Mikä cossus säätää tyhjäkäynnin?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Mikä cossus säätää tyhjäkäynnin?

Viesti Kirjoittaja Cosander » Pe Maaliskuu 25. 15:46:32 2005

Cossun tyhjäkäyntin noin 1800 eikä laske, millä sitä sais säädettyä?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Maaliskuu 25. 16:03:39 2005

http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewtopic.php?t=79031

Olisiko luisti jumissa?
Mm. boksihan se sitä säätää. Ilmavuoto?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re: Mikä cossus säätää tyhjäkäynnin?

Viesti Kirjoittaja magelius » Pe Maaliskuu 25. 19:01:48 2005

Cosander kirjoitti:Cossun tyhjäkäyntin noin 1800 eikä laske, millä sitä sais säädettyä?
Kaasuläpän alapuolella on tyhjäkäynnin säätöruuvi. Näin ainakin 2wd cossussa.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Maaliskuu 25. 19:32:29 2005

Ja sillä ruuvillahan ei säädetä tyhjäkäyntiä, vaan kaasuläpän perusaukeama.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Pe Maaliskuu 25. 19:36:55 2005

Aivan.. ja tästähän oli hetki sitten puhetta.
että boxi hoitaa homman kotiin. ja jos tyhjäkäynti vaikee ni putsaa venttiiliin, ni pitäs toimia kuin kukkanen.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Maaliskuu 25. 20:01:53 2005

ukormi kirjoitti:Ja sillä ruuvillahan ei säädetä tyhjäkäyntiä, vaan kaasuläpän perusaukeama.
siis sille perusaukeamalle on siinä vivustossa se pieni ruuvi mihin yleensä ei ole tarvetta eikä syytä koskea, ja siellä alla on se "oikea" tyhjäkäynnin säätö, vai menikö metsään..??
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Maaliskuu 25. 20:02:15 2005

ukormi kirjoitti:Ja sillä ruuvillahan ei säädetä tyhjäkäyntiä, vaan kaasuläpän perusaukeama.
siis sille perusaukeamalle on siinä vivustossa se pieni ruuvi mihin yleensä ei ole tarvetta eikä syytä koskea, ja siellä alla on se "oikea" tyhjäkäynnin säätö, vai menikö metsään..??
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Maaliskuu 25. 20:49:58 2005

Timo kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Ja sillä ruuvillahan ei säädetä tyhjäkäyntiä, vaan kaasuläpän perusaukeama.
siis sille perusaukeamalle on siinä vivustossa se pieni ruuvi mihin yleensä ei ole tarvetta eikä syytä koskea, ja siellä alla on se "oikea" tyhjäkäynnin säätö, vai menikö metsään..??
Ei mennyt

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Pe Maaliskuu 25. 21:34:04 2005

Mikäs on homman juju kun se ruuvi ei tiedä mitään!
Mut sitten kun ottaa kaasunasentotunnistimelta piuhat irti niin sit kierrokset tipahtaa noin 900 ja silloin siitä ruuvista saa tyhjäkäynnin säädettyä. Ja kun taas laittaa liittimen takas kierrokset n.2000 :(

Voiko toi kaasun asentotunnistin olla vääräs asennos :?:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Maaliskuu 25. 21:49:23 2005

Cosander kirjoitti:Mikäs on homman juju kun se ruuvi ei tiedä mitään!
Mut sitten kun ottaa kaasunasentotunnistimelta piuhat irti niin sit kierrokset tipahtaa noin 900 ja silloin siitä ruuvista saa tyhjäkäynnin säädettyä. Ja kun taas laittaa liittimen takas kierrokset n.2000 :(

Voiko toi kaasun asentotunnistin olla vääräs asennos :?:
Mittaa mitä näyttää kaasunasentotunnistin kun kaasuläppä normaalisti kiinni.
Miten voltit muuttuu kun kaasua painaa (läppää avaa).
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Maaliskuu 26. 22:43:11 2005

Ja kun olet saanut varsinaisen vian korjattua voit säätää perustyhjäkäynnin kohdilleen. Mittaa että kaasuläppä jää 0.1mm avoimeksi. Se voidaan tosiaan säätää siitä pikkuruuvista kaasuläppäakselin vieressä. Sitten kone käyntilämpöön ja tyhjäkäyntiventtiililtä piuha pois. Sitten säädät peruskäynnin 50rpm alemmas kuin ohjearvon ja laitat tyhjäkäyntiventtiilin piuhan paikoilleen. Kierrosten pitäisi nousta hitusen ja asettua ohjearvoon.

Omassa cossussani sain arvot kohdilleen vasta kun remontoin tyhjäkäyntiventtiiliä. Oli luisti jo kulunut ja otti välistä liikaa ilmaa.

Noista kummastakaan ruuvista ei varsinaisesti säädetä tyhjäkäyntiä mutta niistä säädetään perusasetus kohdilleen. Yleensä noihin ei juurikaan tarvitse koskea kun ne kerran on asetettu kohdilleen. Tyhjäkäyntiventtiili ja boksi hoitavat homman.

Ja tietty tuo ilmaruuvi tuppaa olemaan juminut ikuisiksi ajoiksi paikoilleen eikä liiku mihinkään suuntaan, eli sulla on tuuria :D

Oliko kaasuläpänasentotunnistimessa vikaa?

Oma cossuni oli -88 ja siinä oli asentotunnistimella 5v silloin kun kaasu oli kiinni. Sulla taitaa olla tuo -92 kyseessä ja niissähän tuo toimii toisinpäin eli pitää olla 0.6v tai alle. Mittaus navoista 17 ja 11.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vastaa Viestiin