Cossun jakopään jurnutus..

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Huttuning
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinäkuu 17. 3:39:14 2004
Paikkakunta: Nokia

Cossun jakopään jurnutus..

Viesti Kirjoittaja Huttuning » Ti Heinäkuu 5. 13:12:11 2005

Elikkä remppasin tossa koneen ja vaihdoin siinä samalla tietenkin jakopään hihnan ja kiristäjän ja säädettävät nokka pyörät.. no nyt on semmoinen pienoinen ongelma joka vaivaa.. Nimittäin jakopään hihna kulkee omituisesti lievästi toisessa laidassa(ulko) ja pitää hieman ihme jurnutusta..

Olen koittanut kiristää ja löysätä hihnaa mut ei oikein vaikutusta.. Voisiko toisen nokan kuula laakeri olla kulunut tai.... :( :?: :?:
sikapoljin

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Cossun jakopään jurnutus..

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Heinäkuu 5. 13:43:32 2005

Huttuning kirjoitti:Elikkä remppasin tossa koneen ja vaihdoin siinä samalla tietenkin jakopään hihnan ja kiristäjän ja säädettävät nokka pyörät.. no nyt on semmoinen pienoinen ongelma joka vaivaa.. Nimittäin jakopään hihna kulkee omituisesti lievästi toisessa laidassa(ulko) ja pitää hieman ihme jurnutusta..

Olen koittanut kiristää ja löysätä hihnaa mut ei oikein vaikutusta.. Voisiko toisen nokan kuula laakeri olla kulunut tai.... :( :?: :?:
Saattaisi olla tuo nokka-akselissa esiintyvä kuulalaakeri olla syynä...

Motonettiin vaan ja uusi kuulalaakeri tilaukseen...

Eivaan, vitsailu sikseen, näyttikö ne pyörät olevan linjassa keskenään?
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Heinäkuu 5. 14:00:31 2005

kiristin siten että se on "ylöspäin" kiristetty, eli myötäpäivään, (nelikossa ottaa termarikoteloon kiinni ja vie siksi remmiä sivuun, en tiedä onko sulla nelikko mutta..) ja aina juristaa jos on liian kireällä, varsinkin lämmetessä.. jos ei auta niin se edellä mainittu laakeri..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ti Heinäkuu 5. 14:03:09 2005

vakionokkapyörilläkin hihna kulkee hiukan etureunassa ainakin itselläni. Tuosta äänestä tuli mieleeni että oletko kääntänyt kiristäjää oikeaan suuntaan? Jos kiristää väärään suuntaan voi ottaa kiinni termarikotelon lähettyville. Hihnan väärä kireyskin voi aiheuttaa outoja ääniä.

hitaasti kirjoitettu :)
Viimeksi muokannut Hartsa, Ti Heinäkuu 5. 14:07:20 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Heinäkuu 5. 14:07:09 2005

Onko apuakselin siivapyörä oikein päin? Se tulee eripäin kun nokkapuörät.Eli se sileä puoli lohkoa päin,kun taas nokkapyörät tulee sileä puoli poispäin.

EDIT:Ehkä selventävä kuva...
#446

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Heinäkuu 5. 18:00:43 2005

JRZ kirjoitti:Onko apuakselin siivapyörä oikein päin? Se tulee eripäin kun nokkapuörät.Eli se sileä puoli lohkoa päin,kun taas nokkapyörät tulee sileä puoli poispäin.

EDIT:Ehkä selventävä kuva...
Eikö tossa kuvassa ole nyt kiristetty se kiristin vastapäivään?

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Heinäkuu 5. 19:01:26 2005

Yrkesman kirjoitti:
JRZ kirjoitti:Onko apuakselin siivapyörä oikein päin? Se tulee eripäin kun nokkapuörät.Eli se sileä puoli lohkoa päin,kun taas nokkapyörät tulee sileä puoli poispäin.

EDIT:Ehkä selventävä kuva...
Eikö tossa kuvassa ole nyt kiristetty se kiristin vastapäivään?
No joo,saattaapi olla tuon suhteen virheellinen,koska tossa kuvassa kaikki on vasta sovitusvaiheessa ja pyörätkin lakattiin vielä kertaalleen ton jälkeen ja vasta sitten vedin piukkaan kuten workshop manual käskee.
#446

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Heinäkuu 10. 3:55:52 2005

Mikä on sitten sopiva kireys tolle hihnalle eli onko siihen ihan jotain arvoja mistä sen vois tarkistaa?
Itellä kuuluu myös jotain ylim. ääniä juuri tosta nokkapyörien paikkeilta. Hihnan kireys on luokkaa, että antaa kääntää sen 90 astetta ja antaa periksi n. 10mm, kun kokeillaan keskeltä pitkää sivua.
En ole sitä uskaltanut ruveta paljon löysyttelemään, kun se on ainakin tähän asti kestänyt ihan hyvin.

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Su Heinäkuu 10. 12:40:05 2005

MikkoT kirjoitti:Mikä on sitten sopiva kireys tolle hihnalle eli onko siihen ihan jotain arvoja mistä sen vois tarkistaa?
Itellä kuuluu myös jotain ylim. ääniä juuri tosta nokkapyörien paikkeilta. Hihnan kireys on luokkaa, että antaa kääntää sen 90 astetta ja antaa periksi n. 10mm, kun kokeillaan keskeltä pitkää sivua.
En ole sitä uskaltanut ruveta paljon löysyttelemään, kun se on ainakin tähän asti kestänyt ihan hyvin.
fordilla on olemassa siihen oikeen sellane mittari millä se hihna tulis laittaa oikeaan kireyteen....mutta se nyrkki sääntö (kääntyy sen 90 astetta pitkältä sivulta sormin,kylmänä)on aivan rittävän tarkka kiristys tapa.lämpimänä se hieman kiristyy.eikä sitten kannata käyttää muita kun fordin omaa hihnaa,tai gates 0200......
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Su Heinäkuu 10. 13:42:11 2005

mää kans huomasin että hihna kiristyy ihmeen paljon kuumana.
mistähän se johtuu? luulis että tommonen kumilärpykkä löystyy kun kone on lämmin. Tilastotietoa korjaamolta: suurin osa itselaitetuista hihnoista on asennettu liian tiukalle. :wink:
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Su Heinäkuu 10. 16:52:35 2005

jarkkoscosworth kirjoitti:mää kans huomasin että hihna kiristyy ihmeen paljon kuumana.
mistähän se johtuu? luulis että tommonen kumilärpykkä löystyy kun kone on lämmin. Tilastotietoa korjaamolta: suurin osa itselaitetuista hihnoista on asennettu liian tiukalle. :wink:
Jos en ole aivan väärässä niin kumin lämpölaajeneminen ei ole yhtä suurta kuin metalleilla, siinä vooisi olla yksi syy. Itse olen kanssa kiinnittänyt huomiota kuinka tiukalle ihmiset kiristelevät hihnoja, ilmeisesti hyppäämisen pelossa. Itse tulee jätettyä melkein tarpeettoman löysälle, mutta ei ole vielä koskaan hypännyt, eikä kyllä rasittunut likaakaan sen takia.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 11. 3:15:37 2005

Timo kirjoitti:kiristin siten että se on "ylöspäin" kiristetty, eli myötäpäivään, (nelikossa ottaa termarikoteloon kiinni ja vie siksi remmiä sivuun, en tiedä onko sulla nelikko mutta..) ja aina juristaa jos on liian kireällä, varsinkin lämmetessä.. jos ei auta niin se edellä mainittu laakeri..
Ottaa kiinni myös 2WD:ssä. Erittäin yleinen virhe.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ma Heinäkuu 11. 7:23:31 2005

jjs kirjoitti:Erittäin yleinen virhe.
Äkkiseltään näin voisi sanoa. Muutaman vuoden aikana oon vaihtanu hihnan 4 autoon (2WD, 4WD, ja 2 Escoo) ja vain yhdessä oli kiristin oikein asennettu edellisen vaihtajan toimesta. Kaikki tuontipelejä.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Vastaa Viestiin