Sierran tuulilasinlämmitin (Escort, Sierra, Scorpio)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

appana
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Maaliskuu 4. 21:46:04 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Sierran tuulilasinlämmitin (Escort, Sierra, Scorpio)

Viesti Kirjoittaja appana » Ti Lokakuu 31. 21:02:23 2006

osaisikos joku neuvoa mistä johtuu kun ei sierran tuulilasin lämmitin toimi ja en löydä sulakettakaan sille (ohjekirja saksaa eikä löydy perus sulakerasiasta joka on konehuoneessa tuulilasin alla)
nappia painaessa kuuluu releen napsumisen ääni hansikaslokeron alla olevasta rele/sulakerasiasta. tarkoittaako naksahdus että rele palanut? missä sijaitsee lämmittimen sulake?

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Lokakuu 31. 21:50:38 2006

taitaa olla sulake siinä samassa missä relekkin...eiku kurkkimaan sinne hanskalokeron taakse.

tupu
Viestit: 769
Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja tupu » Ti Lokakuu 31. 21:59:47 2006

nykyisessä sierrasssa oli vastuslangat kaikki poikki. uusi lasi. taas toimii.
-onko mitattu tuleeko virtaa lasin johtoihin?
-jääkö mekkivalo palamaan katkaisijassa?
releen napsahdus kuuluu asiaan.
ja sulaketta en löytänyt omistajan käsikirjasta.

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ti Lokakuu 31. 22:37:50 2006

Mulla lämpee keskeltä hajanaisesti. Eli vissiin useimmat vastuslangat lasista poikki?
Hyvä se on!

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ke Marraskuu 1. 18:09:20 2006

OffTopic: Mitä maksaa uusi lämmitettävä lasi sierraan?

nimim. Puolet vastuksista poikki.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Marraskuu 1. 18:32:59 2006

Jekki kirjoitti:OffTopic: Mitä maksaa uusi lämmitettävä lasi sierraan?

nimim. Puolet vastuksista poikki.
Muistaakseni ~500e jos edes riittää..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Marraskuu 1. 20:53:25 2006

Scorpioon lämmitettävä lasi asennettuna 270-330e.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

tupu
Viestit: 769
Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja tupu » Ke Marraskuu 1. 21:24:58 2006

Pilkington 313e asennettuna, ainakin täällä susirajalla. Fordilta pelkkä lasi 426e.

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ke Marraskuu 1. 21:50:54 2006

täällä hudettiin asennettuna Fordilla 750€ mikäeli oikein muista toisessa paikassa 350€ asennettuna.. kun jonku aikaa sitten kyselin lasia..
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

WRC taunus
Viestit: 248
Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:09:17 2005
Paikkakunta: Lahti-city

Viesti Kirjoittaja WRC taunus » Ke Marraskuu 1. 22:19:45 2006

Jos sopii ratsastaa aiheella,niin onko kukaan asentanut jälkeenpäin tuollaista lämmitettävää ruutua?Vaatiiko paljon sähkötöitä?
Huomenna menee sierra lasin vaihtoon ja laitetaan lämmitettävä ruutu,mut ennen ei ole ollut.
XR3I Escort Cabriolet -90

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Marraskuu 1. 23:11:35 2006

Laittakaas paikan nimiä, missä saa Scorpioon noinkin kohtuulliseen hintaan lämmitettävän lasin? Jos ei julkisesti kehtaa laittaa tietoja, niin sitten vaikka privalla. Skorpissa on ollut lämmitettävä lasi ja johdotkin on valmiina. Nykyinen on ei-lämmitettävä hieman halki kuskin A-pilarin vierestä.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Marraskuu 1. 23:16:47 2006

Sine kirjoitti:Laittakaas paikan nimiä, missä saa Scorpioon noinkin kohtuulliseen hintaan lämmitettävän lasin? Jos ei julkisesti kehtaa laittaa tietoja, niin sitten vaikka privalla. Skorpissa on ollut lämmitettävä lasi ja johdotkin on valmiina. Nykyinen on ei-lämmitettävä hieman halki kuskin A-pilarin vierestä.
Ootko kysyny purkupojilta? Pilkingtonin laseja laittaavat, kyllä sieltä varmaan skorppariinkin lämmitettävä löytyy.
Paikallisista se taitaa olla halvinkin, mk4 escoon sävylasi (lämmitettävä) asennettenu n. 100€.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Marraskuu 2. 7:24:56 2006

Tuo 300 ei nyt enää ois paha hinta, mutta 500 kyllä on kiskontaa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » To Marraskuu 2. 13:11:21 2006

WRC taunus kirjoitti:Jos sopii ratsastaa aiheella,niin onko kukaan asentanut jälkeenpäin tuollaista lämmitettävää ruutua?Vaatiiko paljon sähkötöitä?
Huomenna menee sierra lasin vaihtoon ja laitetaan lämmitettävä ruutu,mut ennen ei ole ollut.
Hommaat vain tuulilasinlämmittimen johtosarjan ja autoon sopivan kytkimen. Tulee kiinni kolminapaisella liittimellä apparin puolella hanskaloperon yläpuolella auton johtosarjaan. Jossain karvalakissa ei völttämättä ole liitintä valmiina, jolloin joutuu hieman tekemään sähkötöitä.

Omassa autossanikin oli vastuksia poikki ja lämpeni vain sieltä täältä, kunnes rekasta singahtanut kivi pisti alulle koko lasin mittaisen railon joka vielä haarautui keskeltä ylös. Lasin vaihto meni v.03 vakuutusyhtiön piikkiin (täyskasko). Mahtaakohan enää tänä päivänä saada tuulilasia vakuutukseen?
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

WRC taunus
Viestit: 248
Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:09:17 2005
Paikkakunta: Lahti-city

Viesti Kirjoittaja WRC taunus » To Marraskuu 2. 14:02:48 2006

Tänä päivänä taitaa olla tuulilasivakuutus erikseen.
XR3I Escort Cabriolet -90

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Marraskuu 2. 14:11:31 2006

jesus48 kirjoitti:
Jekki kirjoitti:OffTopic: Mitä maksaa uusi lämmitettävä lasi sierraan?

nimim. Puolet vastuksista poikki.
Muistaakseni ~500e jos edes riittää..
Pilkingtonin lämitettävän lasin ovh 351€, jos joku haluaa semmoisen niin mun kautta voi kysellä. Asennusta ei.
#6
Escort -75

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Marraskuu 2. 14:19:33 2006

jesus48 kirjoitti:
Jekki kirjoitti:OffTopic: Mitä maksaa uusi lämmitettävä lasi sierraan?

nimim. Puolet vastuksista poikki.
Muistaakseni ~500e jos edes riittää..
Pilkingtonin lämitettävän lasin ovh 351€
#6
Escort -75

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Marraskuu 3. 10:14:15 2006

350€ mulle on parista paikasta luvattu Sierraan lämmitettävä asennettuna.
Jos asentaa lämmitettävän tavallisen tilalle niin kannattaa varmaan laittaa johtoihin aikarele ettei paista lasia tärviölle, ei se lasi jatkuvassa paahdossa ole ainakaan tehtaan jäljiltä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Marraskuu 3. 10:33:38 2006

jos laittaa lämmitettävän niin kannattaa todella tehdä tehtaan mukainen kytkentä

- aika rele
- menee päälle vasta kun laturi lataa.

paksuilla johdoilla
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Marraskuu 3. 21:34:10 2006

Omassa skorpin lasissa piiiitkä halkeama. Porattiin pysäytysreiät. Odotellaan sähkölämmityksen kuolemaa.

Etukäteistietona halusin uuden lasin hinnan - Pilkingtonin lämmitettävä ruutu siis cossuskorppiin asennettuna maksoi 365 egeä. Täällä Kuopiossa. Sierraanikin on tarpeen uusi lasi, ja jos muitakin lasin tarpeessa olevia on, aletaan kohta perkata omaa klubihintaa :!:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Marraskuu 4. 14:44:04 2006

Vähän OT: mikähän tuohon fiestan lämmitettävään lasiin oikein tuli kun ei enää vaikuta mitään, mutta virtaa tuntuu vievän kohtuupaljon? Ei ole kuitenkaan sulakkeita polttanut, ainakaan vielä :roll:
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » La Marraskuu 4. 17:14:58 2006

xrissane kirjoitti:Täällä Kuopiossa. Sierraanikin on tarpeen uusi lasi, ja jos muitakin lasin tarpeessa olevia on, aletaan kohta perkata omaa klubihintaa :!:
Tuo ois hyvä homma, mutta asennuskin on sitten teetettävä ko. paikassa ja sitten tulookin tuo matka jo vastaan. Häipyy hyöty bensaan.

Esim. minulla Kuopioon n. 450km.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Marraskuu 21. 16:19:46 2007

sierra friikki kirjoitti:jos laittaa lämmitettävän niin kannattaa todella tehdä tehtaan mukainen kytkentä

- aika rele
- menee päälle vasta kun laturi lataa.

paksuilla johdoilla
Saako aika releitä yleismallisena ja kuinka pitkään alkuperäisessä asennuksessa lasi on lämpösenä?

Miten tämä lataus "ohjaus" toteutetaan? Kenties merkkivalon kautta?

Siitä pari kyssäriä :) Voihan sen toiminnankin selittää katkaisimelta lähtien :wink:
#295

Rstf
Xr2i

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Marraskuu 23. 13:19:39 2007

rele on sellainen että tarvii laturin R navalta singnaali tiedon että rele suostuu toimimaan.
osta osat joltain scorrpi purkajalta (myynti ilmoiuksissa montakin purussa)
tämä vaatimus moottorin käymisestä johtuu suuresta virran kulutuksesta.
On se kiva että tuulilasi on sulanut mutta kun ei enään saa autoa käyntiin.
Ei tule yllätyksiä aamusella kun on aika käynnistää.
rele pitää järjestelmän päällä noin 1-2min. taitaa tunnistaa sisäilman lämmön kanssa tuo rele.
kerran kun oli 25 astettapakkasta niin sierrassa ei lähtenyt lämmitin päälle ollenkaan ,enne kuin oli hytissä lämmennyt, tais olla joku tuulilasin halkeamisen esto päällä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Marraskuu 23. 20:32:35 2007

sierra friikki kirjoitti: rele pitää järjestelmän päällä noin 1-2min. taitaa tunnistaa sisäilman lämmön kanssa tuo rele.
kerran kun oli 25 astettapakkasta niin sierrassa ei lähtenyt lämmitin päälle ollenkaan ,enne kuin oli hytissä lämmennyt, tais olla joku tuulilasin halkeamisen esto päällä.
Escortissa,Transitissa ja Mondeossa 3min päällä,luultavasti muissakin sama.
rele ei tunnista lämpötilaa,tuulilasin lämmitys menee alunperin päälle helteellä ja -30pakkasella jos kaikki on kunnossa.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Marraskuu 27. 0:54:59 2007

Tuolla ylhäällä on kysymyksiä, jotka edelleenkin askarruttavat:
tupu kirjoitti:-onko mitattu tuleeko virtaa lasin johtoihin?
-jääkö mekkivalo palamaan katkaisijassa?
releen napsahdus kuuluu asiaan.
Potilas on Escort Mk5 Ghia, jossa lämmitettävä tuulilasi vielä toimi joskus. Auto oli palasina noin 2,5 vuotta ja nyt lasin lämmitin ei tietenkään toimi. Sen tiedän, että laturi lataa 14V akun navoilta mitaten. Laturi 70A on ollut useita kertoja irti, joten mahdollisuus jonkun johdon irti olemiseen siis on. Siitä on edelleenkin laakerit paskana (rahisee).

Merkkivalon valo ei jää minulla palamaan (se kyllä silloin joskus paloi, sen muistan). Releen naksahdusta en ole havainnut, tosin en ole niin tarkkaan kyllä kuunnellutkaan. Miten johdoille tuleva virta mitataan oikeaoppisesti?

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Ti Tammikuu 15. 12:43:48 2008

jos jotakin kiinnostaa lämmitettävä tuulilasi niin ois satasella myytävänä (vain kuskin puoli toimii) ehkä johot poikki muualta?

isierras
Viestit: 28
Liittynyt: To Maaliskuu 1. 18:57:18 2007
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja isierras » Ti Tammikuu 29. 16:16:34 2008

Sine kirjoitti:Tuolla ylhäällä on kysymyksiä, jotka edelleenkin askarruttavat:
tupu kirjoitti:-onko mitattu tuleeko virtaa lasin johtoihin?
-jääkö mekkivalo palamaan katkaisijassa?
releen napsahdus kuuluu asiaan.
Potilas on Escort Mk5 Ghia, jossa lämmitettävä tuulilasi vielä toimi joskus. Auto oli palasina noin 2,5 vuotta ja nyt lasin lämmitin ei tietenkään toimi. Sen tiedän, että laturi lataa 14V akun navoilta mitaten. Laturi 70A on ollut useita kertoja irti, joten mahdollisuus jonkun johdon irti olemiseen siis on. Siitä on edelleenkin laakerit paskana (rahisee).

Merkkivalon valo ei jää minulla palamaan (se kyllä silloin joskus paloi, sen muistan). Releen naksahdusta en ole havainnut, tosin en ole niin tarkkaan kyllä kuunnellutkaan. Miten johdoille tuleva virta mitataan oikeaoppisesti?
Viisainta ehkä vaan mitata jännite. Eli auto käyntiin, yleismittari jännite-asentoon ja tökkäät varovasti ne mittarin piuhat niihin lämppärin johtoihin siellä tuulilasin reunassa. Mittaa molemmista reunoista, ovat omana yksikkönään (kun avaat pellin, ovat siinä lasin alareunassa, nurkassa). Niihin pitäis tulla se n. 12V.

Mittaa myös lasin lankojen vastukset: auto EI käynnissä, mittari ohmiasentoon ja tökkäät varovasti niihin samoihin reikiin (oikeaoppisesti pitäis irrottaa piuhat, mutta ei vaikuta oleellisesti tulokseen). Muistaakseni molemmilta puolilta pitäis tulla 1,4 -1,6 ohmia. Jos jännite ja vastukset ovat kunnossa, on virtakin ok, koska U=RI eli I=U/R. Ja mittaus on turvallisempi kuin virtamittaus.

Releet löytyy ainakin Sierrasta sieltä moottorinohjaimen läheltä, hanskalokeron takaa. Musta, paksummilla navoilla oleva on päärele ja harmaa on aikarele. Ja valon katkaisijassa tosiaankin pitäis syttyä, muuten ei taida virran ohjaus toimia.. Ite temppuilin pitkään tuon lämmityksen kanssa, loppujen lopuksi yks liitin oli irti sivukotelosta.

Jos tuossa yllämainitussa jännitemittauksessa tulee tulokseksi 0V, kannattaa lähteä järjestyksessä ajatuksen kanssa etsimään vikaa. Eli akulta ensiksikin pitäis tulla sitä paksua punaista johtoa pitkin jatkuva jännite (12V) releelle. Vikahan voi olla myös näissä releissä. Mittaa myös kaikki releille tulevat johdot piipparilla. Se sininen latauksenjohto sinne releelle tuli mulla muuten mittaristolta päin, ilmeisesti sulakerasialta loppujen lopuksi, ainakin sinne nurkkaan se hävisi. Eli jos lataus yleensäkin toimii niin se pitäis riittää, koska sieltä ei suoraa yhteyttä lämppärin releelle ole.

cosworth123
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Joulukuu 13. 19:17:57 2005

Viesti Kirjoittaja cosworth123 » Ti Tammikuu 29. 20:06:06 2008

Hesus kirjoitti:
Jekki kirjoitti:OffTopic: Mitä maksaa uusi lämmitettävä lasi sierraan?

nimim. Puolet vastuksista poikki.
Muistaakseni ~500e jos edes riittää..
Tampereella vaihdatin viimevuonna 312€

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Tammikuu 29. 20:20:39 2008

Tilasin uuden lämmitettävän lasin itselle sierraan, ovh oli 350e, josta sitten meikäläisen naamakohtaiset alennukset tiputti hinnan jonnekin 220e:n tienoille. (tosin kaveri oli tänään omaan sierraansa löytänyt jostain uuden lämmitettävän lasin 160 eurolla :twisted: ) Jos näistä oikeesti olis kysyntää, niin voitas varmaan jotain kimppatilausta jossain kohtaa järjestellä, mulla on yks kaveri, joka oman firmansa kautta pystyy järjestämään laseja kohtuu edukkaasti.

Esim. Sierra mk2 vihreä lasi vihreällä tai sinisellä varjostuksella 80e
Sierra mkI pronssilasi n. 105e

Nämä siis pelkkien lasien hintoja, asennukset sitten päälle.
Pedal tu tö metal!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Helmikuu 3. 15:17:25 2008

isierras kirjoitti:
Sine kirjoitti:Tuolla ylhäällä on kysymyksiä, jotka edelleenkin askarruttavat:
tupu kirjoitti:-onko mitattu tuleeko virtaa lasin johtoihin?
-jääkö mekkivalo palamaan katkaisijassa?
releen napsahdus kuuluu asiaan.
Potilas on Escort Mk5 Ghia, jossa lämmitettävä tuulilasi vielä toimi joskus. Auto oli palasina noin 2,5 vuotta ja nyt lasin lämmitin ei tietenkään toimi. Sen tiedän, että laturi lataa 14V akun navoilta mitaten. Laturi 70A on ollut useita kertoja irti, joten mahdollisuus jonkun johdon irti olemiseen siis on. Siitä on edelleenkin laakerit paskana (rahisee).

Merkkivalon valo ei jää minulla palamaan (se kyllä silloin joskus paloi, sen muistan). Releen naksahdusta en ole havainnut, tosin en ole niin tarkkaan kyllä kuunnellutkaan. Miten johdoille tuleva virta mitataan oikeaoppisesti?
Viisainta ehkä vaan mitata jännite. Eli auto käyntiin, yleismittari jännite-asentoon ja tökkäät varovasti ne mittarin piuhat niihin lämppärin johtoihin siellä tuulilasin reunassa. Mittaa molemmista reunoista, ovat omana yksikkönään (kun avaat pellin, ovat siinä lasin alareunassa, nurkassa). Niihin pitäis tulla se n. 12V.

Mittaa myös lasin lankojen vastukset: auto EI käynnissä, mittari ohmiasentoon ja tökkäät varovasti niihin samoihin reikiin (oikeaoppisesti pitäis irrottaa piuhat, mutta ei vaikuta oleellisesti tulokseen). Muistaakseni molemmilta puolilta pitäis tulla 1,4 -1,6 ohmia. Jos jännite ja vastukset ovat kunnossa, on virtakin ok, koska U=RI eli I=U/R. Ja mittaus on turvallisempi kuin virtamittaus.

Releet löytyy ainakin Sierrasta sieltä moottorinohjaimen läheltä, hanskalokeron takaa. Musta, paksummilla navoilla oleva on päärele ja harmaa on aikarele. Ja valon katkaisijassa tosiaankin pitäis syttyä, muuten ei taida virran ohjaus toimia.. Ite temppuilin pitkään tuon lämmityksen kanssa, loppujen lopuksi yks liitin oli irti sivukotelosta.

Jos tuossa yllämainitussa jännitemittauksessa tulee tulokseksi 0V, kannattaa lähteä järjestyksessä ajatuksen kanssa etsimään vikaa. Eli akulta ensiksikin pitäis tulla sitä paksua punaista johtoa pitkin jatkuva jännite (12V) releelle. Vikahan voi olla myös näissä releissä. Mittaa myös kaikki releille tulevat johdot piipparilla. Se sininen latauksenjohto sinne releelle tuli mulla muuten mittaristolta päin, ilmeisesti sulakerasialta loppujen lopuksi, ainakin sinne nurkkaan se hävisi. Eli jos lataus yleensäkin toimii niin se pitäis riittää, koska sieltä ei suoraa yhteyttä lämppärin releelle ole.
On unohtunut päivittää tämä juttu.

Escortin laturia purettiin taas vaihteeksi tässä yksi ilta pari viikkoa sitten (kiitokset MikkoT). Korjattu laturi toimii ja antaa virtaa hyvin kierrosten rajoittimelle asti. Vanhalla laturilla moottori ei suostunut kiertämään kuin 5000 rpm ja sen jälkeen mittaristossa paloi akun valo niin kirkkaana, että olisi saanut kirjaa luettua pimeässä. Se laturi oli oikeasti loppu, mutta toimi kuitenkin joten kuten. Katselin varmuuden vuoksi laturin ympäristöstä, että onko siellä mitään aiemmin tässä topicissa mainittuja ylimääräisiä johtoja. Ei löytynyt eikä laturissakaan ole paikkoja kuin kahdelle johdolle.

Kun laturi oli korjattu, niin paneuduin seuraavaksi lasin lämmittimen toimimattomuuteen. Escort Mk5:ssa tuulilasin lämmittimen rele löytyy matkustajan puolelta akun takaa. Sieltä löytyi hapettumaa liittimestä. Tiedoksi muuten, että tony the tigerin mukaan Escort Cosworthissa tämä rele ei ole samassa paikassa. Mittasin tuulilasin lämmittimen johdot ja matkustajan puolelta liitin oli hapettunut "tukkoon" ja liitin sulanut hajalle, joten tein sinne uuden liittimen. Kuskin puolelle oli jo näköjään aiemmin tehty sama juttu edellis(t)en omistajien toimesta. Puhdistin senkin ja vedin sähköteippiä päälle suojaksi. Puhdistin varmuuden vuoksi auton runkoon menevät maajohdot, kun ne näyttivät kulkevan samassa johtonipussa. Sen jälkeen mittasin releen liittimeltä, että virta kulkee näille tuulilasin kulmissa oleviin johtoihin asti (ok).

Kun katsoin Microcatista lämmittimen releen tietoja auton rungonnumeron perusteella, niin autossa pitäisi olla varaosanumerolla 89GG14512AA oleva rele. Autossa on kuitenkin varaosanumerolla 92AG18D414AA oleva W/SHLD HT CONTR. Tuolla jälkimmäisellä numerolla en löytänyt mitään tietoja eli onko siis alkuperäinen korvattu uudella? Toimii kuitenkin tuolla ok.

Nyt on noin viikko mennyt ja tuulilasi näyttää lämpiävän kuten pitääkin. Se lämpiää arviolta 2-4 minuuttia (en ole kellosta aikaa katsonut) ja siinä ajassa jää/lumi on sulanut. Nappiin kojetaulussa syttyy taas valo ja releen naksahdus kuuluu. Kerta kaikkiaan aivan mahtava talvivaruste!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sierran tuulilasinlämmitin (Escort, Sierra, Scorpio)

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Tammikuu 27. 1:08:59 2010

Nyt kyseessä aavistuksen tuoreempi Escort eli Mk6 -96. Autossa ei ole nyt lämmitettävää tuulilasia. Onko joku tutkinut tai tietääkö, että onko tuollaisessa RS:ssä jo valmiit johdot/johtosarja lämmitettävälle tuulilasille? Soittelin tänään Fordille eikä sieltä löytynyt varaosaohjelmasta erillistä johtosarjaa tuulilasille. Releen hinta oli n. 50e ja uusi lasi Fordilla n. 350e. Lasi on tarvikkeena ainakin 50e halvempi. Lasin kummaltakin puolelta menevät listat vaihtoon aina kun lasi vaihdetaan; Fordilla 50e ja tarvikkeena 30e.

Pitää katsoa tuosta vanhemmasta Mk5:sta johtoja, mutta hyvä olisi tietää miten tämä on toteutettu Mk6:ssa. Passionfordin foorumilta löytyi, että rele on näissä ilmeisesti 95AG14512 AA ja rele on samassa paikassa kuin Mk5:kin eli akun takana.

Vastaa Viestiin