BOA Kampuran stefan vaihto

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ma Toukokuu 31. 18:22:33 2010

Mites kun Täytyis tuo kampuran etustefa vaihtaa nii mikä tuo damberin momentti kuuluu olla?
Tarviiko se pultti uusia jos avaa?
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ma Toukokuu 31. 20:04:53 2010

Jape105 kirjoitti:Mites kun Täytyis tuo kampuran etustefa vaihtaa nii mikä tuo damberin momentti kuuluu olla?
Tarviiko se pultti uusia jos avaa?
Tarkotat vissiin kampuran siivapyörän pulttia? Ite en ainakaan uusinut ja 65nm sen ite laitoin. En nyt muista mikä se momentti oli viralliseen, mut oli jottain vissiin 45nm ja jottain asteita päälle...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 31. 22:36:03 2010

65 kuullostaa kauheen pieneltä momentilta, kannattaa tarkistaa se jostain. Varsin ikävää jälkee tulee jos se pääsee löysälle.
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Kesäkuu 1. 7:14:47 2010

En muista mikä momentti oli, mutta mielestäni kovempi mitä tuossa ylempänä plus että lopuksi vielä 90* käännetään. Pultti pitää uusia ja juureen kuuluu laittaa uusi O-rengas.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Kesäkuu 1. 7:52:07 2010

En tiedä onko apua mut vootriclubilla Niceman:in vanhoista kirjotuksista löyty BOB:in momentit

Crankshaft pulley/vibration damper. stage 1 45 NM
Crankshaft pulley/vibration damper. stage 2 90ø

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ti Kesäkuu 1. 8:21:34 2010

henu kirjoitti:En tiedä onko apua mut vootriclubilla Niceman:in vanhoista kirjotuksista löyty BOB:in momentit

Crankshaft pulley/vibration damper. stage 1 45 NM
Crankshaft pulley/vibration damper. stage 2 90ø
Näitä muistelin, mut en jaksanut ruveta tonkiin noita... :oops:
MouTine kirjoitti:En muista mikä momentti oli, mutta mielestäni kovempi mitä tuossa ylempänä plus että lopuksi vielä 90* käännetään. Pultti pitää uusia ja juureen kuuluu laittaa uusi O-rengas.
Kyllä se tuolla 65 ainakin mulla pysys kummassakin konees...Sekä BOB:is, et BOA:ssa...Ja Mulkkarilla käytiin sentään nilsiät ym. läpi 8)

Mut tokihan se kannattaa laittaa kuten kuuluu. Ite en jaksanut hakea asteavainta niin väänsin 65...Saa sitten vielä auki joskus jos tarvii...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Kesäkuu 1. 12:33:35 2010

jeps täytyy käydä tilaamassa uus pultti sit. kiitokset.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 1. 18:54:41 2010

Volkkarin moottorissa käännetään kampiakselin pään pultti 90nm ja 90 astetta, se kiristyy yllättävän tiukalle siinä neljänneskierroksen aikana. Luulin kerran olevani fiksu ja laitoin hylsyn perään jatkovarren, että saa auton ulkopuolelta kiristää kunnon varrella. Onneks tuli tehtyä tussilla merkki pultin kantaan, meinaan jatkovarsi jäi 80 astetta ruuville ja pultti kiristy 10 astetta. :lol: Käänsin varmaan puoli kierrosta siitä varresta kun se palautu muuten aina siihen lähtökohtaan takasin :D Uskallan melkein väittää että sen pultin kireys on sen 90 asteen jälkeen ainakin 200nm, irvistyksen mukaan mitattuna yli 300nm.
Ihan vaan sen takia sanoin, että ne, jotka ei vielä niin kauheesti oo kiristelly asteilla sais jonkunnäkösen käsityksen paljonko se pultti voi kiristyä sen neljänneskierroksen aikana.
Jäsen #606

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Kesäkuu 1. 19:56:42 2010

Cosworth V6 BOA Workshop Manual sanoo 40 to 50 nm ja sitten vielä 90 astetta. Uusi pultti ja prikka käsketään laittaa. Fordilta sai vielä kesällä 2009 uuden pultin, mutta prikkaa ei saanut. Prikan alle reunoihin käsketään laittaa tiivistemassaa/-silikonia.

Löysin jopa 31.7.2009 päivätyn kuitin:

FINIS 4413724 Kuusioruuvi (Cosworth V6 24V BOA), hinta 1,85e.

Kallista :D

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Kesäkuu 4. 19:29:39 2010

Pultti tilattu.
Onko joku joskus kiristäny pösö/citikka märkäputkikoneen kannen pultteja?
Jotain 25nm+90+90+90 astetta on kanssa hiukan timmissä se viiminen 90astetta. :lol:
Jostain syystä tullu joskus tehtyä niitä paljon :roll: eihän niistä niitä kansipahveja ikinä mee.. :lol:
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Kesäkuu 5. 22:20:39 2010

Ite en oo koskaan ymmärtäny, miks se pultti pitäs niin helvetisti kääntää kiinni. Ite aina jokasesta kääntänyt kiinni ihan perus puolentuuman räikällä. Eivätkä oo irtoillu. kun yleisesti ottaenhan sillä oo muuta virkaa, kun ettei siivapyörä lähe tuleen ulospäin. Pistää tipan kierreliimaa ja käsin kiinni, niin ei se sieltä kyllä itekseen pois tule.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Kesäkuu 6. 2:58:41 2010

Eikös nää akselin päissä olevat pultit ole muutenkin melkein aina jenka silleenpäin että menee periaatteessa vaan tiukemmalle kun akseli ottaa kierroksia, oli laite mikä tahansa?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Kesäkuu 6. 15:00:44 2010

vauhtipete kirjoitti:Eikös nää akselin päissä olevat pultit ole muutenkin melkein aina jenka silleenpäin että menee periaatteessa vaan tiukemmalle kun akseli ottaa kierroksia, oli laite mikä tahansa?
Kyllä.
Ihan sama sierrojen/scorpioitten takanavan iso pultti on vasemmalla ''vääränkätinen''
Vanhojen ''kuorkki'' Transiittejen pyöränpultit,Mazda 2200 pyöränpultit,mopojen magneettojen mutterit jne. jne.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: BOA Kampuran stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Kesäkuu 6. 20:56:03 2010

VooDoo kirjoitti:...ettei siivapyörä lähe tuleen ulospäin. Pistää tipan kierreliimaa ja käsin kiinni, niin ei se sieltä kyllä itekseen pois tule.
Ja sen takia myös ettei pyörä pääse pyörimään tai muutenkaan luistamaan siinä akselilla. Ei se pysy pelkän kiilan varassa.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin