Iso Atlas Escort vs. Capri
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Iso Atlas Escort vs. Capri
Escortin iso Atlashan on 2" kapeampi kuin Caprin (siis mkII ja III), eikös juu? Vetarit siis myöskin 1" lyhemmät? Entäs lehtijousien väli, Escossa varmaan kapeampi?
Syy miksi kyselen, on se että kovasti tekisi mieli noille 7,5x13" RS:lle saada 235/50 renkaat. Mutta kun vanteen et on -19, tekee jo noilla 205/60 renkailla todella tiukkaa takana. Mahtuvat just kaarien sisään. Eli pahitteeksi ei olisi vaikka takaa saisikin sen tuuman sisempään vanteet. Edessä ei ole mahtumisessa mitään ongelmaa.
Syy miksi kyselen, on se että kovasti tekisi mieli noille 7,5x13" RS:lle saada 235/50 renkaat. Mutta kun vanteen et on -19, tekee jo noilla 205/60 renkailla todella tiukkaa takana. Mahtuvat just kaarien sisään. Eli pahitteeksi ei olisi vaikka takaa saisikin sen tuuman sisempään vanteet. Edessä ei ole mahtumisessa mitään ongelmaa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Pieni korjaus tuohon Moutinen sinällään erinomaiseen listaan: baby Atlas on ollut vakiona 68 ja 69 saksalaisissa mk1 Escoissa, lähinnä GT -malleissa. Leveys jäi mietityttämään, mittasin oman baby Atlaksen (69 GT esco) ja wide Atlaksen (81 Capri 2,8i); leveyseroksi jäi 8,5cm monen mttauksen jälkeen. Listan mukaan ero olisi 4,5" eli n. 11,3cm. Mk1 3000GT akselin mittasin joskus myös, mutta tämä muisti..
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Mutta mites nuo vetarit? Ne on varmaankin sen 1.25" lyhemmät? Vai onko noilla leveämmän Atlaksen vetareilla muka vara mennä niin paljon "syvemmälle"?
Olis vaan hyvä tietää, jos tässä alkaa ostattelemaan tuota mkI:n isoa Atlasta. Oikeastaan kun en tarvitsisi kuin itse akselin "kuoret" ja ehkä sitten nuo vetarit. Muut sisuskalut siirtäisin tuosta nykyisestä akselista. Tai sitten pitäisi kavennuttaa tuo nykyinen akseli.
Voisinpa tietty vaihtaa hyllyssä olevan 3.44-välitteisen mkIII Caprin ison Atlaksen mkI:n vastaavaan (välityksellä ei merkitystä), jos jollain nyt kiinnostusta tuollaiseen löytyy...?
Olis vaan hyvä tietää, jos tässä alkaa ostattelemaan tuota mkI:n isoa Atlasta. Oikeastaan kun en tarvitsisi kuin itse akselin "kuoret" ja ehkä sitten nuo vetarit. Muut sisuskalut siirtäisin tuosta nykyisestä akselista. Tai sitten pitäisi kavennuttaa tuo nykyinen akseli.
Voisinpa tietty vaihtaa hyllyssä olevan 3.44-välitteisen mkIII Caprin ison Atlaksen mkI:n vastaavaan (välityksellä ei merkitystä), jos jollain nyt kiinnostusta tuollaiseen löytyy...?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
- Viesti:
Taunuksen perä on vielä leveenpi kun Caprien.
Laita vaan se ykkösen perä se on mun mittausten mukaan 7cm kapeampi.
Mittasin kyllä että se jousien väli olis sama molemmissa?
Ne perät on pimeessä varastossa läjässä toistensa päällä joten oon voinu mitata väärinkin ,mut saahan ne jousen paikat siirrettyä.
Escortin atlasta voi tosiaan olla vaikee löytää se on vielä sen 2.5cm kapeempi ja siinä jousien väli on selkeesti pienempi.
Laita vaan se ykkösen perä se on mun mittausten mukaan 7cm kapeampi.
Mittasin kyllä että se jousien väli olis sama molemmissa?
Ne perät on pimeessä varastossa läjässä toistensa päällä joten oon voinu mitata väärinkin ,mut saahan ne jousen paikat siirrettyä.
Escortin atlasta voi tosiaan olla vaikee löytää se on vielä sen 2.5cm kapeempi ja siinä jousien väli on selkeesti pienempi.
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Muistuttaisin vielä semmosta hommaa kaikille, että mk1 Escortin ja Caprin iso-Atlas periä vertaillessa, niissä ei oo pelkästään leveys ero, vaan myös perämurikka on ns. "väärässä kulmassa" jos aikoo patentoida jotain "järkevästi" ja niin että se kestää ja toimii, niin suosittelen lämpimästi Escortteihin Escortin perää ja Capriin omansa, jollei halua kaikkia kiinnikkeitä ja kannakkeita rälläköidä irti ja hitsailla oikeille kohdilleen...
Tohon ym. Capriin kaventaisin vaan sitä perää, tulispahan just niin leveä/kapea kun haluaa...
Tohon ym. Capriin kaventaisin vaan sitä perää, tulispahan just niin leveä/kapea kun haluaa...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Joo, kattelinkin että on vanhoja viestejä, mutta aattelin jakaa hieman omaa tietämystä vastaavia suunnitelmia suunnitteleville, vaikkakin noi kaikki isot atlakset alkaa olemaan erittäin harvinaisia, erityisesti mk1 Escortin omat isot atlakset, joka taitaa olla harvinaisin tällä hetkellä...jouni kirjoitti:Kavennettu jo pari vuotta sitten...tumppe kirjoitti: Tohon ym. Capriin kaventaisin vaan sitä perää, tulispahan just niin leveä/kapea kun haluaa...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Eli jos jotakin kiinostaa escon atlas-vetareiden mitat, tässäpä niitä:
-kokonaispituus laipan ulkoreunaan 665mm (+keskitys/pyörän pultit)
-laakerien halkaisia 62mm (samat laakerit kuin englantilaisessa)
-16booria (noin.26,5mm boorien kohdalta suurin halkaisia)
-laakerin ulkoreunasta vetarin sisäreunaan 605mm
-laakerin ulkoreunasta vetarin ulkoreunaan 60mm
-laakerin "leveys" 20mm
2kpl baby-atlaksia omistan ja kumpaankaan mitkä on ollut 69-escoissa alunpitäen ei ole ollut muuta kuin jousien kiinnityspisteet!
Ei kallistuksen vakaajaa tai edes tukivarsia ole noihin laitettu. Huhun mukaan joissan vain 69-70vuonna tehdyissä escoissa oli kavennettuja isoja atlaksia kun alkuperäiset, sakuakselit pääsi loppumaan tehtaalla.
-kokonaispituus laipan ulkoreunaan 665mm (+keskitys/pyörän pultit)
-laakerien halkaisia 62mm (samat laakerit kuin englantilaisessa)
-16booria (noin.26,5mm boorien kohdalta suurin halkaisia)
-laakerin ulkoreunasta vetarin sisäreunaan 605mm
-laakerin ulkoreunasta vetarin ulkoreunaan 60mm
-laakerin "leveys" 20mm
2kpl baby-atlaksia omistan ja kumpaankaan mitkä on ollut 69-escoissa alunpitäen ei ole ollut muuta kuin jousien kiinnityspisteet!
Ei kallistuksen vakaajaa tai edes tukivarsia ole noihin laitettu. Huhun mukaan joissan vain 69-70vuonna tehdyissä escoissa oli kavennettuja isoja atlaksia kun alkuperäiset, sakuakselit pääsi loppumaan tehtaalla.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis