Cossun korkea tyhjäkäynti

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Cossun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja glue » Ma Maaliskuu 29. 15:11:52 2004

Tuossa aamupäivällä herättelin sierraa talviunilta ja lähti tapansa mukaan laakista käyntiin. Jonkun aikaa pyöri tyhjäkäyntiä hyvin, mutta sitten alkoi nousemaan. Lopulta tyhjäkäynti oli siellä 3000rpm ja kaasua pumppaamalla se laski ja silloin kuulosti että käy kolmella. Antoi vähän aikaa olla niin nosti taas 3000rpm. Auton sammutus ja ei lähde enää käyntiin ja bensa haisee. Tulpat märät. Kuivattelu ja odottelu ja taas käymään mutta sama ilmiö toistuu.

Missä mättää? Tyhjäkäynti venttiili?

Boss429
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesäkuu 1. 20:39:33 2002
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Boss429 » Ma Maaliskuu 29. 15:19:11 2004

mulla oli samoja oireita seisonnan jälkeen cossussa jotka korjaantu ku pistin kunnolla tankkiin bensaa ja masinolia sekaan.
´86 Sierra 2.0 Ghia 16V Cosworth
´82 Sierra 2.0 Ghia Automatic
´85 Sierra 2.0 Ghia
´87 Sierra 2.0 GL
´90 Sierra 2.0i GL

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Maaliskuu 29. 15:45:10 2004

Osittain vähän samantyyppistä vikaa oli minulla pari kertaa viime syksynä pidemmän sadekelissä ajon jälkeen. Kaupunkiin tullessa ensin tippui tyhjäkäynti n. 200-300rpm:ään ja sitten kohta nousi 3000rpm:ään. Vähän hävetti liikennevaloissa... :(

Sitten illtapäivällä auton kuivuttua toimi normaalisti.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 29. 16:20:28 2004

Sama ongelma vaivannut koko talven aika ajoin. Syynä luultavasti hapettunut kaasuläppäanturin kontakti boxilla. Puhdistin kontaktin, mutta pari kertaa temppuillut senkin jälkeen, eli luultavasti vieläkin katkoo. Viimeksi kun vika ilmestyi, sammutin koneen ja virrat päällä polkaisin kaasun pohjaan ja auto käyntiin, tyhjäkäynti putosi normaaliin.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Maaliskuu 29. 16:52:44 2004

Ettei nyt vaan ois taas perinteinen solenoidivena eli kylmäkäynnistys/tyhjäkäyntivenaksikin kutsuttu. Temppuilee juuri tuolla lailla. Itsellä taas puhdistus edessä.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 29. 17:00:31 2004

Venttiili putsattu ja rasvattu moneen kertaan, liukas kuin papin kalu :D
Tyhjäkäynti rauhoittuu heti kun venttiilin piuhan ottaa irti, jos jumittais, tyhjäkäynti pysyis korkealla. Jos piuhan laittaa takaisin, taas on kierrokset korkealla. Eli boxi ohjaa tyhjäkäyntiventtiilin täysin auki jostakin syystä. Mulla toi hapettunut nasta oli tosiaan kaasuläppäanturille menevä, eli sikäli olis järkeenkäypää että tyhjäkäynti pomppaa. Voi vika kyllä johtua muustakin, vaikka imuilman tai moottorin lämpöanturista.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Maaliskuu 29. 17:08:55 2004

Kun otat piuhan pois ja kytket sen takaisin pitääkin kierrosten nousta.
Sanoisin että kys paskavenassa vika. Inhottava kapistus ja maksaa platinaa.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 29. 17:13:12 2004

Pois otto ja takaisin tökkääminen on tehty aina ilman virtoja, ei lennossa. Toi boxin nasta oli niin pahasti hapettunu, että varmasti ei ottanu kontaktia. Pieni epäilys on, että ei ole täysin puhdas vieläkään.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Maaliskuu 29. 17:16:20 2004

Poisoton ja liittämisen oon aina tehny lennossa. L1 boxi ei kuulemma tykkää siitä.
Taidan tänään ottaa kys venan irti ja laittaa kuvien kanssa jutun koska on taas ajankohtainen aihe

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Maaliskuu 29. 17:30:31 2004

Irti on tyhjäkäyntivena.
Laitan säädöstä ja puhdistuksesta jutun tänään tai huomenna.

HUOM: Ennenkuin purat venan niin mittaa mutterin etäisyys tarkkaan.
2,6-2,7mm on kossuissa ruuvin päästä mutterin yläreunaan.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ma Maaliskuu 29. 17:33:09 2004

Kiitokset vastauksista.

Masinolia ja tuoretta bensaa jo tankkailin, muttei se siitä oikein tokennut. Venttiili pitänee irrottaa ja putsata. Kuvat olisi hieno apu, kun ei ole aijemmin tullut ventiiliä irroittaneeksi.

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Ma Maaliskuu 29. 18:37:29 2004

Mulla oireilee kanssa tyhjäkäyntiventtiili, purkasin ja puhdistin, samalla nostin tyhjäkäyntiä.
Nyt oireilee ainostaan kylmällä koneella, seilaa 500-3000rpm. Lämpimällä koneella käy nätisti n.1000rpm. Ennen oireili myös lämpimällä koneella.
Tosiaan en huomioinut sitä mutterin etäisyyttä, pitää vielä kokeilla säätää se siihen 2,6-2,7mm

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Viesti Kirjoittaja -sami- » Ma Maaliskuu 29. 18:56:01 2004

saman-tyyppisiä "ominaisuuksia" täälläkin päin.
onneks tulppien/virranjakajan kannen/pyörijän vaihto ja sen hirveän tyhjäkäynivenan puhdistus sai cosan talviunien jälkeen taas nätisti kehräämään :)

En ole kyllä koskaan purannu atomeiksi sitä tyhjäkäyntivenaa, ainoastaan puhdistus-ainella ja "ravistus-tekniikalla" :)

ckolli -> odottelen innolla lisäinfoo kyseisestä operaatiosta :)

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ma Maaliskuu 29. 18:58:41 2004

Vena tuli purettua ja hoidettua, mutta ei auttanut :( Kun venasta ottaa piuhan irti niin tyhjäkäynti katoaa, eli tuskin se mistään muualta ilmaa saa?

Ei ollut vaikea operaatio, kiitos ckollin hyvien ohjeiden.

Mutta mitäs seuraavaksi. Uudet tulpat voisi ainakin hakea..

Odotellaan torstaille kun kuukausi vaihtuu ja käydään ajamassa motarilla karstat pois, sillä tommoset pikkuviat on usein korjaantunut ;)
Viimeksi muokannut glue, Ma Maaliskuu 29. 19:04:59 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 29. 19:04:34 2004

glue kirjoitti:Vena tuli purettua ja hoidettua, mutta ei auttanut :( Kun venasta ottaa piuhan irti niin tyhjäkäynti katoaa, eli tuskin se mistään muualta ilmaa saa?

Ei ollut vaikea operaatio, kiitos ckollin hyvien ohjeiden.

Mutta mitäs seuraavaksi. Uudet tulpat voisi ainakin hakea..
Sanoit että bensa haisee, eli saa liikaa. Viitannee siihen ettei boxilla ole tietoa kaikista antureista ja ohjelma sekoaa ja kone saa liikaa. Kattoisin ensin kaikki liittimet ettei ole hapettumaa tms. Sitten antureiden kimppuun.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Maaliskuu 29. 19:54:44 2004

Turbo_IS kirjoitti:
glue kirjoitti:Vena tuli purettua ja hoidettua, mutta ei auttanut :( Kun venasta ottaa piuhan irti niin tyhjäkäynti katoaa, eli tuskin se mistään muualta ilmaa saa?

Ei ollut vaikea operaatio, kiitos ckollin hyvien ohjeiden.

Mutta mitäs seuraavaksi. Uudet tulpat voisi ainakin hakea..
Sanoit että bensa haisee, eli saa liikaa. Viitannee siihen ettei boxilla ole tietoa kaikista antureista ja ohjelma sekoaa ja kone saa liikaa. Kattoisin ensin kaikki liittimet ettei ole hapettumaa tms. Sitten antureiden kimppuun.
Boxilla ei ole tietoa kaikista antureista???
Mitä tolla tarkotat?. Boxilla voi olla tasan tarkkaan tiedot antureista joita on olemassa.

Kakku haisee = liikaa bensaa ja tulpat kastuu... Kynttilät irti yksitellen ja katot mikä ei natsannu.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 29. 20:09:54 2004

ckolli kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:
glue kirjoitti:Vena tuli purettua ja hoidettua, mutta ei auttanut :( Kun venasta ottaa piuhan irti niin tyhjäkäynti katoaa, eli tuskin se mistään muualta ilmaa saa?

Ei ollut vaikea operaatio, kiitos ckollin hyvien ohjeiden.

Mutta mitäs seuraavaksi. Uudet tulpat voisi ainakin hakea..
Sanoit että bensa haisee, eli saa liikaa. Viitannee siihen ettei boxilla ole tietoa kaikista antureista ja ohjelma sekoaa ja kone saa liikaa. Kattoisin ensin kaikki liittimet ettei ole hapettumaa tms. Sitten antureiden kimppuun.
Boxilla ei ole tietoa kaikista antureista???
Mitä tolla tarkotat?. Boxilla voi olla tasan tarkkaan tiedot antureista joita on olemassa.

Kakku haisee = liikaa bensaa ja tulpat kastuu... Kynttilät irti yksitellen ja katot mikä ei natsannu.
Tarkoitin että boxi sais väärää tietoa tai ei mitään tietoa joltakin anturilta kaasuläppä, imuilma, moottorinlämpö, eli jokin liitin ei saa kunnon kontaktia tai anturi olis rikki.

Mulla kun toi nasta oli hapettunut, niin käynnistäessä pölläytti mustaa pakokaasua, eli sai liikaa. Boxilla kun ei ollut tietoa kaasuläpän asennosta, niin ruiskautti polttoainetta liikaa sylintereihin.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

RubberDuck
Ylläpitäjä

hhcvbxvc

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ma Maaliskuu 29. 21:26:42 2004

kurkkaa samalla jakajan sisällä olevan herätinanturin johtojen kunto.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Maaliskuu 29. 21:43:59 2004

glue kirjoitti:Tuossa aamupäivällä herättelin sierraa talviunilta ja lähti tapansa mukaan laakista käyntiin. Jonkun aikaa pyöri tyhjäkäyntiä hyvin, mutta sitten alkoi nousemaan. Lopulta tyhjäkäynti oli siellä 3000rpm ja kaasua pumppaamalla se laski ja silloin kuulosti että käy kolmella. Antoi vähän aikaa olla niin nosti taas 3000rpm. Auton sammutus ja ei lähde enää käyntiin ja bensa haisee. Tulpat märät. Kuivattelu ja odottelu ja taas käymään mutta sama ilmiö toistuu.

Missä mättää? Tyhjäkäynti venttiili?
Taisi tuossa välillä juttu livahtaa tyhjäkäyntisolenoidin ihmeelliseen maailmaan. Se muuten kastuttuaaan esim. painepesussa tekee juuri tuon rundien nostamisen 3000 rpm kohdalle ja laskee "normaaliksi" (vähän alemmaksi; perussäätöön ohituskanavan ruuvin säädön mukaiseksi) kun töpselin nykäisee irti. Ei kuitenkaan pistä konetta käymään rikkaalla mikä Gluella näemmä on myös ongelmana.
Pari juttua tuli oireista mieleen:
1) suuttimet jumittaa. Hyvin tyypillistä muutaman kk:n käyttämättömyyden jälkeen. Kisko/suuttimet irti ja ensin cleanspraytä, sitten "dödöä" eli ruosteenirroitinta/vast. ohutta ja tunkeutuvaa öljyä. 4 olutpulloa (tyhjää; joku kerholainen voinee vaikka lahjoittaa, tai auttaa tyhjennyksessä) joihin zoomaat suuttimet ja pyydät kaveria starttaamaan ja katsot tuleeko kaikista nätti sumu vai poron kusi. Viimeisenä konstina jos suutin/met edelleen kusee, voi mekaanisesti, ERITTÄIN VAROVASTI, yrittää painaa neulaa esim pienehkön ruuvarin muovi/kumikahvapuolella. Omalla vastuulla! Taita neula ja... Tätä mä en kirjoittanut :roll:
2) lämpötilatunnistin/liitin hapettunut; luulee kone olevansa vieläkin karmeessa pakkasessa ja soosia piisaa....

Nämä kaksi kohtaa siis törkeän rikkaanakäymisongelmaan.

Ai niin; tyhjäk. venttiileitä on useita versioita. Oma saldo toistaiseksi 3kpl erilaisia. Käyvät kaikki ristiin.
Viimeksi muokannut jjs, Ma Maaliskuu 29. 21:58:14 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Maaliskuu 29. 21:51:10 2004

Mullakin teki viimeksi tänään cossu ilkeän tempun valossa töistä lähtiessä.

Rupesin jarruttelemaan valoihin ja kun lopulta painoin kytkimen pohjaan nousi kiekat kolmeen tonniin ja alas about tonniin kolmeen kertaan.

Tyhjäkäyntivena on putsattu ja liikkuu herkästi.

Tota häiriötä se tekee kylmähköllä koneella ainoastaan ,ihan kuin se ei osais päättää onko "ryyppy" päällä vai ei?

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Re: Cossun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja glue » Ma Maaliskuu 29. 22:50:03 2004

jjs kirjoitti: Taisi tuossa välillä juttu livahtaa tyhjäkäyntisolenoidin ihmeelliseen maailmaan. Se muuten kastuttuaaan esim. painepesussa tekee juuri tuon rundien nostamisen 3000 rpm kohdalle ja laskee "normaaliksi" (vähän alemmaksi; perussäätöön ohituskanavan ruuvin säädön mukaiseksi) kun töpselin nykäisee irti. Ei kuitenkaan pistä konetta käymään rikkaalla mikä Gluella näemmä on myös ongelmana.
Pari juttua tuli oireista mieleen:
1) suuttimet jumittaa. Hyvin tyypillistä muutaman kk:n käyttämättömyyden jälkeen. Kisko/suuttimet irti ja ensin cleanspraytä, sitten "dödöä" eli ruosteenirroitinta/vast. ohutta ja tunkeutuvaa öljyä. 4 olutpulloa (tyhjää; joku kerholainen voinee vaikka lahjoittaa, tai auttaa tyhjennyksessä) joihin zoomaat suuttimet ja pyydät kaveria starttaamaan ja katsot tuleeko kaikista nätti sumu vai poron kusi. Viimeisenä konstina jos suutin/met edelleen kusee, voi mekaanisesti, ERITTÄIN VAROVASTI, yrittää painaa neulaa esim pienehkön ruuvarin muovi/kumikahvapuolella. Omalla vastuulla! Taita neula ja... Tätä mä en kirjoittanut :roll:
2) lämpötilatunnistin/liitin hapettunut; luulee kone olevansa vieläkin karmeessa pakkasessa ja soosia piisaa....

Nämä kaksi kohtaa siis törkeän rikkaanakäymisongelmaan.

Ai niin; tyhjäk. venttiileitä on useita versioita. Oma saldo toistaiseksi 3kpl erilaisia. Käyvät kaikki ristiin.
Taitaa rikkaalla käyminen johtua lähinnä viturallaan olevista säädöistä. Tyhjäkäyntiventtiilin piuhan irroittaminen mun tapauksessa johtaa kyllä tyhjäkäynnin totaaliseen katoamiseen. Nyt en ole muuta kun paikallaan autoa käyttänyt, joten en taida tehdä mitään ennekun pääsen lämmittämään koneen kunnon ahdoilla. Tulpat ainakin näytti aika karstaisilta, kun autoa on vain silloin tällöin talven aikana käytetty paikallaan, seisonnan aikana. Sitten jos vielä temppuilee niin tehdään jjs:n neuvomat toimenpiteet..

Kiitokset.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Maaliskuu 30. 6:11:42 2004

Aikanaan kun b-paineita nostelin teki myös tuota tyhjäkäynnin vaeltamista joka tokeni seosruuvilla.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Maaliskuu 30. 7:55:34 2004

Dooih ja nyt on tyhjäkäyntisolenoidi lionnut yön yli bensassa.

Tässä nyt sitten kuvallinen kertomus puhdistuksesta.

1. Irroitus.
Vedä liitin irti solenoidista.
Avaa kaksi ruuvia ja poista kiinnitysrengas ruuveineen.
Kopauta pari kertaa venttiilin kylkeä varovasti.
Laita kypärä päähän.
Ota tanakka ote venttiilistä ja nitkuttelemalla vedä se irti ja kas lensit selällesi, juuri tuon vuoksi piti poistaa kiinnitysrengas ja ruuvit ettei ne lennä mäelle. Kypärä siksi koska kuitenkin löit pääsi konepeltiin.

2. Puhdistus
Anna venttiilin alaosan liota bensiinissä jonkin aikaa.
Puhdista päällisin puolin venttiili.
Mittaa venttiilin keskiruuvista matka mutterin päähän. Cossuissa 2,6-2,7mm, muunkinlaisia mittoja olen kuullut.
Avaa mutteri varovasti 4mm hylsyllä ja PIDÄ PEUKALOA stopparina ettei osat singahda.
Ota mutteri, keskitysprikka ja jousi pois ja PIDÄ sitä peukaloa edelleen stopparina. Avita mäntää esim pienellä ruuvarilla ulos (jos ei lentänyt jo) ja poista se sekä alla oleva jousi.
ÄLÄ SEKOITA jousia keskenään sillä ovat eri jousivoiman omaavia.
Ja kas tässä se koko komeus on purettuna. Kuten huomaat täällä käytetään puoliarkki serlaa talouspaperina.

Kuten huomaat on männässä pieniä reikiä. Puhdista ne neulaa ja bensaa apuna käyttäen ja puhalla lopuksi puhtaaksi.
Hio mäntää hieman esim vesihiomapaperilla ja pese lopuksi osat uudestaan.
Voitele mäntä kevyesti aseöljyllä ja kasaa vena.
Vaikka mutteri on ns lukittuva sanoisin että kannattaa laittaa lukitteeksi tippa kynsilakka tms lisäksi.

Voitele venttiilin o-renkaat vaseliinilla ettet seuraavallakin kerralla lennä persiillesi sitä irroittaessasi, sillä noin puolen vuoden välein joudut tämän toimenpiteen tekemään.

Paikalleenasennuksessa et tarvitse kypärää mutta toki voit sitä käyttää jos haluat.

Kuva (epäselvä) venan päädystä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Maaliskuu 30. 10:28:31 2004

Voihan piuhan jättää irti tyhjäkäyntivenasta , kylmänä käy vaan vähän liian hiljaa mutta lämpöisenä normaalisti.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Maaliskuu 30. 11:32:39 2004

siipicossu kirjoitti:Voihan piuhan jättää irti tyhjäkäyntivenasta , kylmänä käy vaan vähän liian hiljaa mutta lämpöisenä normaalisti.
mites vikamuisti?
kaverin hondassa (aerodekki accord) kun oli vikamuisti täynnä niin eipä enään käynnistynyt :shock:
tyhjennyksen jälkeen taas normaalia ajoa.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Maaliskuu 30. 11:35:12 2004

Cossut toimii ilmanki tuota venaa, tosin kylmäkäynnistyksessä saa kikkailla kaasun kanssa

RubberDuck
Ylläpitäjä

moro

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ti Maaliskuu 30. 12:48:30 2004

ckolli kirjoitti:Cossut toimii ilmanki tuota venaa, tosin kylmäkäynnistyksessä saa kikkailla kaasun kanssa
siitä saa aika helposti mekaanisen toinen piuha poikki ja kytkin kabiiniin.
omassa on sitä ongelmaa että kun pysähdyn ajosta valoihin, niin meinaa melkein sammua kierrokset tippuu alas ja sitten taas nousee ja hötkyilee hetken joten en käytä sitä kun kylmä käynnistyksessä.....
t.mika

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Maaliskuu 30. 14:27:18 2004

Itsellä näyttää olevan viittä vailla kaput koko hässäkkä. Toimii kuin vilkku.

Jos sen ottaa pois kannattaa nostaa tyhjäkäyntirundeja noin 100rpm koska saman tuo vena tekee toimiessaan.
Muistaakseni tyhjäkäynnin säätöohjeissa sanottiin että ilman venaa säädetää 800rpm ja kun venan lykkää toimimaan pitäs nousta 850-900rpm rundit.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 30. 18:57:09 2004

ckolli kirjoitti:Itsellä näyttää olevan viittä vailla kaput koko hässäkkä. Toimii kuin vilkku.

Jos sen ottaa pois kannattaa nostaa tyhjäkäyntirundeja noin 100rpm koska saman tuo vena tekee toimiessaan.
Muistaakseni tyhjäkäynnin säätöohjeissa sanottiin että ilman venaa säädetää 800rpm ja kun venan lykkää toimimaan pitäs nousta 850-900rpm rundit.
Suunnilleen noin.
Viritysaste kun tuntuu rankentuvan noissa joka kevät vähintään 2 stagea, niin seurauksena on yhä huonommin tyhjää käyviä himmeleitä. Tyhjäkäynti, manuaalisesti ruuvista, kuumana 950-1000 on ollut aika sopiva.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Maaliskuu 30. 23:17:17 2004

jjs
Juuri noin ja oilikin kiertää vielä :)

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Maaliskuu 31. 17:28:57 2004

Räpelsin tänään tyhjäkäynti solenoidin kanssa ja huomasin sen olevan erilainen mulla kuin ckollin kuvaama. Mäntä hieman erilainen ja jousi ainoastaan sisäpuolella mäntää. Ja tapin päässä olevaa mutteria ei pysty kiertämään syvemmälle kuin että on 1.5mm ruuvia näkyvissä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 31. 19:00:43 2004

KtK kirjoitti:Räpelsin tänään tyhjäkäynti solenoidin kanssa ja huomasin sen olevan erilainen mulla kuin ckollin kuvaama. Mäntä hieman erilainen ja jousi ainoastaan sisäpuolella mäntää. Ja tapin päässä olevaa mutteria ei pysty kiertämään syvemmälle kuin että on 1.5mm ruuvia näkyvissä.
Noita on tosiaan eri versioita, kuten taisin jo ed. sivun puolivälissä mainita.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Cossun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Lokakuu 12. 13:31:31 2008

Mites toi kossun vena nyt pitä kasata, miten ne jouset kuuluu tulla ja miten päin se vena kuuluu tulla?

edit: Hmm ilmeisesti mäntä väärinpäin se vena ei aukea kunnolla ja ilmeisesti se tiukempi jousi tulee sisälle ja löysempi siihen ulkopuolelle mutteria vasten?

Vastaa Viestiin