Optimi AFR ?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Optimi AFR ?

Viesti Kirjoittaja pau » Su Toukokuu 7. 0:32:14 2006

juu. Mikähän mahtaa olla vakioahtimella 4wd:ssä parhaan tehon AFR? onkostas joku mittaillut penkissä millä tuo harjakatto antaa reilummin leistungia ? pitäiskös pistää rikkaan puolelle 12,6 vaiko antaa menna 13,00 ?


pö.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Toukokuu 7. 10:16:04 2006

Noo tää on varmaan semmonen juttu mistä on monta mielipidettä, mutta en mä ainakaan uskaltaisi ajella yläkierroksilla jos on ahtoa tosissaan niin millään 13 seoksella. Eiköhän se saisi vähintään 12 olla, ehkä jopa 11 puolella vähän.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Toukokuu 8. 9:57:16 2006

Tasakaasulla ilman ahtoja ajettaessa seokset voi olla 14 alkavat
Pienillä ahdoilla (0-0.5bar) seos voi olla jotain 13 maastossa ja
0.5> ylöspäin pitäs kyllä alkaa jo 12 seos
Huippukierroksilla 6000 ja kovilla ahdoilla > voi syöttää jo sit 11
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ma Toukokuu 8. 13:29:19 2006

aika paksulle pitää pistää. Sain just rpm narun kiinni, ja kävin vetäseen Meriniityllä pätkän logia, niin näyttäis sopat olevan 13.0 @ 3krpm ja siittä paksuuntuu 12.5 - 12.2, kunnes 5500 rpm alkaa laiheneminen aina 13,4 asti maks rundeille ( jotka oli login mukaan 7246 ). Eli voisi kiäntää vähän bensanpaineita ylös, kun toi oma spruutta on vielä vaiheessa...

Paljonkos toi orig bensanpaineensäädin vaikutti vakiosuuttimilla AFR:ään pär kierros ( ja kiinnipäin lisää kö ? )

p.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Toukokuu 8. 15:12:20 2006

Kiinnipäin joo bensanpaine nousee, mutta tuskin kukaan osaa tarkkaan sanoa, että minkäverran vaikuttaa AFR:ään, kun säätimen iässä/jousen jäykkyydessähän on varmasti heittoja eri säädinten välillä.

Hyvin paljoa ei varmaan kannata nostaa, koska tohon 5500 rpm asti noi arvot ois ainakin minun mielestäni tosi hyvät.
Muistaa vaan olla laskematta kilsatolkulla kaasu pohjassa niin luulis kestävän ihan nykyisilläkin arvoilla nipussaan.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Toukokuu 8. 16:55:44 2006

MikkoT kirjoitti:Kiinnipäin joo bensanpaine nousee, mutta tuskin kukaan osaa tarkkaan sanoa, että minkäverran vaikuttaa AFR:ään, kun säätimen iässä/jousen jäykkyydessähän on varmasti heittoja eri säädinten välillä.

Hyvin paljoa ei varmaan kannata nostaa, koska tohon 5500 rpm asti noi arvot ois ainakin minun mielestäni tosi hyvät.
Muistaa vaan olla laskematta kilsatolkulla kaasu pohjassa niin luulis kestävän ihan nykyisilläkin arvoilla nipussaan.
kyl toi 13.4 on jo melkosen laihalla. En kyl ite uskaltais ajaa noin laihalla seoksella.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Toukokuu 8. 17:11:50 2006

Yrkesman kirjoitti:kyl toi 13.4 on jo melkosen laihalla. En kyl ite uskaltais ajaa noin laihalla seoksella.
Totta, mutta jos seos on 5500rpm n. 12,2 niin luulis ton riittävän.

Tässähän tulee ongelmaksi se, että jos kyseessä on lastuviritys, niin bensanpainetta nostamalla saadaan yläpäähän lisää kakkua, mutta alapää ja ainakin keskialue menee ehkä jo liian rikkaalle.

Yksi vaihtoehto vois olla kertova b-paineensäädin, jolla sais tonne ihan ylös enemmän keittoa.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Toukokuu 8. 17:20:57 2006

MikkoT kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:kyl toi 13.4 on jo melkosen laihalla. En kyl ite uskaltais ajaa noin laihalla seoksella.
Totta, mutta jos seos on 5500rpm n. 12,2 niin luulis ton riittävän.

Tässähän tulee ongelmaksi se, että jos kyseessä on lastuviritys, niin bensanpainetta nostamalla saadaan yläpäähän lisää kakkua, mutta alapää ja ainakin keskialue menee ehkä jo liian rikkaalle.

Yksi vaihtoehto vois olla kertova b-paineensäädin, jolla sais tonne ihan ylös enemmän keittoa.
eihän se kertova säädin auta mitään jos oletetaan että 5500rpm ja 7000rpm on sama ahtopaine. Eihän se sitä kierrosluvun mukaan kerro :lol: (vitsi) mutta tosiaan, tollasia noi valmis lastut usein on :roll:

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ma Toukokuu 8. 19:14:15 2006

joo, pitää kärvistellä tällä chipillä vielä hetki, kun laiskuus estää paremman huomisen...

Käänsin puoli kierrosta, ja afr:t muuttu kans about puolikkaan yksikköä, ei enään niin laihalla ylhäällä, mutta laihemmallakin alapää menis.
Kuis pitkälle se seosruuvi boksissa vaikuttaa, onko se vain tyhjäkäynnillä ?

p.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Toukokuu 8. 20:02:26 2006

pau kirjoitti:joo, pitää kärvistellä tällä chipillä vielä hetki, kun laiskuus estää paremman huomisen...

Käänsin puoli kierrosta, ja afr:t muuttu kans about puolikkaan yksikköä, ei enään niin laihalla ylhäällä, mutta laihemmallakin alapää menis.
Kuis pitkälle se seosruuvi boksissa vaikuttaa, onko se vain tyhjäkäynnillä ?

p.
tyhjäkäynti seoksiin ainakin vaikuttaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 9. 21:20:32 2006

siipicossu kirjoitti:
pau kirjoitti:joo, pitää kärvistellä tällä chipillä vielä hetki, kun laiskuus estää paremman huomisen...

Käänsin puoli kierrosta, ja afr:t muuttu kans about puolikkaan yksikköä, ei enään niin laihalla ylhäällä, mutta laihemmallakin alapää menis.
Kuis pitkälle se seosruuvi boksissa vaikuttaa, onko se vain tyhjäkäynnillä ?

p.
tyhjäkäynti seoksiin ainakin vaikuttaa.
Omia havaintoja on että vaikuttaa vaikuttavan läpi alueen... :wink:

Seos turboissa rikkaalle erityisesti ylhäällä eli ~11.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin