Suuri tulppakeskustelu

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja pontsei » To Toukokuu 24. 16:48:13 2012

mutta se syy miks se iridium ei toimi RE:n kanssa? Onko joku materiaali kysymys?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Toukokuu 24. 18:50:09 2012

pontsei kirjoitti:mutta se syy miks se iridium ei toimi RE:n kanssa? Onko joku materiaali kysymys?
Tuota en tiedä, mut noin tuntuu olevan. Taas yhdestä autosta tuntuu olevan kipuna lopussa viinalla. Pitää seurailla mitä paljastuu.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Toukokuu 25. 22:29:41 2012

Brisk rengassivuelektrodi-tulpat + Cranen Hi-6 CDI ja lähti Cossun kone tulille hyvin lyhyellä startilla vaikka oli seissyt vuoden ulkona.
Eikös viina vaadi kuumemmat tulpat kuin bensa-auto ja viina kiihdytysautoissa käytetään jopa tupla magnettoja.

"mutta se syy miks se iridium ei toimi RE:n kanssa? Onko joku materiaali kysymys?"

Kaikissa käsissäni olleissa eksoottisista/kalliista materiaaleista tehdyissä tulpissa on ollut tosi sirot elektrodit, alkoholi jäähdyttää haihtuessaan tosi paljon enemmän kuin bensa, tulppien pitäisi varmaan E85:lla olla reilusti kuumemmat. Metanolia käyttävä kisamoottori on tehty kylmemmän palamisen vuoksi muovista (Polimor muistaakseni).
Viimeksi muokannut SLEI, La Toukokuu 26. 13:52:51 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Toukokuu 26. 8:49:11 2012

Tuota kuumempaa tulppaa olen itsekkin mieltänyt viinalle hyväksi. Polttoainettahan menee enempi ja se jäähdyttää konetta myöskin enemmän.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Kesäkuu 3. 22:01:11 2012

Fullspeed kirjoitti:
Jasu kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Eikös nuo Autoliten AR51:set vastaa täysin Motorcraftin AG902 / AG902C / AG092C tulppia?
Onko kenelläkään kokemusta näistä?
GGR:ltä löytyy Ford Motorcraft Super-tulppa.

Lainaus: Original Ford part numbers AGPR902P 5099725 1120823 platinum spark plugs are now superceded and a lower specification to this non platinum Motorcraft Super spark plug.
Msd:ltä tuli noita super "650 hp" tulppia, ovat siis tyypiltään Motocraft 071c Super. Ei mitään hajua mikä ero noihin normaaleihin "maailman huonoimpiin" tulppiin mut setti makso 20€ lähipostiin. Kokeillaan :D
Toimii, tai ainakin densojen poistumisen yhteydessä hävis 1,2bar ahtopaineraja. :D
Saa ny nähä sit että kuinka kauan pelaa.

E: Ei oo tullu kysyttyä, mut varmaan maksaa jotain 10€/setti ovaalilla tiskillä :lol:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1488
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja komA » La Elokuu 4. 11:59:12 2012

Mitkähän kynttilät ois parhaimmat tuohon BOBiin? BOA:n kanssa käykö samat? Niistä taisikin olla jo aikaisemmilla sivuilla mainintaa, mutta eihän se kysyvä tiellään eksy :lol:
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja ytte » La Elokuu 25. 8:17:14 2012

pontsei kirjoitti:mutta se syy miks se iridium ei toimi RE:n kanssa? Onko joku materiaali kysymys?
Syynä voi olla matalampi lämpötila palotilassa. En ole asiaa tutkinut, mutta tuli ekana mieleen.

Humski
CRSC jäsen 2017
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Joulukuu 12. 9:29:07 2006
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Humski » Ke Elokuu 29. 16:29:20 2012

Ite oon hakenu Yteltä ihan perus dohcin densot ja pelaa ainaki viinan kanssa 1,4bar paineilla ja +440hv tehoilla. Ja hukkakipinä sytytyksellä on.
Sierra V6 TIC (ex 16vt 439hv/520nm) *TATECH* -89
Audi UrS4 2.2TQ Avant man. -93 (gt35, 3"exh, FMIC)
Sierra STW 2.9i man. -89
Sierra 1.8 ohc -87 (museoon?)
Zetor 5511 Turbo -70 *Pihakone*

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Elokuu 29. 17:43:54 2012

hain bilteman laatutulpat,(brisk), kuumemmat mitä muut on ollut, niin nyt tuntuis pelaavan paremmin ku ennen, ei pätki vaikka seos menisi rikkaalle kovassa vedossa...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Kesäkuu 16. 18:16:04 2013

onko jollain näistä tulpista kokemusta?
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... g.php?c=79
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

AkiS
Viestit: 2028
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Helmikuu 28. 21:46:58 2021

Nostetaampas tätä aihetta,hetken sai skrollailla että löytyi
Varmaan jo useampaa yb cossua viinalla ruokitaan niin minkäslaisia sytytystulppia ootte käyttänyt?
Muutenkin kiinnostas millasilla kokoonpanoilla vehkeet rokkaa, triggeröinti, suuttimet yms.

Omassa siis ongelmana rötääminen vedossa 1.3b lähtien, ei välttämättä johdu tulpista mutta se ois helpoin asia kokeilla ensin.
Tulpat on qc59c millin kärkivälillä, 034 puolat, 12 hampainen triggeri + nokalla home, bosch ev14 2000cc suuttimet ja maxxecu ohjaa sekventaalisena.



Lähetetty minun Nokia 7.2 laitteesta Tapatalkilla


2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
2.3iS 'talvimiina'
EVO8 'projekt talvimiina'
Sprinter 318

450EXC 6D

Slowmotion Motorsport
#69

Kaihola
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Heinäkuu 14. 19:36:22 2008

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Kaihola » Ma Maaliskuu 1. 20:01:13 2021

Seuraava on ainakin toimiva setti:

-Tulpat QC59C, kärkiväli muistaakseni 0.8mm.
-Volkkarin COP:t.
-36-1 triggeri.
-Virranjakajalta nokan asento.
-1300cc EV14 boschit.
-Maxxecu.
-Painetta 2-2.5 bar.
-Viinaa tankissa.

Kipinä on riittänyt aina. Muuta ongelmaa on kyllä ollut....... :cha

Epponen
CRSC jäsen 2017
Viestit: 83
Liittynyt: To Elokuu 30. 17:24:07 2007
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Epponen » Ke Maaliskuu 3. 14:26:24 2021

Itellä toiminut tällä setillä hyvin:

-tulpat: ngk racing pintapurkaustulpat
-vag-puolat
-36-1 triggeri.
-ohc virran jakajalta nokan tieto.
-2200 ev14 suuttimet
-Maxxecu sport
-Painetta n.1,5 bar

ja tietenkin viinaa tankissa

AkiS
Viestit: 2028
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Maaliskuu 5. 8:01:09 2021

Epponen kirjoitti:Itellä toiminut tällä setillä hyvin:

-tulpat: ngk racing pintapurkaustulpat
-vag-puolat
-36-1 triggeri.
-ohc virran jakajalta nokan tieto.
-2200 ev14 suuttimet
-Maxxecu sport
-Painetta n.1,5 bar

ja tietenkin viinaa tankissa
Sulla varmaan nuo samat ns. kaasusuuttimet mitkä omassakin? Hyvin toiminut?

Kävin hakemassa dokkisierraan tarkoitetut ngk bcpr6es kynttilät, jos niillä testaisi kun seuraava mahdollisuus tulee. Muuten ei kyllä selkeää syytä rötäämiselle löydy jossei sitten johtosarjassa ole jotain feilua mikä ottaa häiriöitä. Toki nuo nykyiset tulpat on uitettu jo useamman kerran että ehkäpä niissä vaan tunnit täynnä.



Lähetetty minun Nokia 7.2 laitteesta Tapatalkilla

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
2.3iS 'talvimiina'
EVO8 'projekt talvimiina'
Sprinter 318

450EXC 6D

Slowmotion Motorsport
#69

turboeero
Viestit: 933
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja turboeero » Pe Maaliskuu 5. 18:50:39 2021

joo kovin paksulla seoksella uitetut tulpat kärsii. kannattaa koittaa uudet tulpat ja naputella kärkiväliä pienemmäks.

oon kuullu että etanolin kans tulppa saa olla tosi kylmä kun etanolin kanssa nokeaminen ei oo ongelma toisin kuin bensan kanssa.

Epponen
CRSC jäsen 2017
Viestit: 83
Liittynyt: To Elokuu 30. 17:24:07 2007
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Epponen » La Maaliskuu 6. 7:25:37 2021

Joo, kaasusuuttimet on, ei ainakaan tähän mennessä mitään probleemaa oo tullut noilla. IK27 tulpilla ajettiin penkissä, mutta ne rupesi ottamaan lämpöä, joten vaihdettiin ngk r-tulppiin. Hinta vähän kalliimpi, mutta eipähän ole tulpan kärjet pytyssä pyörimässä.

AkiS
Viestit: 2028
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Maaliskuu 6. 15:51:56 2021

Epponen kirjoitti:Joo, kaasusuuttimet on, ei ainakaan tähän mennessä mitään probleemaa oo tullut noilla. IK27 tulpilla ajettiin penkissä, mutta ne rupesi ottamaan lämpöä, joten vaihdettiin ngk r-tulppiin. Hinta vähän kalliimpi, mutta eipähän ole tulpan kärjet pytyssä pyörimässä.
Ok, mitkä ngkoot sulla tarkalleen on?

Lähetetty minun Nokia 7.2 laitteesta Tapatalkilla

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
2.3iS 'talvimiina'
EVO8 'projekt talvimiina'
Sprinter 318

450EXC 6D

Slowmotion Motorsport
#69

Epponen
CRSC jäsen 2017
Viestit: 83
Liittynyt: To Elokuu 30. 17:24:07 2007
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Epponen » Ma Maaliskuu 8. 21:48:35 2021

NGK R6601-10.

Zimppa_
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 19:47:25 2019

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Zimppa_ » Pe Syyskuu 10. 9:51:04 2021

Pieni aktivoituminen tännekki.

Kokemuksia ngk iridiumeista, normi kupareista, denson ik27 ja brisk tulpista. Näistä nuo briskin turbo ds tulpat on itellä pelannut melkein 3 kesää ongelmitta re85 käytössä. Paineita ollu vaihtelevasti 1,7-2,3bar eikä mitään ongelmia ole syntyny. Auto käy kans huomattavasti ryhdikkäämmin näillä. Yhen ik27 sain pimeäksi ja ngk iridiumista ei pahaa sanottavaa. Seokset ja kylmäkäynnistys oltava kunnossa niin pidentää käyttöikää.

AtecuV3
Bosch vag puolat
Ev 1200
Brisk DOR10DS hopea tulpat (NGK 9 lämpö)
RE85

RD
Viestit: 1854
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja RD » Ke Toukokuu 18. 12:07:41 2022

Aihetta sivuten, tulppien kiristysmomentti?
Nyrkkisääntö mikä myös Denson paketissa lukee sanoo että sormikireyteen ja 1/4-1/2 kierrosta päälle.
Internet sanoo cossun tulpille 28-33 Nm. Tämä on selvästi enemmän kuin puoli kierrosta sormikireydestä vaikka olis minkälainen pianisti.

Mietityttää koska Sierrani Densoista jokainen oli puhaltanut läpi, ja yhden ydin ja runko olivat ihan irti toisistaan. Ylikiristetty?

Aiheeseen, Denson PK20PR toimii ihan hyvin, T34 + harmaat, sekä omalla eculla että hestecillä. Kärkiväli n. 0.8.
Sierra '89

Vastaa Viestiin