista on kyse etten epäile, varsinkaan kun näin ne pinot paperia mitä oli kertynyt. Olen aiheesta sen verran usein maininnut etten viitsi enää alkaa itseäni toistamaan.
Slei
Joku jo vastasikin. Eli haidutus.
Suosittelen lukemaan Performance Ford lehden Syyskuu 2004. Siinä on 5 eri valmistajan Rs500 cooleria ja niissäkin on paljon eroja. Esim. 65km/h vauhdissa eroa parhaan ja huonoimman välissä 10 astetta. Suuresti kuormitettuina ero oli parhaan ja huonoimman välillä 26 astetta.KtK kirjoitti:Miten matalana tollanen rs500 tyylinen cooleri pitää imuilman ,onkos joku mittaillut joskus.