Cosworthin tehot hävinnyt

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

LaPervo
Ylläpitäjä

Cosworthin tehot hävinnyt

Viesti Kirjoittaja LaPervo » Ma Toukokuu 17. 18:13:02 2004

Maksoin rahat jo teidän tilille ja täytin lomakkeen mutta en ole vielä saanut jäsenkorttia. Esitän nyt kysymykseni sitten tänne, toivottavasti sitä ei poisteta :/ Eli ongelma on seuraava, 90 vuoden neliveto cossusta on päässyt tehot katoamaan. Moottori käy ja kiertää normaalin tuntuisesti ja auto tuntuu ripeältä muutenkin. Turbo tulee mukaan noin 3tuhannessa kierroksessa mutta katoaa oudosti jo noin 5 tonnin kohdalla. Onko vetoalue oikeastikkin näin kapea? Ongelman huomasinkin vasta kun kokeilimme kaverimme kanssa räyskälän lentokentällä "viivaa". Kaverin täysin vakio 2.0-16v GSi astra heitteli kiihdytyksessä cossua ihan miten halusi, ja se auto on sentään 8 sekunnin peli :shock: Eihän elämän tarkoitus ole ajaa mitään laitonta street racingia, mutta mielestäni se tarkoittaa sitä että autossa on jotain paskana jos se ei mene lähellekkään niitä arvoja joihin se on mennyt uutena. Turboremppa vai mikä on homman nimi?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Toukokuu 17. 20:45:11 2004

Vaihtoehtoja on monia, mutta yksi mahdollisuus on että hukkisen kello on väsynyt ja ei jaksa pitää ahtoja. Ahtomittari kiinni ja kattomaan miten ne käyttäytyy.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

LaPervo
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja LaPervo » Ma Toukokuu 17. 22:27:28 2004

Autossa on ahtomittari ja se näyttää max. noin 0.7-8 Tyhjäkäynnillä kuuluu noin sekunnin välein jurskahdus. Taitaa olla jotain vakavampaa tälläkertaa

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Ti Toukokuu 18. 6:44:58 2004

Ei vetoja ylhäällä -> jako pielessä.
Jurskahdus -> nokka-akselin kuulalaakeri kaputt.
Siinä pari arvausta joista kokemusta.

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peltsi » Ti Toukokuu 18. 11:31:24 2004

Skorppi kirjoitti:Vaihtoehtoja on monia, mutta yksi mahdollisuus on että hukkisen kello on väsynyt ja ei jaksa pitää ahtoja. Ahtomittari kiinni ja kattomaan miten ne käyttäytyy.
omassa autossa muutama viikko sitten ei ahdot nousseet ,oli dumpista kalvo rikki
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

LaPervo
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja LaPervo » Ti Toukokuu 18. 14:08:27 2004

Autossa on mäntätyyppinen dumppi...Mutta tänään kalibroin ton turbomittarin ja se nostaa neulaa max 0.5 ja eikös tossa pitäis olla jotain 0.9? Eli ahtopaineet ei nouse tarpeeksi ylös, siihenkin tietysti voi olla monta syytä, mutta mistä kannattaisi ihan ensimmäisenä katsoa?

LaPervo
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja LaPervo » Ti Toukokuu 18. 14:09:27 2004

L@RE kirjoitti:Ei vetoja ylhäällä -> jako pielessä.
Jurskahdus -> nokka-akselin kuulalaakeri kaputt.
Siinä pari arvausta joista kokemusta.
Paljonkohan tuo nokka-akselin kuulalaakeri remppa maksaa?

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Toukokuu 18. 14:36:37 2004

LaPervo kirjoitti:Autossa on mäntätyyppinen dumppi...Mutta tänään kalibroin ton turbomittarin ja se nostaa neulaa max 0.5 ja eikös tossa pitäis olla jotain 0.9? Eli ahtopaineet ei nouse tarpeeksi ylös, siihenkin tietysti voi olla monta syytä, mutta mistä kannattaisi ihan ensimmäisenä katsoa?
Ahtoletkuissa vuotoa tai sitte on hukkaportin kello aikansa elänyt, jos kellon on orkkiksen näköinen on se viisasta vaihtaa muutenki.

LaPervo
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja LaPervo » Ti Toukokuu 18. 14:40:28 2004

Kello on joo ihan orkkis ja autossa on yli 200 tuhatta mittarissa. Vaihdampa siis sen. Kiitos neuvoista! En vaivu epätoivoon...vielä

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Ti Toukokuu 18. 15:37:20 2004

Ne nokan etupään kuulalaakerit 2kpl ~30e + tiivisteet/stefat ~126e (jos vaihtaa kaikki + samalla vaihtaa jakohihnan ja kiristimen ~130e).
Nuo on Autoracingin hintoja joista voi marginaalisen clubi-alen saada.

Mä sain ei-Ford-laakerit tutulta ilmasiks, eli niitä ja stefoja varmaan löytyy myös laakerikaupasta ja hihnan ja kiristimen saa hieman halvemmalla varaosakaupasta.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Toukokuu 18. 15:38:58 2004

LaPervo kirjoitti:Autossa on mäntätyyppinen dumppi...Mutta tänään kalibroin ton turbomittarin ja se nostaa neulaa max 0.5 ja eikös tossa pitäis olla jotain 0.9? Eli ahtopaineet ei nouse tarpeeksi ylös, siihenkin tietysti voi olla monta syytä, mutta mistä kannattaisi ihan ensimmäisenä katsoa?
Vakiona tuo 0.55 painetta..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

LaPervo
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja LaPervo » Ti Toukokuu 18. 15:50:32 2004

Tossa tuli mukana sellanen paksu foordin vihko jossa kerrotaan miten tuo eroaa takavetoisesta yms. speksejä. Niin siinä ainakin kerrottiin että täyskaasukiihdytyksessä pitäis paineita olla 0.9 baaria

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Toukokuu 18. 15:59:40 2004

Nelivetosessa painetta maksimissaan 0,9bar
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ti Toukokuu 18. 16:25:23 2004

Noita nokan laakereita ja stefoja saa ihan alan liikkeistäki. Itse kysyin nokan laakereita foordilta ni hinta oli 17e/kpl ja oulussa Tasannolla 3.5e/kpl ja vieläpä NSK merkkiset niinku alkuperäsetki on vissiin.

LaPervo
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja LaPervo » Ti Toukokuu 18. 17:21:20 2004

No hyvä, cossu ei vielä vie mun koko kuukausipalkkaa :D Jää varaa myös ruokaan :wink: Tutkailin tuossa juuri ahtopaineita niin ne nousee noin 0.7 tienoille, siitä laskee heti 0.3 bar. Neula vaan käväisee siellä, eli varmaankin sit se kello vaihtokunnossa

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 18. 17:47:33 2004

Niinhän se kuuluukin tiputtaa niitä mutta ei ehkä ihan noin alas
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Laanti
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Lokakuu 14. 18:51:21 2005

Viesti Kirjoittaja Laanti » La Tammikuu 27. 16:41:35 2007

eli mitenköhän tämän kanssa kävi tai mistä löytyi vika?

on iteltä kans 88-cossusta potku hukassa. :( on 3''putkea ja joku lastu (ilmeisesti italiassa laitettu,mitattu viime kesältä 270hv)

eli nostaa ahdot sinne 1,2bar jonka jälkeen laskee noin 0,9bar mutta tämä on kai normaalia.?

missäs mahtais olla puuttuvat pollet? käy ihan nätisti mitä nyt hiukan venttiilit ääntää ja tehoa uupuu PALJON viime kesään nähden--> ei potki enää täyskaasukiihdytyksessä kakkosella tyhjää edes talvirenkailla.. :evil: siis kuivalla

onko kellään ollu vastaavaa ongelmaa?

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » La Tammikuu 27. 16:58:37 2007

Laanti kirjoitti:eli mitenköhän tämän kanssa kävi tai mistä löytyi vika?

on iteltä kans 88-cossusta potku hukassa. :( on 3''putkea ja joku lastu (ilmeisesti italiassa laitettu,mitattu viime kesältä 270hv)

eli nostaa ahdot sinne 1,2bar jonka jälkeen laskee noin 0,9bar mutta tämä on kai normaalia.?

missäs mahtais olla puuttuvat pollet? käy ihan nätisti mitä nyt hiukan venttiilit ääntää ja tehoa uupuu PALJON viime kesään nähden--> ei potki enää täyskaasukiihdytyksessä kakkosella tyhjää edes talvirenkailla.. :evil: siis kuivalla

onko kellään ollu vastaavaa ongelmaa?
Mittaa koneesta ohivirtaukset.Tiedät sen jälkeen ainakin koneen yleiskunnon.
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

Vastaa Viestiin