Etuvetaritko vikana?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

topi
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marraskuu 12. 13:49:13 2006
Paikkakunta: Helsinki

Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja topi » Su Toukokuu 10. 15:31:39 2009

Noin 90-100 km/h nopeudessa (ja yli sen) 4x4 Cossu Sierran ratti alkaa vatkaamaan (melko lievästi mutta häiritsevästi kuitenkin), vika muistuttaa renkaiden epätasapainosta johtuvaa vemputusta. "Vika" on toisaikainen eli vemputusta ei ilmene aina tuossa nopeudessa ja joskus kun se tulee, niin se saattaa myös poistua itsestään. Taustatiedoksi: Olen tarkistanut että vika ei johdu renkaiden epätasapainosta tai vääristä aurauskulmista. Myös jarrulevyjen taustat on puhdistettu eli levyt pitäisi olla suorassa. (Näitä syitä yleensä syytetään ensimmäisenä)

Tämä vika alkoi heti kun vaihdoin autoon vakiojouset aikaisempien madallusjousien (-40 mm) tilalle. Madallusjousilla vemputusta ei siis ollut. Voisiko olla että madallusjousia käytettäessä vetarit ovat kuluneet väljemmiksi ja nyt ns. vakioasennossa (vakiojousilla) tuo väljyys sitten tuntuu ravistuksena?

Oletteko korjailleet vetoniveliä ja onnistuuko projekti helposti? Entä oletteko hankkineet jostain kokonaan uusia vetareita ja mistä? Ebay'stä löytyy ainakin englantilainen uusien vetarien valmistaja (hinta 149 puntaa/kpl). Olen lisäksi kuullut että Suomessakin jokin "paja" tekee kuulemma erityisen kestäviä vetareita, muistaako joku mikä toi firma/valmistaja mahtaa olla?

Lisäksi vielä kysymys itse vetoakseleista: pituus 4x4 Cossu Sierrassa on ilmeisesti 600 mm (Ebay myyjä ilmoittaa 606 mm), mutta onko tämä siis molempien puolien vetoakselien mitta?? Onko oikea ja vasen puoli siis samanlaiset? Ainakin Ford-varaosanumerot (siltä ajalta kun tavaraa vielä sai) oikean ja vasemman puolen etuvetoakseleille ovat erilaiset ja samoin hinnat aivan erilaiset eri puolille? Voiko sama vetari siis sopia sekä oikealle että vasemmalle puolelle?

Kiitos taas jos jollain on hyvää tietoa asiasta! :)
Sierra Cosworth 4x4 1992

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 10. 19:48:20 2009

Tervetuloa seuraan... Escocossussa juuri samaa ilmiötä olen jäljittänyt. Jäljellä enää vetarit, jotka tosin nekin vaihdoin viime vuonna. Oireettomaksi varmuudella todetut nyt seuraavaksi menossa kiinni. Turhauttavaa hommaa.... :)

XR4x4:ssä on hieman pidemmät vetarit, ja niitä on menestyksellä käytetty lasketuissa cossuissa. Vaatii hieman lisää mittaa toimiakseen hyvin; napa nousee laskiessa alustaa hieman kauemmaksi sisäpään kiinnityspisteistä. Ulkoa en mittoja muista.

nm. SLEI voinee kertoa uusien (billet/HD) hommaamisesta lisää.

Ero puolien välillä on pieni, oikeanpuoleisessa on lukkorengasura jolla vetari lukitaan kiinni etuperän kautta. Haittana on "klassikkomurhe": samanpuoleinen moottorin kumityyny ratkeaa/venyy heavy-duty -käytön seurauksena-> kone/etuperä nousee ylöspäin-> sisempi vetonivel sanoo moks; halkeaa pesä yleensä.
Ilmiöstä päässee eroon pitämällä tukikumit iskussa ja jättämällä sokan pois että vetari pääsee liukumaan ulospäin-antamaan periksi hieman ääritilanteissa. Ulospullahtamista en ole kuullut käyneen kuin kerran eräälle legendalle ( ;) ) Enkä muista kumpi puoli oli kyseessä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Su Toukokuu 10. 22:57:05 2009

jjs kirjoitti:Tervetuloa seuraan... Escocossussa juuri samaa ilmiötä olen jäljittänyt. Jäljellä enää vetarit, jotka tosin nekin vaihdoin viime vuonna. Oireettomaksi varmuudella todetut nyt seuraavaksi menossa kiinni. Turhauttavaa hommaa.... :)

XR4x4:ssä on hieman pidemmät vetarit, ja niitä on menestyksellä käytetty lasketuissa cossuissa. Vaatii hieman lisää mittaa toimiakseen hyvin; napa nousee laskiessa alustaa hieman kauemmaksi sisäpään kiinnityspisteistä. Ulkoa en mittoja muista.

nm. SLEI voinee kertoa uusien (billet/HD) hommaamisesta lisää.

Ero puolien välillä on pieni, oikeanpuoleisessa on lukkorengasura jolla vetari lukitaan kiinni etuperän kautta. Haittana on "klassikkomurhe": samanpuoleinen moottorin kumityyny ratkeaa/venyy heavy-duty -käytön seurauksena-> kone/etuperä nousee ylöspäin-> sisempi vetonivel sanoo moks; halkeaa pesä yleensä.
Ilmiöstä päässee eroon pitämällä tukikumit iskussa ja jättämällä sokan pois että vetari pääsee liukumaan ulospäin-antamaan periksi hieman ääritilanteissa. Ulospullahtamista en ole kuullut käyneen kuin kerran eräälle legendalle ( ;) ) Enkä muista kumpi puoli oli kyseessä.
Tosta mun toisesta nelikosta on jonkin edellisen omistajan aikana pullahtanu oikea vetari ulos, etupalkista puuttuu tämän seurauksena pieni pala..Perimätietojen mukaan tämän seurauksena laitettu porvoon fordilla uusi murikka ja vetari..
#350

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Toukokuu 14. 5:59:18 2009

Ne Englantilaiset vetarit on samanlaisia kummallekkin puolelle ja mitta on XR ja Cossu vetarin puolesta välistä ettei ne kimpoilisi ulos madalletussa autossa. Sisänivel on kuoreltaan yhtenäinen ei peltipurkilla päällystetty kuten alkuperäinen.
Kuskin puolen vetari on siis n. 5mm alkuperäistä pitempi sisäpäästä (lukkorengasura + vähän matskua uran jälkeen), mutta ei se minusta pohjaa väliakselin reikään vaan vastaa siihen samasta kohtaa kuin alkuperäinen.
Ebayssä toimivalta firmalta on välillä "unohtunut" lähettäminen, mutta on ne sitten perille tullut pikku väännön jälkeen.

Vakion nivelen "sormet" aukeaa teholla ja kuorien päälle on laitettu vahvistusrenkaita joiden mitta täältä forumilta jostain löytyy. Jousien vaihdolla ristikko varmaan siirtyi eri kohtaan nivelen sisällä ja kulumat ei sovi enää hyvin yksiin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja Jake » To Toukokuu 14. 23:26:23 2009

jjs:olihan täällä foorumillakin se yks nelkkaricossusierra-tyyppi jolta lähti 2 kertaa vetari irti , vai sitäkö tarkotit ? tapahtui pari vuotta sitten

Alkuperäisiä sisäniveliä saa uusia kun kysyy tiskiltä , hintaa en tähän hätään muista mutta ovat parannettua mallia eli kuori on todella jämy . Kokonaisia akseleitakin saa luultavasti vielä mutta hintaa löytyy 750€/kpl ! Ne ei muuten ole eritelty ainakaan enää , siis samanlaisia ovat molemmat puolet lukkorengasuraa myöten , ainakin vasemman nivelen ostin ja kaupan päälle tuli lukkorengasura

Alla uusi , ylempi alkuperäinen vanha malli
http://img.photobucket.com/albums/v381/ ... 008559.jpg
ex Jäsen #10

Rami
CRSC jäsen 2016
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Tammikuu 29. 16:27:46 2003

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja Rami » Pe Toukokuu 15. 18:57:51 2009

Aikanaan samanlaisessa kamppeessa ( nelikko cossu )ravisti etupää satunnaisesti , viaksi paljastui väljäksi kulunut pyörän napa sisemmän pyörän laakerin kohdalta.

cossuvortti
Viestit: 58
Liittynyt: La Marraskuu 10. 23:41:05 2007

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja cossuvortti » Su Toukokuu 24. 23:46:08 2009

Itellä kans oli pyörännapa kulunut laakeripesistä väliäksi, nosturilla veti vetarinmutterin aivan kiinni ettei laakerikaan pyöriny niin pyörä heilu silti ylös alas. Toinen oli että vasemmalle päin ku käänsi nii jumputti ja rupes hyppimään ,luulin et olis sisempipää hajalla nii sisemmästä menny se jousi siältä kolmee palaan ja jäi jumiin neulalaakereiden ja sisemmän navan urien väliin..
jäsen: 1785.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Toukokuu 25. 0:01:11 2009

topi kirjoitti:Taustatiedoksi: Olen tarkistanut että vika ei johdu renkaiden epätasapainosta tai vääristä aurauskulmista. Myös jarrulevyjen taustat on puhdistettu eli levyt pitäisi olla suorassa. (Näitä syitä yleensä syytetään ensimmäisenä)
En jaksanut lukea muita tekstejä, mutta tohon basic check listaan pitää lisätä sellanen juttu kuin renkaan runko. Rengas menee helposti pilalle jos ajetaan liian pienillä paineilla, ajetaan jonkun liian ison kulmikkaan objektin yli kovaa, rengas pääsee tyhjäksi auton maatessa päälle, asennetaan vanteelta / vanteelle väärin ja muita lukemattomia syitä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja matsu » Ma Toukokuu 25. 0:10:58 2009

MouTine kirjoitti:
topi kirjoitti:Taustatiedoksi: Olen tarkistanut että vika ei johdu renkaiden epätasapainosta tai vääristä aurauskulmista. Myös jarrulevyjen taustat on puhdistettu eli levyt pitäisi olla suorassa. (Näitä syitä yleensä syytetään ensimmäisenä)
En jaksanut lukea muita tekstejä, mutta tohon basic check listaan pitää lisätä sellanen juttu kuin renkaan runko. Rengas menee helposti pilalle jos ajetaan liian pienillä paineilla, ajetaan jonkun liian ison kulmikkaan objektin yli kovaa, rengas pääsee tyhjäksi auton maatessa päälle, asennetaan vanteelta / vanteelle väärin ja muita lukemattomia syitä.
Ehdottomasti kyllä mutta tässä tapauksessa se on pois suljettu. Ainakin mun kokemuksen mukaan runkovikainen rengas ilmoittelee olemassaolostaan jo taajamanopeuksissa, allekin. Lisäksi se on helppo huomata hipelöimällä renkaan pintaa.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Toukokuu 25. 1:26:24 2009

matsu kirjoitti:
MouTine kirjoitti:
topi kirjoitti:Taustatiedoksi: Olen tarkistanut että vika ei johdu renkaiden epätasapainosta tai vääristä aurauskulmista. Myös jarrulevyjen taustat on puhdistettu eli levyt pitäisi olla suorassa. (Näitä syitä yleensä syytetään ensimmäisenä)
En jaksanut lukea muita tekstejä, mutta tohon basic check listaan pitää lisätä sellanen juttu kuin renkaan runko. Rengas menee helposti pilalle jos ajetaan liian pienillä paineilla, ajetaan jonkun liian ison kulmikkaan objektin yli kovaa, rengas pääsee tyhjäksi auton maatessa päälle, asennetaan vanteelta / vanteelle väärin ja muita lukemattomia syitä.
Ehdottomasti kyllä mutta tässä tapauksessa se on pois suljettu. Ainakin mun kokemuksen mukaan runkovikainen rengas ilmoittelee olemassaolostaan jo taajamanopeuksissa, allekin. Lisäksi se on helppo huomata hipelöimällä renkaan pintaa.
Ei välttämättä... Omien kokemusten pohjalta on havaittu puoltamista ja matalilla nopeuksilla ratin pykältämistä käännettäessä. Eikä renkaan pinnassa huomattu mitään, vaikka kuinka sitä hipelöin kosteanakin. Mutta hyvä on jos on pois suljettu. Carry on, move along...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

topi
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marraskuu 12. 13:49:13 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etuvetaritko vikana?

Viesti Kirjoittaja topi » La Kesäkuu 6. 14:20:40 2009

Vika selvisi!

Alatukivarren pallonivelet olivat väljät. Katsastuksen testissä ei näkynyt väljyyttä vaikka kuinka yritin aikanaan väljyyttä havaita yhdessä katsastusmiehen kanssa. Pienet väljyydet ei näy siinä testissä! Piti ottaa alatukivarsi irti ja kokeilla nivelen jäykkyyttä käsin. Heti huomasin sen väljäksi, koska tappi ei ollut jäykkä kuten ehjän pitää olla.

Väliaikaisratkaisuna prässäsin nivelen kuorta alapuolelta siten että nivel tiukkeni ja väljyys poistui. Täytyy toivoa että "patentti" kestää hetken aikaa ennen kuin saan uudet hommattua ja asennettua. "Prässätyillä" alatukivarsilla hemputusta ratissa ei enää ole ja ajo on muutenkin vakaampaa. :D
Sierra Cosworth 4x4 1992

Vastaa Viestiin