CossuEsco ei kierrä yli 4000rpm

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

CossuEsco ei kierrä yli 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Helmikuu 16. 8:44:21 2007

Laitetaan asiantuntijoille pähkinä purtavaksi tämän ongelman kanssa. Kaikkea ei ole vielä käyty läpi, mutta tähän mennessä tapahtunutta:

Auto tullut Italiasta ilman katteja, jollakin Italiaanolastulla (lastun päällä luki Didi). Tolla lastulla toimi muuten suht ok, mutta kävi ihan liian rikkaalla, eikä tyhjäkäyntiä saanut tarpeeksi alas.

Vaihdettu vakiolastu, sen jälkeen alkoi pätkimisongelmat. Pätkäisee 2000rpm tienoilla, eikä kierrä yli 4000rpm. Kun koneen laittaa käymään, ensimmäisellä polkaisulla kiertää ja toimii ok, mutta sen jälkeen alkaa pätkimään. Kone käy aivan liian laihalla, lambdasäätö kuitenkin päästömittauksen mukaan toimii.

Lambda uusittu
Polttoainepaine mitattu, ok
Kokeiltu toisilla suuttimilla
Tulpat vaihdettu
Ilmansuodatin vaihdettu
Imuilman lämpötilantunnistin vaihdettu, samoin moottorin lämpötilantunnistin
Tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu, kone käy kylmänä nopeaa joutokäyntiä ja laskee kierrokset sitten ok tasolle lämmettyään
Boksin seossäätömuisti tyhjennetty (KAM-muisti, Kept Alive Memory)
Kokeiltu kolmella eri boksilla (vakio P8 + kahdella L8 )
Vaihdettu jakajan kansi ja pyörijä
Kokeiltu toisella MAPilla
Jako on kohdallaan

Vika on ilmiselvästi laihalla käynti, mutta mikä sen aiheuttaa? Noilla L8 bokseilla sen saa käymään hyvin kun säätää seosruuvista, mutta silloin tyhjäkäynti menee 1500rpm tuntumaan, eikä sitä saa pudotettua. Viikonloppuna ajattelin ehtiä tutkimaan ja mittaamaan johtosarjaa jos vika löytyis sieltä.

Onko jollakin ollut samanlaista ongelmaa?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Pe Helmikuu 16. 8:53:37 2007

Onkos siinä nyt varmasti vakio map ja suuttimet paikoillaan?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Helmikuu 16. 8:59:30 2007

tony the tiger kirjoitti:Onkos siinä nyt varmasti vakio map ja suuttimet paikoillaan?
On, vakio 2,5bar mapista ei voi erehtyä, se on neliön muotoinen ja päällä lukee 2,5 bar. Tosin nyt tuli mieleen, että kokeilin 3,bar mapilla sitä myös ja silloinhan se menee laihalle. Täytyy jostain hommata 2bar map testiin. Tosin se pätkii siis ihan paikallaan kierrätettäessä, eli siellä ei ole ahtoja silloin ollenkaan.

Suuttimet on vakiot, ja ne on vaihdettu toisiin vakioihin, mutta vika säilyy.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Pe Helmikuu 16. 16:06:44 2007

Entä sytytysjohdot ja puola puolanjohto tuohon pätkimiseen tarkastettu.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Helmikuu 16. 21:24:48 2007

t5 kirjoitti:Entä sytytysjohdot ja puola puolanjohto tuohon pätkimiseen tarkastettu.
Ei ole tarkistettu, pitää toikin tehdä. Mutta en usko noiden vaikuttavan laihalla käymiseen. Kone siis käy ja kiertää ihan ok, kun saa riittävästi kakkua. Oliskohan tossa boksissa joku turvatoiminto, että ei anna kiertää ylemmäs kun seos on laihalla?

Yksi asia joka tänään nousi esiin, on esikatin tukkeutuminen. Katti on joskus avattu ja hitsattu takaisin kiinni. Putkessa ei ole kuin yksi vaimennin (Remus) ja äänet on todella hiljaiset. 0.8l Suzuki pitää kovempaa meteliä ;-)
Pitää irrottaa downpipe ja kokeilla ilman sitä.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Helmikuu 16. 22:22:14 2007

Lista oli puutteellinen: polttoainesuodatin ei näkynyt vaihtolistalla. Bensanpaineen mittaus ei kerro mitään siitä, tuottomittaus kertoisi; helpompaa vaihtaa suodatin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Helmikuu 16. 22:46:04 2007

jjs kirjoitti:Lista oli puutteellinen: polttoainesuodatin ei näkynyt vaihtolistalla. Bensanpaineen mittaus ei kerro mitään siitä, tuottomittaus kertoisi; helpompaa vaihtaa suodatin.
Polttoainesuodatin odottaa hyllyssä vaihtoa. Se tehdäänkin huomenna ensimmäisenä. Ajattelin tosiaan että kun kerran on painetta, polttoainetta tulee tarpeeksi.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Helmikuu 16. 23:09:28 2007

Aikoinaan kun ostin oman escon niin nyki pirusti pintakaasulla ja ei oikein kiertänytkään, syy oli jjs:n mainitsema bensansuodatin :roll:

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Pe Helmikuu 16. 23:24:19 2007

No niin, eli se italiaanolastu ohitti bensansuotimen ja siksi toimi hyvin. Nyt vakio lastu ei oo niin fixu ja siksi pätkii.
Ja ratkaisu ongelmiin on yksinkertainen. Kun saat sen houkuteltua kierroksille, niin älä päästä niitä laskemaan!
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Viesti Kirjoittaja jorecos » La Helmikuu 17. 3:15:15 2007

Siis toimii italiaanon lastulla ja P8 poxilla? Silloin testaisin toisella P8 poxilla (vakiolastulla) vielä. Jos ei toimi niin sitten katsoisin kaasuläppäanturin / sen kytkennän eli onko esco cossun mukainen vai muutettu.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » La Helmikuu 17. 10:27:13 2007

jorecos kirjoitti:Siis toimii italiaanon lastulla ja P8 poxilla? Silloin testaisin toisella P8 poxilla (vakiolastulla) vielä. Jos ei toimi niin sitten katsoisin kaasuläppäanturin / sen kytkennän eli onko esco cossun mukainen vai muutettu.
Joo, toimi Italiaanolastulla ja P8 boxilla muuten, mutta kävi ihan liian rikkaalla ja tyhjäkäyntiä ei saanut laskettua tarpeeksi alas. Kävi tyhjää n. 1200rpm. Vedätettäessä auton sisään asti haisi bensa. Vakiolastulla siis meni aivan toiseen ääripäähän.

Kaasuläppäanturi on PF09, eli pitäis olla oikea. Mittailen sen tänään, tosin jos se katkoo tms. digitaalinäytöllisellä mittarilla ei välttämättä sitä huomaa.

Noita P8 boxeja vakiolastulla kun ei oikein kasva puissa :wink: Jos jollakin on lainata testiin boxia ja kaasuläppäanturia, apu otetaan kiitollisuudella vastaan.

ps. Toimittelen sen lastun viikonlopun aikana takaisin popille.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » La Helmikuu 17. 13:20:28 2007

Onkos sitä johtosarjaa jo tutkittu. Kaverilla cosan vedenlämpötila-anturin liitin vittuili. Pätki yli4000 kierroksilla.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » La Helmikuu 17. 14:14:00 2007

jiivee kirjoitti:Onkos sitä johtosarjaa jo tutkittu. Kaverilla cosan vedenlämpötila-anturin liitin vittuili. Pätki yli4000 kierroksilla.
Johtosarjan mittailu on seuraavaksi ohjelmassa. Vedenlämpötila-anturin johtoa on kyllä väännelty ja käännelty, mutta voi siellä silti joku katkos olla.

Polttoainesuodatin on nyt vaihdettu, samalla vaihdoin sytytyksen ohjausyksikön (joksi sitä Motonetissä nimitetään) ja tyhjensin vielä kerran KAM-muistin. Sen verran parani, että en ainakaan tossa pihalla saanut sitä pätkimään enää 2000 kierroksella. Edelleenkään ei kuitenkaan kierrä yli 4000rpm.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Helmikuu 17. 16:15:22 2007

Ootko kattonu vilkutteleeko se mitään vikakoodeja? Katoitko sä sen jakajan anturin että se on kunnossa ja väli on oikea? entä siivapyörän anturi? Eiku niin se käy sillä toisella poksilla ok, no ehkei noissa sit ole vikaa :roll:

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » La Helmikuu 17. 16:25:27 2007

Yrkesman kirjoitti:Ootko kattonu vilkutteleeko se mitään vikakoodeja? Katoitko sä sen jakajan anturin että se on kunnossa ja väli on oikea? entä siivapyörän anturi? Eiku niin se käy sillä toisella poksilla ok, no ehkei noissa sit ole vikaa :roll:
Vikakoodeja yritettiin ottaa silloin kun Italialastu oli kiinni. Silloin sieltä ei tullut mitään ulos. Onko koodit tallessa lastulla, vai pitäiskö sieltä tulla koodit lastusta huolimatta?
Täytyy rakennella tollanen ledisysteemi ja kokeilla uudestaan.

Jakajan anturin katsoin silmämääräisesti kun vaihdoin jakajan kannen ja pyörijän. Johdot näytti ehjältä. Siivapyörän anturin irrotin ja puhdistin. Eilen kuitenkin hain molemmat uudet, täytyy vaan mennä talliin ne vaihtamaan, kun ei tossa pihalla viitsi.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Helmikuu 18. 14:49:09 2007

Mittailin kaasuläppäanturia boxin liittimeltä, jotain ihmeellistä siinä mielestäni on.

Navoista 11 ja 30 tulee 270 ohmia
Navoista 30 ja 17 vastusarvo laskee nätisti 270ohm-40ohm kun painaa kaasua
navoista 11 ja 17 pitäis mun mielestä mennä vastusarvo päinvastoin, eli 40ohm-270ohm, mutta se hyppii nousten ja laskien välillä 270ohm-110ohm.

Hyllyssä on 2wd anturi, se tekee vastaavan mittauksen loogisesti.

Pitää varmaan purkaa koko anturi sieltä pois ja mitata itse anturilta vielä ennenkuin menee tilaamaan uuden. On se senverran kallis osa, että sitä ei viitsisi turhan takia uusia.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Helmikuu 18. 15:45:19 2007

Turbo_IS kirjoitti:Mittailin kaasuläppäanturia boxin liittimeltä, jotain ihmeellistä siinä mielestäni on.

Navoista 11 ja 30 tulee 270 ohmia
Navoista 30 ja 17 vastusarvo laskee nätisti 270ohm-40ohm kun painaa kaasua
navoista 11 ja 17 pitäis mun mielestä mennä vastusarvo päinvastoin, eli 40ohm-270ohm, mutta se hyppii nousten ja laskien välillä 270ohm-110ohm.

Hyllyssä on 2wd anturi, se tekee vastaavan mittauksen loogisesti.

Pitää varmaan purkaa koko anturi sieltä pois ja mitata itse anturilta vielä ennenkuin menee tilaamaan uuden. On se senverran kallis osa, että sitä ei viitsisi turhan takia uusia.
Tuossa on mitä pitää näyttää eri nastojen väliltä:

Sierra Saphire RS Cosworth Technical Diagnosis Info.pdf (n.1.5 megaa kokoa)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Helmikuu 18. 15:53:42 2007

Turbo_IS kirjoitti:Joo, toimi Italiaanolastulla ja P8 boxilla muuten, mutta kävi ihan liian rikkaalla ja tyhjäkäyntiä ei saanut laskettua tarpeeksi alas. Kävi tyhjää n. 1200rpm. Vedätettäessä auton sisään asti haisi bensa.
No tuohon auttaa se et laitat sinne sitä yli painetta hieman etkä ajela vain alipaine aluella vedätyksissä. :green:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Helmikuu 18. 16:13:08 2007

siipicossu kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:Mittailin kaasuläppäanturia boxin liittimeltä, jotain ihmeellistä siinä mielestäni on.

Navoista 11 ja 30 tulee 270 ohmia
Navoista 30 ja 17 vastusarvo laskee nätisti 270ohm-40ohm kun painaa kaasua
navoista 11 ja 17 pitäis mun mielestä mennä vastusarvo päinvastoin, eli 40ohm-270ohm, mutta se hyppii nousten ja laskien välillä 270ohm-110ohm.

Hyllyssä on 2wd anturi, se tekee vastaavan mittauksen loogisesti.

Pitää varmaan purkaa koko anturi sieltä pois ja mitata itse anturilta vielä ennenkuin menee tilaamaan uuden. On se senverran kallis osa, että sitä ei viitsisi turhan takia uusia.
Tuossa on mitä pitää näyttää eri nastojen väliltä:

Sierra Saphire RS Cosworth Technical Diagnosis Info.pdf (n.1.5 megaa kokoa)
Joo, tsekkasin tuon, mutta siinä ei ole kerrottu arvoja nastojen 11 ja 17 välillä.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Helmikuu 18. 16:16:15 2007

Turbo_IS kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:Mittailin kaasuläppäanturia boxin liittimeltä, jotain ihmeellistä siinä mielestäni on.

Navoista 11 ja 30 tulee 270 ohmia
Navoista 30 ja 17 vastusarvo laskee nätisti 270ohm-40ohm kun painaa kaasua
navoista 11 ja 17 pitäis mun mielestä mennä vastusarvo päinvastoin, eli 40ohm-270ohm, mutta se hyppii nousten ja laskien välillä 270ohm-110ohm.

Hyllyssä on 2wd anturi, se tekee vastaavan mittauksen loogisesti.

Pitää varmaan purkaa koko anturi sieltä pois ja mitata itse anturilta vielä ennenkuin menee tilaamaan uuden. On se senverran kallis osa, että sitä ei viitsisi turhan takia uusia.
Tuossa on mitä pitää näyttää eri nastojen väliltä:

Sierra Saphire RS Cosworth Technical Diagnosis Info.pdf (n.1.5 megaa kokoa)
Joo, tsekkasin tuon, mutta siinä ei ole kerrottu arvoja nastojen 11 ja 17 välillä.
Ei sillä ole periaatteessa merkitystä jos noi muut on ok.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Helmikuu 18. 16:25:52 2007

Yrkesman kirjoitti:Ei sillä ole periaatteessa merkitystä jos noi muut on ok.
Ei periaatteessa, mutta tässä tapauksessa on, kun näyttää että tossa on jotain pielessä. Eikö teidänkin mielestä jos nastojen 17 ja 30 välillä vastusarvo laskee kaasua painettaessa 270ohm-40ohm, niin nastojen 17 ja 11 välillä sen pitäis nousta 40ohm-270ohm?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Helmikuu 18. 16:30:17 2007

Turbo_IS kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Ei sillä ole periaatteessa merkitystä jos noi muut on ok.
Ei periaatteessa, mutta tässä tapauksessa on, kun näyttää että tossa on jotain pielessä. Eikö teidänkin mielestä jos nastojen 17 ja 30 välillä vastusarvo laskee kaasua painettaessa 270ohm-40ohm, niin nastojen 17 ja 11 välillä sen pitäis nousta 40ohm-270ohm?
kyllä

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Helmikuu 18. 16:33:43 2007

Ihan mielenkiinnosta, ootko kattonu ne kaks isoa johtosarjan liitintä siinä lampun lähellä? Mulla oli ainakin toinen niistä täysin hapettunu ja aiheutti ihme oireilua. Tein niin että leikkasin liittimen kokonaan pois ja juotin johdot yhteen.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Helmikuu 18. 18:24:20 2007

Yrkesman kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, ootko kattonu ne kaks isoa johtosarjan liitintä siinä lampun lähellä? Mulla oli ainakin toinen niistä täysin hapettunu ja aiheutti ihme oireilua. Tein niin että leikkasin liittimen kokonaan pois ja juotin johdot yhteen.
Lueskelin Passionford-forumilta, että siellä porukalla on ollut ongelmia juuri tuossa kohtaa. Yritin etsiä liittimiä, mutta en nopealla vilkaisulla niitä löytänyt. Ne on siis kuskinpuolella jossakin lampun takana? Voisko olla mahdollista, että ne olis puskurin takana piilossa?
Yksi liitin siinä kyllä on, josta menee n. 6-7 johtoa, mutta käsitin tuolta Passionford jutuista, että siinä olis yksi useampijohtoinen liitin. Pitää tsekata.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Helmikuu 18. 20:58:00 2007

Juu, siinä ne on paisuntasäiliön ja ohjaustehostimen purnukan välissä. Kyl ne siitä löytyy kun seuraat vaan johtoja imusarjalta. Olettaen ettei niitä joku ole sieltä jo napsinu pois. Tossa on yks kuva jossa näkyy toinen liitin noitten johtojen alla tossa keskellä kuvaa, mutta kaks niitä alunperin tuolla on.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Helmikuu 18. 21:09:22 2007

Vähän off topic (sori), mutta pari kyssäriä liki aiheeseen liittyen:
-suunnilleen vakiona kulutus nurkissa? Pitäisi olla alle 13...
-CO% säätö T34:ssa (P8.) lienee vain happitunnistimen kautta? Vetänee "take me home" proggiksen päälle jos anturi irti/rikki?
Ja käykö L8 P8:n tilalle?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Viesti Kirjoittaja jorecos » Su Helmikuu 18. 22:32:18 2007

[quote="Turbo_IS"]Mittailin kaasuläppäanturia boxin liittimeltä, jotain ihmeellistä siinä mielestäni on.

Navoista 11 ja 30 tulee 270 ohmia
Navoista 30 ja 17 vastusarvo laskee nätisti 270ohm-40ohm kun painaa kaasua
navoista 11 ja 17 pitäis mun mielestä mennä vastusarvo päinvastoin, eli 40ohm-270ohm, mutta se hyppii nousten ja laskien välillä 270ohm-110ohm.

MAP-anturi vaikuttaa/sekoittaa lukemia kun mittaa eculta TPS:n vastusarvoja. Ota MAPin liitin irti niin näyttää oikeammin (veden ja imuilman anturit ei vaikuttane juurikaan). Tai sitten kuten sanoit niin mittaus suoraan TPS:ltä.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Helmikuu 18. 22:49:38 2007

jorecos kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:Mittailin kaasuläppäanturia boxin liittimeltä, jotain ihmeellistä siinä mielestäni on.

Navoista 11 ja 30 tulee 270 ohmia
Navoista 30 ja 17 vastusarvo laskee nätisti 270ohm-40ohm kun painaa kaasua
navoista 11 ja 17 pitäis mun mielestä mennä vastusarvo päinvastoin, eli 40ohm-270ohm, mutta se hyppii nousten ja laskien välillä 270ohm-110ohm.

MAP-anturi vaikuttaa/sekoittaa lukemia kun mittaa eculta TPS:n vastusarvoja. Ota MAPin liitin irti niin näyttää oikeammin (veden ja imuilman anturit ei vaikuttane juurikaan). Tai sitten kuten sanoit niin mittaus suoraan TPS:ltä.
Olet muuten varmaan oikeassa, kun katsoo tota kytkistä. Pitää tosiaan vielä ottaa anturi irti ja mitata sitten ennenkuin menee uutta tilaamaan.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Helmikuu 18. 22:57:32 2007

jjs kirjoitti:Vähän off topic (sori), mutta pari kyssäriä liki aiheeseen liittyen:
-suunnilleen vakiona kulutus nurkissa? Pitäisi olla alle 13...
-CO% säätö T34:ssa (P8.) lienee vain happitunnistimen kautta? Vetänee "take me home" proggiksen päälle jos anturi irti/rikki?
Ja käykö L8 P8:n tilalle?
CO säätö tapahtuu tyhjentämällä KAM-muisti, jolloin boxi hakee säädöt kohdalleen edellyttäen että lambda on paikoillaan ja ehjä.

Löysin säätöohjeen Passionford-foorumilta, tässä selvällä lontoolla ohje:
(Nuo sekuntimäärät ei tuntuneet pitävän ihan kutiansa)

The engine management system on the Large Turbo Escort has what is known as ‘adaptive learning’. This in simple terms means that the engine management system will make changes to the fuelling of the engine, based on the information it receives from many engine sensors.

Earlier models of the Cosworth had an adjustment screw to allow fine-tuning of the fuel mixture. The Escort Cosworth does not have this facility; the engine management system will make these adjustments itself. Over a period, the management system ‘learns’ where the fuelling isn’t correct, and applies a richening or leaning off adjustment to the fuelling at the relevant points in the fuel map. Unfortunately, many additional factors can affect the fuel mixture readings, and this can sometimes cause the management system to make an incorrect adjustment. If the adjustments made by the management system are too severe, the fuel mixture reading will fall outside of the operating range of the HEGO or Lambda sensor. If this situation occurs, the management system will be unable to readjust the mixture correctly. In this case, it will be necessary to re set the engine management system memory, and allow it to ‘re- learn’ the running strategies.


To re set the memory, you must carefully follow the following procedure (with the engine stopped and at normal operating temperature):

1) Locate the memory re set plug inside the engine compartment and remove the red cover (if fitted). On right hand drive vehicles this can be found between the battery and front suspension top mounting. There are three diagnostic plugs here, (see photo), the circular plug is the memory-reset plug. (On some models, this shape of plug is used to alter the ignition timing for different octane fuel).

2) Prepare three pieces of wire to connect the three connections of this plug together. DO NOT CONNECT TO THE PLUG YET.

3) You will need help to complete this part of the operation. Turn on the ignition, as if to start the engine. (Operate any immobilisation systems etc.) DO NOT START THE ENGINE. You will hear the idle stabiliser valve click slowly (about once per second). As soon as the ignition is switched on, (but not before), connect your three pieces of wire to the plug sockets to inter-connect all three terminals. This must be done quickly, after the ignition is turned on, but before the fuel pump stops priming the engine. After about seven seconds, the idle stabiliser will stop clicking. After a further twenty or thirty seconds, the idle stabiliser will click extremely quickly, then return to clicking once per second. When this happens it signifies that the management system Kept Alive Memory is erased. Turn off the ignition, and remove your wires from the sockets. Re fit the red plug cover and return the diagnostic plugs to their original position. Do not worry if this doesn’t happen first time, you may find it necessary to carry out the erasure procedure at least twice until the operation completes as described.

4) The management system now has to re learn its idle and slow running strategies. Allow the engine to idle for three minutes, then increase the speed to 1200 RPM and hold for two further minutes.

The engine management system should complete its learning strategy after approximately 5 miles of varied driving.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Ma Helmikuu 19. 0:12:20 2007

Autodata kertoo seuraavaa tämä kylläki sierran.

Kytke ohmimittari testausyksikön napoihin 11(+) ja 30(-) lukeman pitäisi olla 300...600 ohmia.Jos resistanssilukema ei ole ohjearvojen mukainen irroita moninapaliitin kaasuläpän potentiometristä ja testausjohtimet kaasuläpän ja ecu-yksikön väliltä.Uusi tarvittaessa viallinen johdin ja potentiometri.

Itse sain 2wd kaasuläppä anturista 550ohmia napa 11-30 väliltä.

Autodata jatkaa.Kaasuläpän ollessa joutokäntiasennossa kytke ohmimittari testausyksikön napojen 30(+) ja 17(-) välille.Jos mittari osoittaa mitä tahansa resistanssiarvoa,tee kaasuläpän säätö.Jos resistanssia on vielä säädön jälkeen,uusi potentiometri. Avaa kaasuläppä hitaasti täysin auki-asentoon.Avautumisen alkaessa resistanssin pitäisi nousta 0 ohmista täyteen resistanssiin.Jos mitään resistanssia tai jatkuvaa nousua ei näy kaasuläpän lähtiessä liikkeelle, täytyy tarkastaa ecu:n moninapaliittimen navan 17 yhteys kaasuläpän potentiometrin.Jos johdin on viallinen,uusi se tai jos se on kunnossa,täytyy uusia potentiometri.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Helmikuu 19. 7:44:02 2007

t5 kirjoitti:Autodata kertoo seuraavaa tämä kylläki sierran.

Kytke ohmimittari testausyksikön napoihin 11(+) ja 30(-) lukeman pitäisi olla 300...600 ohmia.Jos resistanssilukema ei ole ohjearvojen mukainen irroita moninapaliitin kaasuläpän potentiometristä ja testausjohtimet kaasuläpän ja ecu-yksikön väliltä.Uusi tarvittaessa viallinen johdin ja potentiometri.

Itse sain 2wd kaasuläppä anturista 550ohmia napa 11-30 väliltä.

Autodata jatkaa.Kaasuläpän ollessa joutokäntiasennossa kytke ohmimittari testausyksikön napojen 30(+) ja 17(-) välille.Jos mittari osoittaa mitä tahansa resistanssiarvoa,tee kaasuläpän säätö.Jos resistanssia on vielä säädön jälkeen,uusi potentiometri. Avaa kaasuläppä hitaasti täysin auki-asentoon.Avautumisen alkaessa resistanssin pitäisi nousta 0 ohmista täyteen resistanssiin.Jos mitään resistanssia tai jatkuvaa nousua ei näy kaasuläpän lähtiessä liikkeelle, täytyy tarkastaa ecu:n moninapaliittimen navan 17 yhteys kaasuläpän potentiometrin.Jos johdin on viallinen,uusi se tai jos se on kunnossa,täytyy uusia potentiometri.
2WD anturi toimii juuri noin. 4WD anturi on huikan erilainen, mutta periaatteeltaan sama.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Helmikuu 19. 15:58:27 2007

Turbo_IS kirjoitti: Unfortunately, many additional factors can affect the fuel mixture readings, and this can sometimes cause the management system to make an incorrect adjustment. If the adjustments made by the management system are too severe, :arrow: the fuel mixture reading will fall outside of the operating range of the HEGO or Lambda sensor. If this situation occurs, the management system will be unable to readjust the mixture correctly. In this case, it will be necessary to re set the engine management system memory, and allow it to ‘re- learn’ the running strategies.
Hmm. Aavistuksen tökkii tuo kohta.

Oletko kokeillut tyhjentää KAMia, onnistuiko?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Helmikuu 20. 7:43:08 2007

jjs kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti: Unfortunately, many additional factors can affect the fuel mixture readings, and this can sometimes cause the management system to make an incorrect adjustment. If the adjustments made by the management system are too severe, :arrow: the fuel mixture reading will fall outside of the operating range of the HEGO or Lambda sensor. If this situation occurs, the management system will be unable to readjust the mixture correctly. In this case, it will be necessary to re set the engine management system memory, and allow it to ‘re- learn’ the running strategies.
Hmm. Aavistuksen tökkii tuo kohta.

Oletko kokeillut tyhjentää KAMia, onnistuiko?
Olen, useaan otteeseen tässä kun vikaa olen hakenut. Ainakin prosessi menee ja toimii ohjeen mukaan, noi sekuntiajat ei ainakaan mulla pitänyt paikkaansa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Maaliskuu 1. 18:56:38 2007

Tänään taas ehdin muutaman tunnin painiskella auton kimpussa. Vaihdoin moottorin lämpötila-anturin ja imuilman lämpötila-anturin liittimen kun vanhasta oli lukitusjousi rikki. Ne liittimet lampun takana on tosta jo poistettu, ilmankos en löytänyt niitä. :wink:

Mutta nyt alkaa vika paikallistua siihen kaasuläppäanturiin, mittailin sen irrallaan. Reunimmasta nastasta ja keskinastasta mittailin, niin vastusarvo nousee ihan nätisti nollasta 500ohmiin. Kun mittaa toisesta laidasta ja keskeltä, vastusarvo ensin vähän nousee viidestäsadasta, sitten hyppii ja vähän laskee, mutta jää hiukan vajaaseen 200ohmiin, eikä laske siitä enää. Mun mielestä sen ei pitäis toimia noin. Katsotaan jos saan toisen anturin, niin sittenhän se selviää.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 26. 14:41:18 2007

Eipä auttanut kaasuläppäanturin vaihto. Nyt alkaa epäilykset kohdistua map-anturiin. Kokeiltu 2bar ja 3bar mapeilla, parannusta tuli sen verran että antaa ekalla polkaisulla kiertää ihan nätisti, mutta seuraavalla kierrokset jää taas siihen 4000rpm. Omalla 2,5 bar mapilla ei kierrä kertaakaan yli 4000rpm.

Vaihtelin tossa välillä sulakerasian, ja kun lopulta sain siihen oikeanlaisen rasian (aluksi tuli väärä, vaikka katsottiin se alustanumeron mukaan), niin kaikki sähköviat katosi sen mukana. Jopa alkuperäinen hälytin toimii. Sen jälkeen kun sunnuntaina aamuyöstä tulin töistä kotiin ja posottelin motarilla, vehje alkoi yhtäkkiä toimia. Piti oikein muutaman kerran kokeilla, kiersi se yli neljätonnia. Sen jälkeen kun sammutin vehkeen, vika tuli taas takaisin.

Mun mielestä ongelma on nyt siinä, että Lambda kertoo koneen käyvän laihalla ja boxi ei anna sen kiertää yli tuota neljää tonnia.

Sanokaas tietäjät olisko ideaa kokeilla oman 2,5 bar mapin tilalle tota Megsquirtin anturia? Eikö se ole 2,5 bar map? Ei viittis turhan takia ostella satojen eurojen osia, jos vika ei siinä olekaan. Toi anturi ei paljoa maksais.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Ma Maaliskuu 26. 16:04:21 2007

Kato jää hyviä varaosia sit seuraaville kerroille kun kerran santsaa.:D
tuo megsquirt mappi on tinattava malli ja on 2,5 bar sopivuudesta en sit tiedä viisaamat kertokoon.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 26. 20:09:00 2007

t5 kirjoitti:Kato jää hyviä varaosia sit seuraaville kerroille kun kerran santsaa.:D
tuo megsquirt mappi on tinattava malli ja on 2,5 bar sopivuudesta en sit tiedä viisaamat kertokoon.
Joo, mutta kyllä sen sinne saa viritettyä kokeilun ajaksi. Jos toimii, hommaa sitten alkuperäisen.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Maaliskuu 26. 20:15:30 2007

Turbo_IS kirjoitti: Mun mielestä ongelma on nyt siinä, että Lambda kertoo koneen käyvän laihalla ja boxi ei anna sen kiertää yli tuota neljää tonnia.
Lambda ohitetaan jo ennen tuota.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 26. 20:26:15 2007

tony the tiger kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti: Mun mielestä ongelma on nyt siinä, että Lambda kertoo koneen käyvän laihalla ja boxi ei anna sen kiertää yli tuota neljää tonnia.
Lambda ohitetaan jo ennen tuota.
Missä vaiheessa lambdasäätö ohitetaan? Aina ennen neljäätonniako?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » Ma Maaliskuu 26. 23:46:00 2007

Multa saat lainaksi cossun 2.5 barin mappia, jos et lähempää löydä tai jos vika ei muuten selviä. Ilmoittele, jos on tarvetta.
p. 040-7005968 tai priva.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Ke Maaliskuu 28. 18:09:20 2007

Mulla oli escortissa samanlaisia ongelmia,sen verran alkoi sitten vituttamaan
että orkkisruisku sai häipyä haltechin tieltä.
+XXXhv

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Maaliskuu 28. 19:25:21 2007

ect kirjoitti:Mulla oli escortissa samanlaisia ongelmia,sen verran alkoi sitten vituttamaan
että orkkisruisku sai häipyä haltechin tieltä.
Sama täällä !
ex Jäsen #10

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 28. 21:11:45 2007

Eipä tuo P8 taida tosiaan mikään tekniikan riemuvoitto olla. Uusitulla tyhjäk.venalla tyhjäkäynti huopaa edelleen välillä 1200-2000, erityisesti moottoritieajon jälkeen. KAMmin resetointi jeesasi kulutukseen, mutta vähäinen suorituskyky hupeni entisestään. Vanha 2WD:n L6 taitaa olla ainoa toimiva :wink:
"Vannoin" etten tuota viritä, mutta kai se on pakko tehdä jotain että pysyy alati kiihtyvän liikenteen tahdissa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Maaliskuu 28. 22:55:03 2007

jjs kirjoitti: kai se on pakko tehdä jotain että pysyy alati kiihtyvän liikenteen tahdissa.
Seli seli :lol: 8) Kunnolla paukkua ettei ainkaan Suubbaruille häviä 8)
ex Jäsen #10

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Maaliskuu 29. 8:06:40 2007

jjs kirjoitti:Eipä tuo P8 taida tosiaan mikään tekniikan riemuvoitto olla. Uusitulla tyhjäk.venalla tyhjäkäynti huopaa edelleen välillä 1200-2000, erityisesti moottoritieajon jälkeen. KAMmin resetointi jeesasi kulutukseen, mutta vähäinen suorituskyky hupeni entisestään. Vanha 2WD:n L6 taitaa olla ainoa toimiva :wink:
"Vannoin" etten tuota viritä, mutta kai se on pakko tehdä jotain että pysyy alati kiihtyvän liikenteen tahdissa.
Mulla tekee tuota samaa kun sillä ensin vedättää siihen neljääntonniin että alkaa pätkimään. Sen jälkeen tyhjäkäynti alkaa seilaamaan. Tuntuu että tuossa P8 boxissa on liikaa älyä aiempiin versioihin verrattuna. :wink:
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » To Maaliskuu 29. 9:21:04 2007

Turbo_IS kirjoitti: Mulla tekee tuota samaa kun sillä ensin vedättää siihen neljääntonniin että alkaa pätkimään. Sen jälkeen tyhjäkäynti alkaa seilaamaan. Tuntuu että tuossa P8 boxissa on liikaa älyä aiempiin versioihin verrattuna. :wink:
Poikkee käymään niin kolvataan sieltä pari osaa pois... kyllä äly vähenee :)
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Vastaa Viestiin