4x4 cossun lämpötilamittari näyttää omiaan

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

4x4 cossun lämpötilamittari näyttää omiaan

Viesti Kirjoittaja Bliz » To Kesäkuu 9. 23:07:35 2005

Eli yksinkertanen kysymys mihin en forumin googlella löytänyt vastausta.

Eli ongelmana on se että eka lämpömittari toimi. sitten alkoi välillä näyttämään vain tappia ja välillä toimi. nyt kokonaan tapissa.

Onko anturi vika vai mittaristossa. Missä kyseinen lämpöanturi sijaitsee..?
Jotain tuntus olevan tulipellin luona imusarjan alla mut sinne ei oikeen pääse käsiksi niin ei viittis koko konehuonetta purkaa turhan takia jossei se siellä ole.

Ehdotuksia ?
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Kesäkuu 9. 23:22:48 2005

vaikea sanoa kummassa on vika, mutta anturia epäilisin ensimmäiseksi. eli yleismittari käteen ja mittaamaan, jos ei kokeilemalla halua yrittää.

mulla on vedenlämpötilan anturi ainakin koneen oikealla puolella kannessa, nokkapyörien lähellä. siis oikea puoli, niinkuin repsikan puoli.

imusarjan alla on kanssa lämpötilan mittari, mutta se ei vaikuta lämpötilamittarin näyttämään.

edit. viallinen anturi näyttää oikeastaan joko todella suurta vastusta tai sitten se on lähes nolla vastuksella. sun tapauksessa anturin vastus on kokolailla nollan nurkilla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Kesäkuu 9. 23:43:37 2005

No eikös se mene niin päin, että kun lämpömittarin johdon laittaa suoraan maahan niin nousee tappiin eli vastus siis suunnilleen nolla kuten Hectori jo mainitsi eli todennäköisesti vika anturissa.
Kaverin escossa oli toi anturin liitin irronnut siitä itse anturin rungosta ja heilui sitten siinä miten sattui. Välillä näytti ihan ok ja välillä mitä huvittaa, kun sai suoraan maita.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: 4x4 cossun lämpötilamittari näyttää omiaan

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Kesäkuu 10. 7:28:16 2005

Bliz kirjoitti:Eli yksinkertanen kysymys mihin en forumin googlella löytänyt vastausta.

Eli ongelmana on se että eka lämpömittari toimi. sitten alkoi välillä näyttämään vain tappia ja välillä toimi. nyt kokonaan tapissa.

Onko anturi vika vai mittaristossa. Missä kyseinen lämpöanturi sijaitsee..?
Jotain tuntus olevan tulipellin luona imusarjan alla mut sinne ei oikeen pääse käsiksi niin ei viittis koko konehuonetta purkaa turhan takia jossei se siellä ole.

Ehdotuksia ?
Nelikossa juuri tuolla imusarjan alla tulipellin luona. Käsiksi pääsee helposti :roll: alakautta.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Kesäkuu 10. 8:21:38 2005

Mulla teki just samaa kun anturi oli rikki. Vaihdoin yläkautta, siinä tarvii kyllä niitä kätilön käsiä :wink:
Öljytikku pois, öljytikun pidikkeen pultti irti, moottorin lämpöanturin "kotelo" irti. Sitten pääsi jotenkuten vaihtamaan. Yritin kyllä alakautta, mutta mulla ei ainakaan käsien pituus ja nivelet oikein riittänyt.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Pe Kesäkuu 10. 15:28:20 2005

Kiitoksia. Pitää mennä tutkimaan ja purkaa.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Kesäkuu 10. 19:57:37 2005

mulla on siivessä mittarin anturi oikealla edessä, ja toinen, ilmeisesti boksille tiedon kertova anturi sitten imusarjan alla takana.

onko nelikossa sama anturi molemmille tiedoille, vai onko se mittarin anturi jossain muualla?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Kesäkuu 10. 20:37:14 2005

vaihda suosiolla uus anturi, ei se cossumiestä konkurssiin aja.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Kesäkuu 10. 21:56:09 2005

Hectori kirjoitti:mulla on siivessä mittarin anturi oikealla edessä, ja toinen, ilmeisesti boksille tiedon kertova anturi sitten imusarjan alla takana.

onko nelikossa sama anturi molemmille tiedoille, vai onko se mittarin anturi jossain muualla?
4WD:ssä anturit on vierekkäin kuskinpuolella kannen takanurkassa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Kesäkuu 11. 1:09:33 2005

On muuten harvinaisen kettumainen paikka. alakautta oli pienet mahollisuudet päästä sinne ees jotenkin käsiksi mut todella todella ahdasta on. Mysteeri ei vieläkään selvinnyt pitää siis purkaa enemmän autoa että pääsee käsiksi siihen. Yksinkertaisesti joko huonot työkalut tai liian isot räpylät.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Kesäkuu 11. 1:19:33 2005

Turbo_IS kirjoitti: 4WD:ssä anturit on vierekkäin kuskinpuolella kannen takanurkassa.
kuulostaa kyllä suhteellisen vittumaiselta paikalta. no nivelletty räikkälenkki auttaa varmasti sinnekin.

miksihän se nelikkoon on muutettu sinne, kun tossa 2wd mallissa se on aika makoisasti esillä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Kesäkuu 11. 1:26:14 2005

En tosiaan tiedä miksi on tuonne survottu. 2wd:ssä on niin mukavasti se siin esillä ettei tartte ees sormia liata jos haluaa anturin vaihtaa.

Villi veikkaus ( en muista vesiletkujen sijaintia ulkoa ) mutta oiskohan tuo kannen takaosa lämpimin paikka kannessa ?
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Kesäkuu 12. 10:44:11 2005

Ei se kovin hankala ole vaihtaa . Turbo_IS:n mainitsemien osien lisäksi kannattaa irrottaa vesiletku ja suuttimen johto , helpottaa huomattavasti . Sitten vaan kiinto käteen (olikohan 19mm) ja imusarjan etukautta käsi koneen taakse ja kääntämään . Voi kokeilla myös pitkällä hylsyllä .
ex Jäsen #10

Vastaa Viestiin