cossujen koneiden erot

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

cossujen koneiden erot

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ke Lokakuu 6. 13:52:23 2004

Miten paljon tuo uusin pikkuturbo escocossun kone eroaa vanhemmista koneista? heikompi vai kestävämpi vai sama paska eri paketissa?
Jos sulloo 2vetoseen 4wd:een koneen mitä täytyy ottaa huomioon?
Toimiiko paketti pulttaa kiinni periaatteella vai täytyykö jotain antureita ym. vaihtaa 4wd:een vastaaviin?

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Lokakuu 6. 14:22:45 2004

Ainakin öljypohjan joudut vaihtamaan.. Jos käytät 2wd boksia sen 4wd koneen kanssa niin ainakin kaasuläpän asentotunnistimen piuhat on toisin päin.
Toyota Supra TT

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Lokakuu 6. 14:33:01 2004

2wd öljypumppu ei mahdu 4wd öljypohjaan. Termostaattikotelo erinlainen. Vaihtelen juuri 2wd konetta nelikkoon, joten kohta tiedetään enemmän mitä pitää vaihtaa.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Lokakuu 6. 14:38:49 2004

sprint kirjoitti:2wd öljypumppu ei mahdu 4wd öljypohjaan. Termostaattikotelo erinlainen. Vaihtelen juuri 2wd konetta nelikkoon, joten kohta tiedetään enemmän mitä pitää vaihtaa.
Tässä tapauksessahan tota ongelmaa ei tuu kun vaihetaan toisinpäin.. :wink:
Toyota Supra TT

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: cossujen koneiden erot

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Lokakuu 6. 14:47:13 2004

jiivee kirjoitti: Jos sulloo 2vetoseen 4wd:een koneen mitä täytyy ottaa huomioon?
Toimiiko paketti pulttaa kiinni periaatteella vai täytyykö jotain antureita ym. vaihtaa 4wd:een vastaaviin?
Riippuu mitä on 2wd:stä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Lokakuu 6. 14:52:15 2004

Hena kirjoitti:
sprint kirjoitti:2wd öljypumppu ei mahdu 4wd öljypohjaan.
Tässä tapauksessahan tota ongelmaa ei tuu kun vaihetaan toisinpäin.. :wink:
Totta, sama pää kesät talvet. :oops:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Lokakuu 6. 15:59:09 2004

Escort Cosworth T25 kone sopii kyllä mekaanisesti, mutta lähes kaiken muun joutuukin vaihtamaan. Ainoastaan puolimoottori on likipitäen samanlainen kuin muissakin Cossuissa. Sähköistä ei käy mikään osa ristiin paitti muistaakseni AMAL. Imusarja, kansi pakosarja, sytytysosat, suutintukit, suuttimet, bensansyöttö, jne... menee vaihtoon, jos haluaa Magneti-Marellin boxeilla ajella.

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ke Lokakuu 6. 16:12:57 2004

Mitenkähän se että jos ottaa 2wd:stä kaikki anturit ja öljypohjan. 4x4 alakerran, kannen, imusarjan ja kaasuläpän vaikka 2wd:stä.
Sopiiko 2wd:n anturit 4x4 koneen kylkeen. Ja ilmeisesti tuo isoturbo escon kone ja sirpan 4x4 kone on siis helpompi laittaa kuin t25?

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Lokakuu 6. 17:03:30 2004

sprint kirjoitti:
Hena kirjoitti:
sprint kirjoitti:2wd öljypumppu ei mahdu 4wd öljypohjaan.
Tässä tapauksessahan tota ongelmaa ei tuu kun vaihetaan toisinpäin.. :wink:
Totta, sama pää kesät talvet. :oops:
ei aivan niinkään, ei nimittäin mahdu 4wd pumppu 2wd pohjaankaan..
(itselläni on 2wd autossa 4wd kone ja 4wd autossa 2wd kone.. :wink: )
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ke Lokakuu 6. 18:27:54 2004

No timo sittenhän sä osaat sanoa miten homma meni?
Osaako joku vastata siihen että onko se t25 myllyn laittaminen vaikeampi homma? etten mene turhaan sellaista ostamaan.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Lokakuu 6. 18:47:33 2004

jiivee kirjoitti:No timo sittenhän sä osaat sanoa miten homma meni?
Osaako joku vastata siihen että onko se t25 myllyn laittaminen vaikeampi homma? etten mene turhaan sellaista ostamaan.
No tosiaan sähköt ja polttoaineen syöttö on joko siirrettävä mukana tai osat vaihdettava. Mm virranjakaja menee vaihtoon...

Aika paha homma, varsinkin, kuin T25 puolat ovat yhdysrakenteisia tulpanjohtojen kanssa. Saattaa tuon sytytyksen sovittamisen kanssa tulla ongelmia.

Joka tapauksessa voisin kuvitella että johtosarjaa joutuu puukottamaan, teki hommat kumminpäin tahansa.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ke Lokakuu 6. 19:11:22 2004

Wolf on aikoinaan tehnyt T25:sta niitä 300 heppaisia versioita, paikalleen on ruuvattu vanhat marellin vehkeet (T35). Tulpanjohdot menee siististi kannen takaosasta sisään. Jive jo mainitsi anturit ei käy,imu- ja pakosarja vaihtoon, suorasytkän tilalle jakaja.

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ke Lokakuu 6. 19:30:26 2004

Sellanen kyssäri vielä että onko t25:en lohko identtinen t35:n lohkon kanssa eli molemmat 200 lohkoja?

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ke Lokakuu 6. 19:54:02 2004

Molemmat on 200 malleja, T25:ssa mäntien öljysuihku suoraan lohkon öljykanavasta (ei erillistä putkea) ja loiskelevy.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: cossujen koneiden erot

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Lokakuu 6. 22:01:02 2004

jiivee kirjoitti:Miten paljon tuo uusin pikkuturbo escocossun kone eroaa vanhemmista koneista? heikompi vai kestävämpi vai sama paska eri paketissa?
Jos sulloo 2vetoseen 4wd:een koneen mitä täytyy ottaa huomioon?
Toimiiko paketti pulttaa kiinni periaatteella vai täytyykö jotain antureita ym. vaihtaa 4wd:een vastaaviin?
eli vastauksissa alkaa itse kullakin menemään sekaisin mitä vaihdetaan mihin, mutta sierracossun 2wd<->4wd noin yleensä:

1. öljypohjat erilaiset, 4wd öljypumpun runko ottaa 2wd öljypohjaan kiinni kolmesta kohtaa, pumpun runko öljypohjan reunaan että itse pohjaan ja männille menevän öljyputken alku öljypohjaan. sen saa sopimaan kun varovasta ohentaa öljypohjaa kunnes ei enää kanna, mutta en vastaa siitä jos menee puhki, mulla ei mennyt.. 2wd öljypumppu ei mene 4wd öljypohjaan vaan männille menevä öljyputki ottaa kiinni loiskelevyyn, saa sopimaan varovasti putkea taittaen, kannattaa tarkistaa että suihku osuu edelleen mäntään..

2. virranjakaja on erilainen, mutta lohkojen puolesta voit laittaa kumman vaan, tulpanjohdot ratkaisee, eli toisessa piippu-malli ja toisessa perinteinen pystylähtö (löytyy tarvikkeena molemmat)..

3. kaasuläppäanturit, eri nastajärjestys, laita se anturi kumpi boksi on käytössä..

4. vedenlämpötila-anturin piuhan joudut jatkamaan (2wd kone nelikkoon), nelikossa se on kannen takakulmassa ja 2wd etukulmassa, toisinpäin johto riittää..

5. laturinremmi on erilainen, mieti millaisilla siivoilla kasaat, moniura vai kiilahihna.. eli mikä laturi, ohjaustehostin jne..

6. vedenlämpötila antureissa taisi olla eroa, en muista, itse laitoin 2wd:hen 2wd anturit jne..

7. 4wd autoon kun laittaa 2wd koneen ei ole lambdalle paikkaa ahtimessa.. siis jos on 4wd kattimalli..

8. 4wd auto vaatii öjynhuohotusputkeen ylimääräisen t-haaran, mikälie bensahöyryjen talteenottojärjestelmä onkaan..

9. termostaattikotelo on erilainen, vesiletkut erilaisia..

10. ohjaustehostin eri puolella, jälleen valintaan vaikuttaa mihin autoon laittamssa mitä, riittääkö putket..

sitten vielä soppaa sekoittuu reilusti kun on 2wd lohkoa 4wd kannella ja päinvastoin jne

t25 koneesta ja sen sopivuudesta mihinkään en tiedä mitään. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » To Lokakuu 7. 16:19:26 2004

Suuret kiitokset vastauksista. Taidan unohtaa sen t25:n ja hommata "perinteisen" nelivetosen koneen. Tarkoitus on että suurin osa osista otetaan 2wd:stä.

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » To Lokakuu 7. 16:36:00 2004

Sellanen kysymys vielä tähän liittyen, että kun kerran 2wd:n männän palotila on 16cm2 ja 4wd:n männän palotila on 20cm2, niin ilmeisesti kannen osalta palotilat menee kääntäen verrannollisesti, koska puristussuhde molemmissa on ilmoitettu samaksi. Tästä johtaen käytettäessä 4wd:n mäntiä ja 2wd:n kantta, saadaan puristussuhde laskettua alemmaksi? Kuinka paljon?

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Viesti Kirjoittaja jorecos » To Lokakuu 7. 22:08:09 2004

dudek kirjoitti:Sellanen kysymys vielä tähän liittyen, että kun kerran 2wd:n männän palotila on 16cm2 ja 4wd:n männän palotila on 20cm2, niin ilmeisesti kannen osalta palotilat menee kääntäen verrannollisesti, koska puristussuhde molemmissa on ilmoitettu samaksi. Tästä johtaen käytettäessä 4wd:n mäntiä ja 2wd:n kantta, saadaan puristussuhde laskettua alemmaksi? Kuinka paljon?
Std-mitoilla 7,63:1:een

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Lokakuu 7. 22:18:41 2004

Iskutilavuuden ollessa vakio eli 1993cm3, tulee yhden sylinterin iskutilavuudeksi 498,25cm3. Ja vakio puristussuhteella 8 tulee palotilaksi n. 71,17cm3. Jos 2wd koneeseen laitetaan 4wd männät, puristussuhteeksi tulee n. 7,62. Jos taas laitetaan 4wd koneeseen 2wd männät tulee puristussuhteeksi n.8,41


Matikkaa: :D

Vakio iskutilavuus: 1993cm3
Iskutilavuus per pytty: 498,25cm3
Vakio puristussuhde: 8

Puristussuhdehan lasketaan kaavalla (iskutilaavuus + palotila) / (palotila). Ja kun tiedetään että puristussuhde on 8 voidaan äskeisestä kaavasta ratkaista että palotilan täytyy olla n.71,17cm3 että saadaan puristussuhteeksi 8. 4wd männän tilavuushan on 4cm3 isompi kuin 2wd niin voidaan laskea uusi puristussuhde lisäämällä vakio palotilaan tuo 4cm3 jolloin palotilaksi tulee 75,17cm3. Eli:

(498,25 + 75,17) / 75,17 = 7,62


EDIT: menipäs kauan kirjottamiseen..
Toyota Supra TT

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: cossujen koneiden erot

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Lokakuu 8. 7:22:17 2004

Timo kirjoitti:
jiivee kirjoitti:Miten paljon tuo uusin pikkuturbo escocossun kone eroaa vanhemmista koneista? heikompi vai kestävämpi vai sama paska eri paketissa?
Jos sulloo 2vetoseen 4wd:een koneen mitä täytyy ottaa huomioon?
Toimiiko paketti pulttaa kiinni periaatteella vai täytyykö jotain antureita ym. vaihtaa 4wd:een vastaaviin?
eli vastauksissa alkaa itse kullakin menemään sekaisin mitä vaihdetaan mihin, mutta sierracossun 2wd<->4wd noin yleensä:

1. öljypohjat erilaiset, 4wd öljypumpun runko ottaa 2wd öljypohjaan kiinni kolmesta kohtaa, pumpun runko öljypohjan reunaan että itse pohjaan ja männille menevän öljyputken alku öljypohjaan. sen saa sopimaan kun varovasta ohentaa öljypohjaa kunnes ei enää kanna, mutta en vastaa siitä jos menee puhki, mulla ei mennyt.. 2wd öljypumppu ei mene 4wd öljypohjaan vaan männille menevä öljyputki ottaa kiinni loiskelevyyn, saa sopimaan varovasti putkea taittaen, kannattaa tarkistaa että suihku osuu edelleen mäntään..

2. virranjakaja on erilainen, mutta lohkojen puolesta voit laittaa kumman vaan, tulpanjohdot ratkaisee, eli toisessa piippu-malli ja toisessa perinteinen pystylähtö (löytyy tarvikkeena molemmat)..

3. kaasuläppäanturit, eri nastajärjestys, laita se anturi kumpi boksi on käytössä..

4. vedenlämpötila-anturin piuhan joudut jatkamaan (2wd kone nelikkoon), nelikossa se on kannen takakulmassa ja 2wd etukulmassa, toisinpäin johto riittää..

5. laturinremmi on erilainen, mieti millaisilla siivoilla kasaat, moniura vai kiilahihna.. eli mikä laturi, ohjaustehostin jne..

6. vedenlämpötila antureissa taisi olla eroa, en muista, itse laitoin 2wd:hen 2wd anturit jne..

7. 4wd autoon kun laittaa 2wd koneen ei ole lambdalle paikkaa ahtimessa.. siis jos on 4wd kattimalli..

8. 4wd auto vaatii öjynhuohotusputkeen ylimääräisen t-haaran, mikälie bensahöyryjen talteenottojärjestelmä onkaan..

9. termostaattikotelo on erilainen, vesiletkut erilaisia..

10. ohjaustehostin eri puolella, jälleen valintaan vaikuttaa mihin autoon laittamssa mitä, riittääkö putket..

sitten vielä soppaa sekoittuu reilusti kun on 2wd lohkoa 4wd kannella ja päinvastoin jne

t25 koneesta ja sen sopivuudesta mihinkään en tiedä mitään. :wink:

11. vesipumppu lähdöiltään erilainen

12. öljytikku ja öljytikun "suojaputki" erilaiset

Näistä eroista ja miksei myös muiden fordien eroista voisi kerätä jonkinmoisen listan, josta voisi tarkistella mitkä ne erot nyt olivatkaan kun eihän niitä muista.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Pe Lokakuu 8. 8:08:50 2004

Menee jo pikkasen offtopiciksi mutta onko tuossa cossun vesipumpussa (2wd/4wd) eroa tehon suhteen normi-OHC:n pumppuun verrattuna?

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 8. 8:12:28 2004

dudek kirjoitti:Menee jo pikkasen offtopiciksi mutta onko tuossa cossun vesipumpussa (2wd/4wd) eroa tehon suhteen normi-OHC:n pumppuun verrattuna?
No sama pumppu siihen ainakin käy. Niissä on ainakin kahta eri mallia. Alumiinikuorinen ja valettu. Tuskin tuossa tehoeroa on. Jos ole väärässä, joku oikaissee.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Lokakuu 8. 14:07:24 2004

Samannäköisiäkin ne pumput on päällepäin.
niin siis 2wd ja ohc
Viimeksi muokannut siipicossu, Pe Lokakuu 8. 19:02:04 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Lokakuu 8. 17:44:28 2004

4wd pumppu on aivan eri maailmassa verrattuna 2wd/ohc, ei tarvii edes mittaa, sen verran isompi se on, huomaa myös tyhjäkäynnjillä paisarissa.

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Pe Lokakuu 8. 19:07:08 2004

Niin ajattelin vaan, kun on noita lämpöongelmia ollut, että kannattais ilmeisesti sitten kokeilla 4wd kossun pumppua...

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

Vastaa Viestiin