Cossun kone renppa

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Ti Helmikuu 28. 18:46:11 2006

tony the tiger kirjoitti: Nii, ohc:een laakereita saa 60€/sarja, sellasia en laita. Koneessa näky sellaset olevan paikoillaan ja ne ei tosiaan ollu sinne käypäset.
Oliko noissa laakereissa öljyura molemmissa liuskoissa?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Helmikuu 28. 18:49:46 2006

tony the tiger kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Millä tavalla ne ohc:n laakerit ei ole käypäset ? Monella toiminut ongelmitta tehokkaissakin koneissa laadukkaat ohc:n laakerit, esim. glacier vandervell. Ja tosiaan männänrenkaat näyttää olevan cossun katalokissa 142e srj + postikulut sumujen saarilta. Laakerit näyttää myös saavan satasella jos sinne nyt ne cossun laakerit haluaa.
Mulla tippuu ohc:een laakerit itestään pois laakeripesästä, sillä tavalla ei ole käypäset. Mitä aiemmin ite koneita kasannu, niin liuskat kun on paikoilleen laittanu, ei niitä ole tarvinnu pitää paikoillaan etteivät karkaa pesästä.
En väitä ettei ne yleensä vois olla sopivat, mutta ei ainakaan tuohon lohkoon.
No kuulostaa kyllä hurjalta, ettei vika ois jossain muualla kun laakereissa. Kossun laakerit sitten ei karkaa vai ? Molemmat vaan on mitoiltaan identtiset niin ihmetyttää kovasti tuo juttu. Ihan oharin vadervellit mullakin koneessa on ja en ole mitään ongelmia niitten kanssa havainnut.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Helmikuu 28. 19:00:27 2006

L@RE kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti: Nii, ohc:een laakereita saa 60€/sarja, sellasia en laita. Koneessa näky sellaset olevan paikoillaan ja ne ei tosiaan ollu sinne käypäset.
jos tuo oli vanhoilla laakereilla joilla on ajettu niin ei taida olla kovin epänormaalia, että eivät ole jämtit pesään. Itsellä on useammasta koneesta tullut vastaan laakereita jotka ovat olleet kuvaamallasi tavalla irtiotettaessa löysiä tai jopa reunat suppuun painuneita jääneet kampuraan kiinni ja heiluneet pesissä. Osa ollut kuluneempia ja osa vähemmän kuluneita ja aina on uudet laakerit taas olleet jämtejä.
kyseessä kyllä olleet ihan tavalliset oharit mutta eipä taida noissa kohdin olla suuremmin eroja :wink:
Viimeksi muokannut heka, Ti Helmikuu 28. 19:01:24 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Helmikuu 28. 19:01:19 2006

Skorppi kirjoitti:No kuulostaa kyllä hurjalta, ettei vika ois jossain muualla kun laakereissa. Kossun laakerit sitten ei karkaa vai ? Molemmat vaan on mitoiltaan identtiset niin ihmetyttää kovasti tuo juttu. Ihan oharin vadervellit mullakin koneessa on ja en ole mitään ongelmia niitten kanssa havainnut.
Ei oo cossun laakereita tullu vielä kokeiltuu. Ja kuten jo projekti osiossa kirjoitin, nuo laakerit oli molemmin puolisella öljyuralla.
Tietääkös kukaan onko mitään käytännön eroo noilla kahdella eri liuskalla mitä cossuun alkuperäisenä alapuolelle tarjolla?
Ja onko tietoo liekkö tehtaalta lähteny ylikokoon koneistetulla runkolaakeri pesällä olevia cossun lohkoja? Jossain muissa voorteissa tiedän olevan, mutta onko cossuja...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Ti Helmikuu 28. 19:08:18 2006

tony the tiger kirjoitti:nuo laakerit oli molemmin puolisella öljyuralla.
Tästä tuli aiemmin mainittua laakerikeskustelussa ettei
just nuo vanhan mallin laakerit istuneet mulla eikä kaverin
projektissakaan kunnolla paikalleen joten vaihtoon meni.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Helmikuu 28. 19:18:47 2006

Niin siis ehdottomasti uudemman oharin laakerit kossuun.ettei ole sitä öljyuraa alhaalla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Helmikuu 28. 20:25:18 2006

Skorppi kirjoitti:Niin siis ehdottomasti uudemman oharin laakerit kossuun.ettei ole sitä öljyuraa alhaalla.
Nii just, eli siis uuden ja vanhan oharin laakereissa on siis se ero.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Helmikuu 28. 22:02:29 2006

tony the tiger kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Niin siis ehdottomasti uudemman oharin laakerit kossuun.ettei ole sitä öljyuraa alhaalla.
Nii just, eli siis uuden ja vanhan oharin laakereissa on siis se ero.
Se niissä on erona
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Maaliskuu 8. 23:46:03 2006

Onko siitä öljyurasta alhaalla jotain muuta haittaa ,kuin pienempi pinta-ala ja sitä kautta ehkä huonompi kestävyys.

Vai onko se ero kestävyydessä vain mutua.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Maaliskuu 9. 10:08:30 2006

KtK kirjoitti:Onko siitä öljyurasta alhaalla jotain muuta haittaa ,kuin pienempi pinta-ala ja sitä kautta ehkä huonompi kestävyys.

Vai onko se ero kestävyydessä vain mutua.
Mutua?? ei tossa nyt pitäis olla mitään ihmeellistä että isompi pinta-ala kestää enemmän painetta....ei kannata tehdä yksinkertaisesta vaikeaa, ohc uudemmat jotkut laadukkaat liuskat kiinni ja se on siinä. Ei ole sattumaa että alempiliuska on sileä vaikka -70 taunuksessa siinä on ura. Enemmän pitäisi stressata että laittaa veiviin mahdollisimman laadukkaat liuskat ja varmistaa että voitelu toimii. Sellaista laakeria ei ole kukaan valmistanu että kestää ilman/puutteellisella voitelulla :wink:

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Maaliskuu 9. 11:11:34 2006

Juu en epäile hommaa yhtään ,mulla on tossa tallilla kone kasausvaiheessa ja koneistamolta tuli "laadukkaat" runkolaakerit mukaan. Piti olla cossun orkkiksia vastaavat ohc laakerit ,mutta on öljyura molemmin puolin ja en taida niitä koneeseen pistää.

kipi
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Heinäkuu 5. 14:36:57 2004
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja kipi » To Maaliskuu 9. 11:22:17 2006

KtK kirjoitti:Juu en epäile hommaa yhtään ,mulla on tossa tallilla kone kasausvaiheessa ja koneistamolta tuli "laadukkaat" runkolaakerit mukaan. Piti olla cossun orkkiksia vastaavat ohc laakerit ,mutta on öljyura molemmin puolin ja en taida niitä koneeseen pistää.
sama.... :? en tiiä sit arvaako laittaa.... vaikka kyllä pyysin uudemmat ohc:n laakerit!!
ford sierra cosworth -88
jäsen #792
cossu

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Maaliskuu 9. 11:56:59 2006

kipi kirjoitti:
KtK kirjoitti:Juu en epäile hommaa yhtään ,mulla on tossa tallilla kone kasausvaiheessa ja koneistamolta tuli "laadukkaat" runkolaakerit mukaan. Piti olla cossun orkkiksia vastaavat ohc laakerit ,mutta on öljyura molemmin puolin ja en taida niitä koneeseen pistää.
sama.... :? en tiiä sit arvaako laittaa.... vaikka kyllä pyysin uudemmat ohc:n laakerit!!
Mulla omassa oli tuollaset "öljyura molemminpuolin"-laakerit, ei oo luultavasti kovin kauan olleet koneessa paikoillaan, mut olivat kuluneet jo melko paljon.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Maaliskuu 9. 12:49:00 2006

tony the tiger kirjoitti:Mulla omassa oli tuollaset "öljyura molemminpuolin"-laakerit, ei oo luultavasti kovin kauan olleet koneessa paikoillaan, mut olivat kuluneet jo melko paljon.
Tossa tapauksessa kannattaa jo alkaa ihmettelemään miksi laakerit ovat tuossa kunnossa. Kaulat kuluneet, akseli kiero, öljynkierto puutteellinen yms... kuten sanottua, mitkään laakerit eivät kestä jos öljy ei kierrä.

Muutenkin mietityttää kaiken maailman punamettallilaakerit ja übermateriaalit, öljykalvohan siinä välissä on. Ja jos se pettää, ei auta vaikka olisi NASAn laakerit ;)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Maaliskuu 9. 13:08:39 2006

Hartza kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti:Mulla omassa oli tuollaset "öljyura molemminpuolin"-laakerit, ei oo luultavasti kovin kauan olleet koneessa paikoillaan, mut olivat kuluneet jo melko paljon.
Tossa tapauksessa kannattaa jo alkaa ihmettelemään miksi laakerit ovat tuossa kunnossa. Kaulat kuluneet, akseli kiero, öljynkierto puutteellinen yms... kuten sanottua, mitkään laakerit eivät kestä jos öljy ei kierrä.

Muutenkin mietityttää kaiken maailman punamettallilaakerit ja übermateriaalit, öljykalvohan siinä välissä on. Ja jos se pettää, ei auta vaikka olisi NASAn laakerit ;)
No, ei noitten kuluminen pelkästään laakereiden laadusta johdu, sitä en väitä.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Maaliskuu 9. 16:49:04 2006

Tossa olis mulla saatavilla edullisesti Ae Federal Mogulin runkolaakerit uudempiin Ohc pannuihin. Niissä on alapuolet ilman öljy-uraa.

Onko toi kelpo merkki tai sanotaanko cossuun sopiva.
Niitä urallisia en kuitenkaan sinne laita ,koska olivat vanhat pari vuotta paikallaan olleet uralliset mielestäni liian kuluneet ikään nähden.

Öljynkierto oli kunnossa ja laadukkaat öljyt sisällä. Ehkä jopa liiankin usein vaihdettu öljytkin.

Manu
Viestit: 128
Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 18:52:51 2007
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Manu » Ke Elokuu 6. 15:46:38 2008

Cosesc kirjoitti:Männänrenkaat 250e
Männät 650e
Laakerit kiertokanki+runko+päittäis 60e
Kampiakselin hionta 140e
Lohkon hoonaus ja tasohionta 100e
Öljypumppu OHC 60e, orkkis cossu 200e
Kansiremppa riippuen vaadittavista töistä 350-500e
Kannen tasohionta 25e
Täydellinen tiivistesatsi 320e
Jakohihna+kiristin 130e
Vesipumppu 170e.

Hinnat ovat muistista vedettyjä mutta aika tarkasti nuo rahat (tai enemmän) palaa jos hyvää tekee.


Vieläkö tämä hintaluokka pitää paikkansa?
Olisiko jollain viime hetken tietoa näistä hinnoista?

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » To Elokuu 28. 0:32:32 2008

kyllähän noi hyvin samoissa pyörii edelleen paikasta riippuen
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Vastaa Viestiin