T5 ja nestekytkin

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja adh » Ti Marraskuu 27. 13:35:47 2007

onko kukaan väsäillyt nestekytkintä cossuun/t5 laatikkoon. jos on niin millä työ sylinterillä ja olisko kuvia adapterista?
ford escort´79 tic

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ke Marraskuu 28. 3:31:56 2007

T5 laatikkoon saa semmosta painelaakerin takapuolelle asennettavaa sylinteriä joka on kokonaan kopan sisällä akselin ympärillä.Kytkin käpälä jää kokonaan pois käpälän aukkoon peitelevy jossa reijät kytkinesteputkille.

Samanlainen sylinteri kuin tremecissä,jos olette sattunut näkeen.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ke Marraskuu 28. 3:34:20 2007

Ja kuvaa tuossa.

Saa ainakin burtonilta ja suomesta ainakin M.Pohto motorsportin kautta


http://www.burtonpower.com/prodpics/lar ... r%20T5.jpg
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Marraskuu 28. 9:57:59 2007

Tupi kirjoitti:Ja kuvaa tuossa.

Saa ainakin burtonilta ja suomesta ainakin M.Pohto motorsportin kautta


http://www.burtonpower.com/prodpics/lar ... r%20T5.jpg
Minun silmään näyttäsi että samoja sylintereitä on ainakin v6 mondeon lootissa, tosin tuohon on tehty joku adapteri pohjaan.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Marraskuu 28. 11:15:20 2007

saab900 on tehty niin
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ke Marraskuu 28. 11:29:13 2007

ytte kirjoitti:
Tupi kirjoitti:Ja kuvaa tuossa.

Saa ainakin burtonilta ja suomesta ainakin M.Pohto motorsportin kautta


http://www.burtonpower.com/prodpics/lar ... r%20T5.jpg
Minun silmään näyttäsi että samoja sylintereitä on ainakin v6 mondeon lootissa, tosin tuohon on tehty joku adapteri pohjaan.
Kyllähän tuo vahvasti mondeon sylinteriltä näyttää.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Joulukuu 7. 2:38:20 2007

Olisiko noista motonetin mondeon työsylintereistä tuohon tehtävään?

Mondeo 1,6-2,0 9.94--00 (työsylinterillä). . . . . . . . . 84-4335 119.50 ???
Mondeo V6-2,5 95--00. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-4336 149.90 ???

Kohtuu hinnakkaita, mutta jos tuollaisella saisi tehtyä paketin siististi akselin ympärille. Ilmeisesti 2.5v6 on isompi? Lueskelin myös tuota nelikko cossun kytkinjuttua mersun osilla ja sekin on tottakai varteenotettava vaihtoehto. Alkaa tuo kytkin olla sen verran raskas ja liikerata puutteellinen, että pitää nyt talven aikaan jotain tuolle tehdä ja meinasinkin sen nestetoimiseksi muuttaa.

Eli onko tuota modifikaatiota kukaan T5:lle tehnyt ja miten?

Ps. Reylandilla tuo sarja maksaa 587,50£ ja Burtonilla sylinteri 235£.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Joulukuu 7. 11:44:23 2007

Vesku kirjoitti:Olisiko noista motonetin mondeon työsylintereistä tuohon tehtävään?

Mondeo 1,6-2,0 9.94--00 (työsylinterillä). . . . . . . . . 84-4335 119.50 ???
Mondeo V6-2,5 95--00. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-4336 149.90 ???

Kohtuu hinnakkaita, mutta jos tuollaisella saisi tehtyä paketin siististi akselin ympärille. Ilmeisesti 2.5v6 on isompi? Lueskelin myös tuota nelikko cossun kytkinjuttua mersun osilla ja sekin on tottakai varteenotettava vaihtoehto. Alkaa tuo kytkin olla sen verran raskas ja liikerata puutteellinen, että pitää nyt talven aikaan jotain tuolle tehdä ja meinasinkin sen nestetoimiseksi muuttaa.

Eli onko tuota modifikaatiota kukaan T5:lle tehnyt ja miten?

Ps. Reylandilla tuo sarja maksaa 587,50£ ja Burtonilla sylinteri 235£.
v6:n kytkin on 240mm että luultavasti jämäkämpi se sylinterikin. Voisin napata kuvankin jos tänään kerkiän.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Joulukuu 11. 14:12:33 2007

Tää kiinnostais kyllä muakin. Ootkos ytte kerinny nappaamaan kuvaa siitä v6:sen sylinteristä?
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Joulukuu 12. 15:58:27 2007

Oli oikea kamera hukassa niin joutu näpsii paskoja kuvia puhelimella. Jospa noi hommasa ajaa.

työsylinteri1
työsylinteri2

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » To Joulukuu 13. 8:13:27 2007

Mulla pitäs vanha työsylinteri olla tallessa (kotipaikalla). Ilmeisesti vuotaa (ei irrottanu kunnolla) mutta eihän se mittailemasta ja kuvaamasta estä jos on tarvetta.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Joulukuu 17. 0:25:22 2007

http://www.105speed.com/default.asp?id=206

Tuolta saa tota samaa pakettia ku burton myy mut pikkasen huokeempaan hintaan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Joulukuu 17. 6:00:43 2007

Hesus kirjoitti:http://www.105speed.com/default.asp?id=206

Tuolta saa tota samaa pakettia ku burton myy mut pikkasen huokeempaan hintaan.
Pitänee laittaa jossain välin hankintaan....
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Joulukuu 17. 8:40:29 2007

Vesku kirjoitti:
Hesus kirjoitti:http://www.105speed.com/default.asp?id=206

Tuolta saa tota samaa pakettia ku burton myy mut pikkasen huokeempaan hintaan.
Pitänee laittaa jossain välin hankintaan....
Juu otan vaik samalla sit itellekkin. Tommosen joutuu joka tapauksessa investoimaan niin sama se on missä vaiheessa sen ostaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ti Joulukuu 18. 20:09:40 2007

mulla olis ton tyylinen sylinteri joutilaana. tais olla s/v40 volvosta.privaa kehiin jos kiinnostaa :D
ford escort´79 tic

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Maaliskuu 8. 11:27:52 2011

Jokos porukalla on näitä integroituja systeemejä (sylkkä ja painelaakeri samassa) käytössä?

Pitäisi saada T5:een tollainen rakennettua ja eilen tuli käytyä motonetissa sen verran tutkimassa palikoita, että "GM" saabin sylinteri sopisi kytkinakselin päälle (sisähalk. n. 29mm ja pikarin sisähalk. n. 28mm). Toi olisi muuten hyvä aihio, mutta ilmaus kuulan kautta, joten se voi aiheuttaa ongelmia. 16V mondeon sylinterissä oli liian pieni sisähalkaisija, joten siitä ei oikein saa rakennettua.
Eli muita vinkkejä sopivista työsylintereistä otetaan vastaan.

Toinen pohdinnan alla oleva asia on, että onko näiden sylintereiden kanssa käytetty minkälaisia pääsylintereitä? Tossa saabin systeemissä tuntui olevan ns. kiinteä yläkohta männällä eli sen ei kai pitäisi tulla sen yli ja mitoituksen voisi tehdä sen mukaan, että yläkohdassa kytkin on varmasti irti, kun paineasetelma ei taida rajoittaa tota liikettä ihan ensimmäisenä.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Maaliskuu 8. 14:44:34 2011

Mä laitoin omaan kilpuriin MT75 laatikkoon E30 BMW kytkimen työsylinterin jonka asennus oli äärettömän helppoa. Työsylinterihän bemarissa on sellainen,että se painaa kytkimen käpälää ja asennus sylinterille tulee siten,että kytkinkopassa olevaan "pahkaan" porataan 3 reikää takapuolelle johon työsylinteri pultataan kiinni ja josta työsylinterin tanko menee läpi. Tangolle hitsasin käpälään pesän jossa tangon pää pysyy hyvin. Poljinsylinteriksi tuli 0.625" Alcon ja polkimeen rakensin säädön että työsylinterin liikkeen voi rajoittaa sopivaksi ettei painelaakeri paina asetelmaa liikaa. Tuloksena erittäin kevyt kytkin ja edulliset rakentelukustannukset.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Maaliskuu 10. 19:15:45 2011

moro

itse toteutin type-9 ohc RS alu pohja ja kytkinkoppa.
mutta ei kai se sen kummempi ole cossunkaan juttu.

tein niin että normi kytkinkäpälä jäi käyttöön.

pääsylkky kytkinpolkimelle mallia lotus cortina omalla säiliöllä (ape import eri kokoja tarpeen mukaan )

rakensin latasta lohkon viereen paikan työsylinterille taisi olla mallin nissan paku
kierteetkin löyty lohkosta valmiina johon teline kiinni.
josta kierretangosta kytkinkäpälään kiinni
huolellinen ilmaus
säätö
ja avot pelaa hienosti
teräspunosletkut ja silicon nesteen lorautin toiminut kolmisen vuotta ei vikoja.

tarpeita
soppelit sylinterit
j. neste
letkut
rälläkkä
porakone
teriä
ruuvipenkki
hitsauskone
olutta

yhden illan homma valmistu oikeastaan ihan nätisti
helpoin muutos mitä autoon on tehny.

oisko koko homma maksanut 150 euroa kun ei työlle laske mitään.

jos haluaa halvemman paketin niin perus kumijarruletkua kehiin.

tietty riippuen mitä hyllystä valmiina löytyy joita voi soveltaa.

nehän ei tuolta näy mihinkään ei


syy miksi itse tuon tein niin nopeissa vaihdoissa lähti aina eskossa kytkinvaijeri irti ja kolmannen jumpan jälkeen tuli nestekytkin ja fiilis on :green: :green: :green:
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja KIP » To Maaliskuu 10. 21:40:40 2011

Mulla on cossun askissa mersun sylinteri tuollattis
http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... 011023.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... 011028.jpg

Ainoa probleema on siinä ettei tuo sovi kardaanitunneliin ilman isoa lekaa..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Maaliskuu 10. 21:46:53 2011

KIP kirjoitti:Mulla on cossun askissa mersun sylinteri tuollattis
http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... 011023.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... 011028.jpg

Ainoa probleema on siinä ettei tuo sovi kardaanitunneliin ilman isoa lekaa..

Samalla lailla laitoin ton oman mt75 askiin. Mulla ei ole mitään palautinjousta kylläkään ja sopi ilman lekaa :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Maaliskuu 10. 22:03:19 2011

KIP kirjoitti:Ainoa probleema on siinä ettei tuo sovi kardaanitunneliin ilman isoa lekaa..
No just tämän takia oli suunnitelmissa tehdä toi ilman alkup. käpälää, kun välikopassa tilaa on vielä vähemmän.
Eilen kuitenkin broidi soitteli, että polkimet siirtyy 2cm ulommas tunnelista ja unohdetaan toi nestekytkin hetkeksi.

Kaverilla on ollut vähän kärsinyt kytkinkoppa tallin nurkalla odottamassa hakua jo muutaman vuoden, joten pitää miettiä/rakennella tätä systeemiä myöhemmin paremmalla ajalla.

Kiitokset kuitenkin vastauksista!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Maaliskuu 10. 22:06:20 2011

Mulla on tossa t5 askissa (tosin mustangin kytkinkopalla, mutta anyway) mondeon painelaakeri/työsylinteri kopan sisällä (v6 mondeon vielä tarkennuksena). Sorvattu uusi pikari johon kytkinakselin laakeri tulee+stefa ja samaan kikkareeseen tehty suoraan kiinnitys tuolle mondeon sylinterille. Toimii hyvin kun laittoi vielä auton pohjaan rajoitinpultin ettei mene liian syvälle kytkintä painettaessa.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Maaliskuu 11. 8:51:51 2011

Sultzi kirjoitti:Mulla on tossa t5 askissa (tosin mustangin kytkinkopalla, mutta anyway) mondeon painelaakeri/työsylinteri kopan sisällä (v6 mondeon vielä tarkennuksena). Sorvattu uusi pikari johon kytkinakselin laakeri tulee+stefa ja samaan kikkareeseen tehty suoraan kiinnitys tuolle mondeon sylinterille. Toimii hyvin kun laittoi vielä auton pohjaan rajoitinpultin ettei mene liian syvälle kytkintä painettaessa.
Kiitokset myös Sultzille, just tälläisiä kommentteja tässä hain. Ei toi uuden pikarin tekokaan mikään ongelma sinällään olisi, mutta mitä tossa tota alkuviikosta suunniteltiin, niin alkup. pikari sopivasta kohdin poikki, levystä kiinnitystaso sylinterille ja sopivan pituiset holkit/pitemmät pultit. Näin ei tarvitsisi ruveta "uutta" pikaria mitoittamaan/sorvaamaan => yksinkertaista :D

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: T5 ja nestekytkin

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Maaliskuu 11. 12:10:39 2011

Cosesc kirjoitti:
Samalla lailla laitoin ton oman mt75 askiin. Mulla ei ole mitään palautinjousta kylläkään ja sopi ilman lekaa :lol:
Juu kyllä tuo patentti mullakin mahtui Mt-75 kanssa ilman ongelmia kuten myös type9 kanssa.

No mut siellä paikallaan nyt on. Vedin tunnelista palan pois ja hitsasin pienen syvennyksen sylinterin kohdalle.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Vastaa Viestiin