Cossu escon välijäähdytin

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

gene
Viestit: 40
Liittynyt: To Syyskuu 22. 0:30:40 2005
Paikkakunta: Turku

Cossu escon välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja gene » Ti Heinäkuu 11. 10:24:33 2006

Tervehdys,

Tästä on varmaan jo keskusteltu aikaisemminkin, mutta en löytänyt haualla yhtään kunnon ratkaisua tähän kysymykseen.

Omassa escossani on ilmastointi, jota en tahtoisi tuhota suuremman välijäähdyttimen tieltä. Nyt siis kysynkin että, miten pitkälle tuo vakio välijäähy riittää? Ja onko olemassa jotakin toimivaa ratkaisua korvata tuo vakio välijäähdytin ja silti säilyttää ilmastointi toimintakunnossa?

Kaikki kuvat, ja lisä informaatio ko. aiheesta on tervetullutta!

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ti Heinäkuu 11. 10:38:26 2006

Itsellä sama tilanne ja ajattelin kokeilla laittaa oman erillisen kennon tuolle vesijäähyosiolle pitäisi auttaa aika mukavasti. Osaako joku muuten sanoa, että mikä järki siinä on kun alunperin siellä pyörii jäähdytys järjestelmän n.80 asteinen vesi.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Heinäkuu 11. 11:16:00 2006

Mulla dynossa vakio coolerilla imuilman lämmöt pyöri 40-50 asteessa ja painetta ei kuitenkaan ollut kuin piikkinä 1,2baria, jatkuvana 1,05baria. Isommilla paineilla alkaa varmaan mennä aika kuumaksi. Suunnitelmissa on erillinen vesikierto coolerille. Pumput ja pelit on jo, kun vaan sais aikaseks.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ti Heinäkuu 11. 13:09:51 2006

Mä heivaan sen ilmastoinnin ja oman välijäähyn mäkeen omastani ja tungen ton toises cosas olevan ISON kennon sinne tilalle! 8) Laitan kaikki neljä sivulasia raolleen jos tulee kuuma ja nautin hevosista.. :lol:

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Heinäkuu 11. 14:31:34 2006

Järki oli vain siinä että saatiin luokiteltua vesijäähdytys ja vesiruiskutus vaikka monissa vakioautoissa ei ollut edes käytössä. Itse asensin vuosi sitten erillisen vesikierron ja toimii hienosti, normi ajossa missä paineet 1,5baria pysy ilmanlämpötila samassa kuin ulkolämpötila. Rata-ajoa en testannut.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Heinäkuu 11. 15:03:55 2006

Perkele kirjoitti:mikä järki siinä on kun alunperin siellä pyörii jäähdytys järjestelmän n.80 asteinen vesi.
Kun ajetaan kisaa "kunnon" paineilla, toimii 80 asteinen vesikin jäähdyttimenä; ilma on saapuessaan huomattavasti kuumempaa. Sen jälkeen ilma/ilma -kennolla on vähän kevyempi duuni tiputtaa celsiuksia lisää.
Ja toimii sitten tosiaan vielä paremmin omalla vesikierrolla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ti Heinäkuu 11. 15:32:48 2006

jjs kirjoitti:
Perkele kirjoitti:mikä järki siinä on kun alunperin siellä pyörii jäähdytys järjestelmän n.80 asteinen vesi.
Kun ajetaan kisaa "kunnon" paineilla, toimii 80 asteinen vesikin jäähdyttimenä; ilma on saapuessaan huomattavasti kuumempaa. Sen jälkeen ilma/ilma -kennolla on vähän kevyempi duuni tiputtaa celsiuksia lisää.
Ja toimii sitten tosiaan vielä paremmin omalla vesikierrolla.
Jotain tämmöistä kuvittelinkin, mutta ei vielä noilla vakiopaineilla taida lämmöt nousta niin ylös että sillä vesiosiolla olisi normaalikierrossa suurta merkistystä. Mutta takaisin asiaan onko mitään hyviä pumppu ideoita tuolle erilliselle kierrolle, jonkin sortin kenno on jo hommattu, mutta "hyvä ja edullinen pumppu" vielä tarvitsisi metsästää eli missä autoissa olisi sopivia 12 voltilla toimivia?
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ti Heinäkuu 11. 15:39:23 2006

cossuesco kirjoitti:Järki oli vain siinä että saatiin luokiteltua vesijäähdytys ja vesiruiskutus vaikka monissa vakioautoissa ei ollut edes käytössä. Itse asensin vuosi sitten erillisen vesikierron ja toimii hienosti, normi ajossa missä paineet 1,5baria pysy ilmanlämpötila samassa kuin ulkolämpötila. Rata-ajoa en testannut.
Onko sinulla minkäkokoinen se jäähdytin kenno? Itellä auton X isohko lämppärin kenno.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Heinäkuu 11. 15:56:44 2006

Perkele kirjoitti:
jjs kirjoitti:
Perkele kirjoitti:mikä järki siinä on kun alunperin siellä pyörii jäähdytys järjestelmän n.80 asteinen vesi.
Kun ajetaan kisaa "kunnon" paineilla, toimii 80 asteinen vesikin jäähdyttimenä; ilma on saapuessaan huomattavasti kuumempaa. Sen jälkeen ilma/ilma -kennolla on vähän kevyempi duuni tiputtaa celsiuksia lisää.
Ja toimii sitten tosiaan vielä paremmin omalla vesikierrolla.
Jotain tämmöistä kuvittelinkin, mutta ei vielä noilla vakiopaineilla taida lämmöt nousta niin ylös että sillä vesiosiolla olisi normaalikierrossa suurta merkistystä. Mutta takaisin asiaan onko mitään hyviä pumppu ideoita tuolle erilliselle kierrolle, jonkin sortin kenno on jo hommattu, mutta "hyvä ja edullinen pumppu" vielä tarvitsisi metsästää eli missä autoissa olisi sopivia 12 voltilla toimivia?
Ite hankin tuota varten boschin kiertovesipumpun, jota käytetään vag-konsernin keksinnöissä. Uutena maksoi vajaa 100€. Kenno on muuan japanian ihmeestä.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

gene
Viestit: 40
Liittynyt: To Syyskuu 22. 0:30:40 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gene » Ti Heinäkuu 11. 16:43:19 2006

Juups,

Pitäneepi varmaan itseki harkita tuota vesikierto tsydeemiä... Jos nyt ymmärsin oikein, olette laittaneet erillisen vesisäiliön/kennon ja kiertopumpun välijäähylle? Kuinkas suuria kennoja ootta laittanu? Noh todennäköisesti mitä isompi sem parempi, tietysti kohtuus kaikessa... Sama varmaan pätee myös pumppuun?

Niin ja jos jollakulla sattuu olemaan kuvia, hyväksihavaitusta / toimivasta systeemistä niin kehiin vaan.

Jokeri
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001

Viesti Kirjoittaja Jokeri » Ti Heinäkuu 11. 20:35:12 2006

Radtec myy cooleri/jäähdytin paketteja cossuihin mitkä sopii ilmastoinnin kanssa.

http://www.radtec.co.uk/

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Heinäkuu 11. 23:41:52 2006

Itse en ole näitä rakennellut, mutta joskus olen ymmärtänyt ja kuten tässäkin topickissa on mainittu niin jonkun auton lämppärinkenno on aika sopivan kokoinen tähän hommaan.
Itse purin juuri sierran lämppärin kennon irti ja sen mitat oli suunnilleen 4 cm paksu, 13 cm korkea, 30 cm leveä letkulähdöt 90 astetta "taaksepäin" joten vois olla aika passelin kokoinen ja letkulähtöjen halkaisija on varmasti sama kuin tossa cuulerissa.
Tohon, kun vielä laittaa jonkun pienen paisuntasäiliön, niin täyttökin onnistuu sitten ihan korkin avaamalla :wink:

Gleetu
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulukuu 22. 15:54:36 2007

Viesti Kirjoittaja Gleetu » Ma Toukokuu 19. 22:22:36 2008

Pitää nostaa tätä aihetta vielä!
Kysymys kaikille jolla on tollane Chargecooleri tai joskus ollu!
Miten se on teidän mielestänne toiminu? pitääkö välijäähdyttimen viileänä joss olis esim reiluu 300hp?
Olis tarkoitus tilata englannista lähiaikoina vähän uutta osaa autooni ja tuli toi jäähdytyspuoli eteen, ku ei oo hirveesti kokemuksi eri vaihtoehdoista! :?

Vastaa Viestiin