ST jarrulevyt ja palat

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pappacosworth
Viestit: 408
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

ST jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Pe Toukokuu 8. 21:24:02 2020

Vaimon käyttikseen pitäis löytää hyvät ja halvat jarrut, ei siis kahta settiä :) Työpaikan kautta saan Champion/Zimmerman/Ferodo. Omaa kokemusta on radalla lähinnä EBC ja Hawk paloista jotka ei kuulu valikoimaan. Onko tietoa Ferodo Eco Friction paloista, nimi ei kuulosta siltä mitä haluaisin? Ebayssä näkyy olevan myös levy+pala settejä kohtuu hintaan.
Pääsääntöisesti käyttöauto, mutta tarkoitus olisi radallakin koittaa kulkua, vaimo suuttuu jos sen jälkeen levyt pompottaa.
Focus ST 2014, Mustang Cobra -94 Project Whiteout
https://texelectric.webnode.fi/
www.botniaperformance.fi

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: ST jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja caddy » La Toukokuu 16. 14:21:34 2020

Mulla on St220 jossa edessä ollut pari vuotta zimmernanin reikälevyt ja ferodon eco frictionit. Vielä toimii ja auto pysähtyy, radalla en kyllä ole testaillut. Paloista vaan irtoaa aivan kauhea määrä jahua, vähän väliä on vanteet aivan muun väriset kuin pitäs.

Pappacosworth
Viestit: 408
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: ST jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ma Toukokuu 18. 17:24:45 2020

Mulla on tilauksessa EBC Ultimax palat Autoracingistä, levyjä en ole vielä päättänyt. Noi oli edulliset perfromance palat, saatan laittaa edulliset levytkin kun luin tän auton huoltokirjaa, kalliita levyjä ja paloja on vaihdeltu melko tiuhaan.
Focus ST 2014, Mustang Cobra -94 Project Whiteout
https://texelectric.webnode.fi/
www.botniaperformance.fi

Pappacosworth
Viestit: 408
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: ST jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » La Lokakuu 3. 11:39:26 2020

Radalla tuli käytyä noilla, Zimmerman levyt tuli eteen ja K27 taakse. Toimii, paloista lähtee vähän normaalia kovempi ääni. Ei kuitenkaan huomannut että jarruteho olisi parempi kuin peruspaloilla. Nesteet vain unohtui vaihtaa, poljintuntuma ei ollut mikään hyvä.
Focus ST 2014, Mustang Cobra -94 Project Whiteout
https://texelectric.webnode.fi/
www.botniaperformance.fi

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ST jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja terae » La Tammikuu 15. 17:04:57 2022

Mihin päädyit(te) ja missä ST-mallissa?

Mulla on itselläni lähinnä kokemusta OEM osista ja EBC.
Fordin varaosatiskiltä saadut levyt ja palat ovat olleet yllättävän tasapainoiset myös radalla. Niin ST250 alkuperäiset kuin RS Brembo-etujarrujen.

Tällä hetkellä kiinni EBC Yellowstuffit edessä ja takana, takana jotku uritetut EBC levyt ja edessä sen RS Brembo-setin vakio levyt. Yllättäen ne toimii myös talvella arjessa.

En ole ihan heti vaihtamassa "parempiin", kun ne ei ole kaikilla kestäneet edes yhtiä ratapäiviä ja Fordin originaalit kesti parin kesän ajot ja arkiajot päälle.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Pappacosworth
Viestit: 408
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: ST jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Su Tammikuu 16. 0:36:45 2022

Se auto mihin laitoin ne Ultimaxit meni vaihtoon, eli enempää kokemuksia ei noista paloista tullut. ST150 ajoin muutamat ratapäivät Ferodo Eco Friction paloilla, ja sanoisin että vastaa noita Ultimax paloja. Ferodo tiedoissa että 15% parempi kitka kuin peruspalalla, mikä se sitten liekään.
Focus ST 2014, Mustang Cobra -94 Project Whiteout
https://texelectric.webnode.fi/
www.botniaperformance.fi

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ST jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja terae » Su Tammikuu 16. 18:08:01 2022

Pappacosworth kirjoitti:
Su Tammikuu 16. 0:36:45 2022
Ferodo tiedoissa että 15% parempi kitka kuin peruspalalla, mikä se sitten liekään.
Miltä ne tuntuu ajaa? Ottaako tasasesti kylmänä ja lämpösenä vai onko vähän turhankin äksyt jossain tilanteissa?

Se 15% on mainosmiesten puheita. Verrokkina on OEM-palat perusjarruihin, sama 15% esiintyy kaikkien merkkien perusmallien paloissa. Missään ei mainita tarkemmin onko kyse siitä että ne pitää pidempään (korkeammalla levyn lämpötilalla) vai että ne puree kovemmin matalalta lämmöltä. Fordilla lämpöraja luistolle on ABS-anturoinnilla mallinnettu 450°C levyn lämpö kauttaaltaan jolloin alkaa esiintyä jarrujen häipymistä sillä akselilla, jolloin se 15% voisi olla esimerkiksi hieman yli 500-asteiseksi asti kestävät palat. Toi 450 astetta lie joku standardi OEM piireissä mihin speksataan tyyppihyväksytyt osat, kun alkaa luistaa liikaa niin levyjen voi tulkita olevan yli sen lämmön riippuen siitä kuinka paljon ne lipsuu ja ABS-järjestelmä siirtää jarrutehoa sinne missä pitää paremmin (jälkeen jää vikakoodi ainakin 2010- ja 2020-luvun autoissa). :cha

Toisin sanoen jos ei ole saanut aikaan ylikuumien jarrujen koodia niin todennäköisesti ei tarvitse OEM-paloista poikkeavia paloja.

Mulla tosiaan mainitusti EBC Yellowstuffit. Niissä vaihtui seos 2021, en ole varma onko mulla samaa seosta edessä ja takana kun myyjäliike ei ole viitsinyt merkitä tietoihin mitä on myynyt. Sen sijaan kaikki mainostaa miten näillä Yellowstuffeilla on vuonna 2009 voitettu sitä sun tätä...ne oli ihan eri jarrupalat vaikka sama nimi. :!: Tämän vuoksi olisi suotavaa puhua jarrupalan seoksista niiden omalla koodauksellaan eikä markkinointinimistä joilla voi olla useampi eri seos, kun samaa nimeä myydään jopa kymmeniä vuosia.

Ps. myös EBC mainostaa samaa "High friction formula improves brake effect by 15%". Jää aika lailla kuin savolaisen kertoma kuulijan vastuulle...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Pappacosworth
Viestit: 408
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: ST jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Su Tammikuu 16. 19:42:26 2022

terae kirjoitti:
Su Tammikuu 16. 18:08:01 2022
Pappacosworth kirjoitti:
Su Tammikuu 16. 0:36:45 2022
Ferodo tiedoissa että 15% parempi kitka kuin peruspalalla, mikä se sitten liekään.
Miltä ne tuntuu ajaa? Ottaako tasasesti kylmänä ja lämpösenä vai onko vähän turhankin äksyt jossain tilanteissa?
Toimii kuin normaalipalat, paitsi kesti hyvin radalla. Useammat ratapäivät ajettu, välillä pojan kanssa kahdessa vuorossa kun kuski tartti huilia. Fiesta sitten vasta kun ohjaustehostinöljyt alkoi kiehua.
Focus ST 2014, Mustang Cobra -94 Project Whiteout
https://texelectric.webnode.fi/
www.botniaperformance.fi

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ST jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja terae » Su Tammikuu 16. 19:46:41 2022

Pappacosworth kirjoitti:
Su Tammikuu 16. 19:42:26 2022
terae kirjoitti:
Su Tammikuu 16. 18:08:01 2022
Pappacosworth kirjoitti:
Su Tammikuu 16. 0:36:45 2022
Ferodo tiedoissa että 15% parempi kitka kuin peruspalalla, mikä se sitten liekään.
Miltä ne tuntuu ajaa? Ottaako tasasesti kylmänä ja lämpösenä vai onko vähän turhankin äksyt jossain tilanteissa?
Toimii kuin normaalipalat, paitsi kesti hyvin radalla. Useammat ratapäivät ajettu, välillä pojan kanssa kahdessa vuorossa kun kuski tartti huilia. Fiesta sitten vasta kun ohjaustehostinöljyt alkoi kiehua.
Sit ne on just passelit ihan niinku nää Yellowstuffitkin tuntuu olevan aika tasapainoiset kompromissit. Hittojaks sitä turhaa hifistelemään "paremmilla", ei siitä mikään parane jollei vauhdit kasva huomattavasti. Ainakin omat kierrosajat parani sillä että jarruttelin vähemmän kuluttavasti ja kuumentavasti, joten kannattaa keskittyä ensin ajotekniikkaan ja sitten lähteä vasta parantelemaan jarruja kun ne jää liian heikoiksi.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Vastaa Viestiin