Borg Warner T5 ongelma

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Su Kesäkuu 28. 13:42:38 2015

Keväällä huolsin T5:n, kaikki uutta paitsi akselit ja rattaat. Manuaalin kanssa kasattu, ajatuksen kanssa. Eka laatikko remppa itelle, alku jännityksestä huolimatta laatikko kasassa ja kaikki osat löysi paikkansa, kiitos hyvien manuaalien.

Nyt kun ajamaan päästy niin ilmenee ongelmia, kun vaihtaa 3->4 rusahtaa, 5->4 rusahtaa. Kiva...

Ei siinä vielä kaikki, boonuksena: 4 ja 5 vaihde kahisee moottorijarrussa, muuten aivan hiljainen, samankaltainen ääni kuin suorakytkentä laatikoissa.

Laatikolla en itse ajanut metriäkään kun se mulle tuli, tein huollon ja vaihdoin uudet osat tilalle, niin ei osaa sanoa, millainen tuo laatikko on ollu ennen huoltoa.

Motivaatio nollassa, jälleen. Jahka laatikon tiputan pois ja puran sen niin sillävälin ehdotuksia otetaan vastaan, missä vika?
Tai miksei voi ilmottautua laatikkosepäks ja tehdä iltapuhteina tuota jos ei motivaatioo nyt itseltä löydy... O:)
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Kesäkuu 28. 17:23:56 2015

Purkaessa ei rattaissa ollu jälkiä ?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Su Kesäkuu 28. 17:43:58 2015

VooDoo kirjoitti:Purkaessa ei rattaissa ollu jälkiä ?
Ei, eikä kasatessa :D
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

welhox
Viestit: 589
Liittynyt: To Heinäkuu 22. 23:51:23 2010

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja welhox » Ti Kesäkuu 30. 8:11:06 2015

Onko rusahdus tässä tapauksessa eri kuin esim. kulunut syncro jolloin hampaat pääsee vastaamaan toisiinsa?
Kuvauksen perusteella tarkistaisin 3/4:n hubin, onko insertit oikein ja oikeanlaiset, jouset oikealla paikallaan.
Tais olla juuri tämä hubi jonka voi asentaa molemmin päin, molemmat reunat on viistetty samalla tavalla. Ainoa ero itsellä on että toisella reunalla on ohut ura.
Itse laitoin tämän hubin niin että siinä kyljessä olevat merkit tulivat samalle puolen kuin sisäosassa.

Jos vedossa ei kuulu ääniä mutta moottorijarrulla kuuluu niin onkohan rattaat kulunu juuri siltä puolen.
Miten laitoit shimmityksen akseleille, jos jarrutuksessa akseli pääsee liikkumaan liikaa pitkittäin ja sitä kautta pääsee kahnaamaan?
Vedossahan tama liike on toiseen suuntaan.
Jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.

XR4x4 -91
Cossu -86
2.0 IS -86, jäärata lelu, myyty pois tekniikanluovuttujaksi.
1.6 laser
Lynx

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Ke Heinäkuu 1. 21:55:43 2015

welhox kirjoitti:Onko rusahdus tässä tapauksessa eri kuin esim. kulunut syncro jolloin hampaat pääsee vastaamaan toisiinsa?
Kuvauksen perusteella tarkistaisin 3/4:n hubin, onko insertit oikein ja oikeanlaiset, jouset oikealla paikallaan.
Tais olla juuri tämä hubi jonka voi asentaa molemmin päin, molemmat reunat on viistetty samalla tavalla. Ainoa ero itsellä on että toisella reunalla on ohut ura.
Itse laitoin tämän hubin niin että siinä kyljessä olevat merkit tulivat samalle puolen kuin sisäosassa.

Jos vedossa ei kuulu ääniä mutta moottorijarrulla kuuluu niin onkohan rattaat kulunu juuri siltä puolen.
Miten laitoit shimmityksen akseleille, jos jarrutuksessa akseli pääsee liikkumaan liikaa pitkittäin ja sitä kautta pääsee kahnaamaan?
Vedossahan tama liike on toiseen suuntaan.
Rusahdus tulee ihan rullaamalla(kin). Esim. 80km/h vauhtia, kytkin pohjaan ja vaihto, niin pieni rusahdus, vaihdoit sitten 3-4 tai 5-4. Kunnon revittämisellä en kokeillut... Ja rusahteli aina, ei tullut satunnaisesti. Vaikea tuota selittää, ääni ei ollut kummonen, vaan sen rusahduksen ennemmin tunsi kepissä, kun vaihde ei mennyt jouheasti paikalleen. VAI ONKO TYYPILLISTÄ, ETTÄ HAKEE PAIKKAANSA, sekin? :D

Nyt se laatikko on toista päivää leväällään pöydällä ja sivuakselin päittäistä oli ~0.22-0.23, melko varmasti sen tärin toleranssien väliin, liekö "hakenut paikkaansa" kun päässyt ajamaan..? Olisiko tässä kahinan syy? :) Manuaali pyytää klappia 0.03-0.12, varaosa laatikosta löytyi n.0.20 vahvempi shimmi, se kiinni ja kappas, välys siellä 3-4satkun nurkilla. Näillä mennään...
Mikähän noille akseleille oikeasti on liikaa päittäistä, että alkaisi kahisemaan?

Ja tuota 3/4 hubia tutkiessani, niin merkit ovat samalla puolen, Y-merkit siis mitkä näistä osista löytyy. Kaikki näyttäis muutenkin olevan ok.

Sain sen verran pengottua laatikon historiasta, että edellisellä omistajalla se oli ollu 4vuotta, ei kertaakaan käytetty hänen aikanaan, projekti stopissa.
Sitä ennen oli ollut jollain joka myydessään sano, että kannattaa rempata, 2.vaihteen synkka sökö...
Siksi tähän se korjaussatsi sitten hommattiin.

Kakkonen oli äänetön ja nätisti napsahti loveen!
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Heinäkuu 1. 22:57:42 2015

Tyhmää kysyä, mutta kai kytkin irroittaa kunnolla? Ja mitä öljyä käytit? Tietysti liika välys voi kanssa aiheuttaa oireita kytkeytymiseen.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Heinäkuu 1. 23:25:44 2015

OT:
viagratabu kirjoitti:Kakkonen oli äänetön ja nätisti napsahti loveen!
:shock:
:lol: :lol:

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja xsx » To Heinäkuu 2. 2:04:41 2015

Sierra XR kirjoitti:OT:
viagratabu kirjoitti:Kakkonen oli äänetön ja nätisti napsahti loveen!
:shock:
:lol: :lol:
:lol: :lol:
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » To Heinäkuu 2. 9:19:41 2015

:lol: Entiä mitä anneli poikia täällä nää vihreet miehet ovat :lol: Puhuin laatikosta, en asentajasta... :green: Mut huumoria se on se huonokin huumori, ei tätä harrastusta kannata liian tosissaan ottaa. Tuon lauseen kun olisi yhditästänyt edelliseen kappaleeseen ja vaihtanu sana muotoja, niiin ruso poskiset inkkarit ei olis heräilly :lol: :lol: :lol: :lol:

Ja juu asiaan, kytkin irrotti ja Valvolinen ATF sisällä...
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Ke Heinäkuu 15. 15:04:55 2015

Laatikko kasassa ja koeajolla käyty, tuloksena rusahtelematon 4.vaihde ja hiljanen vitonen.
Nelonen ääntää edelleen moottorijarrussa, mikähän lie siellänyt mättää?

Eli yhteenveto, liika suuri sivuakselin välys= 5.vaihde äänsi ja nelonen rusahti.

Enään en keksi mikä pistää nelosen ääntämään, muuten toimii ku unelma... :green:
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Pe Heinäkuu 17. 13:04:23 2015

Yrittänyt miettiä mistä tuo ääni johtuu, mutta en keksi..? Ei tosiaan ainuttakaan pihausta veto päällä... Uudet laakeri, täysin terveen näköiset rattaat ja miksi vitonen hiljeni täysin... Mikähän se nyt sitten on. Ajetaan noin ja vältetään nelosella jarruttamista... Kivointahan tässä olisi tietää, että onko tää ennen huoltoa pitänyt tuollaista ääntä. Mutta eipä tuota pystynyt selvittämään... Tää on vissiin nyt sitä motorsporttia. :roll: :roll: :roll:
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Heinäkuu 28. 12:05:43 2015

viagratabu kirjoitti:Yrittänyt miettiä mistä tuo ääni johtuu, mutta en keksi..? Ei tosiaan ainuttakaan pihausta veto päällä... Uudet laakeri, täysin terveen näköiset rattaat ja miksi vitonen hiljeni täysin... Mikähän se nyt sitten on. Ajetaan noin ja vältetään nelosella jarruttamista... Kivointahan tässä olisi tietää, että onko tää ennen huoltoa pitänyt tuollaista ääntä. Mutta eipä tuota pystynyt selvittämään... Tää on vissiin nyt sitä motorsporttia. :roll: :roll: :roll:
Kuuluuko ääni myös kolmosella jos moottorijarrutat suunnilleen samalla kierroslukualueella? Ettei olis laatikon ulkopuolisia resonanssiääniä? Mulla toi MMT6 jurrannu siitä asti kun jäykistin puslia (roll restrictor, mikä se nyt onkaan suomeksi se vaihteiston takapusla)...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Ti Heinäkuu 28. 12:34:49 2015

terae kirjoitti:
viagratabu kirjoitti:Yrittänyt miettiä mistä tuo ääni johtuu, mutta en keksi..? Ei tosiaan ainuttakaan pihausta veto päällä... Uudet laakeri, täysin terveen näköiset rattaat ja miksi vitonen hiljeni täysin... Mikähän se nyt sitten on. Ajetaan noin ja vältetään nelosella jarruttamista... Kivointahan tässä olisi tietää, että onko tää ennen huoltoa pitänyt tuollaista ääntä. Mutta eipä tuota pystynyt selvittämään... Tää on vissiin nyt sitä motorsporttia. :roll: :roll: :roll:
Kuuluuko ääni myös kolmosella jos moottorijarrutat suunnilleen samalla kierroslukualueella? Ettei olis laatikon ulkopuolisia resonanssiääniä? Mulla toi MMT6 jurrannu siitä asti kun jäykistin puslia (roll restrictor, mikä se nyt onkaan suomeksi se vaihteiston takapusla)...
Itseasiassa pitikin tänne kirjottaa, jo eilen kun kävin autolla ajelemassa. Kappas mitään ääniä ei kuulu vaikka kuinka yrittää :shock: Ääni siis itsestää kadonnut, wtf :lol:

Johtopäätös: Laatikko on hakenut minun omistuksissa kokoajan paikkaansa ja pelaa moitteetta nyt. Tiedä onko normaalia vaiko ei. Seurataan tilannetta ja raportoidaan.
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Pe Elokuu 7. 11:33:17 2015

Ääh, sama peli jatkuu kun sitä ääntä hakenut sieltä, kyllä se kahisee nelosella,n. +70-80km/h nopeuksissa (ei alemmissa), moottorijarrussa. Tiedä sitten mikä p#rkele tota vaivaa, vai vaivaako mikään? :-#
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja xsx » Pe Elokuu 7. 16:01:52 2015

Tyhmä kysymys, ootko varma ettei tulis perästä ääni?.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Pe Elokuu 7. 16:16:59 2015

xsx kirjoitti:Tyhmä kysymys, ootko varma ettei tulis perästä ääni?.
Ei tyhmä kysymys. ;) no enhän mää 110% varma ole, mutta miksei muilla vaihteilla kuulu tuota ääntä? Jos se perästä tulisi... Mutta mielestäni se laatikosta tulee. Sisustaa ja muoveja purkanu vaihdekepin ympäriltä, että 9-tie näkyy ja käyny ajelemaan ja paikantanu, että kyllä se laatikosta tulee..

Olis kiva jos jollakin olis vähäänkään tän suuntasta ongelmaa (vai onko ominaisuus :green: ) niin millä saisi korjaantumaan, mielestäni tuo ei ole normaali ääni, ei T9-laatikko tollasta pitäny, millään vaihteella, silloin kyllä huomasi pientä resonointia kardaani/perä osastolta, joka varmasti sen ikäsissä osissa tietyillä nopeuksilla on täysin normaalia..

Tuskin tuo Valvolinen ATF väärää öljyäkään sinne ole...?

Suomeksi sanottu vituttaa tää asia!
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja terae » Pe Elokuu 7. 20:31:13 2015

Pystyisitkö tallentamaan ääntä ja jakamaan jotain kautta kuultavaksi, vaikka sitten youtuben kautta?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Borg Warner T5 ongelma

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Su Elokuu 9. 18:47:31 2015

Jo vain, 2-3sek. kohdalla, selvästi kuuluu ainakin 13-15 sek. kohdalla ja n. 25sek kohdalla pienen vedätyksen jälkeen.
Vaihde nelosella ja vauhtia n. 70km/h.

Nauttikaa :D = http://s1240.photobucket.com/user/viagr ... e.mp4.html
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

Vastaa Viestiin