
Cosan kansi+öljynkierto
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003
Cosan kansi+öljynkierto
Eli mulla ois tos ny kansi(2wd) muuten työstettynä valmiina tos pöydäl ja puheita on ollu öljynkierron muutoksesta. Ennenkuin plaanaan pinnan ja päätän teenkö tuon muutoksen,niin kysyisin kuinkas moni on tämän toimenpiteen toteuttanut? Haaroititteko suoraan öljykellolta kannen päässä oleviin proppuihin linjat ja tästä vielä yhdellä haaroituksella turbolle,vai miten? Kanteen vissiin sorvasitte alutapin vanhan kierron tukoksi? Tietty uuten öljynkiertoon täytynee sit laittaa joku takaiskuventtiili ettei öljyt valu takas alas koneen sammuttua? Auttaka pliis.. 

-
- Viestit: 1269
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
- Paikkakunta: Suomen Turku
Minä teen muutoksen lähinnä olosuhteiden pakosta, eli pitkien pulttien takia. Alkuperäisen öljynkierron olen katkaissut täysin tukkimalla lohkosta kanteen tulevat oljykanavat ja tukkimalla kannen öljykanavat etupäästä kierretulpilla alkuperäisten taakse jatkamalla M10X1 kierrettä niin syvälle, että öljyä ei pääse kannenpulttireikiin joita pitkin alkuperäinen öljynsyöttö on toteutettu. Öljyn kiertoa kanteen voi joutua rajoittamaan, mutta sen näen sitten kun värkki joskus käy. Täytyy muistaa, että kanteen tuotu lisäöljy on aina pois alakerrasta, joten järjestelmän kapasiteetti täytyy ottaa huomioon.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
- Paikkakunta: Jämsä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
ja huomattavasti kalliimpijarkkoscosworth kirjoitti:minkä öljypumpun ajattelit laittaa??
2wd? 4wd pumppu on ainakin hieman tehokkaampi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
tuskin ongelmaa tulee liiasta öljystä kannessa sillä ovathan nuo "valuma-aukot" kuitenkin melko isot. Ennemmin olisin huolissani kuinka paljon muutos pudottaa painetta kriittisissä paikoissa kuten KK laakereissa.
itselläni on edelleen (uusi öljypumppu,uudet laakerit,mobil 1 rallyformula 5w50) kuumalla koneella paine mittari vain hieman punaisen yläpuolella noin 1000rpm:llä. harmittaa kun ei tullut rempan aikana laitettua öljylle lämpötila-anturia öljypohjan kylkeen. kylmällä/lämpimällä koneella sekä korkeammilla kierroksilla paineet kuitenkin nousivat rempan myötä jonkin verran. oliskohan asiallista siirtyä käyttämään ilmajäähdytteistä öljynlauhdutinta tuon orginaali sijasta? kesällä aion kokeilla noita 10w60 race öljyjä. tyhjäkäyntipainehan mitataan kylläkin 80asteessa joten luultavasti omassani paineen minimiarvo ylittyy kyllä.
itselläni on edelleen (uusi öljypumppu,uudet laakerit,mobil 1 rallyformula 5w50) kuumalla koneella paine mittari vain hieman punaisen yläpuolella noin 1000rpm:llä. harmittaa kun ei tullut rempan aikana laitettua öljylle lämpötila-anturia öljypohjan kylkeen. kylmällä/lämpimällä koneella sekä korkeammilla kierroksilla paineet kuitenkin nousivat rempan myötä jonkin verran. oliskohan asiallista siirtyä käyttämään ilmajäähdytteistä öljynlauhdutinta tuon orginaali sijasta? kesällä aion kokeilla noita 10w60 race öljyjä. tyhjäkäyntipainehan mitataan kylläkin 80asteessa joten luultavasti omassani paineen minimiarvo ylittyy kyllä.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Öljytikun reiästä on helppo laittaa anturia öljypohjaan, teet uuden tikun putkesta ja anturi sinne päähän, eikä tarvitse purkaa mitään asennuksessa.jarkkoscosworth kirjoitti:tuskin ongelmaa tulee liiasta öljystä kannessa sillä ovathan nuo "valuma-aukot" kuitenkin melko isot. Ennemmin olisin huolissani kuinka paljon muutos pudottaa painetta kriittisissä paikoissa kuten KK laakereissa.
itselläni on edelleen (uusi öljypumppu,uudet laakerit,mobil 1 rallyformula 5w50) kuumalla koneella paine mittari vain hieman punaisen yläpuolella noin 1000rpm:llä. harmittaa kun ei tullut rempan aikana laitettua öljylle lämpötila-anturia öljypohjan kylkeen. kylmällä/lämpimällä koneella sekä korkeammilla kierroksilla paineet kuitenkin nousivat rempan myötä jonkin verran. oliskohan asiallista siirtyä käyttämään ilmajäähdytteistä öljynlauhdutinta tuon orginaali sijasta? kesällä aion kokeilla noita 10w60 race öljyjä. tyhjäkäyntipainehan mitataan kylläkin 80asteessa joten luultavasti omassani paineen minimiarvo ylittyy kyllä.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Näin luin jostain itsekin, mutta tosiasiassa RS500-ö.pumppu on kuoriltaan erilainen kuin 4x4; esim kannen kiinnityksen pulttien lukumäärä eri.jarkkoscosworth kirjoitti:muistelin lukeneeni jutun jossa käsiteltiin rs500 tekniikkaa, myös öljypumpun osalta sanottiin että se on tehokkaampi ja myöhemmin siitä tuli 4wd vakiokamaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
Kun testaat ö-paineet heti (pääöljykanavasta missä anturi jo onkin) sekä kylmällä että kuumalla koneella kun otat
moottorin käyttöön. Itselläni oli startilla pyörittämällä pääöljykanavasta kylmänä 4bar. Silloin ei suurta vahinkoa pääse tapahtumaan.
Jos toimii niin hieno homma.
tosin jos ei, niin vähintään joudut ostamaan kansipahvin muuttaaksesi kierron normaaliksi tai tehdä kuten Jahman, silloinhan kierto on helppo muuttaa takaisin "normaaliksi" ja menetät käytännössä vain hieman vapaa-aikaa. Kuivasumppu erillisellä pumpulla käväisi itsellä mielessä mutta johkin se raja on vedettävä kunnes ruokahalu taas kasvaa.
moottorin käyttöön. Itselläni oli startilla pyörittämällä pääöljykanavasta kylmänä 4bar. Silloin ei suurta vahinkoa pääse tapahtumaan.
Jos toimii niin hieno homma.
tosin jos ei, niin vähintään joudut ostamaan kansipahvin muuttaaksesi kierron normaaliksi tai tehdä kuten Jahman, silloinhan kierto on helppo muuttaa takaisin "normaaliksi" ja menetät käytännössä vain hieman vapaa-aikaa. Kuivasumppu erillisellä pumpulla käväisi itsellä mielessä mutta johkin se raja on vedettävä kunnes ruokahalu taas kasvaa.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Kun öljykierron muuttaa kannen taakse kannattaa samalla muuttaa turbolle tuleva öljylinja. Jos kaikki öljy otetaan samasta pääöljykanavan yhteestä voi koneen takapää jäädä huonolle voitelulle. Seuraavaan variaatioon on suositeltu että turbon öljy otettaisiin öljynputsarin jalasta putsarin jälkeen, jolloin öljy olisi mahdollisimman puhdasta. Näin saadaan yläkertaan, turbolle ja laakereille menevän öljyn määrä tasattua useampaan pisteeseen.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar