APUVA!! kossun öljypumpusta ja laakereista???

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

APUVA!! kossun öljypumpusta ja laakereista???

Viesti Kirjoittaja simanski » Pe Kesäkuu 17. 20:34:21 2005

onko ohc suurtehopumppu varustettuna kossun "mäntäsuihkuilla" vastaava kuin kossun oma ö-pumppu? vaatiiko isoja muutoksia? kantsiiko sijoittaa johonkin erikoislaakereihin vai riittääkö kosan uudet orkkikset jos hakusessa noin 400hv/1,5bar???? kiitos etukäteen :D

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Kesäkuu 17. 20:44:48 2005

OHC:n laakerit vaan koneeseen. Cossun laakerit maksaa moninkertaisesti.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Pe Kesäkuu 17. 21:00:34 2005

siipicossu kirjoitti:OHC:n laakerit vaan koneeseen. Cossun laakerit maksaa moninkertaisesti.
kyl kyl. ajattelin vaan kun ed. kossun laakerit poiki 20000km täyden rempan jälkeen ilman isompia revittelyitä 1,2 barilla. olkät vaihdettu 5tkm välein, iso ö-pohja, välykset ohjearvoissa.

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re: APUVA!! kossun öljypumpusta ja laakereista???

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Pe Kesäkuu 17. 21:12:02 2005

simanski kirjoitti:onko ohc suurtehopumppu varustettuna kossun "mäntäsuihkuilla" vastaava kuin kossun oma ö-pumppu?

Ei ole, pumpun tilavuutta on kasvatettu korkeammalla roottorilla ja kuppimaisella kannella.
simanski kirjoitti:vaatiiko isoja muutoksia?

Koko kannen jyrsimisen uudestaan, omaan kanteen on melko vaikea tehdä suihkuputken vaatimia porauksia.

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Pe Kesäkuu 17. 21:28:34 2005

voiko kossun pumpun kannen laittaa ohc pumppuun??

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Kesäkuu 17. 22:26:28 2005

Sama pumppu. Siis täysin sama, vain kansi eroa, eli voi.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » La Kesäkuu 18. 10:17:34 2005

simanski kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:OHC:n laakerit vaan koneeseen. Cossun laakerit maksaa moninkertaisesti.
kyl kyl. ajattelin vaan kun ed. kossun laakerit poiki 20000km täyden rempan jälkeen ilman isompia revittelyitä 1,2 barilla. olkät vaihdettu 5tkm välein, iso ö-pohja, välykset ohjearvoissa.
olikohan runkolaakerilinja oikaistu oikea oppisesti?oliko kampura tarkastettu?kannattaa laittaa cosan aidot ja alkuperäiset laakerit,sarlinin kilpurissakin kestää vakio liuskat.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Kesäkuu 18. 19:28:16 2005

siis 2wd kossun pumpun kansi käy ohc pumppuun
4wd pumppu on erinlainen ja isompi tuotoksinen
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Kesäkuu 18. 19:38:27 2005

Lohkoon voi laittaa öljysuuttimet T25 Escon tyyliin, RS2000:lla on ainakin tuollainen versio 205-lohkossa, ja sitten Mellingin isoin pumppu kiinni.
Ko. pumpussa on roottorin tuenta kannessa kuten 4x4 Cosassa, mutta muuten on isompi valurautamötti. Mahtuu nippa nappa ainakin 2Wd pohjan sisään.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Kesäkuu 18. 19:51:57 2005

Miten tuo mellingin pumppu... Mikä malli, mistä ja millä hinnalla?
Ja kertoko joku noista öljysuuttimista ja niiden asennuksesta lisää?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Kesäkuu 18. 19:59:32 2005

Vesku kirjoitti:Miten tuo mellingin pumppu... Mikä malli, mistä ja millä hinnalla?
Ja kertoko joku noista öljysuuttimista ja niiden asennuksesta lisää?
osta multa 4wd pumppu ja pulttaa kiinni ei tarvi miettiä suihkujen rakennusta
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Kesäkuu 19. 6:34:16 2005

sierra friikki kirjoitti:
Vesku kirjoitti:Miten tuo mellingin pumppu... Mikä malli, mistä ja millä hinnalla?
Ja kertoko joku noista öljysuuttimista ja niiden asennuksesta lisää?
osta multa 4wd pumppu ja pulttaa kiinni ei tarvi miettiä suihkujen rakennusta
4x4 imuputki ei taida sopia 2wd öljypohjaan?

Minä olen ostanut joskus Melling pumpun Prostreetistä se HP/HC-malli, Jenkeistä sen tietenkin saisi paikallisena tuotoksena reilusti halvemmalla.
WRC-pumppuun verratessa tuli mieleen, että Mellingistä voisi ehkä portata imu- ja lähtöpäätä hieman.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Su Kesäkuu 19. 18:25:49 2005

onko ongelmaa kättää nelarin lohkossa 2wd pumppua?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Kesäkuu 20. 11:00:48 2005

SLEI kirjoitti:
4x4 imuputki ei taida sopia 2wd öljypohjaan?

.

kokeilempa illalla
miten menee
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Kesäkuu 20. 11:19:26 2005

nelivedon pumppu ottaa muutamasta kohdasta kiinni öljypohjaan. öljypohjaa "ohentamalla" sain kyllä sopimaan. siitä oli joskus hyvä topic mikä pumppu sopii mihinkin ja mikä ei.. -haku-
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Kesäkuu 20. 11:27:27 2005

simanski kirjoitti:onko ongelmaa kättää nelarin lohkossa 2wd pumppua?

ei ole, paitsi että öljysuihkusiittimen paikkaa joutuu hieman voiman kanssa muuttamaan, se ottaa vähän kiinni siihen öljypohjan loiskelevyyn, mutta sen saa sopimaan. perus 2wd pumppu on tehottomampi, en tiedä aiheuttaako ongelmia mutta mutta.. ostaa tehokkaamman ohc pumpun ja laittaa siihen cossun "pumpun kannen"..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Kesäkuu 21. 6:30:34 2005

Timo kirjoitti:
simanski kirjoitti:onko ongelmaa kättää nelarin lohkossa 2wd pumppua?

ei ole, paitsi että öljysuihkusiittimen paikkaa joutuu hieman voiman kanssa muuttamaan, se ottaa vähän kiinni siihen öljypohjan loiskelevyyn, mutta sen saa sopimaan. perus 2wd pumppu on tehottomampi, en tiedä aiheuttaako ongelmia mutta mutta.. ostaa tehokkaamman ohc pumpun ja laittaa siihen cossun "pumpun kannen"..
Korkea kapasiteettisessa OHC-pumpussa lienee korkeampi roottori, sopiiko se 2wd kannen kanssa öljypohjaan ja saako niitä imuputkia ja ruiskusuuttimia venyteltyä kohdalleen?
OHC:n / 2wd pumppu kuluu x-kertaa nopeammin, kun painetta nostetaan ja roottori vääntyy kantta ja runkoa vasten, siksi nelarin pumppuun on se laakerointi myös kanteen laitettu.
Seuraavalainen modi öljypumppuun on käynyt mielessä, toteutus mahdollisuutta ei ole vielä tutkittu:
Paineenrajoitinventtiili puretaan ja kanavaan laitetaan kuppi, joka peittää paluukanavan, kuppi/holkki kuormitetaan jousella, jolla säädetään koneen maksimi öljynpainepaine. Kanavassa olevan prässätyn peltikupin tilalle ruuvataan puristinliitinnippa, josta saadaan öljy suuttimille. Hyvällä säkällä siitä alkuperäisestä venttiilistä saadaan viritettyä rajapaineventtiili öljynruiskutuksen aloitukseen. Kupissa tietenkin on reikä josta öljy virtaa läpi ja ruiskutussuuttimille.
Vaihtoehto 2: Öljypumpun sisäinen venttiili löysätään öljynruiskutuksen aloitus paineeseen ja paluukanava/reikä pumpussa tukitaan, nippa kuten edellä reiän tukkeeksi ja ruiskutusputkistoon rajapaineventtiili, joka säätää koneen öljynpaineen ja valuttaa ylimääräisen öljyn öljypohjaan.
Vaihtoehto 2 parempi siinä suhteessa, että pumppauksessa kuumentunut öljy ei kierrä pumpun sisällä ja toteutettavissa yksinkertaisimmilla työkaluilla.
Voin ottaa erilaisista öljypumpuista ryhmäpotretin päivällä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Kesäkuu 21. 10:58:24 2005

itse laitoin korkeapainepumpun (kts linkki) ja se oli saman kokoinen cossun orkkis pumpun kanssa. vaihdoin siihen cossun pumpusta kannen, ja hioin sen suoraksi (kannattaa jos siinä kulumajälkiä on.)

sittenhän on myös korkeapaine/suurkapasiteettipumppu mikä on sitten varmaan slein tarkoittama eli korkeampi. sen sopivuudesta en tiedä.

http://www.lautamakimotorsport.fi/fordohc.htm
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ti Kesäkuu 21. 16:31:18 2005

SLEI kirjoitti: Korkea kapasiteettisessa OHC-pumpussa lienee korkeampi roottori, sopiiko se 2wd kannen kanssa öljypohjaan ja saako niitä imuputkia ja ruiskusuuttimia venyteltyä kohdalleen?
Asioiden toisto lisää uskottavuutta, toisto lisää uskottavuutta. :wink:

Vastaa Viestiin