Mikä putkisto cossuun
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
Mikä putkisto cossuun
Elikkä minkälaisia putkistoja ootta cossuihinne laittanut? Mistä ostitte ja minkälainen on ollut
Marteliuksen ja omp:n tiedän mutta mitä muita olette suomeen hommannut
Marteliuksen ja omp:n tiedän mutta mitä muita olette suomeen hommannut
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Toi putki homma on vähän hankala, pitäisi saada hiljainen ja avara ja ennenkaikkea nätisti kiinni (ei kolaa mihkään) sekä ei roiku, mulla ei ainakaan ole varaa roikkua muuten saa jatkuvasti varoa putkea, keula ilmeisesti hieman std:tä alempana (10-20mm). Mongoose ilmeisesti hyvinkin järkevä vaihtoehto, koska rosteria ja järkevän hintainen sekä tulee 3" turbolta asti. 2.5" martelius ja muut ns. "n-ryhmä" putket ovat aivan syvältä kadulla koska edelleen turbolta lähtee pienellä vakioputkella (joka juuri pitäisi olla isompaa) ja virtauspinta-ala jopa pienenee mutta vastus ehkä pienenee koska ei ole kunnollista vaimenninta = järkyttävä meteli, joka taas häiritsee mitä enemmän tulee kuskille ikää. N-ryhmä putken yksi päätarkoitus lienee ollut keventäminen, tehoa se ei juuri kasvata mutta ääntä kylläkin.
Eskokossussa asia on helpompi koska takalattiassa on tilaa kunnolliselle pöntölle, sierrassa tilaa ei ole, vain pieni pyöreä sopii. Ongelmaksi muodostuu keskelle laitettava pönttö, miten ihmeessä saatte mahtumaan soikean 3" 500mm, niin että se ei roiku eikä kolaa mihkään
?
Ja sitten tosta että tarvitseeko jokainen lastutettu kossu pörisevän ja suuren putken, sitäkin olen luonnossa testaillut, vertasin vakioputkistoa ja sitten isoa downpipe 3.5" ja loput 3". Erot olivat parista kymmenyksestä sekunttiin, kumminkin vakioputkella sujuu 0-200 reiluun 15 sekkaa joten ei ole niin huono kuin luullaan. Pahin pullonkaula vakioputkessa on turbolta haaraan menevä aivan liian pieni putki, sen vaihto 3":ksi parantaisi tilannetta paljon äänien edelleen pysyvän vakioina. Mongoosen aioin hankkia jos jotain valmisputkea haen, rosterinen turbolta takapuskuriin 3" riittää useimmille.
Eskokossussa asia on helpompi koska takalattiassa on tilaa kunnolliselle pöntölle, sierrassa tilaa ei ole, vain pieni pyöreä sopii. Ongelmaksi muodostuu keskelle laitettava pönttö, miten ihmeessä saatte mahtumaan soikean 3" 500mm, niin että se ei roiku eikä kolaa mihkään

Ja sitten tosta että tarvitseeko jokainen lastutettu kossu pörisevän ja suuren putken, sitäkin olen luonnossa testaillut, vertasin vakioputkistoa ja sitten isoa downpipe 3.5" ja loput 3". Erot olivat parista kymmenyksestä sekunttiin, kumminkin vakioputkella sujuu 0-200 reiluun 15 sekkaa joten ei ole niin huono kuin luullaan. Pahin pullonkaula vakioputkessa on turbolta haaraan menevä aivan liian pieni putki, sen vaihto 3":ksi parantaisi tilannetta paljon äänien edelleen pysyvän vakioina. Mongoosen aioin hankkia jos jotain valmisputkea haen, rosterinen turbolta takapuskuriin 3" riittää useimmille.
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Mulla on heti kardaanin keskilaakerin jälkeen se 500mm ovaali. Autoon ei kolaa mihinkään ja ainoo mihin ottaa kiinni on parkkihalliin ajettaessa kun siinä on oven kohdalla tehty oikeen kunnon korotus, mutta samaan korotukseen ottaa puskurin kumilippakin jo vähän kiinni.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
mulla oli tommoinen 3" putki ei oo oikeen hiljanen mutta vaihan ton takapöntön kartiopöntöks
http://groups.msn.com/Turboriesa/shoebo ... PhotoID=14
http://groups.msn.com/Turboriesa/shoebo ... PhotoID=14
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003
Omassani oli Magnumin 3" rosteriputkisto jo edellisen omistajan toimesta... ja olen ollut todella tyytyväinen siihen äänet ei todellakaan ole liian kovat vaan sellaiset mukavan "pehmeät" keskellä yksi ovaalipönttö ja takana pyöreä... lisäksi, vaikka muista syistä ollut irti useita kertoja istuu aina hyvin takaisin paikoilleen ei kolise mihinkään eikä roiku !
Siitä, että mistä tuo putkisto on ostettu ei ole hajuakaan...
Siitä, että mistä tuo putkisto on ostettu ei ole hajuakaan...
- Ford Sierra Cosworth 2WD -88
Ford 17M 2000S V6 -70
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003
Onko kukaan todennu ihan käytännön kautta mites putkiston koolla on merkitystä ja missä suurennoksen raja menee? itellä nyt tällanen vaihe menos et ohari turbosta vaiduttiin cosan pataan jota on sitte jo jonkiverran piristelty ja tavotteena ny toi +350hp, ajattelin laittaa aluksi down pipeksi 3"-3.5" ja sen jälkeen kokeilla penkis 2.5" loppupäällä ja yhdellä suoralla pöntöllä. Sen jälkeen ois sit ajallaan tarkotus siirtyä loppupääki 3".. Eli kiinnostas tietää mis rajoilla ahdistus tulee ihan vastaan? Joskus ihmetyttää et joihinki turbo Uunoihin väännetään julmettua putkea ja tehot jotain +150, joka tuntuu järjen köyhyydeltä tuosavaiheessa.. 

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Omaa kokemusta (ei huhuja, mutta muistetaan virityksen olevan aina monen tekijän summa): vakioputkella vaikeaa päästä yli 280-300hv. Jos tekee downpipen esim. 3", päästään joitain kymmeniä ylöspäin.
2,5" martelius/OMP ryhmä N putkistoilla pääsee myös yli 300hv. Eli ei tarvitse ensimmäiseksi 3":sta.
Omassa vanhassa koneessa (v.-95 331hv) oli ensin orkkislähtö 60mm kartioitu loivasti 3", samaa loppuun 1:llä vaimentimella. Ahdin T3.
Vaihdoin lähtöputken 3,5" kallistuksenvak. saakka. Ahtojen nousu huomattavasti helpompaa ja ylhäällä (yli 150kmh) vastaavuus kaasuun selkeästi parempi-> lisää vääntöaluetta/vääntöä.
Ehkä näistäkin saa suuntaa
2,5" martelius/OMP ryhmä N putkistoilla pääsee myös yli 300hv. Eli ei tarvitse ensimmäiseksi 3":sta.
Omassa vanhassa koneessa (v.-95 331hv) oli ensin orkkislähtö 60mm kartioitu loivasti 3", samaa loppuun 1:llä vaimentimella. Ahdin T3.
Vaihdoin lähtöputken 3,5" kallistuksenvak. saakka. Ahtojen nousu huomattavasti helpompaa ja ylhäällä (yli 150kmh) vastaavuus kaasuun selkeästi parempi-> lisää vääntöaluetta/vääntöä.
Ehkä näistäkin saa suuntaa

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä